View unanswered posts | View active topics It is currently 02 Oct 2026, 02:12

Reply to topic  [ 4 posts ] 
MESA och MIDI 
Author Message

Post MESA och MIDI
Är inte så bekant med Mesa Boogie stärkare men jag är i alla fall på jakt efter ny stärkare men jag vill helst att det antingen ska gå att byta kanal genom vanlig reläswitching eller genom MIDI, och nu när jag tittat runt så verkar det som Mesa inte tillämpar MIDI-switing på en enda topp, kan det stämma? De har ju definitivt egna kontroller som verkar funktionella men jag vill ha möjligheten att byta allt med ett enda fotstamp. För jag antar att det enda som ens ser ut som ett MIDI-jack på baksidan är för fotkontrollen och inte kan väl det vara ett MIDI-in också?

16 Aug 2012, 01:19
Profile WWW

Post Re: MESA och MIDI
Det stämmer att topparna/combos inte har midiingångar, men kanaler kan switchas via vanliga restyrningsboxar oftast. MkIV har även styringångar för andra funktioner, som motsvarar fotkontrollen, kan switchas med vanliga fotomkopplare eller styrutgångar från t.ex. En midipedal eller looper. Det finns även företag som t.ex Axcess som tillverkar midistyrbara boxar + kablage för att styra olika toppar.
Mesa har ju haft rätt många kontroller och switchar för att styra det mesta på Mark serien (dock inte via midi) men det har inte tilltalat gitarrister som är vana vid Marshalltoppar, med få styrfunktioner och tonkontroller som inte reagerar så starkt. De senaste modellerna från Mesa, förutom MkV, är ju betydligt mer rakt på, och har inte så mycket funktioner att styra.

Vilken topp har du i sikte?

16 Aug 2012, 08:55
Profile WWW

Ja, det gäller i sådana fall en Dual Rectifer, trekanalig variant. Förlåt en dum fråga, men vad är restyrningsbox för något? :oops:

16 Aug 2012, 12:57
Profile WWW

mangehall wrote:
Ja, det gäller i sådana fall en Dual Rectifer, trekanalig variant. Förlåt en dum fråga, men vad är restyrningsbox för något? :oops:

Ja, det får du fråga iPads ifyllnadsfunktion om... :oops: Skulle väl vara relästyrningsboxar, hade jag nog tänkt. Typ en Axess CFX4, hittade detta på Diskant då jag googlade: http://www.diskantforum.se/viewtopic.php?f=31&t=44287

16 Aug 2012, 14:01
Profile WWW
Reply to topic   [ 4 posts ]