View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 16:27



Reply to topic  [ 292 posts ]  Go to page Previous  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next
Stora Ibanez-tråden! 
Author Message

Joined: 10 Aug 2010, 12:01
Posts: 360
Location:
Post Re: Stora Ibanez-tråden!
Till er Ibanezkännare. Vad kan man få ge för en Jem 555 årsmodell 94? Finns det fler Jem?


12 Dec 2016, 18:52
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 03 Nov 2011, 15:54
Posts: 646
Location: Ibanez country
Post Re: Stora Ibanez-tråden!
Quote:
Till er Ibanezkännare. Vad kan man få ge för en Jem 555 årsmodell 94? Finns det fler Jem?


Jem 555 är/var den billigaste modellen av Jem sämre kvalitet och sämre spec. Jag hade nog hoppat det köpet, det är ingen speciellt bra gitarr.
På frågan om det finns fler Jem så måste svaret bli ja.
Jag är inget större fan av Jem men gissningsvis minst 20 olika modeller plus en drös färgvarianter och limiterade specialutgåvor...

_________________
Ibanez - New Ideas For Today's Musicians


12 Dec 2016, 19:21
Profile

Joined: 10 Aug 2010, 12:01
Posts: 360
Location:
Post Re: Stora Ibanez-tråden!
B.B.A. wrote:
Quote:
Till er Ibanezkännare. Vad kan man få ge för en Jem 555 årsmodell 94? Finns det fler Jem?


Jem 555 är/var den billigaste modellen av Jem sämre kvalitet och sämre spec. Jag hade nog hoppat det köpet, det är ingen speciellt bra gitarr.
På frågan om det finns fler Jem så måste svaret bli ja.
Jag är inget större fan av Jem men gissningsvis minst 20 olika modeller plus en drös färgvarianter och limiterade specialutgåvor...


Jättetack för info, Då hoppar jag :oops:


12 Dec 2016, 19:24
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Stora Ibanez-tråden!
ippa wrote:
Till er Ibanezkännare. Vad kan man få ge för en Jem 555 årsmodell 94? Finns det fler Jem?


555 är en vanlig RG (och dessutom jämförbar med budgetserierna) i JEM-kostym. Du betalar extra för "handtaget" och inlays. De svarta brukar gå för 4000 ungefär och nån tusenlapp till för de vita.


12 Dec 2016, 19:27
Profile

Joined: 10 Aug 2010, 12:01
Posts: 360
Location:
Post Re: Stora Ibanez-tråden!
Vinyljunkie wrote:
ippa wrote:
Till er Ibanezkännare. Vad kan man få ge för en Jem 555 årsmodell 94? Finns det fler Jem?


555 är en vanlig RG (och dessutom jämförbar med budgetserierna) i JEM-kostym. Du betalar extra för "handtaget" och inlays. De svarta brukar gå för 4000 ungefär och nån tusenlapp till för de vita.


Tack tack, då vet jag ännu mer


13 Dec 2016, 18:21
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Stora Ibanez-tråden!
En JEM 555 är inte så skoj, framförallt har de ett kass svaj.
Men om du däremot hittar en 505 är det en väldigt bra billigare JEM.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


13 Dec 2016, 19:09
Profile WWW

Joined: 10 Aug 2010, 12:01
Posts: 360
Location:
Post Re: Stora Ibanez-tråden!
Magnus Olsson wrote:
En JEM 555 är inte så skoj, framförallt har de ett kass svaj.
Men om du däremot hittar en 505 är det en väldigt bra billigare JEM.

/Magnus

Tack Magnus för info. Jag har haft en 2550 gkxkx3pkjx :)men gillade inte sharkinlayen som var svagt färgade.
Tittar efter någon annan modell. När du demade Ibanez i Nyköping för många år sedan hade du med dig många skönheter.
505:an ska jag googla in mig på.


14 Dec 2016, 18:06
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 22:52
Posts: 3454
Location: Sthlms Län
Post Re: Stora Ibanez-tråden!
Hrodvitner wrote:
Valvetubes positiva ordalag blev grästuvan som fick kon att välta över mjölkspannen.

