Telebyggefrågor
Köpte grannens hpd-tele för att halsen är supergo! Resten är nog också bra men passar inte min idé om en enkel tele! Den har en massa switchar för coil-tap o fan vet. Han hävdar att halsen är ESP(hur ser man det?) och pickuperna Seymor Duncan. Det verkar ju stämma men jag är inte intresserad av att behålla varken mickar eller kropp. En stämpel i halsfickan tyder på att den är köpt men fulkarvad så jätte plektrumskyddet i "förgylld" metall borde följa med. Jag vill ha en toploader med en mick i mitten samt enbart volym. Nu är ju all hardware i guld och helst hade jag nog haft ngt annat plus att jag blir tvungen att borra då den nu är string.through. Är det svårt att fräsa halsficka själv? Ngt viktigt att tänka på vad gäller jordbrum o.s.v.? Måste man lacka kroppen? det kommer nog fler frågor
_________________ TRÄÄLG
18 May 2012, 11:19
Crimson
Re: Telebyggefrågor
De där mickarna är väldigt bra, äldre version av Seymour Duncan alnico II pro. NJ Indikerar att det är neck position och J den som lindade micken. BJ är bridge.
Är kroppen rå så måste den behandlas på något sätt, antingen lackas eller oljad, annars så kommer den att ta in smuts och svett in i porerna vilket är svårt att ta bort. Vill du behålla den råa och naturliga träkänslan kan du ju olja den. Att olja gå snabbare än att lacka och tar bara ca en vecka, och du bibehåller den naturliga trärena känslan och looken.
Kontakta den här killen, han har verkstad och kan fräsa åt dig för nån hundra lapp, och då vet du att det blir korrekt gjort.
Är halsen ESP så ska det finnas en ganska stor ESP-stämpel på baksidan av klacken, Kroppen ser för övrigt ut att kunna vara fender bullet kropp. Pottarna bör i så fall vara från 1981, om de är orginal - vilket de ser ut att vara. De brukar gå för en rätt nätt slant på ebay: http://www.ebay.com/itm/Vintage-1981-Fe ... 2820wt_850
Är det dåligt för träet ifall smuts tränger in? Var har Rolf Hägglund sin verkstad? Halsen har ingen stämpel så hur ser man det då? Jag får väl plocka isär den i delar o sälja av del för del......
_________________ TRÄÄLG
18 May 2012, 19:07
Crimson
Jag tror att han finns i Huddinge, Sthlm.
Du kan alltid lämna kroppen utan någon finish, men ha i minnet att träet kommer absorbera fukt och olja. Ett finish är till för att skydda träet från dessa saker, tänkt att du ätit något och du har fått det på fingrarna och sedan spelar på gitarren. Sådana saker är sedan väldigt svårt att få bort om träet är rå och utan någon finish.
_________________ Shine On You Crazy Diamond
18 May 2012, 19:48
TRÄÄLG
En gitarrbyggare här i Malmö fräser halsficka,mickhål samt hål för pot för 800:- + moms. Är det ok? Jag har båtlack hemma. Vad säger expertisen om det?
_________________ TRÄÄLG
19 May 2012, 13:00
Martin Kuhn
Det beror väl lite på vad det är för sorts båtlack... Men i princip kan man nog använda vad som helst egentligen, ev. tonskillnader mellan olika lacker är bara bullshit, det viktiga är i så fall att inte lägga på toktjockt, och gärna en lack som inte härdar för hårt, dvs följer träets rörelse hyfsat så du inte får sprickbildning du inte vill ha (typ vissa epoxylacker). Och då är båtlack inte så dumt egentligen, om vi snackar oljefernissa. Kom att tänka på vad gamle ägaren till den fina gitarrbutiken "Gitarren" i Göteborg berättade för mig på 70-talet: Han frågade maestron på Ramirez-verkstan i Spanien om han kunde få nåt tips på vilka lacker de använde till sina världsberömda instument. Svaret blev: "ja då har du åkt bra långt i onödan; vi använder norsk båtfernissa!"
Users browsing this forum: Bing [Bot], rifle and 97 guests
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot post attachments in this forum