View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 14:04



Reply to topic  [ 2193 posts ]  Go to page Previous  1 ... 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70 ... 74  Next
Worst of Blocket-gitarrer 
Author Message

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Worst of Blocket-gitarrer
Mike Leaf wrote:
Tokerekloker wrote:
Och nu har denna jeppe gått från först 55 papp till 49 papp och nu har han höjt till 69 000:- Ja får man inte den såld så är att höja priset rejält ett säkert sätt att få den såld. :roll:
https://www.blocket.se/annons/skane/199 ... l/96143925

Vad ska den kosta då, du som kan marknaden på dessa?
Uppenbarligen kommer det ta låååång tid att hitta rätt köpare, men det beror ju på att det sär så liten marknad i Sverige

Ja inte 69 loppor i alla fall. Varför frågar du något som du redan har svarat på? Jag citerar dig högre upp: Priset är 49900:-, känns lite butikspris.
Efterfrågad och väldigt ovanlig modell, om den är helt orginal så trots inte perfekt skick så kan han nog få 35 för denna.


01 Jul 2021, 12:53
Profile

Joined: 25 May 2009, 21:10
Posts: 78
Location:
Post Re: Worst of Blocket-gitarrer
Verkar vara samma gitarr som här:
https://www.mylespaul.com/threads/ngd-1 ... 59.456087/

En spricka i toppen, och i behöver bandas om i så fall...


01 Jul 2021, 13:36
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Worst of Blocket-gitarrer
Tokerekloker wrote:
Varför frågar du något som du redan har svarat på? .

Jag ville ju veta vad du tycker....

Det är intressant med objekt som är ovanliga och den naturliga marknaden är liten (få köpare)
Finns såklart ett pris där man kan få denna såld samma dag, kanske 20k?
Innebär det då att den är 'värd' 20?

Ja. om förutsättningen är snabb försäljning till köpare som vill sälja vidare, och i Juli månad.
Dock tror jag man kan få strax under 40 vid en längre försäljningsperiod och med ev byten involverat.

Nu är det ju väsentligt för en samlargitarr att allt är orginal och oskadat, nu har det kommit fram viss info kring det
och det kan ju påverka priset negativt, ÄVEN om det är småsaker.

Sen håller jag med dig om att justera priset uppåt inte är speciellt kreativt utan nån märklig säljteknik som
baseras på att någon ska chockas och komma tillbaka med bud på 49-50?

Överhuvudtaget är det svårt att sälja gitarrer >25 k för cash och snabbt, enligt min erfarenhet

_________________



01 Jul 2021, 14:52
Profile ICQ WWW

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1196
Location:
Post Re: Worst of Blocket-gitarrer
Mike Leaf wrote:
Tokerekloker wrote:
Varför frågar du något som du redan har svarat på? .

Jag ville ju veta vad du tycker....

Det är intressant med objekt som är ovanliga och den naturliga marknaden är liten (få köpare)
Finns såklart ett pris där man kan få denna såld samma dag, kanske 20k?
Innebär det då att den är 'värd' 20?

Ja. om förutsättningen är snabb försäljning till köpare som vill sälja vidare, och i Juli månad.
Dock tror jag man kan få strax under 40 vid en längre försäljningsperiod och med ev byten involverat.

Nu är det ju väsentligt för en samlargitarr att allt är orginal och oskadat, nu har det kommit fram viss info kring det
och det kan ju påverka priset negativt, ÄVEN om det är småsaker.

Sen håller jag med dig om att justera priset uppåt inte är speciellt kreativt utan nån märklig säljteknik som
baseras på att någon ska chockas och komma tillbaka med bud på 49-50?

Överhuvudtaget är det svårt att sälja gitarrer >25 k för cash och snabbt, enligt min erfarenhet






Om jag fick prov spela den först och den lät jävligt bra.
Då 25000sek.
Detta är en av dom första Custom Shops som aviker från en riktig 59 så det skriker om det.
Är i princip en vanlig Standard.


01 Jul 2021, 22:19
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Worst of Blocket-gitarrer
salesman wrote:
Detta är en av dom första Custom Shops som aviker från en riktig 59 så det skriker om det.
Är i princip en vanlig Standard.

Nja det är ganska mycket som skiljer från en Standard faktiskt, Även om den har kort halsinfästning.
Finns bra beskrivet på sidan 110-115 i Robbs andra bok.