En AF75TDG inhandlad och pappa känner sig mycket nöjd efter den första testtimmen.
På det hela taget en välbyggd gitarr med lagom fet hals. Tycker mickarna låter helt ok och det enda som stör är de ohyggligt fula rattarna. Att den är grymt snygg ihop med den lilla Ibanez-förstärkaren gör inte saken sämre. WAF:en (wife acceptance factor) har aldrig varit högre :D

Image



de där rattarna kan jag köpa ;-) fin gitarr :-)

_________________
-----VIP----- sajejo(snabel-a) hotmail.com


15 Dec 2016, 22:09
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 22:52
Posts: 3454
Location: Sthlms Län
Post Re: Stora Ibanez-tråden!
sååå bytte till mig en Ibanez AS 93 :)
Image

_________________
-----VIP----- sajejo(snabel-a) hotmail.com


15 Dec 2016, 22:17
Profile

Joined: 10 Aug 2010, 12:01
Posts: 360
Location:
Post Re: Stora Ibanez-tråden!
VIP wrote:
sååå bytte till mig en Ibanez AS 93 :)
Image

Läcker,


16 Dec 2016, 18:05
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 22:52
Posts: 3454
Location: Sthlms Län
Post Re: Stora Ibanez-tråden!
ippa wrote:
VIP wrote:
sååå bytte till mig en Ibanez AS 93 :)
Image

Läcker,




tack ja tusan den är läcker ååå spelar bra :D

_________________
-----VIP----- sajejo(snabel-a) hotmail.com


17 Dec 2016, 10:45
Profile

Joined: 31 Aug 2008, 19:03
Posts: 322
Location: Lund
Post Re: Stora Ibanez-tråden!
Mina Ibanezer!
Båda är Ibanez RG 550 från 1987 (första året).
Varav den röda är i nästan ospelat skick.
Image


17 Dec 2016, 15:30
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Stora Ibanez-tråden!
PatricD wrote:
Mina Ibanezer!
Båda är Ibanez RG 550 från 1987 (första året).
Varav den röda är i nästan ospelat skick.
Image


RG i starka färger med matching headstock är mumma!


19 Dec 2016, 14:00
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Stora Ibanez-tråden!
PatricD wrote:
Mina Ibanezer!
Båda är Ibanez RG 550 från 1987 (första året).
Varav den röda är i nästan ospelat skick.
Image


Fina grejer!

Men mickarna i den röda är väl inte original? (kanske rätt modell med fel årtal, texten kom väl inte förrän 90).

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


19 Dec 2016, 14:22
Profile WWW

Joined: 31 Aug 2008, 19:03
Posts: 322
Location: Lund
Post Re: Stora Ibanez-tråden!
Magnus Olsson wrote:
PatricD wrote:
Mina Ibanezer!
Båda är Ibanez RG 550 från 1987 (första året).
Varav den röda är i nästan ospelat skick.
Image


Fina grejer!

Men mickarna i den röda är väl inte original? (kanske rätt modell med fel årtal, texten kom väl inte förrän 90).

/Magnus



Hej Magnus!

Vet att du har koll på Ibanezer, men den röda är faktiskt 100% original (inget bytat eller kladdat på den)

/Patric

Image


19 Dec 2016, 18:36
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Stora Ibanez-tråden!
Det är inte originalmickar på den röda. Den har inte gått från fabrik med de mickarna. Däremot är mickarna lika gamla som gitarren. De härstammar emellertid från en Maxxas.


19 Dec 2016, 18:47
Profile

Joined: 31 Aug 2008, 19:03
Posts: 322
Location: Lund
Post Re: Stora Ibanez-tråden!
Vinyljunkie wrote:
Det är inte originalmickar på den röda. Den har inte gått från fabrik med de mickarna. Däremot är mickarna lika gamla som gitarren. De härstammar emellertid från en Maxxas.



