View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Apr 2024, 00:32



Reply to topic  [ 292 posts ]  Go to page Previous  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Next
Stora Ibanez-tråden! 
Author Message
User avatar

Joined: 03 Nov 2011, 15:54
Posts: 646
Location: Ibanez country
Post Re: Stora Ibanez-tråden!
Quote:
Det finns ju en del halsar som är lite bredare också. Andreas - hade inte du en teori att de hamnade på lite dyrare modeller?


Korrekt! Främst dom halsarna med binding som satt på tex RG700-serien. Det är en navelskådarteori som sagt, men det är inget jag kan bevisa eller något jag hittat stöd för.

Jo, har än i dig inte spelat på några originalmickar som låtit bättre än dom som satt i min numera avyttrade RG560 VP 1987. Helt omärkta till synes identiska som dom omärkta mickar jag har haft i andra RG's med tillverkningsår 1987.
Mickarna på den röda gitarren i tråden är jag helt säker på att dom är bytta. Om inte av crafton så av någon musikaffär eller privatperson.
Och Magnus har ju helt rätt i att dom första mickarna som var märkta var dom IBZ/USA pickuperna som dimarzio tillverkade till bla RG700-serien, 540pII och maxxas. Dock inte dom mickarna som sitter i RG565'an HB2 & SB1. Dessa kom iofs inte förrän några år senare men dessa mickar är tvärtemot vad många tror inte Larry som gjort.

_________________
Ibanez - New Ideas For Today's Musicians


20 Dec 2016, 16:40
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Stora Ibanez-tråden!
B.B.A. wrote:
Quote:
Det finns ju en del halsar som är lite bredare också. Andreas - hade inte du en teori att de hamnade på lite dyrare modeller?


Korrekt! Främst dom halsarna med binding som satt på tex RG700-serien. Det är en navelskådarteori som sagt, men det är inget jag kan bevisa eller något jag hittat stöd för.

Jo, har än i dig inte spelat på några originalmickar som låtit bättre än dom som satt i min numera avyttrade RG560 VP 1987. Helt omärkta till synes identiska som dom omärkta mickar jag har haft i andra RG's med tillverkningsår 1987.
Mickarna på den röda gitarren i tråden är jag helt säker på att dom är bytta. Om inte av crafton så av någon musikaffär eller privatperson.
Och Magnus har ju helt rätt i att dom första mickarna som var märkta var dom IBZ/USA pickuperna som dimarzio tillverkade till bla RG700-serien, 540pII och maxxas. Dock inte dom mickarna som sitter i RG565'an HB2 & SB1. Dessa kom iofs inte förrän några år senare men dessa mickar är tvärtemot vad många tror inte Larry som gjort.


Med risk för att låta trist tror jag mer på att det var gitarren som lätt extra bra än att mickarna gjorde stor skillnad.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


20 Dec 2016, 16:48
Profile WWW

Joined: 31 Aug 2008, 19:03
Posts: 324
Location: Lund
Post Re: Stora Ibanez-tråden!
Magnus Olsson! B.B.A! Vinyljunkie!
Jag kan inte argumentera emot era stora Ibanezkunskaper, ni har säkert helt rätt i frågan.
Har dock inte någon som helst betydelse för gitarren (mickarna låter hur bra som helst).
Alltid intressant med nya kunskaper i diverse frågor, även mikrofoner på Ibanezgitarrer.

Kan ju faktiskt vara så att mickarna är dom första med tryck (tidig prototyp) ha ha :D :D :D .

/Patric


20 Dec 2016, 18:40
Profile
User avatar

Joined: 03 Nov 2011, 15:54
Posts: 646
Location: Ibanez country
Post Re: Stora Ibanez-tråden!
Quote:
Med risk för att låta trist tror jag mer på att det var gitarren som lätt extra bra än att mickarna gjorde stor skillnad.


Kanske, jag tror mer på att det var mickarna. En anmärkning jag minns på den gitarren att den var tung för att vara en RG

_________________
Ibanez - New Ideas For Today's Musicians


21 Dec 2016, 10:58
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4130
Location:
Post Re: Stora Ibanez-tråden!
En fundering man får som ej insatt i Ibanez är om de verkligen inte gjorde mindre specialruns av vissa modeller som det kunde dyka upp lite konstiga saker på? Eller är det bara det bara i USA de gör sånt där man är kanske lite mera "inte så strikta"?


