View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 21:41



Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Vilket inspelningsprogram rekommenderar du mig? 
Author Message

Joined: 05 Sep 2011, 14:30
Posts: 526
Location: Lund
Post Vilket inspelningsprogram rekommenderar du mig?
Efter en tid av inaktivitet så har jag tänkt att dra igång igen med inspelningarna. men jag är inte riktigt nöjd med mina program.

Det första programmet jag använde var Garageband (jag har således mac) och jag gillar mycket i dess upplägg. Framförallt möjligheten att klippa ut partier av låtarna och flytta samt duplicera dem (ja, jag är lite lat ibland).
Jag ville sedan ta ett steg upp i prylvärlden och köpte mig ett Firestudio firewire ljudkort med 8/10-kanaler. Jag har mickat upp ett trumset och gillar verkligen de inbyggda trumeffekterna med gate, triggade trumljud etc i PreSonus-programmet. Avsikten är att göra replokalsinspelningar Men fan, det går ju inte att klipp och klistra med PreSonus. Och gitarreffekterna är lite sisiådär. Och manualen är verkligen urkass.

Fråga 1: Vilket program har både klipp och klistra + inbygggda trumeffekter och är intuitivt i sitt upplägg (läs: lätt att lära)?

Fråga 2: Innan jag blev heldigital så använde jag en Boss BR-8 (8-kanalsporta) och en extern trummaskin. Och när jag jämför mina Garageband/PreSonusinspelningar med BR-8-inspelningarna så låter de sistnämnda bättre. Det är bättre dynamik (läs: låter större) och mera tryck (läs: push) i hela soundet/gitarrljudet. Är jag så kass på att mixa eller kan det vara något med datorinspelningar jag inte fattar?


15 Feb 2012, 11:17
Profile

Joined: 05 Feb 2012, 20:22
Posts: 187
Post Re: Vilket inspelningsprogram rekommenderar du mig?
Cubase eller Logic funkar ju :wink: Jag har provat en hel del olika program men cubase är det som faller mig i smaken.

De flesta programen är ju bra och gör det dom ska, det är mycket tycke och smak vad man föredrar att arbeta i.


15 Feb 2012, 11:47
Profile
User avatar

Joined: 02 Sep 2009, 16:37
Posts: 174
Location:
Post Re: Vilket inspelningsprogram rekommenderar du mig?
reaper är bra och billigt, man kan använda evaluation hur länge man vill då blir de gratis, annars köpa licensen för 60 dollar, då kan du använda resten av pengarna till att köpa ett bra trumprogram (tex steven slate 4 eller superior drummer 2)


15 Feb 2012, 12:07
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 08 May 2006, 12:42
Posts: 268
Location:
Post Re: Vilket inspelningsprogram rekommenderar du mig?
Audacity?


15 Feb 2012, 12:17
Profile ICQ WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Vilket inspelningsprogram rekommenderar du mig?
Är det bara inspelning så är det som är billigast och bäst att skaffa en fet porta typ Fostex, Yamaha etc. Dels slipper du dator och dels ljudkort och köpa programvara för det går inte att hålla på någorlunda seriöst med crackade program i längden. Man får jäkligt mycket för pengarna om man köper en fet porta idag och dessutom kan du bränna ut en CD direkt. 2-3 Tkr kan man få en goding för.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


15 Feb 2012, 13:31
Profile WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Vilket inspelningsprogram rekommenderar du mig?
Jag rekommenderar Cubase, messt för att jag kört det i många år, och att det garanterat kan allt du vill och behöver. Det finns en Amp del som är användbar också.

När det gäller jämförelsen mellan portan och Presonus inspelningen är det nog tyvärr så, att du måste lära dig en del om inspelning/mixning. Om portan var kassettbandvarianten kan kanske bandkompression ha påverkat positivt (bara spånar, vet inte helt 100 om det gäller även kassettband). Det finns många presets som är användbara i Cubase. Jag rekommenderar att läsa artiklarna av Sven Bornemark i Studio 2012 nr 1 och 2, där han just går igenom hur hans bluesband spelar in repen med Cubase i 8 kanaler, och mixar i efterhand med kompression, EQ o.s.v. Helt rätt om man använder Cubase, men jag tror även att det går att överföra kunskapen till andra DAW program.