Priset får ju ställas mot de skador och slitage som tydligen finns, det är upp till varje köpare att avgöra.

_________________



02 Jul 2021, 08:49
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Worst of Blocket-gitarrer
Nu kan man ju inte vara helt säker men jag skulle ändå gissa på att nån har satt på en hals med 25 1/2 tums skala på en kropp för 24 3/4 skala. :mrgreen:


https://www.tradera.com/item/301965/478 ... y-elgitarr


02 Jul 2021, 12:19
Profile
User avatar

Joined: 12 Oct 2005, 15:29
Posts: 898
Location:
Post Re: Worst of Blocket-gitarrer
Mike Leaf wrote:
salesman wrote:
Detta är en av dom första Custom Shops som aviker från en riktig 59 så det skriker om det.
Är i princip en vanlig Standard.

Nja det är ganska mycket som skiljer från en Standard faktiskt, Även om den har kort halsinfästning.
Finns bra beskrivet på sidan 110-115 i Robbs andra bok.

Priset får ju ställas mot de skador och slitage som tydligen finns, det är upp till varje köpare att avgöra.


Det finns en del info om dessa tidigare 90-talare på nätet? Vad är sant, vad är folk lore? Tidiga 90-talare brukar vara bra Les Paul's hur som helst.
"
. I worked at Gibson 88-92, and the Classic was super-popular from it's release. Our 57 and 59 reissue at the time were exactly like a Standard, except for the cutaway binding, ABR1 bridge, headstock veneer, 5 digit inked on serial number, older style inlay with no dot over the i, and the fancier top on the 59 reissue.
The Classic had more realistic cosmetic features than the reissues, and with many plus models being in the same finish as the 59 reissue, some dealers changed out pickups, plastic, and sold them as a 60 reissue, which we didn't make at the time. Classic had more correct headstock shape, thin binding in cutaway, ABR1, small ferrules on the tuners, and of course, it also said "model" on the headstock. Authorized dealers bitched a bunch about this-prompting change in the decal, binding, etc.
On page 109 of Walter Carter's book called "The Story of Gibson Electric Guitars", he writes:
"The Les Paul Classic's vintage features, such as a small headstock, push-in tuner bushings and aged fingerboard inlays, made a mockery of the Les Paul Reissue. In 1990, the Reissue had received an upgrade - perhaps "retrograde" is a more accurate word - in the form of the '57 Classic humbucking pickup with original "patent-applied-for" specs. Still, the Classic was a more accurate reissue than the reissue."https://www.thegearpage.net/board/index.php?threads/pre-oct-1993-gibson-les-paul-classic-guitars.1221718/
"

_________________
http://www.seymourduncan.com/blog/the-players-room/friends-of-seymour-duncan-hamer-guitars


02 Jul 2021, 13:51
Profile ICQ WWW

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Worst of Blocket-gitarrer
Mike Leaf wrote:
Tokerekloker wrote:
Varför frågar du något som du redan har svarat på? .

Jag ville ju veta vad du tycker....

Vad har det för betydelse? Blir du lyckligare om du får veta det? Blir det en bra dag då? :roll:


02 Jul 2021, 14:01
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Worst of Blocket-gitarrer
Mmannen wrote:
Det finns en del info om dessa tidigare 90-talare på nätet? Vad är sant, vad är folk lore? Tidiga 90-talare brukar vara bra Les Paul's hur som helst.

"


Reissuen var bara relevant under 80-talet eller säg innan 92 när de första Classic Plus modellerna kom med flammig topp.
Jag hade en sån, som mycket riktigt var 'ombyggd' och annonserad som en '60 reissue' , dom hade tom målat cavityn med svart skärmfärg (där det normalt stod CLASSIC PLUS stämplat

Under 80-talet , ända sen Standard 80 modellerna så gjordes det Reissues, med olika namn och varianter, ibland specialbeställda till en viss
handlare, 'specar' är sas 'all over the place' på dessa.

Efter Historic serien kom så fick dom ju i alla fall det mesta rätt, som halsinfattningen.
Dock blev halsarna alldeles för 'feta' för att kännas realistiska.

Orsaken skall vara att man bara specat tjockleken på halsarna, inte mått vid axlarna, så för att snåla in lite så slipar man inte ned dessa korrekt
varvid man inte uppnår den lite rundade känslan som ofta finns på riktiga 50-talsgitarrer.
Slipar man för mycket på axelmåttet blir man tvungen att ta mer på tjockleken för att kompensera och då blir det merjobb.