21 Dec 2016, 11:12
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Stora Ibanez-tråden!
rifle wrote:
En fundering man får som ej insatt i Ibanez är om de verkligen inte gjorde mindre specialruns av vissa modeller som det kunde dyka upp lite konstiga saker på? Eller är det bara det bara i USA de gör sånt där man är kanske lite mera "inte så strikta"?


Vet inte så mycket om racer Ibbor, men på mitten av 70 talet kom det ut en hel del "konstiga" prototyper på marknaden från Ibanez. Kolla in ibanezcollectors.com om det finns intresse.


21 Dec 2016, 11:18
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Stora Ibanez-tråden!
rifle wrote:
En fundering man får som ej insatt i Ibanez är om de verkligen inte gjorde mindre specialruns av vissa modeller som det kunde dyka upp lite konstiga saker på? Eller är det bara det bara i USA de gör sånt där man är kanske lite mera "inte så strikta"?


Jo, förr gjorde de många såna serier, de kallar dem spot modeller. Saker som sällan eller aldrig är med i kataloger, och som gör folk förvirrade på nätet ibland.
Oftast är det X modell men med saker som andra mickar, annat stall, andra färger osv. Men även helt unika modeller.

Ibland får generalagenter beställa helt egna modeller av något, och de ställer verkligen till det för folk då de inte finns dokumenterade någonstans.
Ett bra exempel är denna, som står stämplad som RG521 i kroppen. Men RG521 har fast stall.
De togs fram på beställning av distributören i Norge (och den tyska köpte några när de såg den).
De är extremt ovanliga och folk tror att de är fake "hemma bygge" när de ser dem.
Image

För, 70 och tidigt 80, var det med generalagent specifika modeller väldigt vanligt.
X modell men vi vill ha en sån switch där och en sån mick där osv.
De som nämns ovan.
Dessa finns det ingen dokumentation på (så länge inte generalagenten har det kvar, vilket, vad jag vet, ingen har).

Överhuvudtaget finns det extremt lite dokumenterat från förr, så långt fram som tidigt 90 tal.
Så när du ser "bara byggd i x antal" om äldre ibanez på nätet är det alltid skönor eller någon som jobbade där som "minns och uppskattar" (höftar lite).
På senare tid har det gjorts modeller som är X antal byggda, där stämmer det som skrivs på internet oftast, men annars är det alltid falska uppgifter.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


21 Dec 2016, 11:48
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Nov 2011, 15:54
Posts: 646
Location: Ibanez country
Post Re: Stora Ibanez-tråden!
En annan faktor som också förvirrar är att sortiment och utbud på olika marknader/länder varierar/varierat kraftigt genom åren. Men vad jag har förstått så går det än idag att speca och köpa spotmodeller som inte finns i ordinarie sortimentet för tex en generalagent som crafton. Å då infinner sig genast nästa fråga.
När fan tänker Olsson å co skaka fram en prestige RG med reverese headstock utan lull lull i adekvat kulör???
Jag förstår mycket väl att det aldrig lär tillverkas några nya 540pII'or, den modellen sålde skitdåligt även när det begav sig. Men varför inte en reissue på den insomnade RG565an som en prestigemodell? Betänker man rivet efter dom gamla så borde en ev nytillverkad vara lättsåld.

_________________
Ibanez - New Ideas For Today's Musicians


21 Dec 2016, 12:58
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Stora Ibanez-tråden!
B.B.A. wrote:
En annan faktor som också förvirrar är att sortiment och utbud på olika marknader/länder varierar/varierat kraftigt genom åren. Men vad jag har förstått så går det än idag att speca och köpa spotmodeller som inte finns i ordinarie sortimentet för tex en generalagent som crafton. Å då infinner sig genast nästa fråga.
När fan tänker Olsson å co skaka fram en prestige RG med reverese headstock utan lull lull i adekvat kulör???
Jag förstår mycket väl att det aldrig lär tillverkas några nya 540pII'or, den modellen sålde skitdåligt även när det begav sig. Men varför inte en reissue på den insomnade RG565an som en prestigemodell? Betänker man rivet efter dom gamla så borde en ev nytillverkad vara lättsåld.


