View unanswered posts | View active topics It is currently 11 Oct 2026, 01:03

Reply to topic  [ 4 posts ] 
Weber Legacy aka Scumbacks... 
Author Message

Well, har någon köpt och testat Weber Legacy? Är ju samma produkt som Scumbacks gamla M75 som får horder med lovord, men inte ett knyst finns på svenska.

Finns o köpa här
http://www.gmgservice.com/weber_speakers.html

Skulle vara kul och höra lite synpunkter om någon har det...

Här är Peter Thorn (som alltid låter gräsligt bra när han demar prylar)
http://www.youtube.com/watch?v=G3eEMWyk0TE

..och här demas Plexitone spelat genom Bassman och scumback m75
http://www.youtube.com/watch?v=Ng4peS3MjrY

Sjukt gött sound

08 Jun 2012, 14:06
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Weber Legacy aka Scumbacks...
Hej! Jag har hängt här länge utan konto och nu blev det dags att säga mina "2 cents"

Jag beställde två stycken Legacy 12 ifrån gmg service för två veckor sen och är sjukt taggad! En med 55 hertz och en med 75 hertz för det verkar blanda sig bra i en 2x12

Jag googlade och youtubade för att få tag i scumbacks och hittade en länk till gmg, jag ringde och pratade med nån där som sa åt mig att åka dit med min egen förstärkare, gitarr och ett par pedaler så jag kunde spela själv och göra min egen uppfattning.
Sagt och gjort så åkte jag dit och dom hade ett par olika att testa och en av dom var just en 4x12 med två legacy 12 55hz och två legacy 12 hertz och JÄVLAR!
När han killen som jobbade där gick iväg så passade jag på att kräma på min jcm800 och det känns som om man bli slagen i magen av låga e-strängen! Den hype som finns om scumbacks stämmer med varenda ord och när jag spela i deras högtalare så hörde jag en sjukt skön typ av dist som dom sa var just ifrån högtalaren, det var typ som att ställa gainen precis innan det börjar dista så man kan skapa lite smuts genom att ta i lite extra med plektrumet, den typen av dist fast ovanpå det vanliga ljudet. Svårt att förklara men den fanns där i alla fall.

Jag beställde i alla fall två stycken 12" plus deras "break in" som dom sa var att koppla ström på högtalarna så dom blir inkörda ordentligt, annars skulle det ta ett år innan dom lät som bäst.

Om två-tre veckor när högtalarna har kommit ska jag åka tillbaka och få dom inmonterade i min cab gratis så det är ju alltid najs.

Först tänkte jag beställa själv ifrån usa och chansa på att allt blir rätt och spara några hundralappar men så läste jag att weber bara ger 30 dagars garanti :o
Enligt svensk lag så måste ju GMG service ge minst ett år och tre år med allmänna reklamationsrätten :twisted: så den extra garantin och gratis-monteringen (och kanske lite halen-feber) fick mig att slå till.

Tro mig, högtalarna är verkligen så bra som man hoppas och som Peter Thorn sa i det första klippet så är högtalaren det som påverkar ljudet mest förutom förstärkaren, skicka ett mail eller ring till GMG och be att få komma och testa!

Dom som jobbade där verkar trevliga och seriösa och även om jag inte fattade ett skit så var det spännande att höra tekniskt mummel om varför dom låter som dom gör :shock: :?:

08 Jun 2012, 20:45
Profile

Post Re: Weber Legacy aka Scumbacks...
Välkommen, Jackson 1345, hit till Clas Ohlson, ähum, Bojen var det ju :mrgreen:
Det var bra att få höra om ditt gmg-besök och så, lägg gärna upp en recension när du fått ditt par Scumback. Jag är själv nyfiken på dom, var egentligen ute efter att prova Celestion G12H30 eller WGS Reaper eller liknande isf de 90-tals G12M25 jag nu har i fyrtolvan.

Jag kanske får göra mig en sväng till gmg service också.

/Mats

08 Jun 2012, 21:03
Profile

Kanon Jackson1345, otroligt gött att höra om dina erfarenheter, precis vad jag ville få veta.
Kombinationen 55 + 75hz verkar vara en riktig hit om man läser runt lite....

Ska suga på den karamellen men det lutar ändå åt två 75hz för egen del.

Som sagt, skriv gärna igen när du fått leverans.

Jahapp, då blir det till att beställa 8)

09 Jun 2012, 02:19
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 4 posts ]