View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Sep 2026, 07:18

Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Les Paul refinish 
Author Message

Post Les Paul refinish
Så, då var det dags dårå. Jag fick hem denna Les paul av AnderOzzy här på bojen. En dyr och vacker les paul som är hans ögonsten, men han var inte nöjd med lackarbetet. Så han bad mig att strippa lacken och lacka om den i lemon burst.

Det är i grunden inga större fel med lackarbetet, det ser snyggt ut och är fint. Men om man kollar nog så ser det inte riktigt ut som en "åldrad" les paul, som den i sin tur försöker replikera. I och med att hela gitarren är lackad med Cellulosa från topp till tå så får man inte ut det bästa ur denna gitarr.

När man lackar en Gibson gitarr är det vanligt att man betsar, speciellt när den har Lönn topp som kanske är flammig eller curly etc. för att kunna framhäva styrkan och utseendet i det. Men det går att köpa sig Amber cellulosa lack som har bets redan färdig blandad.

Skillnaden är då att, när du lackar med sådan lack så hinner inte betsen gå djupt in i fibrerna i träet utan lacken torkar snabbt och det ser mer ut som om lacken "täcker över" den fina lönntoppen.

Medans om du betsar så ger du tid åt betsen att sjunka djupt in i fibrerna och färga fibrerna, sedan så lägger du över klarlack och detta framhävs mycket bättre.

Båda sätten att jobba är minst lika svåra, men man får ett bättre resultat från att betsa.

Det svåra i detta arbetet för mig var att strippa lacken, det här är inte cellulosan som jag är van vid att jobba. I det här fallet var den mycket drygare och tjockare. Och när man har en gitarr som har bindning så vill man vara så föriktig som möjligt för att inte förstöra bindningen.

Baksidan är redan sandat och klar, och framsidan har jag tagit bort lacken genom att pensla med färgborttagare och låta det stå några dagar och sedan skrapoa bort det. Just nu så jobbar jag med sidorna, och det tar lite tid men jag bör vara klar snart.

Sedan så sandar jag klart och börjar med att betsa.

Så här såg gitarren ut när jag fick den.

Image
Image
Image
Image

22 Sep 2012, 14:31
Profile

Post Re: Les Paul refinish
I verklighet så är lönntoppen väldigt flammig, mer än det syns på bilderna men man måste se den från nära håll för att få se den, rätt svårt med sådan lack.

Image
Image
Image
Image
Image
Image

22 Sep 2012, 14:44
Profile

Det här blir en spännande tråd att följa.

22 Sep 2012, 15:48
Profile

Ja grymt intressant!

22 Sep 2012, 16:24
Profile WWW

Får man fråga vad det är för en LP?

/Ulf

22 Sep 2012, 17:55
Profile

Det ska tydligen vara en mycket dyr rysk les Paul om du kan tro det. Anders har många ryska kontakter har jag fått veta. ;)

Han skaffar sina gitarrer från en gitarrbyggare som brukade vara en av ledarna för gamla KGB. Nu är han pensionerad och bygger gitarrer i sin Mansion i Moskva.

22 Sep 2012, 18:05
Profile

Crimson wrote:
Det ska tydligen vara en mycket dyr rysk les Paul om du kan tro det. Anders har många ryska kontakter har jag fått veta. ;)

Han skaffar sina gitarrer från en gitarrbyggare som brukade vara en av ledarna för gamla KGB. Nu är han pensionerad och bygger gitarrer i sin Mansion i Moskva.

Okay, en rysskopia? Annars verkar Gibson ha olika lacker på sina modeller fast det på pappret står nitro. En kille på GF är tydligen drabbad av statisk elektricitet på sin nitrolackade STD, det verkar ha varit någon slags NASA-upplägg med primern? Bor du nära huvfudstaden?

/Ulf

Last edited by Abe Normal on 22 Sep 2012, 18:31, edited 1 time in total.

22 Sep 2012, 18:30
Profile

Cool, vad har du för färgborttagnings klegg? Sitter just nu och strippar övermålade trummor med biltema borttagning, funkar ju sådär får jag erkänna

22 Sep 2012, 18:31
Profile WWW

Nejmen allvar det är nån ryss som satt ihop den. Jag är mäkta imponerad för han har byggt den från scratch. Dock så var han inge bra på att lacka gitarrer. Men själva bygget är riktigt välgjord.

Har för mig att de enda gibsonen som 100% har nitro är Murphy lackade. Och då lämnar gitarren Gibsons fabrik olackad och trären och åker till Murphy för att lackas och åldras.

