View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Sep 2026, 19:05

Reply to topic  [ 12 posts ] 
Kinesiska Gretsch? 
Author Message

Post Kinesiska Gretsch?
Köpte nyligen en Kina tillverkad Gretsch Double Jet, framförallt för att jag länge velat ha en sådan utan att länsa plånboken alltför mycket.
Testade i musikaffär och den kändes hur bra som helst och hantverket såg ut att vara utan anmärkning.
Väl hemma blev det mer och bättre testat, och jag blev mycket imponerad, speciellt anmärkningsvärt var att de Filtertrons som satt i lät otroligt bra, klara och tydliga med fin diskant.
Hela bygget är välgjort, perfekt bandarbete t ex.
Kort sagt jag är rejält imponerad över vad kineserna kan åstadkomma.

Har tidigare haft en koreansk Gretsch, men kvaliteten på den kinesiska upplever jag som bättre. Har också en japansk 6118 med TV Jones som original, visst låter den ”bättre” (och är ju en hollow body, medan Duo Jet är urfräst) men så är den avsevärt dyrare också.

Är det fler som har positiva erfarenheter av kinesiska Gretsch, eller är det bara jag som haft tur?

20 Aug 2012, 12:17
Profile

Post Re: Kinesiska Gretsch?
Var det en G5445T eller den äldre utan de stora inlaysen? Sjukt snygga gitarrer!

20 Aug 2012, 22:24
Profile

SimonW wrote:
Var det en G5445T eller den äldre utan de stora inlaysen? Sjukt snygga gitarrer!

G5445T var det, och som du skriver snygga som tusan, plus att den låter rejält bra.

21 Aug 2012, 07:05
Profile

Det skulle vara kul & testa en riktigt bra "kines" -Gretsch nån gång.
Jag har många gånger "bangat" -i princip en knapptryckning ifrån att beställa från kina. Detta pga oro & osäkerhet.

Speciellt denna "wholesale" -säljare verkar ju små intressant:
http://www.tradetang.com/wholesale/gretsch-guitar.html

Jag menar: Typ 3000 kr inkl frakt för G6136-1958 AGED WHITE; är ju onekligen en aning för bra för att vara sant. Givetvis får man ju räkna med att betala full tull + moms... Men ÄVEN om man lägger på en tusing; innebär ju att man har den hemma för smått otroliga: 4-lök!

Dessutom blir ju priset per gura billigare; ju fler ex/st man beställer. Skulle vara trevligt och få ihop en beställning på minst 3 st units.

Hojta om någon skall ordna/styra upp en beställning här: PM'a eller maila mig. Jag är "på" DIREKT!

/ Jonken

21 Aug 2012, 07:44
Profile

Nu är det ingen Gretch jag har erfarenhet av men jag har införskaffat en hel del musikgrejer från Kina senaste åren.
Jag har upplevt att det är ingen kvalitetsskillnad mot MIJ eller MIA grejer jag äger, i alla fall inte till det sämre.
Och varför skulle det vara det egentligen, det är människor som tillverkar komponenerna och sedan sätter ihop dom till en produkt vart det än sker i världen.
Har man kvalitetsrutiner så funkar det nästan exakt ilkadant vart man än befinner sig, det enda Kineserna behövde var lite erfarenhet och det har de införskaffat nu!

21 Aug 2012, 08:18
Profile

Jag menar ”lagligt” producerade Gretsch i Kina, dvs de som finns på Gretsch hemsida, visste inte ens att man gjorde kopior ”olagligt” av Gretsch, men priserna är ju grymt låga på dessa.

21 Aug 2012, 08:19
Profile

Goran wrote:
Jag menar ”lagligt” producerade Gretsch i Kina, dvs de som finns på Gretsch hemsida, visste inte ens att man gjorde kopior ”olagligt” av Gretsch, men priserna är ju grymt låga på dessa.

Man gör nog "olagliga" kopior av det mesta i Asien...
Asiaterna är ju kända för att bokstavligen pissa på allt vad copyright & patent rättigheter innebär....

- Och ja; Prisbilden är ju mycket, mycket tilltalande...

21 Aug 2012, 08:24
Profile

Dom verkar ju skicka prylar iaf:

http://www.youtube.com/watch?v=M9v6evFWJWs

/ Jonken

21 Aug 2012, 09:23
Profile

Av stallet på den orangea att döma har de kinesiska kopiatörerna satt en mittstock i det som utseendemässigt annars verkar vara en hollowbody... eller så har som kört tunomatic-stolparna rätt ner i locket på HBn. Tror inte någon av lösningarna är riktigt hundraprocentig.