Ja, att de har 3 olika marknader ställer till en del. Men de grejerna är ju iaf katalog verifierade.

Jo, det går fortfarande att få egna modeller gjorda, det är sant.
Men kvantiteten som krävs gör att det väldigt sällan är genomförbart, tyvärr.
Det senaste som gjordes var en billig modell kallad RG350QMZ-bla bla.
Det finns bara här i Sverige.

Det är tyvärr sällan en ny modell täcker upp för ett sug efter en gammal.
Myten av att gamla är mycket bättre (som drabbar alla tillverkare som funnits i några år) sitter för hårt.

Det var ju något Ibanez forum på facebook som gjorde en egen RG Prestige modell för ett tag sen.
De fick ihop nog många som ville ha en att Ibanez byggde.
Det var kul, tyckte jag.

Tyvärr gillade ibanez folk modellen och gjorde den till en vanlig spot modell samtidigt, och sen en helt vanlig katalog modell.
Det kändes rätt taskigt mot de som trodde sig beställt något unikt.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


21 Dec 2016, 13:21
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Stora Ibanez-tråden!
B.B.A. wrote:
En annan faktor som också förvirrar är att sortiment och utbud på olika marknader/länder varierar/varierat kraftigt genom åren. Men vad jag har förstått så går det än idag att speca och köpa spotmodeller som inte finns i ordinarie sortimentet för tex en generalagent som crafton. Å då infinner sig genast nästa fråga.
När fan tänker Olsson å co skaka fram en prestige RG med reverese headstock utan lull lull i adekvat kulör???
Jag förstår mycket väl att det aldrig lär tillverkas några nya 540pII'or, den modellen sålde skitdåligt även när det begav sig. Men varför inte en reissue på den insomnade RG565an som en prestigemodell? Betänker man rivet efter dom gamla så borde en ev nytillverkad vara lättsåld.


Ingenting kan vara mindre trendigt än 80-talsdesign just nu. Det fattar alla utom Charvel...


21 Dec 2016, 13:36
Profile
User avatar

Joined: 03 Nov 2011, 15:54
Posts: 646
Location: Ibanez country
Post Re: Stora Ibanez-tråden!
Quote:
Det är tyvärr sällan en ny modell täcker upp för ett sug efter en gammal.
Myten av att gamla är mycket bättre (som drabbar alla tillverkare som funnits i några år) sitter för hårt.


Har du ngn uppfattning om hur dom reissue-modeller som gjorts har sålt?
Jag tänker ffa på RG770 och även RG550 reissue'n som såldes.

_________________
Ibanez - New Ideas For Today's Musicians


21 Dec 2016, 14:17
Profile

Joined: 09 Aug 2011, 09:31
Posts: 134
Location:
Post Re: Stora Ibanez-tråden!
Jag har en lite udda fågel.
Roadstar 425 har jag för mig att den heter.
2 humbuckers, varav en i stalläget och en i mitten. modellen saknar halsmikrofon.
Ibanez egna Edge-stall som för övrigt är riktigt bra.
Jag gillar verkligen halsen på den.
Jag har ytterligare en i ganska dåligt skick.
Av någon anledning kan jag inte ladda upp en bild på den, jag får ett följande meddelande: Sorry, the board attachment quota has been reached.


22 Dec 2016, 21:53
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Stora Ibanez-tråden!
B.B.A. wrote:
Quote:
Det är tyvärr sällan en ny modell täcker upp för ett sug efter en gammal.
Myten av att gamla är mycket bättre (som drabbar alla tillverkare som funnits i några år) sitter för hårt.


Har du ngn uppfattning om hur dom reissue-modeller som gjorts har sålt?
Jag tänker ffa på RG770 och även RG550 reissue'n som såldes.


De sålde alla ganska bra, men inga kioskvältare.
550 klart bättre än 770.