Skickar du en gitarr till t.ex Murphy för åldring så strippar han lacken och lägger på riktigt nitro sedan så åldrar han.

Jag bor i Sthlms, vällingby.

Svaj@ Jag köper alltid färgborttagare från Flugger färg. Den har grön etikett, kostar typ 200 kr men funkar riktigt bra med nitro lack.

22 Sep 2012, 18:55
Profile

Crimson wrote:
Har för mig att de enda gibsonen som 100% har nitro är Murphy lackade. Och då lämnar gitarren Gibsons fabrik olackad och trären och åker till Murphy för att lackas och åldras.

Skickar du en gitarr till t.ex Murphy för åldring så strippar han lacken och lägger på riktigt nitro sedan så åldrar han.
.

Murphys är krackelerade, därav den rena Nitron, I andra situationer vill man ju som tillverkare INTE att lacken ska spricka , därför blandar man ut Nitron med mjukgörare, det stämmer.

Vad gäller de ursprungliga lackeringsteknikerna , så betsade Gibson aldrig , förutom de tidgaste 58:orna där man gned in det gula på framsidan, baksidan va ju cherrypasta man gnodde in (porfyllare med pigment + nitro)

Den klassiska Cherry sunburst från 59/60 är sprejad ovanpå en klarlackad maple top , inte betsad....

Slut på historielektionen 8)

Btw Jag är övertygad att denna blir kanon när den är klar

ps Murphy får enligt avtal EJ göra gitarrer åt privatpersoner så länge han jobbar för Gibson

22 Sep 2012, 19:17
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:

Vad gäller de ursprungliga lackeringsteknikerna , så betsade Gibson aldrig , förutom de tidgaste 58:orna där man gned in det gula på framsidan, baksidan va ju cherrypasta man gnodde in (porfyllare med pigment + nitro)

Den klassiska Cherry sunburst från 59/60 är sprejad ovanpå en klarlackad maple top , inte betsad....

Slut på historielektionen 8)

Det var väl ingen historielektion :lol:

De lade varannat lager klarlack och vartannat färg. Klar nitro som sealer sedan gul, sedan klar, sedan burst som var vanlig anilin. Även porfyllaren hade anilin men en blanding av röd/blå/brunt som färgade av sig på mahognyn.

Finns troligtvis ingen professionell gitarrlackerare som väljer att betsa en elgitarr före sprutan. Klart som korspad att man tintar lacken. Otroligt mycket enklare att lägga burst med en bra spruta än på amatörmässigt sätt betsa direkt på trä, oavsett träslag.

Sen är jag lite nyfiken på den där guran från Ryssland. Har fått förfrågning om att lackera om en rysktillverkad Les paul 50s replika. Frågan är om det är denna? Kommer den från Kiruna?

22 Sep 2012, 19:38
Profile ICQ WWW

Jaha, så man inte ens längre beställa "aging" jobb från honom?

Ja jag är inte så jävla bra på Gibson historia :) men för lemon burst tror jag det blir bättre att betsa än att lacka. Lättare att hitta rätt nyans och få lönntoppen att poppa.

Tack Mike :) jag hoppas att jag kan få en grym resultat här, Anders håller på att skicka en till Les paul så det lär bli en till tråd om det. Den ska lackas med Guld, dvs Goldtop.

Och här ska ni få se på grejer, denna goldtop färg ska ha samma sort klarlack i sig som de gamla 50-talarna. Dvs innehålla bronze pulver, det som gör att goldtopen blir grön när lacken krackeleras och oxiderar.

Så det blir en massa Strata och Les paul åt folket kommande månaderna :mrgreen:

22 Sep 2012, 19:41
Profile

Finns troligtvis ingen professionell gitarrlackerare som väljer att betsa en elgitarr före sprutan. Klart som korspad att man tintar lacken. Otroligt mycket enklare att lägga burst med en bra spruta än på amatörmässigt sätt betsa direkt på trä, oavsett träslag.@ Stout

Jo det gör det, det finns de som gör det, bara för att nämna någon stor så kan jag säga PRS. Jag har inte planer på att betsa hela gitarren utan lönntoppen, och som jag förklarade sjunker den in djupare in i fibrerna, än om man lackar Amber etc som är tintad.

För mig ser det mer ut som att tintad cellulosa täcker över lönntoppen än att framhäva den.