Gitarren är helt olödad och den kom med dom mickarna!

http://ibanez.wikia.com/wiki/RG550_(1987%E2%80%931994)

/Patric


19 Dec 2016, 18:56
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Stora Ibanez-tråden!
PatricD wrote:
Vinyljunkie wrote:
Det är inte originalmickar på den röda. Den har inte gått från fabrik med de mickarna. Däremot är mickarna lika gamla som gitarren. De härstammar emellertid från en Maxxas.



Gitarren är helt olödad och den kom med dom mickarna!

http://ibanez.wikia.com/wiki/RG550_(1987%E2%80%931994)

/Patric


Att Ibanez-fabriken skulle använda mickar från en helt annan gitarrmodell bara sådär är inte sannolikt. De jobbade verkligen inte på det sättet då (och gör det nog inte nu heller). Att du upplever den som "olödad" beror på att någon har bytt hela elektroniken i ett svep. Det skulle dock faktiskt kunna vara nån på Crafton då den inte såldes till butik fören 1989 (se Craftons etikett).

Länken du refererar till bekräftar dessutom det jag redan skrivit, det är Maxxas-mickar.


19 Dec 2016, 19:06
Profile

Joined: 31 Aug 2008, 19:03
Posts: 322
Location: Lund
Post Re: Stora Ibanez-tråden!
Det är ju länkat till Ibanez RG 550.
Ja! kanske Crafton har satt på mickarna (jag vet faktiskt inte) men jag vet att den är såld så här allafall från återförsäjaren.
Kommer också ihåg att jag satt och testade RG550s i någon musikaffär i Malmö, i slutet på 80-talet och det satt exakt likadan mickar på dom gitarrerna.

/Patric


19 Dec 2016, 19:18
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Stora Ibanez-tråden!
PatricD wrote:
Det är ju länkat till Ibanez RG 550.
Ja! kanske Crafton har satt på mickarna (jag vet faktiskt inte) men jag vet att den är såld så här allafall från återförsäjaren.
Kommer också ihåg att jag satt och testade RG550s i någon musikaffär i Malmö, i slutet på 80-talet och det satt exakt likadan mickar på dom gitarrerna.



/Patric


Modellen kom med samma mickar, men utan tryck.
Trycket på RG kom först 1990, kanske slutet på 89.
Mickarna är inte från en Maxxas.
Det är inte heller Crafton som bytt dem.

Med massor av respekt men hur vet du så säkert att inget är bytt?
Någon som är duktig på att löda gör ju det onsynligt ganska lätt.
Alternativt att hela plektrumskydd med allt sittande på är bytt.

Nu är vi nästan lika fåniga som vintagenissar :D
Skäms nästan över mig själv, kanske läge att prata skruvar nu när vi ändå håller på?

1987 katalog
http://www.ibanez.com/anniversary/expan ... =142&now=0

1990 dito
http://www.ibanez.com/anniversary/expan ... =184&now=4

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


19 Dec 2016, 20:27
Profile WWW

Joined: 31 Aug 2008, 19:03
Posts: 322
Location: Lund
Post Re: Stora Ibanez-tråden!
Magnus Olsson wrote:
PatricD wrote:
Det är ju länkat till Ibanez RG 550.
Ja! kanske Crafton har satt på mickarna (jag vet faktiskt inte) men jag vet att den är såld så här allafall från återförsäjaren.
Kommer också ihåg att jag satt och testade RG550s i någon musikaffär i Malmö, i slutet på 80-talet och det satt exakt likadan mickar på dom gitarrerna.



/Patric


Modellen kom med samma mickar, men utan tryck.
Trycket på RG kom först 1990, kanske slutet på 89.
Mickarna är inte från en Maxxas.
Det är inte heller Crafton som bytt dem.

Med massor av respekt men hur vet du så säkert att inget är bytt?
Någon som är duktig på att löda gör ju det onsynligt ganska lätt.
Alternativt att hela plektrumskydd med allt sittande på är bytt.

Nu är vi nästan lika fåniga som vintagenissar :D
Skäms nästan över mig själv, kanske läge att prata skruvar nu när vi ändå håller på?

1987 katalog
http://www.ibanez.com/anniversary/expan ... =142&now=0

1990 dito
http://www.ibanez.com/anniversary/expan ... =184&now=4

/Magnus



Hej Magnus!

