View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Jun 2026, 05:29

Reply to topic  [ 98 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next
Nördtråd deluxe: vad kör ni på för prylar och varför? 
Author Message

Post Nördtråd deluxe: vad kör ni på för prylar och varför?
Gitarr: Guild S-300D

Stärkare: Marshall BMP combo 100w (70-talare, vet ej årgång - hur ser man det?)

En pedal för solon, en DOD 250

Thats it, varken mer eller mindre, för tillfället...

Gitarren för att det är den mest välljudande gitarr jag någonsin ägt! Ebenholtzbräda och gamla Dimarziomickar som kom med gitarrmodellen när den var ny (därav D:et i modellbeteckningen) samt limmad hals som är väldigt smal (jämnsmal) och det gillar jag.

Varje gång jag skaffar en annan stärkare än min gamla trotjänare så tycker jag att det låter fräckt men förr eller senare är jag ändå tillbaka till den schletna gamla combon.

Anser att pedaler är leksaker mer eller mindre och sabbar grundljudet bara genom att vara inkopplade men nåt måste man ju ha för solon...

25 May 2012, 12:46
Profile

Post Re: Nördtråd deluxe: vad kör ni på för prylar och varför?
Gitarrer: Bach LP Gold Top x2 en med P90 en med humbucker, lite för tunna halsar på dem annars är jag skitnöjd, billigt och bra.

Förstärkare: Ibanez TSA15H + tillhörande 1x12 + HB 2x12 med V30, Vox VT120+ 2x12combo, kör alltid båda tillsammans, Ibanezen torr, Voxen varierar jag ljudet med beroende på låtval, pedaler behöver jag inga då Voxen fixar det, den enda pedal jag trampar på är fotkontrollen för tubescreamerdelen i Ibanezen (kickar upp solovolymen, använder också gitarrens volymkontroll). Jag är rätt nöjd med den kombinationen, jag har både riktigt rörljud samtidigt som jag kan få vilket ljud som helst ur Voxen, tillsammans låter det rätt fett.

25 May 2012, 13:20
Profile

Gitarr: Fender CIJ Jazzmaster med stallmicken utbytt till en Kay Blackfoil.

Förstärkare: Yamaha B100ii i replokalen, Fender Hot Rod Deluxe III hemma, leker ibland med en gammal WEM basförstärkare och funderar på att köpa den och ta den till repan istället.

Pedaler: Svart Sovtek Big Muff, Behringer Vintage Phaser, Ibanez Tubescreamer TS-10, Alesis Picoverb

Gitarren har jag för att jag alltid älskat hur Jazzmastern ser ut och låter. Jag hade en lång period då jag bara lyssnade på alt. rock och liknande från det sena 80-talet till mitten av 90-talet. Sedan hittade jag Television och The Cure, och saken var biff. Fenderstärkaren har jag lånat för att få leka med en rörförstärkare, Yamahan lånar jag av min far och använder den för att en gitarr genom basförstärkare låter otroligt mäktigt, vilket bevisades av Kyuss, och WEMen fick farsan gratis på annons. Den låter faktiskt jävligt bra, och är också från början en basförstärkare.

Pedalerna är en svårare historia. Big Muffen köpte jag för att Billy Corgan använde en sådan på Siamese Dream. Hans var en 70-tals amerikansk Big Muff Pi, men en sådan hade jag inte råd med. Dessutom diggar jag fuzz i allmänhet. Phasern köpte jag för att få till de psykedeliska 70-tals rockljuden och The Cure's vindpinade ångestljud, Tubescreamern lånar jag och använder som boost och Picoverben har jag fått, och använder den som en reverb/ekoenhet eftersom Yamahan inte har någon.

25 May 2012, 13:43
Profile ICQ YIM WWW

Vinyljunkie wrote:

Gitarren för att det är den mest välljudande gitarr jag någonsin ägt! Ebenholtzbräda och gamla Dimarziomickar som kom med gitarrmodellen när den var ny (därav D:et i modellbeteckningen) samt limmad hals som är väldigt smal (jämnsmal) och det gillar jag.

Varje gång jag skaffar en annan stärkare än min gamla trotjänare så tycker jag att det låter fräckt men förr eller senare är jag ändå tillbaka till den schletna gamla combon.

