View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2024, 06:37



Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page Previous  1, 2
The Green Side of Strat (Bilder) 
Author Message
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2587
Location: Täby
Post Re: The Green Side of Strat (Bilder)
Förstår vad du menar, men nej, jag tror det där är rätt (amber) Skulle behöva se den ihopskruvad IRL för att verkligen bedöma, foton ger lite annan färg får jag en känsla av. Har du tänkt göra den "mint" eller ska det bli någon form av light relic?


26 Apr 2012, 21:46
Profile
User avatar

Joined: 09 Jun 2011, 21:52
Posts: 2684
Location: Stockholm
Post Re: The Green Side of Strat (Bilder)
Tack Lemmy, Jag tror Fender gjorde en helt serie replikor av 1959 stratan i fiesta röd, desert sand, sherwood green etc etc där alla färgerna hade en sån här plektrumskydd.

Bilden av sherwood green stratan med andonized plekka fastnade i huvudet på mig.

Först hade jag tänkt och gå åt mint grön hållet för att framhäva det gröna, och ha det i 3 lager men i samma skruv håls typ som det var fram till mitten av 59.

Men det går bra med det här också, after all det var jag som tjatade på gitarrdelar att de skulle köpa in sånna här plektrumskydd så det är ju bara mer än rätt att jag köper det också 8)


Eftersom det är den tyv av skruv håls mall som jag ville ha från början så kan jag lätt switcha till en mint grön plekka om jag vill det.

Idén är som jag berätta den Svullo idag, att den ska replikera en 1959 strata, fast med lite tvist så klart. :shock: :mrgreen:

Jag har redan en åldrad/relic tele kropp som jag inte har tagit tag i ännu, och en naturligt relic sunburst strata.

Nej, tanken att relicera denna strata ger mig dålig samvete, har lagt ner en massa tid och kärlek på den och jag tror att samma kärlek och respekt borde visas till den gennom att endast spela på den och njuta av den när den är klar.

By the way, så är det rakt av nitro på hela kroppen, så det kommer inte bli några som helst problem att ge den en sliten look bara genom att spela på den. 8)

Här är telen förresten, jag glömde visa upp den när du var här. Var rädd att du skulle känna att jag skryter :oops: :mrgreen:
Image

By the way, bild på Fender 56an som jag pratade om. Förlåt att jag skiver så långa post btw, jag tycker verkligen om det här projektet och är glad att jag valde den här färgen :mrgreen:
Image

_________________
Shine On You Crazy Diamond


26 Apr 2012, 22:12
Profile

Joined: 18 Dec 2009, 21:11
Posts: 1347
Location: Göteborg
Post Re: The Green Side of Strat (Bilder)
Häftigt! Det där blir ju rejält snyggt. Kul att läsa om arbetsgången också.

Har ett liknande drömprojekt, men det lär väl aldrig blir av... Jag vill göra en sån här (ursäkta den usla skissen):

Image

Alltså en Telecaster '72 Deluxe i Cadillac Green och sedan '72 pickguard och all hardware i guld.
Anledningen till att jag ens nämner det är ju att man blir ju inspirerad när man ser hur du ångar fram!


26 Apr 2012, 22:40
Profile
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2587
Location: Täby
Post Re: The Green Side of Strat (Bilder)
Jamen där ser man Crimson, när du får på hårdvaran så behövs bara en aning patina så kommer den tintade halsen att se helt rätt ut! Sen kan det inte låta fel heller med den där fina enbitskroppen och Warmoth-halsen.


26 Apr 2012, 22:55
Profile
User avatar

Joined: 09 Jun 2011, 21:52
Posts: 2684
Location: Stockholm
Post Re: The Green Side of Strat (Bilder)
Jag gillar verkligen din design, du har bra smak! Jag tycker att du ska köra på!

För fan jag bor i lägenhet, fråga Svullo han har vart här, och jag har absolut inte en enda aning om vad jag håller på med. Tror du att jag har lackat kroppar tidigare? Några enstaka halsar, that's it.