Men de lite billigare som kom på RG565, minns inte vad de hette, sålde skitkass.
Men när de, efter flera år, tillsist var slut ville många ha dem.
Så är det ofta, ingen vill ha dem, så försvinner de och så vill plötsligt massor ha dem.

Läser man på JEMsite eller Facebook sidor vill alla ha lönnbrädor, ändå säljer det inte bra.
Samma sak med de flesta färger förutom svart (fast de har hänt lite).
Samma sak med reversed skalle.
Sånt är skumt.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


22 Dec 2016, 22:11
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4130
Location:
Post Re: Stora Ibanez-tråden!
Det du nämner nu Magnus är väl en klassiker om att vi vill ha exakt allting lite annorlunda från det som man kan få. Sen när det väl finns så köper man ändå inte.
Hur många band är det inte som blivit "större" direkt de slutat eller hotar med att sluta, alla gråter ut hur mycket de saknar de men medans de fanns så köpte de vare sig skivor eller gick på konserterna.


23 Dec 2016, 08:43
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Stora Ibanez-tråden!
rifle wrote:
Det du nämner nu Magnus är väl en klassiker om att vi vill ha exakt allting lite annorlunda från det som man kan få. Sen när det väl finns så köper man ändå inte.
Hur många band är det inte som blivit "större" direkt de slutat eller hotar med att sluta, alla gråter ut hur mycket de saknar de men medans de fanns så köpte de vare sig skivor eller gick på konserterna.


Ja, det där är en mycket märklig del av "human behavior" som jag blivit fascinerad av men aldrig förstått.
På forumet jag nämnde, jemsite.com, verkar även de som är så mest "om den bara hade det stallet ist, eller den färgen, eller det träet osv osv skulle jag köpa den direkt" aldrig köpa några gitarrer överhuvudtaget. De är oftast samma personer som svara i alla "hur är den eller den modellen" trådar också, som om de spelat mycket på alla modeller som finns.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


23 Dec 2016, 09:51
Profile WWW
User avatar

Joined: 10 Dec 2014, 20:26
Posts: 259
Location: Enköping
Post Re: Stora Ibanez-tråden!
Detta hände i början av December men tänkte dela med mig av min glädje nu när jag hittade denna Ibanez-tråd :mrgreen:

Det finns en gitarr som jag i många år har ångrat att jag sålt. En Ibanez RG550 som jag köpte ny, i nådens år 1987.
Stort för en 17-åring att få äga en så fin gitarr. Kollar rätt ofta på Blocket och diverse andra säljsajter och klickar alltid när en sån modell dyker upp.
Igår fick jag syn på en i "rätt" färg dessutom. Den lysande(!) färgen "Road Flare Red". Det bara skriker 80-tal om den :-)

Image

Håller nästan på att ramla av stolen när jag får se bilden på halsplattan...den är nämligen märkt med mitt personnummer!
På den tiden lånade jag märkverktyg från Polisen (operation stöldmärkning eller liknande) och märkte upp både gitarr och effektboxar.
Är ju helt sjukt, det är inte bara en gitarr av samma modell utan helt enkelt "min"!

Image

Blev en avstickare till Nynäshamn efter jobbet. Om jag varit cool så hade det kanske gått att pruta lite.
Men där står jag, en medelålders gubbe och nästan hoppar av förtjusning när jag återser min 30-år gamla gitarr. Prutläge noll, haha.

Den är i förvånansvärt bra skick tycker jag. Ett onödigt hål i plektrumskyddet och någon tok har skrapat av färgen på huvudet.
Men alla delar finns kvar och fungerar. Särskilt förvånad över att stallet och banden är i så bra skick.
Kan leva med det andra, även om tanken lockar att få lack och logga tillbaks på huvudet.

Image

Är så sjukt nöjd över att ha hittat den igen. Den här gången stannar hon för gott, röda faran har kommit hem igen 8)


Har dock ett par frågor:
1. Mickarna är jag inte helt förtjust i, har i stort sett bestämt mig för att beställa en DiMarzio AT-1 som stallmick. Äger en Cruiser sedan förut och slänger in den i mittläge.
Men vad är en matchande halsmick måntro? Är inne på DiMarzio PAF 36th Anniversary , några förslag? Den får gärna låta bra i splittat läge.