Anser att pedaler är leksaker mer eller mindre och sabbar grundljudet bara genom att vara inkopplade men nåt måste man ju ha för solon...

varför då?

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

25 May 2012, 13:53
Profile WWW

Gibson SG Standard genom Marshall med någon typ av burk mellan...

Det var också så jag startade 1978 , sen har man provat en hel del olika gitarrer och stärkare pedaler mm genom åren men kommer alltid tillbaka till den setup,

Hemma kör jag genom en Class5 på fullt spett (inga grannar som störs) eller drar ned lite och kör med en v-stack mellan.

Repa/Live kör jag genom en Bluesbreaker Reissue 2x12 , förr var det fullstack men jag orkar inte släpa på gamla dar,
och det är ändå bara källarlokaler... V-stacken är med även här nu dock som solo boost.

Gitarrer har jag normalt 3-5 st , det varierar tar med 2 till gig.

Varför?

Dels är det väl för att jag tycker det låter bra , vilket i sin tur har att göra med de ljud/artister man är uppäxt med, dels för att jag hellre rattar in bra ljud än att lägga till pedaler eller byta mickar mm.

Jag har heller inget behov av att ha 5-10 olika ljud för olika stilar , kör bara ett stuk.

I studio tar jag ibland bara v-stacken och kör rakt in i bordet...

25 May 2012, 14:04
Profile ICQ WWW

Inte deluxe precis...

På rep och gig mestadels Epi LP Std (ibland Squier Starfire) genom Laney VC30.
Ingen effekt utom VC30:ans drive-kanal och inbyggda reverb.

Klas

25 May 2012, 14:07
Profile WWW

HPD Strata och Traynor Ygl-3 combo, har inte hittat något som låter bättre till det jag spelar! Pedaler använder jag bara som effekter, grundljudet får jag utan pedaler. Har kört på samma grejer i säkert 15-år!

25 May 2012, 14:28
Profile

När jag kan välja/lyxa (t ex vid rep, studio eller på spelningar där det är liten sannolikhet att någon snor eller förstör grejerna):

Gibson Les Paul Custom 2007 med classic 57+ i stall och 490 (original) i hals.

Orange Or50 helstack varav en med originallåda (celestion g12h) och en med en "vanlig" Orange-låda fast hottad med två st gamla greenbacks som sitter i X-formation med två st v30.

Pedalbord med polytune, slash signatur wah, stinkfoot moddad boss super overdrive (endast för solon), en vanlig mxr phase 90, en mxr carbon copy. + några hembyggda moody-pedaler (fuzz och boost) som inte används så ofta men mest sitter där för att de ändå får plats :mrgreen:

På turné, eller när jag inte vill ta med finguran, så har jag en gibson lp traditional bigsby (helt original) som jag köpte med drulleförsäkring. Är jävligt glad över det, både att jag inte tar med customen på turné, samt att jag tog drulleförsäkringen, för jag fick utnyttja den direkt efter tredje spelningen jag gjorde med traditionalen, (åkte i backen och slog av huvudet) och fick ut en helt ny gitarr utan problem. Backupgitarr brukar vara ett gibson flying v, som ibland har humbuckers men just nu p90´s (har två olika plektrumskydd som jag enkelt kan switcha mellan beroende på dagsform. Har även en Orville By Gibson LPC med duncan phat cats som jag tar med som backup ibland, och en lp standard premium plus (original) som jag kör med ibland.

Hemma är det en blackheart little giant combo med g12h element och en blackstar dual står för ljudförvrängningen. Är en bra hemmasetup tycker jag, ger "tre kanaler" och alla med bra ljud på endast en stärkare och en pedal.

Varför?

Jag gillar skiten helt enkelt. Gillar ljudet, spelkänslan och utseendet. Och så några olika lösningar för situationer där man hellre tar det säkra före det osäkra, som sagt.

http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ

Last edited by Walain on 25 May 2012, 14:37, edited 1 time in total.

25 May 2012, 14:33
Profile WWW

Gitarr: LP, Strata, Tele eller SG (SG ofta i öppna stämningar)

Stärkare: Elmwood Stinger

Pedaler som alltid finns med är T-Rex Möller (mest för boosten) och Korg DT-10.

