| Author |
Message |
|
Svento
|
 Billiga spolar sökes
Jag antar att det finns en del här som håller på och lindar lite pickupper. Finns det nån som skulle kunna linda tre små spolar skapligt billigt? Dom ska sitta på en femsträngad fiol och jag har redan överskridit budgeten med så mycket, att priset börjar vara väldigt prioriterat... Jag trodde jag hade en bra idé, nämligen att använda såna där spolar som sitter i Fender Rhodes-pianon, men dom visade sig vara alldeles för stora.
|
| 11 Mar 2012, 11:44 |
|
 |
|
Svento
|
 Re: Billiga spolar sökes
|
| 14 Mar 2012, 20:01 |
|
 |
|
rudmark
|
Ide'en är inte bra.....men vi brukar ju uppmuntra knäppskallar och udda projekt kan ju bli vad som helst, en pickup beror på så många saker lindningsvarv, trådtjocklek, magneter osv. Se ifall du kan få tag i en pickup tex med blad istf poler. Annars: Piezomik är inget för dig?
|
| 14 Mar 2012, 21:59 |
|
 |
|
Svento
|
Vad med idén är inte bra?? Min fråga gäller bara var jag kan hitta spolarna. Skulle dom där i länkarna kunna användas?
|
| 14 Mar 2012, 22:33 |
|
 |
|
rudmark
|
Bara koppartråden är isolerad kan du använda vilken du vill - men du vet inte vad du får för ljud. Använd en vanlig gitarrpickup, du har fem strängar, lägg dem mellan polerna så att det blir jämnt, ännu lättare me en typ blade-pickup. Förmodligen billigare i slutändan. Se tex http://www.stewmac.com/shop/Electronics ... _Wire.html
|
| 14 Mar 2012, 23:27 |
|
 |
|
Svento
|
Jag kan ta den långa eller den korta, men jag börjar nog med den korta...
För att känslighetsriktningen ska bli rätt måste pickupper till stråkinstrument konstrueras lite annorlunda. Det räcker inte med en spole till alla strängar, utan spolen måste ligga bredvid strängen. Till en vanlig fyrsträngad behövs alltså en mellan E- och A-strängarna och en mellan D- och G-strängarna. På en femsträngad måste man dessutom ha en tredje som sitter utanför C-strängen.
Det har gjorts en massa experiment med gitarrpickupper och välvda pickupper konstruerade på samma sätt, jag har själv prövat en sån. Dom kan låta skitbra när man plockar strängen men spelar man med stråken får man bara lite väsljud. Det låter mer när man lyfter stråken än när man spelar.
På min elektriska fiol har jag en mick som tillverkades av ett företag som hette Bowtronics och som inte finns längre. Det är ingen bra mick men den fungerar som den ska och den består av två spolar som ligger mellan dom respektive strängparen. Hur micken ska konstrueras ligger alltså inte på experimentstadiet, det är många som har prövat oberoende av varann och kommit fram till samma slutsatser.
Jag behöver för närvarande alltså bara tre spolar och dom där från ELFA är oförskämt billiga. Men jag kan inte själv av dom data som listas avgöra om dom kan användas till den här sortens ändamål, för jag kan inget om elektronik.
|
| 15 Mar 2012, 00:09 |
|
 |
|
Svento
|
Är det nån som kan avgöra ifall dom där spolarna i länkarna skulle kunna användas till en pickup?
|
| 15 Mar 2012, 09:53 |
|
 |
|
danix
Joined: 20 May 2003, 23:28 Posts: 2794 Location: Sollentuna, Stockholm
|
Svento wrote: Är det nån som kan avgöra ifall dom där spolarna i länkarna skulle kunna användas till en pickup? Nä, däremot kan man tydligen göra så här: http://www.vguitarforums.com/smf/index.php?topic=3115.0http://www.ebay.de/ctg/Power-Gig-Rise-o ... 286.c0.m14
|
| 16 Mar 2012, 09:56 |
|
 |
|
Svento
|
Det är alltså nåt slags leksak som är mickad med ett antal små individuella spolar? Jag tog mig inte riktigt genom den tyska texten där på Ebay-sidan, men jag antar att det är såna leksaker som auktioneras ut.
Så jag ska i så fall skaffa en sån gitarrleksak och slakta den, och där kan jag hitta sex små spolar med en impedans på vardera 840 Ohm?
|
| 16 Mar 2012, 10:23 |
|
 |
|
Svento
|
Jag har fått veta att det finns spolar i reläer. Vad är det jag ska leta efter? Vilka värden behöver jag för att det ska bli rätt?
|
| 19 Mar 2012, 01:44 |
|
 |
|
Martin Kuhn
|
1. du berättar för lite för att man ska komma nån vart. vadå spolar? Finns det inga magneter? Hur ser dom ut? Var längs strängen ska micken ligga? Har du nån skiss? 2. om micken ligger under stråken blir det naturligtvis bara ett väsande, micken måste ligga där strängen vibrerar fritt, utanför stråkens anliggning. Det är kanske anledningen till att fiolmickar brukar vara piezomickar som tar upp kroppens vibrationer, och inte magnetiska mickar? 3. OM det finns magnetiska fiolmickar, kan du länka till nån?
_________________"The Tone is in your pants" http://kuhnamps.com
|
| 19 Mar 2012, 01:59 |
|
 |
|
Svento
|
Jag har inget att berätta om vad jag söker för spolar - därför att jag inte har en aning om vad jag ska leta efter. Jag har bara hört att det ska finnas kopparspolar i reläer men jag har ingen aning om vad för värden jag ska leta efter. Jag kan inte börja köpa på mig reläer på måfå som jag sen får slänga. Det blir för dyrt om man dessutom betänker kostnaden för den som ska löda ihop det och kanske göra om det gång på gång för att det är fel spolar.
Jag försökte ställa frågan på ett elektronikforum men eftersom svaren på mina frågor tydligen fanns längre tillbaka i tråden så ville ingen förklara. Svaret var tydligen nån artikel på Wikipedia som jag redan hade läst utan att fatta på vilket sätt den skulle hjälpa mig.
Det enda jag undrar är vilka värden jag ska sikta på ungefär. Det är tre spolar jag behöver, så jag ska väl ha tre reläer om det är en spole i varje. Men jag måste alltså veta vad för typ av relä som blir lagom för att det ska vara en lagom spole i det.
|
| 19 Mar 2012, 11:05 |
|
 |
|
Svento
|
Nu hittade jag nåt som kallar sig "signalrelä" för bara dryga 40 kronor, 12 VDC, Rcoil 960 Ohm, det kan kanske vara vad jag söker. 37-040-38 i ELFA-katalogen.
|
| 19 Mar 2012, 13:31 |
|
|