2. Jag misstänker att ny lack på huvudet kommer att kosta mer än det smakar? Någon som har en uppfattning mellan tummen och pekfingret?
Är tillfreds med att bara skicka på en svart logga istället, blir ju lite Andy Timmons med en twist :wink: . Vart köper man lämpligast en ny logga?


26 Dec 2016, 13:21
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: Stora Ibanez-tråden!
Läcker åttiz räzer B!

Fick lite deja-vu -vibbar när jag läste att du köpte din ny -87. Jag gjorde exakt samma sak -samma år: Fast min RG550 var metallic blå. :lol:

Nu kommer säkert Ibanez -folket här på bojen tycka annat; men:
Jag skulle INTE slänga ner en AT-mick i den där!!!! Det blir "kaka-på-kaka": Det kommer att överköra/bluddra i basen. At-micken är en signaturmick -specifikt framtagen av DiMarzio för Andy Timmons. Och Andy kör oftast med al kropp på sina signaturplankor. AK-tonen på Andys gitarrer -ÄR BETYDLIGT TIGHTARE än på din RG-gitarr. AT-micken värmer upp detta för Mesa Boogie förstärkarna han använder.

Om du har ögonen på DiMarzios signturmickar: Är nog Steve Morses signatur mick (DP200) en bättre mick till din gitarr: Den är nämligen designad att leverera med en poppel kropp -som Morse kör med på sina Musicman/Ernieball signatur gitarrer.

Ta inte mitt ord för detta: Men testa gärna först innan du släpper hammaren -och slår till.


/ Jonken :idea:


26 Dec 2016, 13:54
Profile
User avatar

Joined: 10 Dec 2014, 20:26
Posts: 259
Location: Enköping
Post Re: Stora Ibanez-tråden!
Absolut räzer! :mrgreen:
Coolt att du köpte en samma år!

Bra synpunkter, tack för det! Har absolut inte bestämt mig än så alla förslag är välkomna, själv har jag lite dålig koll på alla parametrar som styr.
Vill inte ha någon grötig bas. Använder gärna min cruiser i mittläge oavsett, den låter bra splittat tycker jag.

Spelar absolut ingen roll vad micken heter, är inte ute efter signaturvarianter på det viset.
Tittade även på en Transition förut, men den kanske blir för basig den med?

Om jag kollar lite på eq-diagrammen på DiMarzios sidan så fastnar jag för Fred, PAF Joe, PAF pro. Är väl varianter av PAF allihopa.
Steve Morse-micken har ju en jäkla hög output, i alla fall på papperet. Inte helt säker på att jag är ute efter det.

Kanske lika bra att köra på beprövad JB+Jazz istället? :mrgreen: Fast jag vill gärna prova något nytt och gillar ljudet i de DiMarzio som jag provat på senaste tiden
(Chopper, Cruiser)


26 Dec 2016, 14:31
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: Stora Ibanez-tråden!
Bysen wrote:
Absolut räzer! :mrgreen:
Coolt att du köpte en samma år!

Bra synpunkter, tack för det! Har absolut inte bestämt mig än så alla förslag är välkomna, själv har jag lite dålig koll på alla parametrar som styr.
Vill inte ha någon grötig bas. Använder gärna min cruiser i mittläge oavsett, den låter bra splittat tycker jag.

Spelar absolut ingen roll vad micken heter, är inte ute efter signaturvarianter på det viset.
Tittade även på en Transition förut, men den kanske blir för basig den med?

Om jag kollar lite på eq-diagrammen på DiMarzios sidan så fastnar jag för Fred, PAF Joe, PAF pro. Är väl varianter av PAF allihopa.
Steve Morse-micken har ju en jäkla hög output, i alla fall på papperet. Inte helt säker på att jag är ute efter det.