Om jag inte kör på egen förstärkare är alltid T-Rex Mudhoney med.

25 May 2012, 14:36
Profile

Gitarrer:
Fender Roadworn Stratocaster 50's med ny hals och stämmisar, Suhr FL mickar, DiMarzio SC HB i stall.
Martin HD16R-LSH med installerat B-Band A2.2 samt bytta stämskruvar och sadel.
Loef SagaL, handbyggd "big parlor" modell med inbyggt B-Band A2.2

Förstärkare:
Fender Blues Deluxe RI, element utbytt till Warehouse speakers G12C

Pedaler:
MXR Linedriver/Booster CAA, Fulltone OCD v3 för low gain, Fulltone OCD v4 för high gain, Boss DD20, Tc Electronic Corona Chorus, MXR Micro amp. Alla inkopplade i en Roadrage 8-kanals looper.

Varför?
Försökte gilla LP med en R8 men den lyckades inte övertala mig. Har nu en väldigt allround gitarr så man slipper släpa med sig två + acke överallt.
Martin-guran är nog den gitarr jag kommer ta med mig i graven. En riktig highend strata kanske det blir så småningom :)
Pedalmässigt har jag gått från rätt många till "lagom". Satsar nu på ett bra grundljud och har ett fåtal riktigt bra och passande pedaler istället.

Så i framtiden om jag får en markant ökning av ekonomi/gig så blir det nog en finstrata samt en riktigt bra stärk (Ja, Blues deluxen är bra men det finns alltid bättre :) )

Last edited by lavrell on 01 Jun 2012, 15:41, edited 1 time in total.

25 May 2012, 14:45
Profile

Joshunznera wrote:
Vinyljunkie wrote:

varför då?

För att jag spelar hårdrock och vill man att solon ska höras då vill det till att volymen får en rejäl skjuts. :mrgreen:

Sen gillar jag när solon sticker ut som skrikande änder ur ljudbilden. 8) En effekt av att gilla 80-tals-shred.

25 May 2012, 15:09
Profile

FaQed wrote:

Förstärkare: Yamaha B100ii i replokalen, Fender Hot Rod Deluxe III hemma, leker ibland med en gammal WEM basförstärkare och funderar på att köpa den och ta den till repan istället.

Pedaler: Svart Sovtek Big Muff, Behringer Vintage Phaser, Ibanez Tubescreamer TS-10, Alesis Picoverb

Gitarren har jag för att jag alltid älskat hur Jazzmastern ser ut och låter. Jag hade en lång period då jag bara lyssnade på alt. rock och liknande från det sena 80-talet till mitten av 90-talet. Sedan hittade jag Television och The Cure, och saken var biff. Fenderstärkaren har jag lånat för att få leka med en rörförstärkare, Yamahan lånar jag av min far och använder den för att en gitarr genom basförstärkare låter otroligt mäktigt, vilket bevisades av Kyuss, och WEMen fick farsan gratis på annons. Den låter faktiskt jävligt bra, och är också från början en basförstärkare.

Pedalerna är en svårare historia. Big Muffen köpte jag för att Billy Corgan använde en sådan på Siamese Dream. Hans var en 70-tals amerikansk Big Muff Pi, men en sådan hade jag inte råd med. Dessutom diggar jag fuzz i allmänhet. Phasern köpte jag för att få till de psykedeliska 70-tals rockljuden och The Cure's vindpinade ångestljud, Tubescreamern lånar jag och använder som boost och Picoverben har jag fått, och använder den som en reverb/ekoenhet eftersom Yamahan inte har någon.

Mycket lånade prylar. :roll:

25 May 2012, 15:14
Profile

Just för närvarande har jag bara en spelbar gura - en MIM Fender Esquire med Nocaster '51 mickar (jo, jag har monterat halsmick på den), som går genom en Hughes & Kettner Tubeman II till en Vox AC30tb. :)

25 May 2012, 15:23
Profile ICQ WWW

Tele:ar och strata i vintagestil. Ibland en Harmony.

Stärkare:
Fender Deluxe Reverb -66
Tweed deluxe-klon
Gibson Maestro RVT2 -61
Använder alla tre utifrån vilket humör jag är på.