Och japp, från Kiruna kommer denna gitarr ifrån. :P

Här har du en Factory tour av PRS fabriken om du inte tror mig ang betsningen.

http://www.youtube.com/watch?v=0B-iIbrIMZ0

22 Sep 2012, 19:44
Profile

Abe Normal wrote:
Får man fråga vad det är för en LP?

/Ulf

Absolut.
Det är en otroligt välbyggd les paul replika som en väldigt skicklig byggare i Vitryssland har byggt till mig. När jag fick hem den så var jag inte nöjd med lackeringen så en refinish var på plats. Kolla länken där man kan följa hela bygget från börja till slut.

http://guitarmaster.forum24.ru/?1-1-0-0 ... 1334955777

Anders

23 Sep 2012, 06:17
Profile

Crimson wrote:

Ha Ha Ha, Spot on!! :)

Anders

23 Sep 2012, 06:22
Profile

Crimson wrote:
I verklighet så är lönntoppen väldigt flammig, mer än det syns på bilderna men man måste se den från nära håll för att få se den, rätt svårt med sådan lack.

Image
Image
Image
Image
Image
Image

SNÄLLA!! kan någon ge pojken ett tips på hur han ska få av stallstolpen :) , två muttrar är ett som jag själv testat och är bra. På med muttrarna och spänn dom mot varandra och sedan skruva upp stolpen med den understa. Håll emot med en skiftnyckel på den översta.

Anders

23 Sep 2012, 06:30
Profile

Hahaha roligt att du titta förbi. Tro mig de vill inte släppa taget om din gitarr, det riktig elaka ryska muttrar. Mejlen jag ska få.bort de, Novak ska hjälpa mig jag är rädd och bryta av den ena som håller upp stallet.

Jag brukar använda mig av.något som jag skruvar in i muttrarna på stränghållare och sen drar av. Men den är cirka 1 mm eller 2 mm för stor. Så Novak bör ha rätt redskap.

23 Sep 2012, 10:18
Profile

Crimson wrote:
Hahaha roligt att du titta förbi. Tro mig de vill inte släppa taget om din gitarr, det riktig elaka ryska muttrar. Mejlen jag ska få.bort de, Novak ska hjälpa mig jag är rädd och bryta av den ena som håller upp stallet.

Jag brukar använda mig av.något som jag skruvar in i muttrarna på stränghållare och sen drar av. Men den är cirka 1 mm eller 2 mm för stor. Så Novak bör ha rätt redskap.

Great! Ryssarna använder riktiga grejer dom, då kan man tänka sig hur deras övriga byggen med skruvar/muttrar och div. är, dom måste hålla i evigheter. Känns tryggt med tanke på min gitarr han byggt :D

Anders

23 Sep 2012, 10:34
Profile

Kan tänka mig att det här byggd och klara av ett kärnvapenkrig. 8)

23 Sep 2012, 10:47
Profile

Han får träna lite mer på nedre hornet.... 8)

23 Sep 2012, 11:34
Profile ICQ WWW

Den är redan borta sen några dagar tillbaka. Nu sandar jag rent toppen och skrapar färg från sidorna. Återkommer med nya bilder snartav hela kroppen strippad.

23 Sep 2012, 12:02
Profile

Stout wrote:

Finns troligtvis ingen professionell gitarrlackerare som väljer att betsa en elgitarr före sprutan.

Om Jag uppfattat detta rätt och vad jag läst i tråden är det ett amatör/entusiast projekt

och då kan man ju göra lite som man vill.....

23 Sep 2012, 14:29
Profile ICQ WWW

Jag tror inte att jag har kallat mig själv någon Professionell Gitarrlackare någonstans. Och jag har inte försökt heller att sälja in mig själv för något jag inte är. De som har bett mig göra jobb åt de vet nog vad jag är kapabel till och vet vad de kan förvänta sig också, dvs inget Custom shop eller professionellt utförande.

Dock så påpekade jag att jag har läst på mycket och har lite erfarenhet om det jag gör, så jag går inte in i det här helt i blindo. Att påpeka att ingen i hela gjorde som håller på med lackarbete skulle föredra Bets före Tinted cellulosa är något trångsynt skulle jag säga.

Som sagt innan så är det många som gör det, bla PRS vars gitarrer ofta har Curly eller Flamed lönntopp föredrar att Betsa först för att få utseendet av Lönnen att poppa fram.

Sen om ni har några Idéer eller förslag är jag öppen mot de.

Mike Leaf wrote:
Stout wrote:

Finns troligtvis ingen professionell gitarrlackerare som väljer att betsa en elgitarr före sprutan.