Kanske lika bra att köra på beprövad JB+Jazz istället? :mrgreen: Fast jag vill gärna prova något nytt och gillar ljudet i de DiMarzio som jag provat på senaste tiden
(Chopper, Cruiser)

Personligen försöker iaf jag att (till den grad det går); försöka hålla mig till DiMarzio -när det gäller Ibanez gitarrer. Man vill väl helst behålla hex pole looken i mickarna på sina Ibanezer. Med det finns ju förstås andra trevliga alternativ. En annan mick som är framtagen -att funka med basswood kropp + lönn bräda: Är ju EVH Wolfgang-micken. Dessa finns både i stall och halsvariant. Problemet med dessa mickar är ju att de kostar PÅ TOK för mycket nya. Men ibland går dessa att hugga begagnade till ganska hyggliga stålar. Och har du inget emot att stega över "den förbjudna linjen": Är ju Seymour Duncans TB '78-mick hur jäkla GRYM som helst!

Riktigt trevligt och höra att du studerar EQ värden/diagram. Det är alltid väldigt smart om man verkligen vill hitta rätt mick. och cruisern som du redan har -kommer att vara hur perfekt som helst i mittengluggen.

- Vad kör du på för strängtjocklek förresten?


/ Jonken


26 Dec 2016, 15:10
Profile
User avatar

Joined: 10 Dec 2014, 20:26
Posts: 259
Location: Enköping
Post Re: Stora Ibanez-tråden!
Är mest inne på DiMarzio, även om det inte är några hex pole-mickar i min original.
Har en EVH Frankenstein iofs som jag skulle kunna prova med, tycker dock att den saknar lite klarhet och definition. Men det beror ju
säkert till stor del vilka gitarrer man provat med.

Men jag kollar vidare efter något som inte är för "bass-heavy" :wink:

Kör på 10-46 för övrigt, sitter 9-42 nu men jag har gått över till 10 på alla andra gitarrer så... :wink:

Svajet är för jäkla skönt på den här förresten. Man skulle ju kunna tro att det kärvar och jävlas efter 30 år , men icke!
Distinkt och ändå mjukt.


26 Dec 2016, 15:55
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: Stora Ibanez-tråden!
Bysen wrote:
Är mest inne på DiMarzio, även om det inte är några hex pole-mickar i min original.
Har en EVH Frankenstein iofs som jag skulle kunna prova med, tycker dock att den saknar lite klarhet och definition. Men det beror ju
säkert till stor del vilka gitarrer man provat med.

Men jag kollar vidare efter något som inte är för "bass-heavy" :wink:

Kör på 10-46 för övrigt, sitter 9-42 nu men jag har gått över till 10 på alla andra gitarrer så... :wink:

Svajet är för jäkla skönt på den här förresten. Man skulle ju kunna tro att det kärvar och jävlas efter 30 år , men icke!
Distinkt och ändå mjukt.

EVH Wolfgang micken är designad till att låta modern EVH med 009 - 042 strängar i Eb. Med 010 - 046 blir soundet för "bass-boomy". Testa gärna din EVH en sista gång med strängarna du har på guran nu -innan du ger upp på den micken. EVH-micken är designad att funkar ypperligt genom stompboxar också. här är ett bra exempel på det: https://www.youtube.com/watch?v=cMnaOfy8-HE

Och ja: EDGE är topphylle kvalla.


/ Jonken :wink:


26 Dec 2016, 16:07
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Stora Ibanez-tråden!
Härlig story med 550. Sånt där blir man ju lite glad över.

Jonken wrote:
Läcker åttiz räzer B!

Fick lite deja-vu -vibbar när jag läste att du köpte din ny -87. Jag gjorde exakt samma sak -samma år: Fast min RG550 var metallic blå. :lol:

Nu kommer säkert Ibanez -folket här på bojen tycka annat; men:
Jag skulle INTE slänga ner en AT-mick i den där!!!! Det blir "kaka-på-kaka": Det kommer att överköra/bluddra i basen. At-micken är en signaturmick -specifikt framtagen av DiMarzio för Andy Timmons. Och Andy kör oftast med al kropp på sina signaturplankor. AK-tonen på Andys gitarrer -ÄR BETYDLIGT TIGHTARE än på din RG-gitarr. AT-micken värmer upp detta för Mesa Boogie förstärkarna han använder.