Och så lite pedaler, bara det allra nödvändigaste: Lehle (för att växla mellan stärkare), T-Rex Replica, Real McCoy wah wah, Deluxe Moon phaser, MP Forest Green Compressor, Xotic AC booster, samt en tuner.

25 May 2012, 15:48
Profile

Vinyljunkie wrote:
FaQed wrote:

Mycket lånade prylar. :roll:

Sant. Jag har den hemska ovanan att vara fattig, och dessutom student, så jag har inte haft råd med en bråkdel av alla saker jag har velat ha. Dock har jag turen att ha många äldre släktingar samt musikintresserade vänner som kunnat låna/donera vissa saker till mig.

25 May 2012, 15:59
Profile ICQ YIM WWW

FenderBender wrote:
en MIM Fender Esquire med Nocaster '51 mickar (jo, jag har monterat halsmick på den),

Då räknas den inte som en Esquire längre tyvärr 8)

Hälsningar VSVBEGFHMIS (ViSomVillBevaraEsquireGitarrerFrånHalsMickISverige)

:|

25 May 2012, 16:12
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
FenderBender wrote:
en MIM Fender Esquire med Nocaster '51 mickar (jo, jag har monterat halsmick på den),

Men det står ESQUIRE på huvudet! Antar att det är "The Boss" och jag mot världen!? 8) :mrgreen: :wink:

25 May 2012, 16:24
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
FenderBender wrote:

Falskmickad då. :mrgreen:

25 May 2012, 16:32
Profile

Main :
Gibson SG -61 RI med classic 57or
JCM 800 4010 50 W kombo utan diodbryggor o tjafs
Blackstar HT dual för komp och soloboost.
Ibland genon Marshall 2X12 med G12H30

Varför? Jag gillar mahogny/marshall/ACDC-soundet.

Rått, hårt o rockenroll

25 May 2012, 17:13
Profile ICQ WWW

Har en Fano Rb6 , juniorstyle med en p-90, fet hals. Har förövrigt bara enmickade guror just nu. För att det behövs inte mer än en pickup åt gången! B-)

Stärken är en jag haft i många år. En Orange ad30+4x12 låda, Marshallfläsket med mer goa "runda kanter"

Oftast har jag bara en gammal mxr phase90 på golvet, svagt svep för att bredda ljudbilden på ett subtilt sätt och skilja mitt ljud från Knuts jävla bröl-gitarr i bandet!! :mrgreen:

25 May 2012, 17:14
Profile WWW

Svår fråga att svara på! Dels för att jag, som flera av oss, har för mycket bra prylar, och dels vad sammanhanget är.
Vanligt covergig: Ceriatone 18W TMB + Marshall 1960AX, i regel en SC gitarr + back up, brukar bli en strata och en tele, min Musikraft strata ( i väntan på att MJT stratan blir färdig) + MJT tele "vita viskningen". Mitt stora pedalbord är precis sålt till en Bojare, blir en mini uppsättning på ett PT mini med Nova drive, Wampler Hot Wired, Wampler Paisley drive och en Deep blue delay.
Covergig med det blåsförstärkt coverbandet, där jag inte sjunger: Mesa Boogie Stiletto Ace + Boogie Roadstar 2x12, med pedalbordet ovan + Buddawah+CM Tremonånting. Les Paul Custom '74 + Tokai SC-2 (fantastisk gura)+ en telecaster.

25 May 2012, 20:41
Profile WWW

Gitarrer: ett par Hamer USA, en '72 Tele Custom RI och några Strator som jag varvar med lite beroende på omständigheterna.

Förstärkare: mina egna hembyggen -- en AX84 P1 och en '55 Fender Tremolux-klon.

Effekter: Bullfrog Boost (rangemaster-klon), MXR Distortion+, MXR Phase 90, en wah-wah (Fulltone, RMC eller Colorsound) och en Danelectro PB&J delay.

26 May 2012, 01:22
Profile

.

Last edited by laros on 26 May 2012, 14:17, edited 1 time in total.