Jag kan inte vara 100% säker på det, då jag ej har haft gitarren sedan den var ny.
Men just den här gitarren, har mest legat i sitt case orörd i nästan hela sitt liv.
Kan inte tänka mig det är bytat mickar på den (bara för att det skall vara tryck på dom)
Googlar man får man fram massor av RGs från 1987 med dessa mickar, med tryck.

Vi kan dock vara överens om att min gula RG550 inte har originalmickar (rosa EVO) :D

Riktigt bra gitarrer, tycker om den här första generationen av wizzardhalsar.

Ha det bra.

/Patric


19 Dec 2016, 21:23
Profile
User avatar

Joined: 03 Nov 2011, 15:54
Posts: 646
Location: Ibanez country
Post Re: Stora Ibanez-tråden!
Först av allt, jag gillar dina gamla ibanezer. Helrätt färg!!!!
Men, som både Olsson och Vinylen påpekat. 87'orna kom med omärkta mickar. Per definition så är det absolut originalmickar som sitter i din RFR men två år nyare än gitarren i fråga. Detta har naturligtvis liten eller ingen sexuell betydelse. Min gissning är nog som påpekats att crafton lånat originalmickarna och smäckt dit dessa istället när gitarren gick ut till butik 1989 även om inte Olsson vill hålla med. Dom flesta ibaneztalibaner är troligen överens om att dom märkta mickarna kom senare på RG500-serien oavsett bilder på google. Menar bara att det knappast behöver vara originalmickar bara för att det finns bilder på nätet. eller helt enkelt en nyare RG på bild med dom mickarna. Nu när jag tänker efter så är det kanske bäst att du säljer den röda till mig lite billigt så ska jag undersöka saken närmare :wink:

_________________
Ibanez - New Ideas For Today's Musicians


19 Dec 2016, 22:22
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Stora Ibanez-tråden!
Jag tror så här (kanske):

Eftersom det tog gitarren dryga två år från att den blev tillverkad till att den gick ut i butik är det inte orimligt att någon tagit beslutet att pimpa den så den såg ut som årets andra gitarrer. Det som dock talar emot det är att trycket började användas först ytterligare ett år senare.

Den kan också vara så att du Patric inte är första ägaren trots att du köpte den "ny". Den kan av någon anledning varit en reklamation och varit och vänt hos Crafton, fått nya mickar (men ännu troligare hela plekan) och ny tag.

Magnus: varför skulle det inte kunna vara Maxxas-mickar? Nu är det suddiga bilder men jag tycker av det jag ser att det ser mer ut så (jämför med mina Maxxas:ar längre upp i tråden). Dessa har faktiskt pyttelite annat tryck än de som senare kom på RGs (det är lite råare och saknar gråskala mer).
Dessutom, när vi är inne på det. Det är säkert meningen att det ska vara samma mick med och utan tryck men det är ändå skillnad hur dessa mickar låter från gitarr till gitarr. Vissa låter svinbra av de som är utan tryck medans andra inte låter så bra alls. Däremot verkar alla med tryck låta lika bra och konsekvent.
Det är ju kanske inte heller jättekonstigt att det kan bli såhär heller trots att Ibanez är kanske världens mest pålitliga gitarrmärke. Jag har tex en 570 med en helt annan halsprofil, mer som en standard Fender-hals, absolut ingen wizard-profil. Det borde inte vara rimligt men ändå existerar den.

Det är inte rent (estetiskt) vintage korrekta mickar på din röda RG Patric. Du kommer inte att hitta någon katalogbild från 1987 med mickar med tryck. Men det gör inte gitarren mindre fin och det spelar minimal roll för värdet. Däremot håller jag med Andreas om att du bör sälja den billigt för vidare inspektion, fast då till mig :wink:


20 Dec 2016, 11:27
Profile

Joined: 02 Sep 2007, 10:29
Posts: 3624
Location:
Post Re: Stora Ibanez-tråden!
Magnus Olsson wrote:
PatricD wrote:
Det är ju länkat till Ibanez RG 550.
Ja! kanske Crafton har satt på mickarna (jag vet faktiskt inte) men jag vet att den är såld så här allafall från återförsäjaren.
Kommer också ihåg att jag satt och testade RG550s i någon musikaffär i Malmö, i slutet på 80-talet och det satt exakt likadan mickar på dom gitarrerna.



