View unanswered posts | View active topics It is currently 13 May 2026, 18:16

Reply to topic  [ 17 posts ] 
Spela på låg volym? celestion blue! 
Author Message

Post Spela på låg volym? celestion blue!
Det här kanske kan verka både bakvänt eller självklar men jag måste bara säga att Celestion blue låter oväntat bra på riktigt låg volym.
Bluen har dynamik ,klarhet och upplösning redan från mycket tysta nivåer.
Den får liksom liv i sig långt innan andra element ens vaknat och bjuder på kompression tidigt , särskilt om man kryddar med lite extra low end.
Själv har jag tidigare föreställt mig att Blue och andra högtalare med hög verkningsgrad inte skulle lämpa sig för att spela "tyst".
Men man liksom får vända på frågan och utgå från vilka element låter "bra" redan vid låga ljudtryck.
En del av det kassa tysta ljudet är att högtalarna inte kommer igång.
Jag har testat Greenback, Gold 12" ,Gold G10 , V30 och något 10" jensen . V30 är väl värst och kommer igång senast alá ketchup. Golden kommer gång lätt men är inte lika balanserad på en gång. Greenbacken är rätt lättstartad men komprimerar senare än Bluen och blir på låga volymer relativt sett lite mer "gate-ad" i sitt beteende. Bluen låter särklass bäst på låg volym av alla jag jämfört med hitills.

Testa om du har möjligthet!/Bengt

09 Apr 2013, 23:45
Profile

Post Re: Spela på låg volym? celestion blue!
Kul! Har vart nyfiken på ett sånt till Z:an ett tag. Hmm hmm hmm

09 Apr 2013, 23:52
Profile

Jag kan tänka mig att det snabbt blir för mycket av det goda när man höjer volymen..
Du får väl ta en trip förbi och ta med Z an :wink:

10 Apr 2013, 00:13
Profile

Helt klart intressant :) Jag kör mkt med en låda med cl-80 Celestions.
Jag gillar dem för att de låter rent - byter man gitarr eller nåt
så hör man skillnaderna väldigt tydligt. Lite hifi skulle man kunna säga.
Dessa pallar mycke watt också.

Men jag har funderat på någon tratt som låter bättre på låg volym
typ vardagsrummet.

10 Apr 2013, 07:15
Profile

Testar precis en sådan i min Dirty 5w top boost. Bytte från en vintage 30 och blev först chockad över hur stor skillnad det blev map balansen mellan diskant och mellanregister. Plötsligt lät förstärkare tunt och honkigt. Var nära att byta tillbaka men efter lite rattande på tonkontrollerna blev jag nöjd. Framtiden får utvisa om den blir kvar.

10 Apr 2013, 07:49
Profile ICQ WWW

Intressant, jag tycker greenbacken låter fantastiskt på både låga och höga volumer, golden får man elda på rätt bra för att den ska bli krämig.

Ni som är experter, vad ska man stoppa i en Bronco (vibrochamp) från 73?
Nu har jag en Italiensk Jensen med keramisk magnet i, den funkar på mellan volum men varken på riktigt låg eller hög volum tycker jag.

10 Apr 2013, 08:34
Profile

Får väl understryka att jag syftar på mycket låga volymer hemma .
Tänk tv /, samtalsvolym, inte väcka barn, inte störa grannar..
Igår när jag var klar och kom ut från "musikrummet " sa frun "jag funderade på att titta in och kolla om du somnat därinne "

10 Apr 2013, 09:29
Profile

es-347 wrote:
Igår när jag var klar och kom ut från "musikrummet " sa frun "jag funderade på att titta in och kolla om du somnat därinne "

Inte helt en kommentar man brukar höra i de sammanhangen i alla fall :mrgreen: ... 8)

10 Apr 2013, 09:47
Profile

EvilHomer wrote:
es-347 wrote:

Inte helt en kommentar man brukar höra i de sammanhangen i alla fall :mrgreen: ... 8)

:mrgreen:

10 Apr 2013, 14:08
Profile

Jag gillar mer och mer tiotummare för hemmabruk och i replokalen och 4x12 med sluten låda känns mer och mer som ett stage alternativ när man kan köra fullt blås. Har samma erfarenhet av V30 men också en jäkla skillnad mellan V30 från tjingtjongland och de som sitter exempelvis i H&K lådan jag har som dag och natt. Har fler samma erfarenhet och kan man tala om äkta V30 och kopior?

10 Apr 2013, 16:01
Profile WWW

Håller med,en 4x12 med v30 och 240w powerrating kräver sin en effekt innan den mjuknar upp ..
Ganska långt ifrån de 0,1 watt eller vad det nu kan handla om när man fegspelar i hemmet. :D

10 Apr 2013, 17:39
Profile

lillefar wrote:
Har samma erfarenhet av V30 men också en jäkla skillnad mellan V30 från tjingtjongland och de som sitter exempelvis i H&K lådan jag har som dag och natt. Har fler samma erfarenhet och kan man tala om äkta V30 och kopior?