26 May 2012, 09:05
Profile ICQ WWW

Strata 62 - tele 63 ej orginal

Fender Deluxe Reverb - Rex element
Marshall Class 5

Wah-COT50-Fuzz-Love Enternity-Pitchblack-Ernieballvolym-Bluebirdtrem-DD20

Lätt okomplicerad liten rigg

26 May 2012, 09:14
Profile ICQ WWW

Live : 25 strängad dubbelhalsad bandad och bandlös gitarr med symp.strängar, VG-88 och Gigadelay DD-20 i PA:t
( någon gång en extra Line 6 Pod eller liknande )
eller ack. bandade och bandlösa 6-12 strängade dito , volympedal , Gigadelay DD-20 , Trace Elliot TA50R Acoustic Amp alt. i PA:t

Studio : för mycket för att ens fundera på men aldrig någon gitarrstärkare utan GR , VG 8 , 88, 99 etc.

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch

26 May 2012, 11:01
Profile WWW

-Gibson Les Paul Standard med en Duncan SH-5 i stallpos.
-Morley Bad Horsie WahWah
-Gollmer Fat Dist (Vol på bott, Ton på bott, dist/sust på min. Funkar då som en booster : ))
-MXR Phase 90
-TC Polytune
-Marshall 6100
-Marshall anniversary fyrtolva

Varför? Tycker det låter och funkar nästan precis som jag vill.
Skulle kunna tänka mig att byta Bad Horsien mot en Ibanez WH10.
Har testat diverse genom åren, Ibanezer, superstrator, tokaier, andra gibson, hagström, fender, men en LP standard med fet hals passar mig bäst.
Stärkare har jag spelat på genom åren, Vox AC30, peavey 5150, fenders, marshalls, engl, men marshall 6100 har det jag vill ha.
Pedaler...jag försöker ha så få som möjligt...den som hängt med längst är Fat Disten. Underbar pedal : )

26 May 2012, 13:00
Profile ICQ YIM WWW

Rigg just nu.

Gitarr: Gordon Smith GS1 med endast en splitbar hb i halsposition.
Stärkare: Cornford Roadhouse 30 topp
Låda: Framus 2x12 med vintage 30-element

Bara en pitchblack mellan gitarr och stärkare, som har en trampa till soloboosten.

Har lyckats bryta pedalberoendet

26 May 2012, 13:52
Profile

Gitarrer: Prs mccarty, tokai silverstar strata (huvudgitarr), fender telecaster american standard, epihone emperor, eastwood akustisk.
Stärk: fender hot rod deluxe med v30 element.
På pedalbordet sitter det en line6 m9 för effekter. Resten är faktiskt himmelstrutz just nu. Fetto nord har jag haft sen tidigare, sen fick jag hem igår nord 70, fitzo och mr nutcracker för att jag ska göra en demo med dom. Funkar grymt bra alla fyra. Gillar att det blir så enhetligt sound när man kör på samma tillverkare. Men dom täcker ändå upp olika områden.
Spelar coverband, storbandsjazz och lite studio. Så det täcker upp allt jag behöver. Ändå sitter man varje dag och funderar på nya prylar..

26 May 2012, 14:09
Profile

Numera kör jag mest på min Olja Startoaster genom ett Fender 63 Reverb ri in i en Victoria 35115.
Ibland kopplar jag in en T-rex Tremster oxå.
Den enda anledningen är att det låter för jävla bra!!!

Kalle

http://www.myspace.com/buzzinblues

Last edited by blueskalle on 26 May 2012, 16:37, edited 1 time in total.

26 May 2012, 14:54
Profile WWW

Förstärkare : Marshall DSL 50 4X12 JCM800
Backup/reserv stärk Marshall AFD Slash/ Marshall 2x12 1936

Gitarrer : Gibson Std Winered 91
Backup Gibson Classic Premium Plus Honeyburst -95

Daddario 010-046 strängar ,Dunlop plektrum 1,14

mic för uppmickning Shure Sm 57
Sladdar Fender
Pedaler : Dime Wha , Korg DT10 ,HarleyBenton Vintage Od, Boss DD3,DOD FX10 ,(G-string decimator till Afd) Harley Benton strömförsörjare

26 May 2012, 15:08
Profile
Reply to topic   [ 98 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next