/Patric


Modellen kom med samma mickar, men utan tryck.
Trycket på RG kom först 1990, kanske slutet på 89.
Mickarna är inte från en Maxxas.
Det är inte heller Crafton som bytt dem.

Med massor av respekt men hur vet du så säkert att inget är bytt?
Någon som är duktig på att löda gör ju det onsynligt ganska lätt.
Alternativt att hela plektrumskydd med allt sittande på är bytt.

Nu är vi nästan lika fåniga som vintagenissar :D
Skäms nästan över mig själv, kanske läge att prata skruvar nu när vi ändå håller på?

1987 katalog
http://www.ibanez.com/anniversary/expan ... =142&now=0

1990 dito
http://www.ibanez.com/anniversary/expan ... =184&now=4

/Magnus


Kom texten generellt IBZ USA 90 eller bara på RG? Min MAXXAS -87 har ju text - vilket alla MAXXAS har. Iaf de jag har sett. Kan det månne vara så att Japnerna är lixåm Japanska när det kommer till specarna?


20 Dec 2016, 11:29
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Stora Ibanez-tråden!
Vinyljunkie wrote:
Jag tror så här (kanske):

Eftersom det tog gitarren dryga två år från att den blev tillverkad till att den gick ut i butik är det inte orimligt att någon tagit beslutet att pimpa den så den såg ut som årets andra gitarrer. Det som dock talar emot det är att trycket började användas först ytterligare ett år senare.

Den kan också vara så att du Patric inte är första ägaren trots att du köpte den "ny". Den kan av någon anledning varit en reklamation och varit och vänt hos Crafton, fått nya mickar (men ännu troligare hela plekan) och ny tag.

Magnus: varför skulle det inte kunna vara Maxxas-mickar? Nu är det suddiga bilder men jag tycker av det jag ser att det ser mer ut så (jämför med mina Maxxas:ar längre upp i tråden). Dessa har faktiskt pyttelite annat tryck än de som senare kom på RGs (det är lite råare och saknar gråskala mer).
Dessutom, när vi är inne på det. Det är säkert meningen att det ska vara samma mick med och utan tryck men det är ändå skillnad hur dessa mickar låter från gitarr till gitarr. Vissa låter svinbra av de som är utan tryck medans andra inte låter så bra alls. Däremot verkar alla med tryck låta lika bra och konsekvent.
Det är ju kanske inte heller jättekonstigt att det kan bli såhär heller trots att Ibanez är kanske världens mest pålitliga gitarrmärke. Jag har tex en 570 med en helt annan halsprofil, mer som en standard Fender-hals, absolut ingen wizard-profil. Det borde inte vara rimligt men ändå existerar den.

Det är inte rent (estetiskt) vintage korrekta mickar på din röda RG Patric. Du kommer inte att hitta någon katalogbild från 1987 med mickar med tryck. Men det gör inte gitarren mindre fin och det spelar minimal roll för värdet. Däremot håller jag med Andreas om att du bör sälja den billigt för vidare inspektion, fast då till mig :wink:


Under den perioden hade Crafton bytt ut gitarren om det varit något paj med mickarna, de gjorde inte mickbyten som de skulle gjort i dag.
Är det gjort är det troligare att det är en butik som gjort det (och fått delar av Crafton).

Det ser, i mina ögon, inte ut som Maxxas mickarna. Men säker kan man självklart inte vara.
Men om det är det är det 100% uteslutet att det är Crafton, eller någon som fått delar från Crafton, som ligger bakom.
Det skulle aldrig skicka delar till något annat.