Källa:
'The modern era of the Les Paul Legacy', intervju med Edwin Wilson (Gibson Custom shop) sid 276 :wink:

_________________



02 Jul 2021, 14:26
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 12 Oct 2005, 15:29
Posts: 898
Location:
Post Re: Worst of Blocket-gitarrer
Mike Leaf wrote:
Mmannen wrote:
Det finns en del info om dessa tidigare 90-talare på nätet? Vad är sant, vad är folk lore? Tidiga 90-talare brukar vara bra Les Paul's hur som helst.

"


Reissuen var bara relevant under 80-talet eller säg innan 92 när de första Classic Plus modellerna kom med flammig topp.
Jag hade en sån, som mycket riktigt var 'ombyggd' och annonserad som en '60 reissue' , dom hade tom målat cavityn med svart skärmfärg (där det normalt stod CLASSIC PLUS stämplat

Under 80-talet , ända sen Standard 80 modellerna så gjordes det Reissues, med olika namn och varianter, ibland specialbeställda till en viss
handlare, 'specar' är sas 'all over the place' på dessa.

Efter Historic serien kom så fick dom ju i alla fall det mesta rätt, som halsinfattningen.
Dock blev halsarna alldeles för 'feta' för att kännas realistiska.

Orsaken skall vara att man bara specat tjockleken på halsarna, inte mått vid axlarna, så för att snåla in lite så slipar man inte ned dessa korrekt
varvid man inte uppnår den lite rundade känslan som ofta finns på riktiga 50-talsgitarrer.
Slipar man för mycket på axelmåttet blir man tvungen att ta mer på tjockleken för att kompensera och då blir det merjobb.


Källa:
'The modern era of the Les Paul Legacy', intervju med Edwin Wilson (Gibson Custom shop) sid 276 :wink:


Tänkte att du skulle klara upp detta, som Bojen mesta Gibsonkunnige. :lol: Då har jag fått lite bättre koll. Jag har en vanlig 92:a Classic, ej Plus, som jag är mycket nöjd med. Fin ton i den. Lite smalare och plattare hals än en äkta vintage. Annars känns och låter den rätt. Det sitter tidiga 57 Classic i den.

_________________
http://www.seymourduncan.com/blog/the-players-room/friends-of-seymour-duncan-hamer-guitars


02 Jul 2021, 15:10
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Worst of Blocket-gitarrer
Tokerekloker wrote:
Vad har det för betydelse? Blir du lyckligare om du får veta det? Blir det en bra dag då? :roll:


Nej jag vet inte vad jag menade 8)
Blir nog en bra dag oavsett, Trevlig helg om vi inte hörs igen innan dess

_________________



02 Jul 2021, 16:20
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Worst of Blocket-gitarrer
Tokerekloker wrote:
Vad har det för betydelse? Blir du lyckligare om du får veta det? Blir det en bra dag då? :roll:


När man som du låter påskina att du har koll på värdet vill man gärna veta ja. Är det konstigt?


02 Jul 2021, 17:50
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Worst of Blocket-gitarrer
Vinyljunkie wrote:

När man som du låter påskina att du har koll på värdet vill man gärna veta ja. Är det konstigt?

Ja det var väl ungefär så jag tänkte :?

_________________



05 Jul 2021, 09:30
Profile ICQ WWW

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Worst of Blocket-gitarrer
Vinyljunkie wrote:
Tokerekloker wrote:
Vad har det för betydelse? Blir du lyckligare om du får veta det? Blir det en bra dag då? :roll:


När man som du låter påskina att du har koll på värdet vill man gärna veta ja. Är det konstigt?

Och var fick du luft ifrån? Du ska inte snacka om att påskina saker och ting som du brukar raljera här.


05 Jul 2021, 22:28
Profile

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Worst of Blocket-gitarrer
Mike Leaf wrote:
Vinyljunkie wrote:

När man som du låter påskina att du har koll på värdet vill man gärna veta ja. Är det konstigt?

Ja det var väl ungefär så jag tänkte :?

Och sen när brukar du säga samma saker till andra när de länkas hit från? Frågar du alla? Eller är det bara intresant att ifrågasätta när det handlar om Gibson? För det verkar vara ett väääldigt känsligt ämne för vissa här.


