Re: F-tuners passar samma som kluson?
Ja, i princip finns det alltså tre sorters F-tuners:
1968-1976: Fender-tillverkade. Känns lättast igen på att axelns ände sticker ut, eller syns, i sidan av kåpan. Själva pålen (och därmed hålet i bussningen) är lika tjock som Kluson-stämmisarna som användes innan.
Tror jag. Själva stämskruven och bussningen brukar också vara gråare än de senare versionerna -- jag tror den är stål utan krom eller nickel.
1976-1982: Schaller-tillverkade, "Made in W Germany". Saknar hålet i sidan av kåpan och har en aning kraftigare påle (tror den är på 6 mm diameter) och bussning. Kåpans yta och F-märke är också en
aning slätare och mindre skrovlig än Fender-versionen. Skåran i toppen är lite smalare och rakare än första versionen (syns tydligt i bilderna som Groth länkade).
Reissue: Schaller-tillverkade, "Made in Germany", i stort sett identisk med den från andra halvan av 70-talet. Samma mått som den. Brukar vara blankare i ytan (tror själva stämskruven är kromad). Skåran i toppen av pålen är dessutom ännu lite smalare och rakare än 76-versionen.
Årtalen är ungefärliga. 1976 är dock ganska säkert.
Men för att svara på frågan i trådtiteln: Fender-versionen av F-tuners (1968-76) är samma som Kluson (
tror jag), medan reissuen är samma som 1976-82. Så om dina fem stämmisar är Fender-versionen så bör den passa i en Classic 60s-hals, som bör ha hål och bussningar för Kluson.
Alla varianter är rätt lätt att hitta på eBay.
Satan vad jag är nördig.