Celestions CL-80 (a.k.a. classic lead) är typ brorsa till V30. I min låda
har jag en tidig 90-tals CL-80 gjord i England och en ny gjord i Kina.
De låter mkt lika. Kinesen har lite mer av nånting i övre mellanregistret
men det är inte mkt. Kan bero på att engländaren är rejält inspelad.

11 Apr 2013, 10:36
Profile

lillefar wrote:
Jag gillar mer och mer tiotummare för hemmabruk och i replokalen och 4x12 med sluten låda känns mer och mer som ett stage alternativ när man kan köra fullt blås. Har samma erfarenhet av V30 men också en jäkla skillnad mellan V30 från tjingtjongland och de som sitter exempelvis i H&K lådan jag har som dag och natt. Har fler samma erfarenhet och kan man tala om äkta V30 och kopior?

Jag har ett par "äkta" Vintage30 made in England. Svårt att se någon avgörande skillnad kvalitetsmässigt jämfört med kinabyggda. Det är samma recept och verktyg i tillverkningen. Det är mer en känsla av nostalgi kanske. Men den är värd rätt lite. Ingen betalar något extra för made in England. Vilket också Celestions ägare insåg.

Quote:
es-347
Posted: 10 Apr 2013 17:39
Re: Spela på låg volym? celestion blue!
Håller med,en 4x12 med v30 och 240w powerrating kräver sin en effekt innan den mjuknar upp ..
Ganska långt ifrån de 0,1 watt eller vad det nu kan handla om när man fegspelar i hemmet.

Men ljud upplevs väldigt olika. Jag tycker för egen del att Celestion Blue är helt bortkastade på låg volym rent generellt. Men tänk kanske i första hand i VOX. De låter väldigt tunt innan man skruvat upp volymen en del. Effekttåligheten är också ett väldigt dåligt mått på hur lättdrivna element är. 75 watts G12T75 ger till exempel upp mycket snabbare än Vintage 30 (60 watt.)

15 Apr 2013, 22:19
Profile ICQ WWW

woodstock wrote:
lillefar wrote:

Jag har ett par "äkta" Vintage30 made in England. Svårt att se någon avgörande skillnad kvalitetsmässigt jämfört med kinabyggda. Det är samma recept och verktyg i tillverkningen. Det är mer en känsla av nostalgi kanske. Men den är värd rätt lite. Ingen betalar något extra för made in England. Vilket också Celestions ägare insåg.

Quote:
es-347
Posted: 10 Apr 2013 17:39
Re: Spela på låg volym? celestion blue!
Ganska långt ifrån de 0,1 watt eller vad det nu kan handla om när man fegspelar i hemmet.

Men ljud upplevs väldigt olika. Jag tycker för egen del att Celestion Blue är helt bortkastade på låg volym rent generellt. Men tänk kanske i första hand i VOX. De låter väldigt tunt innan man skruvat upp volymen en del. Effekttåligheten är också ett väldigt dåligt mått på hur lättdrivna element är. 75 watts G12T75 ger till exempel upp mycket snabbare än Vintage 30 (60 watt.)

Det är klart, ingen sanning utan sammanhang,
har man en förstärkare med lite bas och low mid på låga volymer så kan jag förstå att det inte går att få bluen att låta fett på låg volym..

15 Apr 2013, 22:29
Profile

es-347 wrote:

Det är klart, ingen sanning utan sammanhang,
har man en förstärkare med lite bas och low mid på låga volymer så kan jag förstå att det inte går att få bluen att låta fett på låg volym..

Inte alls klart. Jag skrev rent generellt. Tänk lika gärna tweed Deluxe eller Deluxe Reverb. Jag har hört, ägt och testat Celestion Blue i dessa. I jämförelse låter exempelvis 100 watts G12H100 ojämförligt mycket fylligare på låga volymer. En egen personlig favorit av bland annat det skälet.

15 Apr 2013, 23:10
Profile ICQ WWW

Ok, inget illa menat från min sida. Du nämnde vox och då kom jag att tänka på en ac30 jag haft tidigare och att det förstås spelar roll vad man har för stärk. Håller med dig att ljud upplevs olika .
Att G12H100 låter bra på låg volym och dessutom tål 100 watt verkar riktigt bra!
Får testa en sån när tillfälle ges.

16 Apr 2013, 09:20
Profile

Det är lugnt. Allt beror på vad man letar efter i vilket sammanhang.

16 Apr 2013, 11:23
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 17 posts ]