View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Sep 2026, 06:09

Reply to topic  [ 7 posts ] 
Aha-upplevelse med Hörapparat för en Tinitus drappad...... 
Author Message

Post Aha-upplevelse med Hörapparat för en Tinitus drappad......
Igår fick jag mig en hörapparat ändå är jag bara 49 år, vilken skillnad .
För 15 år sedan fick jag en bullerskada, jag stod på ett vattentorn och skulle koppla in en feeer (atennkabel) till ett GSM system, samtidigt gick flyglarmssirenen igång och jag stod ca 2 meter under den, där höll jag på att skita ner mig rejält, kompisen som var en bit bort sade att jag hoppade upp 1,5 meter i luften. Har sedan dess ständig Tinitus på bägge öronen samt nedsatt hörsel, värst på det vänstra örat.
Hur som helst med åren har det blivit sämre, tappar väldigt mycket av ljudet från 3000Hz och uppåt, vid 4000Hz är det ca 50-60dB sämre än ett friskt öra, 10kHz uppfattar jag nästan inte alls.

Nu till min AHA upplevelse, såg på en film på TV igår, vilken kvalitetshöjning att kunna höra nyanserna som finns i en film. Var till garaget och slog i gång rörförstärkaren, mycket av brillians som jag har saknas fanns ju där men jag har inte upplevt den på många många år.
Plockade ner min Nylonsträngade från väggen och spelade lite grann, wow låter den så här klart.
Noterade att jag hörde hundarna när dom trampade fram i gräset, nu hör jag även när gruset knastrar under skorna eller cykeldäcken. En nackdel dock är ju att jag hör alla biljud i bilen, får nog övertala gumman om att byta bort Toyota Avensisen (-06) till en som går tystare.

Audilogen sade att efter 1-2 månader när jag har vant mig vid hörapparaten kommer det att bli ännu bättre, om 2 veckor skall jag in igen för att justera om apparaten så att den förstärker lite mera, man skall tydligen börja lite mjukt det kan annars upplevas som obehagligt.

Ganska fantasiskt med dagens teknik, hörapparaten programeras för att förstärka just dom frekvenser som man har tappat, tänka vad lite man visste om hörapparater. Har alltid trott att hörapparaten är en apparat som förstärker alla frekvenser lika mycket som den gammla som mamma har, men teknik går ju framåt.

18 Aug 2012, 13:41
Profile

Post Re: Aha-upplevelse med Hörapparat för en Tinitus drappad....
Mycket intressant att läsa. Grattis till hörsel tillbaka! :)
För mig är det nog också dags för hörapparat
så småningom.

18 Aug 2012, 15:25
Profile

Grattis till teknik som förbättrar livet. Hoppas att den tar bort lite tinnitus också. Åtminstone att hörapparaten ändrar fokus så att du hör de återkomna ljuden istället för tjutandet.

18 Aug 2012, 18:31
Profile

arinihsd wrote:
Grattis till teknik som förbättrar livet. Hoppas att den tar bort lite tinnitus också. Åtminstone att hörapparaten ändrar fokus så att du hör de återkomna ljuden istället för tjutandet.

Helt klart har hörapparaten gjort så att Tinitusen blir mycket mindre dominant, Tinitusen märks mycket mer när jag slår av apparaten.

Läste på nätet att den hörapparat jag har fått är den mest avancerade som finns idag, skönt att veta att jag ligger i teknikens framkant.

18 Aug 2012, 18:59
Profile

Tack för rapporten!! Mycket löftesrikt för oss som är typ 46 "och lite lomhörda på högra" :wink: .. Framtiden ser plötsligt lite ljusare ut (även i audiologisk bemärkelse).

19 Aug 2012, 00:27
Profile

Hade ingen aning om att tekniken gått så mycket frammåt gällande hörapparater, glädjande! Måste vara fantastiskt för dig att höra alla ljud igen, särskilt ute i naturen. :D

19 Aug 2012, 11:42
Profile

Kul, har ju inte tagit steget med varken hörapparat eller att fixa synen.

Fast jag misstänker att det är värt varje krona :?:

19 Aug 2012, 11:45
Profile WWW
Reply to topic   [ 7 posts ]