21 Aug 2012, 09:35
Profile

holmis63 wrote:
Nu är det ingen Gretch jag har erfarenhet av men jag har införskaffat en hel del musikgrejer från Kina senaste åren.
Jag har upplevt att det är ingen kvalitetsskillnad mot MIJ eller MIA grejer jag äger, i alla fall inte till det sämre.
Och varför skulle det vara det egentligen, det är människor som tillverkar komponenerna och sedan sätter ihop dom till en produkt vart det än sker i världen.
Har man kvalitetsrutiner så funkar det nästan exakt ilkadant vart man än befinner sig, det enda Kineserna behövde var lite erfarenhet och det har de införskaffat nu!

Eftersom ingen tillverkare kan sälja med förlust så kommer det ju i slutändan ner till att ska man sälja en gitarr för motsvarande 2-3000 SEK inkl frakt till Sverige så måste man använda realtivt billigt material och inte lägga ned så mycket tid på arbetet.

Det är ofrånkomligt, även om man har stora volymer så är det en begränsning man inte kan komam runt , förutsatt att man inte får delarna gratis och har gratis arbetskraft. Lägre kostnader för lokaler, löner,skatter etc påverkar såklart men lägre än retail på runt 2500 så har jag svårt att se att det går att tillverka med någon 'kvalitet'.

Obs har själv en Kina EPI som är helt ok , köpt ny för 2899:- i Sverige, visst känns den lite billig i lacken , men helt acceptabel som instrument.
Den är väl dock inte styckeskickad , utan i en stor container så frakten blir mindre kostsam.

21 Aug 2012, 10:44
Profile ICQ WWW

Jonken wrote:
Det skulle vara kul & testa en riktigt bra "kines" -Gretsch nån gång.
Jag har många gånger "bangat" -i princip en knapptryckning ifrån att beställa från kina. Detta pga oro & osäkerhet.

Speciellt denna "wholesale" -säljare verkar ju små intressant:
http://www.tradetang.com/wholesale/gretsch-guitar.html

Jag menar: Typ 3000 kr inkl frakt för G6136-1958 AGED WHITE; är ju onekligen en aning för bra för att vara sant. Givetvis får man ju räkna med att betala full tull + moms... Men ÄVEN om man lägger på en tusing; innebär ju att man har den hemma för smått otroliga: 4-lök!

Dessutom blir ju priset per gura billigare; ju fler ex/st man beställer. Skulle vara trevligt och få ihop en beställning på minst 3 st units.

Hojta om någon skall ordna/styra upp en beställning här: PM'a eller maila mig. Jag är "på" DIREKT!

/ Jonken

Den vita verkar vara lite mer noggrant kopierad än den orangea under. Där verkar de kopierat den koreanska varianten 5120, snarare än den japanska (eller tidigare amerikanska) 6120. Tonpot istället för tonswitch t ex. Huvudformen är helt fel. Stallinfästningen ser mystisk ut och tyder på antingen mittstock eller att den kommer att knäckar på första repan. (Antar att det är mittstock.) Däremot har de lyckats kopiera den idiotiska telejacksinfästningen helt korrekt. :mrgreen: Lite kul också att de stämplat Made in USA på den när nästan alla lite finare Gretsch görs i Japan och inte i USA.

Då är det nog bättre att lägga på $120 i frakt och köpa en äkta beggad korean från USA för 400 eller lite mer för en här hemma. Nya kostar de 6000:- hos tysken.

Men den vita ser bättre ut även om Bigsbyt ser för jävligt ut. Även här, så kanske en äkta korean är ett bättre alternativ. Det finns fortfarande vita 5120 att få tag på nya.

Jag är rejält sugen på en halvakustisk Gretsch och kan just nu inte finansiera en japan, men de där pirat-kineserna verkar inte vara något jätteklipp direkt.

/CM

21 Aug 2012, 11:26
Profile ICQ YIM WWW

En kanske lite bättre utlåtande av kvallan:

http://www.youtube.com/watch?v=cGDL5CdpI_I

Men det går inte att sluta förundras: Vilken jäla RAPE kineserna kör; med logga & allt -på tillverkaren med patenten !!!! :shock: :shock: :shock:

- Skulle onekligen vara intressant och testa kvallan på dessa istrument....

/ Jonken :roll:

21 Aug 2012, 11:56
Profile
Reply to topic   [ 12 posts ]