Om Jag uppfattat detta rätt och vad jag läst i tråden är det ett amatör/entusiast projekt

och då kan man ju göra lite som man vill.....

23 Sep 2012, 14:45
Profile

Crimson wrote:
Jo det gör det, det finns de som gör det, bara för att nämna någon stor så kan jag säga PRS. Jag har inte planer på att betsa hela gitarren utan lönntoppen, och som jag förklarade sjunker den in djupare in i fibrerna, än om man lackar Amber etc som är tintad.

Jo, jag vet att PRS och även andra betsar direkt, men det är en helt annan teknik då de först lägger svart sprit för att få fram en mörk flammighet på en tigrerad lönntopp. Men i fallet Gibson Les Paul så görs det inte på det viset och det var det jag refererade till och som du påstod Gibson gjorde.

Crimson wrote:
För mig ser det mer ut som att tintad cellulosa täcker över lönntoppen än att framhäva den.

Nja, jag skulle vilja hävda tvärtom faktiskt. Men det beror ju på vilken typ av gitarr man diskuterar och vad man vill nå fram till. Men generellt om man inte manipulerar grunden så tycker i alla fall jag att sticker det ut mer om man inte betsar på trät.

Här är några som jag har lagt på lemongrunden och som senare fick rött anilin a'la 1959 bursts.

Image

Edit: Hoppsan, hittade en bild på samma kroppar med bursten innan klarlackering.

Image

Den ena av dessa har tappat det röda helt och blivit lemon eftersom den fått stå i solen och blekas.

Crimson wrote:
Och japp, från Kiruna kommer denna gitarr ifrån. :P

Okay, då är det troligtvis samma gitarr som jag fick förfrågan på i våras. Jag är nyfiken på vad ryssen använde för pigment eftersom den borde kunna blekas till lemondrop utan problem?

Sen ett tips gällande stallstolpar. Använd en skruvdragare och koppla schucken direkt på och skruva ut dem.
För att enkelt få upp bussningarna för stränghållaren tar man en lagom lång skruv med platta sidan ner eller en stång med platt botten och lägger i hålet. Sedan skruvar man hett enkelt ner stränghållarens skruv och bussningen trycks då automatiskt upp av kraften som uppstår.

23 Sep 2012, 14:50
Profile ICQ WWW

Wow, det ser mycket bättre ut. Jämförelsevis med hur gitarren såg ut från allra början så syntes inte flammigheten alls. Medans i ditt fall så syns det mycket tydligt.

Var får du Anillin ifrån?

Och hur gör du med Mahognyn, dvs baksidan. Jag vet att man betsar porfyllaren med Mahogany Red och smeter å, sedan sandar och lackar. Är det så du gör också?

Eller lackar du med cellulosa Mahogany red lack?

Uppskattar tipsen.

23 Sep 2012, 15:09
Profile

Crimson wrote:
Wow, det ser mycket bättre ut. Jämförelsevis med hur gitarren såg ut från allra början så syntes inte flammigheten alls. Medans i ditt fall så syns det mycket tydligt.

Var får du Anillin ifrån?

Köper det från det stora landet i väst.

Crimson wrote:
Och hur gör du med Mahognyn, dvs baksidan. Jag vet att man betsar porfyllaren med Mahogany Red och smeter å, sedan sandar och lackar. Är det så du gör också?

På det hela taget, ungefär så men jag använder inte Mahoany Red utan en egen mix, naturligtvis anilin det med om man nu som jag eftersträvar vintagereplikor.

Crimson wrote:
Eller lackar du med cellulosa Mahogany red lack?

Inte när det gäller Les Paul's då är det bara klarlack som gäller, eventuellt tintad med amber om jag inte skulle ha "agead" nitro. Jag brukar hälla upp i glasflaskor som får stå i solen några månader på sommaren för att få en naturlig amber.

Crimson wrote:
Uppskattar tipsen.

Ja, vem gör inte det :wink:

Se till att använda Crecsent Bronze #255/256 när du gör goldtoppen och lägg endast ett tunt krysslager med puder och sedan nitro.

Image
Image
Image
Image

23 Sep 2012, 15:56
Profile ICQ WWW

Perfekt, uppskattar verkligen det tack! Jag beställer färg och lack från gitarrdelar, och deras Goldtop ska innehålla Crecsent Bronze, det tar tre veckor från och med att man beställt att man får hem den.

Jag vill inte få en baksidan som är alldeles för röd i nyansen, så jag kommer att använda mig av Mahogany red i porfyllare och sedan smeta på.
Sen om jag hittar Anillin så kanske jag använder det, men vi får se.