Jag sprang från den ena till den andra och frågade hur mycket de skulle ta för att lacka en kropp i den här färgen, till slut så tog jag tag i det själv och startade det här projektet, dels för att jag var dum och galen som trodde att det var enkelt för det är det inte och dels för att jag verkligen ville ha den här gitarren.

Jag har haft den här idén i mitt huvud under många år, det var inget som bara poppade upp en dag, utan jag har länge velat ha en Cocobolo hals, när jag fick veta att Musikraft gör såna så var jag tvungen att ha en sån.

Och sen så hade jag en grund idé att den skulle replikera en 1959 strata, det är min favorit årgång från Fender, övergången till tre ton sunburst, och rosewood och en massa Custom färger där i bland Sherwood green finns med.

Jag köpte en Hosco kropp, samma kvalite som Musikraft, jag hade båda kropparna sida vid sida utan att veta vilken som var vilken och tog den jag gillade mest. Det föll på Hosco, och några burkar färg och jag är här där jag är idag.

Det var inte enkelt, det var bokstavligen en pain in the ass, och om du frågar om jag skulle göra det igen? JAAAAAA!!!!! Ingen tveka om saken!

Man ska leva ut sina drömmar tycker jag.

Du har gjort en bild på hur du exakt vill ha det, allt jag hade var också en bild och den bilden fanns i mitt huvud. Det var ingen som kunde se hur jag såg det fram tills nu då jag nästan är klar.




no16 wrote:
Häftigt! Det där blir ju rejält snyggt. Kul att läsa om arbetsgången också.

Har ett liknande drömprojekt, men det lär väl aldrig blir av... Jag vill göra en sån här (ursäkta den usla skissen):

Image

Alltså en Telecaster '72 Deluxe i Cadillac Green och sedan '72 pickguard och all hardware i guld.
Anledningen till att jag ens nämner det är ju att man blir ju inspirerad när man ser hur du ångar fram!

_________________
Shine On You Crazy Diamond


26 Apr 2012, 23:07
Profile
User avatar

Joined: 26 Dec 2009, 12:48
Posts: 715
Location:
Post Re: The Green Side of Strat (Bilder)
Intressant tråd måste jag säga. Det är bara erfarenheter man skaffar själv man lär sig nåt meningsfullt av.
En liten tanke bara. En metalliclack (sträv yta?) utan klarlack som du bollar runt med i gitarrcase, på sängar och överallt...
Kommer du inte få ett litet h-e att få den dammfri, kladdfri et.c sen inför klarlackeringen?
Billackarna använder nåt som heter klibbduk för rengöring precis inför lackering. Nåt du har tankar kring?


27 Apr 2012, 13:26
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 Jun 2011, 21:52
Posts: 2684
Location: Stockholm
Post Re: The Green Side of Strat (Bilder)
Exakt, förlåt att jag glömde skriva der förut. Med solida färger måste du stopp och sluta lacka när har du dammkorn, Vetlanda tills det är jämnt och sedan fortsätta.

Men med metallic fängelser kan du inte gör det, du har en sträv yta på grind av aluminium pigmentet och det förstörs om du sandar.

Jag har inte själv provat någon klibbduk då jag är rätt att förstöra mer än jag fixar. Men jag tycker att det går otroligt bra att få bort det genom att dra väldigt lätt fram och tillbaka om du fått lite damm.

För mig funkar det bra på dwt viset, och då pratar jag om lätta dammkorn, hade det varit stora som satt sig i lacken, ja.. jag tror jag skulle prova och lägga lite mer metallic färg på dwt området och Vetlanda senare efter att klarlacken har lagts på.

Men som sagt, jag la några skyddande tunna lager av klarlack innan jag tog upp den. Jag fick sluta på grund av att jag fick sluta på lack.

Jag fivi lite damm, men det gick bort när jag drog handen på det området.

_________________
Shine On You Crazy Diamond


27 Apr 2012, 14:51
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 37 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 41 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.