View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Jun 2026, 08:54

Reply to topic  [ 7 posts ] 
Hardtail fråga..... 
Author Message

Post Hardtail fråga.....
Har ett hardtail-stall t en hpd-tele. Den är string-through men jag ämnar bygga en toploader.. Kan man helt sonika borra nya hål i stallet eller är det bara korkat o fel?

17 May 2012, 21:58
Profile WWW

Post Re: Hardtail fråga.....
Det kan nog vara rätt. Men jag skulle kolla så att godset där du ska göra dom nya hålen är tillräckligt tjockt, typ 2 - 3 millimeter i alla fall. Om det är för tunt riskerar det att vika sig av strängdraget, eller att du får dålig klang i själva gitarrkroppen för att godset vibrerar i sig själv i stället för att få ner vibrationerna i trät. (Nu är det väl i o f s så att mesta vibrationerna går ner i trät via stallsadlarna, men stoppdelen (heter det så) gör ju lite till för klangen.) Om något av detta skulle inträffa kan du ju alltid borra hål för string through i efterhand, å andra sidan.

17 May 2012, 23:52
Profile

Tack för input!
Det är ett string-through stall! Godset är rejält tjockt så det borde bli bra. Det är en sex-sadlars men det är väl bara att borra rakt under intoneringsskruven så nära kroppen som möjligt antar jag?!

18 May 2012, 08:11
Profile WWW

Glömde skriva "borra hål i TRÄT för string through"... :roll:
Kör på! Rapportera gärna.

19 May 2012, 23:59
Profile

Den är string-through borrad men jag ville göra den till toploader och när jag kollar börjar jag misstänka att det inte blir riktigt bra då det ser ut som riktiga toploaderstall har intineringsskruvarna lite högre upp varför mitt ingrepp kanske inte ger tillräcklig strängvinkel......

20 May 2012, 00:59
Profile WWW

Kolla om hålen för strängarna är små nog för att stoppa änd-ringen på strängen (de brukar vara det). I så fall är det bara att peta bort bussningarna på baksidan och trä strängen igenom. Voila! Nu har du en toploader med optimalt strängtryck! Utan att behöva byta stall, eller borra. Lindningen på strängändarna brukar vara korta nog för att inte nå stallklacken.

http://kuhnamps.com

20 May 2012, 18:28
Profile ICQ WWW

Det är en mkt bra idé! Enda abret är att jag utgår ifrån en ofräst och oborrad planka, men har själv faktiskt funderat på att göra kanaler i träet i bakändan på stallet som leder dem rätt i string-through hålen.

20 May 2012, 19:48
Profile WWW
Reply to topic   [ 7 posts ]