05 Jul 2021, 22:30
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Worst of Blocket-gitarrer
Tokerekloker wrote:
Frågar du alla? Eller är det bara intresant att ifrågasätta när det handlar om Gibson?


Ja det stämmer, jag kommenterar bara priser på de produkterjag har koll på och det är Gibson och i viss mån Fender och Marshall.

Quote:

För det verkar vara ett väääldigt känsligt ämne för vissa här.


Ja verkligen, inte för mig dock.

_________________



06 Jul 2021, 06:25
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Worst of Blocket-gitarrer
Tokerekloker wrote:
Och var fick du luft ifrån? Du ska inte snacka om att påskina saker och ting som du brukar raljera här.


Antingen har du inte koll på vad ordet raljera betyder eller så visade du nu att det du ursprungligen skrev var ett skämt från din sida. Så vem är det som raljerar här egentligen?


06 Jul 2021, 12:13
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Worst of Blocket-gitarrer
Misstänker att allt till salu inne på Halkans butik i Stockholm platsar i denna tråd. En Marshall Mosfet-topp tex för 3400kr någon?


25 Jul 2021, 08:10
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Worst of Blocket-gitarrer
Vinyljunkie wrote:
Misstänker att allt till salu inne på Halkans butik i Stockholm platsar i denna tråd. En Marshall Mosfet-topp tex för 3400kr någon?

Tror jag aldrig har sett Halkan annonsera på Blocket?
Sen har han vart i business i +50 år nu så jag tror du har fel i att kritisera hans affärsverksamhet.

_________________



25 Jul 2021, 20:33
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Worst of Blocket-gitarrer
Mike Leaf wrote:
Vinyljunkie wrote:
Misstänker att allt till salu inne på Halkans butik i Stockholm platsar i denna tråd. En Marshall Mosfet-topp tex för 3400kr någon?

Tror jag aldrig har sett Halkan annonsera på Blocket?
Sen har han vart i business i +50 år nu så jag tror du har fel i att kritisera hans affärsverksamhet.


Jag menar att allt han säljer har priser som är ungefär dubbla marknadsvärdet, därför platsar hela hans butik i denna tråd. Om det är så att lyckats lura folk att betala ockerpriser i 50 år förtjänar han snarare en helt egen worst of-tråd.

Har jag trampat din polare på tårna? Det låter nästan så på dig.


26 Jul 2021, 06:29
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Worst of Blocket-gitarrer
Vinyljunkie wrote:
Jag menar att allt han säljer har priser som är ungefär dubbla marknadsvärdet, därför platsar hela hans butik i denna tråd. Om det är så att lyckats lura folk att betala ockerpriser i 50 år förtjänar han snarare en helt egen worst of-tråd.

Har jag trampat din polare på tårna? Det låter nästan så på dig.


Näe, men jag tycker inte det passar in i denna tråd, med ditt resonemang kan ju alla butiker som säljer begagnat platsa in.
Allra värst är väl den 'vintage' butiken i Gbg i så fall. I Stockholm finns det också värre exempel.

Butikspriser är alltid högre än privat, ofta rejält högre och på begagnat innebär det också att kunden som bytt in prylen fått
någorlunda betalt för den.

Jag har besökt denna butik relativt regelbundet under många år och tycker att de gånger man köpt något har det alltid gått att
förhandla lite och få till en vettig affär.
Många ggr hänger det också prylar på kommision och då kan det bli lite högt.

Inget att haka upp sig på, jag tycker det bara var lite märkligt, då det oftast diskuteras priser och beskrinving av varor
marknadsförda av privatpersoner på just Blocket.

Helt rätt att du kan starta en ny tråd om du vill angående priser på begagnat i butiker, vore kanske givande.
Nu är ju detta din tråd från början så du kan väl göra som du vill 8)

_________________



26 Jul 2021, 09:04
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 04 Jun 2008, 15:06
Posts: 1920
Post Re: Worst of Blocket-gitarrer
Jämfört med andra vintagehandlare runtom i Europa så begär Halkan verkligen inte några ockerpriser.
Däremot så bedriver han ju en business. Han har all anledning att följa prisutvecklingen.
För övrigt vågar jag påstå att det finns få handlare i världen som besitter så mycket kunnande som finns samlat hos Halkan's. Det i sig är värdefullt för en potentiell kund.

_________________
Gud finns inte.


26 Jul 2021, 13:35
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Worst of Blocket-gitarrer
Nu lever ju denna tråd minst sagt sitt eget liv men jag håller definitivt med om att en diskussion om vintagehandlares priser förtjänar en egen tråd. Finns mycket att diskutera där.


