View unanswered posts | View active topics It is currently 10 Oct 2026, 03:17

Reply to topic  [ 8 posts ] 
Polera cellulosa 
Author Message

Post Polera cellulosa
Har sprayat en telekropp med gitarrdelar.ses cellulosa, ungefär 2 burkar och tänker inte klarlacka. Jjag har sprayat fram Och tillbaka under en månad ungefär, har låtit det torka länge mellan lagrena. Om man då inte vill klarlacka, hur är bästa sättet att polera? Tips på bra polermedel?

04 Jun 2012, 12:03
Profile

Post Re: Polera cellulosa
Om det är en solid färg så kan du skippa att klarlacka, men bara så du vet så skyddas inte färgen och därmed så kan färgen ändra och skifta nyans och kanske bli mattare.

Så jag skulle föreslå att du lägger på nån lager av klarlack. Men om du inte gör det är det helt okej det med, inget så där farligt.

jag använder ColorTone från Gitarrdelar för att polera, funkar riktigt bra tycker jag.

http://gitarrdelar.se/product_info.php? ... ts_id=3832

04 Jun 2012, 12:51
Profile

Det är vintage white från gitarrdelar, och har haft 2 burkar så jag tror det räcker, och är inte superförtjust i högblank, inte heller det jag vill åt. Om den skiftar lite gör inte så mycket. Finns det nån annat polermedel som är bra, autosol? Eller liknande från typ vanlig båt/bil/järnaffär? Kör man bara med en trasa som en dåre då eller?

04 Jun 2012, 13:28
Profile

köra med trasa som en dåre? hahaha ja det kan du göra om du vill. Men enklast är om du kör med poler pad, gitarrdelar har sånt också, kostar en hundra lapp och du kopplar den till borrmaskin och kör sakta och mjukt.

Så vitt som jag vet så används Autosol för att polera metaller, så för att polera finish funkar det nog inte skulle jag säga. Kolla i hobbybutiker och sådant, de kanske har något lämpligt för cellulosa finish.

04 Jun 2012, 13:36
Profile

dunlop 65, e det nåt att föredra? har läst lite olika om hur den funkar m cellulosa, nån som provat?

04 Jun 2012, 14:05
Profile

Allright, om du inte vill att den ska skina upp och blända dig så rekomenderar jag det här. Och det kan du polera med en trasa.

MEN!! Har du apelsinhud yta på lacken så hjälper inte detta, det måste våtsandas och sedan poleras på det sättet som jag förklarade ovan.

http://gmf.jetshop.se/ducks-axwax-p-306 ... alsearch=1

75 spänn och värt varenda öre.

04 Jun 2012, 14:17
Profile

plowhand wrote:
dunlop 65, e det nåt att föredra? har läst lite olika om hur den funkar m cellulosa, nån som provat?

Visst, funkar bra på redan polerade ytor för rengöring och för att återfå bra finish. Men inte som polerpasta för att skapa en bra finish på nylackat, det kommer inte att hända så mycket.
Bättre med de andra förslagen ovan. Autosol funkar, men är väl kanske lite väl aggresivt?

Vänta tillräckligt länge innan du polerar bara, för att färgen skall härda tillräckligt. Gärna +2 månader.

04 Jun 2012, 15:00
Profile WWW

trollull, autosol och sandens guitarpolish i den ordningen funkar skitbra. Tar en del på finishen om du kör för hårt bara, så lätta på handen när du går på med trollullen.

Se till att ha slipat upp till 2000 korn våtslip innan du börjar med trollullen.

04 Jun 2012, 15:33
Profile
Reply to topic   [ 8 posts ]