Det där med tintad Amber lack på baksidan var smart, det hade jag inte tänkt på.

Tack ska du ha! Jag ska fortsätta lägga upp bilder as I go, och om du kommer på nåt mer är det bara att säga till. Du vet ju mer än vad jag gör. :) Take care

23 Sep 2012, 16:22
Profile

Crimson wrote:
Perfekt, uppskattar verkligen det tack! Jag beställer färg och lack från gitarrdelar, och deras Goldtop ska innehålla Crecsent Bronze, det tar tre veckor från och med att man beställt att man får hem den.

Jag vill inte få en baksidan som är alldeles för röd i nyansen, så jag kommer att använda mig av Mahogany red i porfyllare och sedan smeta på.
Sen om jag hittar Anillin så kanske jag använder det, men vi får se.

Det där med tintad Amber lack på baksidan var smart, det hade jag inte tänkt på.

Tack ska du ha! Jag ska fortsätta lägga upp bilder as I go, och om du kommer på nåt mer är det bara att säga till. Du vet ju mer än vad jag gör. :) Take care

Höll på att skriva "fråga på bara" men så slog det mig att det är ju mitt levebröd och det finns ju google :lol: Research och trial & error har givit mig erfarenhet på området. Har väl burstat ett hundratal Les Pauls toppar det här laget dock aldrig med färdigblandad aerosol utan egna mixar och proffssprutor.

Sen så skiljer det väldigt mycket på vilken typ av nitro-cellulosa man använder sig av och till vad det är ämnat. Jag vet att Ernst P. är hopplös att klackelera på ett naturtroget sätt då det är mycket plastisizer och annat inblandat som man inte vill ha på en vintagelack. Sen har jag ingen aning om vilket lösningmedel det finns i sprayburkar. Förr använde jag Neclers Synthema tillsammans med aceton och det blir kanonfinish men svårt med checking/crackle. För vintagelook använder jag numera en nitrocellulosa som jag köper från England och som är så "pure" den kan bli.

Tänk på att om du ska cracka cellulosan att du gör det på rätt sätt. Värme/kyla späcker lacken men oftast random tvärt emot fiberriktningen mot en riktigt åldrad nitro-cellulosa. Det krävs annat för att få det "vintage korrekt" men det går jag inte in på här.

23 Sep 2012, 16:39
Profile ICQ WWW

Du kan ju alltid skicka ett PM till mig med dina hemligheter :lol: skulle vara kul och höra hur du fåt till riktig vintage krackliering, lovaratt inte sprida runt det :roll: :wink:

Sen så hade jag tänkt så här. Ägaren, dvs Anders bor ju i Kiruna där det brukar vara minus 30 grader på vinterna. Han kan ju ha gitarren ute i bilen i sitt case, sedan ta in den efter några timmar till rumstemperatur och göra det om och om igen tills han får resultat. Är det tokigt?

Håller med dig om Ernst P, jag köpte det i början när jag lackade en hals och då visste jag ingenting. Lacken var väldigt dryg, den andra burken jag använde klumpade sig och jag tog tillbaka den till butiken. Och de sa att det inte kommer att säljas något mer för att många har klagat på det.

Men gitarrdelars lack håller högkvalite tycker jag, och torkar väldigt bra.

23 Sep 2012, 16:47
Profile

Crimson wrote:
Du kan ju alltid skicka ett PM till mig med dina hemligheter :lol: skulle vara kul och höra hur du fåt till riktig vintage krackliering, lovaratt inte sprida runt det :roll: :wink:

Sen så hade jag tänkt så här. Ägaren, dvs Anders bor ju i Kiruna där det brukar vara minus 30 grader på vinterna. Han kan ju ha gitarren ute i bilen i sitt case, sedan ta in den efter några timmar till rumstemperatur och göra det om och om igen tills han får resultat. Är det tokigt?

Håller med dig om Ernst P, jag köpte det i början när jag lackade en hals och då visste jag ingenting. Lacken var väldigt dryg, den andra burken jag använde klumpade sig och jag tog tillbaka den till butiken. Och de sa att det inte kommer att säljas något mer för att många har klagat på det.

Men gitarrdelars lack håller högkvalite tycker jag, och torkar väldigt bra.

Vad är det för fabrikat på deras klarlack? Inte spraykannorna utan den outspädda lacken?

23 Sep 2012, 17:47
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 37 posts ]  Go to page 1, 2  Next