27 Jul 2021, 12:50
Profile
User avatar

Joined: 18 Sep 2008, 18:07
Posts: 474
Location: Göteborg
Post Re: Worst of Blocket-gitarrer
Whoohoo! Skynda att slå till!!!

https://vend.se/584849-paul-reed-smith

/Niklas

_________________
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that , of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.myspace.com/doldrumsrocks


06 Aug 2021, 19:14
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Worst of Blocket-gitarrer
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... n/96998869

Cool, men 40 för en med halsbrott + pajat skydd?
Undrar vad den skulle kostat om dessa allvarliga skador inte funnits
79k?

_________________



13 Aug 2021, 11:08
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Worst of Blocket-gitarrer
Mike Leaf wrote:
https://www.blocket.se/annons/goteborg/begagnad_gibson_flying_v_fran_1975_hos_musikborsen/96998869

Cool, men 40 för en med halsbrott + pajat skydd?
Undrar vad den skulle kostat om dessa allvarliga skador inte funnits
79k?


Som sagt, butiker i större städer med dubbla marknadspriser. Inget att bry sig om. Det kommer förmodligen en advokat från Billdal och slantar endera dagen.


13 Aug 2021, 11:54
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Worst of Blocket-gitarrer
Vinyljunkie wrote:
Som sagt, butiker i större städer med dubbla marknadspriser. Inget att bry sig om. Det kommer förmodligen en advokat från Billdal och slantar endera dagen.

Ja, men då är det ju ett marknadspris.

_________________
Mats


13 Aug 2021, 12:37
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Worst of Blocket-gitarrer
Retade mig på några saker som man ser återkommande på 'svensk vintage' eller vad man ska kalla det.
Och det baseras väl historiskt på att det sällan finns fler av samma vara att jämföra med samtidigt.

1 Prissätts som skick EX trots att huvudet är lagat, man tar alltså inte ens hänsyn till det
Detta sker hela tiden för privatpersoner som helt enkelt inte kan värdera eller förstår prissättning
Man ser en någorlunda likadan på Ebay, men i MINT cond och sen tar man BIN-priset och sätter på sin egen meckade gura
Dock tycker jag det är anmärkningsvärt när butiker som handlar med Vintage gör samma sak.

2 Skadan visas ej upp på bild, är det professionellt lagat skadar det inte med en bild, för den delen
skulle ju jag absolut vara intresserad av att se.

_________________



13 Aug 2021, 12:54
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Worst of Blocket-gitarrer
albert wrote:
Vinyljunkie wrote:
Som sagt, butiker i större städer med dubbla marknadspriser. Inget att bry sig om. Det kommer förmodligen en advokat från Billdal och slantar endera dagen.

Ja, men då är det ju ett marknadspris.


Ett "marknadspris" för rika advokater mm (påfallande ofta just advokater) som inte kan spela men som ändå vill ha lite rock n roll uppsatt på väggen som skrytobjekt. Har träffat mer än en exakt sådan.


13 Aug 2021, 13:54
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Worst of Blocket-gitarrer
Vinyljunkie wrote:

Ett "marknadspris" för rika advokater mm (påfallande ofta just advokater) som inte kan spela men som ändå vill ha lite rock n roll uppsatt på väggen som skrytobjekt. Har träffat mer än en exakt sådan.

Oftast finns det en eller flera anknytningar, kanske gillade nån som spelade på V när dom var yngre, kanske född 1975 osv...
Tror inte just advokater helt random går och köper dyra gitarrer, men det finns väl också.

Påfallande många som blir medelålders, har lite mer tid och pengar än under småbarnsåren som återknyter till hobbies
man hade som ung, därför köper man en HD igen eller cool gitarr.

Oom det sen ger en möjlighet att sätta riktigt höra priser? Nja det handlar nog mer om att som jag skrev är det svårt att
kolla på >1 jämförbara objekt, samt komplicerat att värdera skador.

Om du tänker MC, bilar, fastigheter så finns det nästan alltid ett antal liknande objekt ute till salu.

_________________



13 Aug 2021, 14:14
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 2193 posts ]  Go to page Previous  1 ... 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70 ... 74  Next

Who is online

Users browsing this forum: bummer, cosmobanan, Majestic-12 [Bot] and 36 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.