Om du har ögonen på DiMarzios signturmickar: Är nog Steve Morses signatur mick (DP200) en bättre mick till din gitarr: Den är nämligen designad att leverera med en poppel kropp -som Morse kör med på sina Musicman/Ernieball signatur gitarrer.

Ta inte mitt ord för detta: Men testa gärna först innan du släpper hammaren -och slår till.


/ Jonken :idea:


Jonken, du minns fel på årtal, det fanns inga blå 550 1987.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


26 Dec 2016, 17:30
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: Stora Ibanez-tråden!
Magnus Olsson wrote:
Jonken, du minns fel på årtal, det fanns inga blå 550 1987.

/Magnus

Litar på dig. Du har koll på sånt här. Vilket år var det för en blå likadan som Bysse har här i tråden? 1988?


26 Dec 2016, 20:09
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Stora Ibanez-tråden!
Jag tänkte gratulera till återkomsten av din gamla gurka :mrgreen:


26 Dec 2016, 20:12
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Stora Ibanez-tråden!
Jonken wrote:
Magnus Olsson wrote:
Jonken, du minns fel på årtal, det fanns inga blå 550 1987.

/Magnus

Litar på dig. Du har koll på sånt här. Vilket år var det för en blå likadan som Bysse har här i tråden? 1988?


Inte helt hundra när den blå kom, antingen 89 eller 90.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


26 Dec 2016, 23:18
Profile WWW
User avatar

Joined: 10 Dec 2014, 20:26
Posts: 259
Location: Enköping
Post Re: Stora Ibanez-tråden!
Tvåtakt wrote:
Jag tänkte gratulera till återkomsten av din gamla gurka :mrgreen:


Tack :mrgreen:


27 Dec 2016, 11:35
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Stora Ibanez-tråden!
Bysen wrote:
2. Jag misstänker att ny lack på huvudet kommer att kosta mer än det smakar? Någon som har en uppfattning mellan tummen och pekfingret?
Är tillfreds med att bara skicka på en svart logga istället, blir ju lite Andy Timmons med en twist :wink: . Vart köper man lämpligast en ny logga?


Borde inte vara så blodigt att lacka huvudet. Det beror på vilket slutresultat du vill uppnå, räcker det att det är godtagbart kan man säkert spraya det själv.
Ett proffsjobb blir ju snyggare och mer som det var från fabrik. Fråga Peter N här på bojen vad det skulle gå på. Det är ju hyfsat trärent redan.

Logga och rätt färg borde väl gå att få via crafton, det kanske MO Har koll på?

_________________



27 Dec 2016, 16:36
Profile ICQ WWW

Joined: 20 Apr 2009, 08:46
Posts: 1536
Location: Stockholm
Post Re: Stora Ibanez-tråden!
Tycker det är assnyggt att huvudet är rent. Behåll det men dra dit en svart logga.

_________________
"Det har låtit bra, med ett litet inslag av skitdåligt bara, ibland,typ." - Distorsionspojken


28 Dec 2016, 10:39
Profile
User avatar

Joined: 10 Dec 2014, 20:26
Posts: 259
Location: Enköping
Post Re: Stora Ibanez-tråden!
Är ju en liten yta som skall lackas men färgen måste ju bli 100%, antingen så skall det se proffsigt ut eller så låter jag det vara.
Skickar nog ett mess till Peter för att kolla prisbilden iaf.

Har på sätt och vis vant mig lite med det trärena, en svart Ibba-logga skulle kunna funka nog så bra. Får leta lite efter en sån oavsett, borde inte kosta skjortan.


28 Dec 2016, 13:51
Profile
User avatar

Joined: 03 Nov 2011, 15:54
Posts: 646
Location: Ibanez country
Post Re: Stora Ibanez-tråden!
Quote:
Tycker det är assnyggt att huvudet är rent. Behåll det men dra dit en svart logga.


Japp håller med Krille till 100%, lite rengöring av skallen bara å sedan dit med en svart logga. Finns att köpa billigt på ebay!

_________________
Ibanez - New Ideas For Today's Musicians


02 Jan 2017, 14:29
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 292 posts ]  Go to page Previous  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 70 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.