Håller med dig om mickarna, somliga är klart bättre än andra.
Troligen olika batch från fabrik, kanske rent av bytt fabrik. Sånt händer ju hela tiden i denna branschen.
Det skilde även en del mellan halsar på olika årsmodeller, ibland även på olika månader.
Det märkligaste i det är att alla vita 560 hade halsar som kändes tunnare (annan profil) än alla de andra 550 och 560, men inte enligt kataloger (då är det samma hals).
Lite så att man kan tro att de byggts någon annan stans (men jag vet att det inte är så).
Jag har lagt ganska mycket tid på att fråga runt på Ibanez om detta men ingen har något svar (de flesta på den nivån att jag pratar med dem var inte ens med då).

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


20 Dec 2016, 11:56
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Stora Ibanez-tråden!
Tobbe z wrote:

Kom texten generellt IBZ USA 90 eller bara på RG? Min MAXXAS -87 har ju text - vilket alla MAXXAS har. Iaf de jag har sett. Kan det månne vara så att Japnerna är lixåm Japanska när det kommer till specarna?


Bara RG, andra hade tryck.
Jag kan minnas fel nu men de med tryck i början var USA gjorda mickar och de andra Japan gjorda.
De med tryck var dyrare mickar.

Sen blev alla de Japan och de från USA hette något annat.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


20 Dec 2016, 11:58
Profile WWW

Joined: 02 Sep 2007, 10:29
Posts: 3624
Location:
Post Re: Stora Ibanez-tråden!
Magnus Olsson wrote:
Tobbe z wrote:

Kom texten generellt IBZ USA 90 eller bara på RG? Min MAXXAS -87 har ju text - vilket alla MAXXAS har. Iaf de jag har sett. Kan det månne vara så att Japnerna är lixåm Japanska när det kommer till specarna?


Bara RG, andra hade tryck.
Jag kan minnas fel nu men de med tryck i början var USA gjorda mickar och de andra Japan gjorda.
De med tryck var dyrare mickar.

Sen blev alla de Japan och de från USA hette något annat.

/Magnus


IBZ USA var/är väl egentligen DiMarzio?


20 Dec 2016, 14:21
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Stora Ibanez-tråden!
Tobbe z wrote:

IBZ USA var/är väl egentligen DiMarzio?


Ja, Ibanez specade mickar gjorda av DiMarzio.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


20 Dec 2016, 15:33
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Stora Ibanez-tråden!
Magnus Olsson wrote:

Det skilde även en del mellan halsar på olika årsmodeller, ibland även på olika månader.
Det märkligaste i det är att alla vita 560 hade halsar som kändes tunnare (annan profil) än alla de andra 550 och 560, men inte enligt kataloger (då är det samma hals).
Lite så att man kan tro att de byggts någon annan stans (men jag vet att det inte är så).
Jag har lagt ganska mycket tid på att fråga runt på Ibanez om detta men ingen har något svar (de flesta på den nivån att jag pratar med dem var inte ens med då).

/Magnus


Det finns ju en del halsar som är lite bredare också. Andreas - hade inte du en teori att de hamnade på lite dyrare modeller?


20 Dec 2016, 15:38
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Stora Ibanez-tråden!
Vinyljunkie wrote:
Magnus Olsson wrote:

Det skilde även en del mellan halsar på olika årsmodeller, ibland även på olika månader.
Det märkligaste i det är att alla vita 560 hade halsar som kändes tunnare (annan profil) än alla de andra 550 och 560, men inte enligt kataloger (då är det samma hals).
Lite så att man kan tro att de byggts någon annan stans (men jag vet att det inte är så).
Jag har lagt ganska mycket tid på att fråga runt på Ibanez om detta men ingen har något svar (de flesta på den nivån att jag pratar med dem var inte ens med då).

/Magnus


Det finns ju en del halsar som är lite bredare också. Andreas - hade inte du en teori att de hamnade på lite dyrare modeller?


Många av de med bindings är ofta lite bredare.
Jag har inte undersökt den saken så mycket, men tycker mig inte ha märkt att det sitter på dyrare modeller.

EDIT: Mellan olika år gör de ibland förändringar på halsar, medvetna såna alltså, trots att de heter samma.
JEM är ju ett utmärkt exempel där halsprofilen ändrats ofta.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


20 Dec 2016, 16:37
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 292 posts ]  Go to page Previous  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot] and 24 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.