En annan enkel lösning är ZOOM R16, porta helt i digitalformat för rätt små pengar.

_________________
Image


15 Feb 2012, 13:44
Profile WWW
User avatar

Joined: 30 Dec 2005, 20:54
Posts: 1261
Location:
Post Re: Vilket inspelningsprogram rekommenderar du mig?
Har du Mac så ska du köra Logic Pro utan tvekan. Har kört Steinberg sedan urminnes tider (sedan 1988 i alla fall på en Atari Mega 4 och sedan PC) så jag är inte Apple-fanatiker men Cubase går fetbort på en mac.

_________________
Why is there never enough time to do it right, but always enough time to do it over?


15 Feb 2012, 22:26
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Jan 2006, 19:02
Posts: 1324
Location: Mothvirgin
Post Re: Vilket inspelningsprogram rekommenderar du mig?
Pro Tools........proffsigast

_________________
"Constipated people don't give a crap"


15 Feb 2012, 22:35
Profile WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Vilket inspelningsprogram rekommenderar du mig?
Stout wrote:
Har du Mac så ska du köra Logic Pro utan tvekan. Har kört Steinberg sedan urminnes tider (sedan 1988 i alla fall på en Atari Mega 4 och sedan PC) så jag är inte Apple-fanatiker men Cubase går fetbort på en mac.


Du har säkert rätt, men av nyfikenhet: Vad är det som fet-inte funkar med Cubase 6 på en moderna Mac? Att Logic kan ha vissa fördelar, samma företag (väl?) låter väl logiskt, men vad är problemet med MAc och Cubase 6? Äldre versioner är ju inte så intressant att jämföra.

_________________
Image


15 Feb 2012, 22:39
Profile WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Vilket inspelningsprogram rekommenderar du mig?
kjelle wrote:
Stout wrote:
Har du Mac så ska du köra Logic Pro utan tvekan. Har kört Steinberg sedan urminnes tider (sedan 1988 i alla fall på en Atari Mega 4 och sedan PC) så jag är inte Apple-fanatiker men Cubase går fetbort på en mac.


Du har säkert rätt, men av nyfikenhet: Vad är det som fet-inte funkar med Cubase 6 på en moderna Mac? Att Logic kan ha vissa fördelar, samma företag (väl?) låter väl logiskt, men vad är problemet med MAc och Cubase 6? Äldre versioner är ju inte så intressant att jämföra.


Cubase på Mac funkar alldeles utmärkt. I alla fall om man har en version med USB-lås. Hur det är med knäckta versioner som man hittar på piratbukten vet jag inte. Vilket man väljer beror helt på i vilken miljö man trivs i och vad man vill göra. Jag har använt Logic på riktigt några gånger och gillar det, så jag kommer nog att köpa det när jag får tid att sätta mig in i det. Inte för att ersätta Cubase utan som variation. Jag har gjort några mixar i båda och det blev rätt olika.

Om man får problem med Cubase (i mitt fall inte vet hur man ska göra), så har de bra support (Tack Emil!) och med en Mac, så är det ju aldrig överraskningar i form av oväntade kombinationer av hårdvara, som det kan bli på PC-sidan.

/CM


16 Feb 2012, 01:06
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 06 May 2005, 00:09
Posts: 782
Location: Trosa - Världens ände
Post Re: Vilket inspelningsprogram rekommenderar du mig?
Pro tools är djävla rörigt tycker jag!! Startar bara upp det för att komma åt Editorn till 11R. :evil:
Tycker att Cubase 6 känns bra mycket proffsigare än Pro tools le
PT HD.. är ju en annan femma,men då pratar vi dyyrt.

_________________
Today is only Yesterday Tomorrow

http://www.soundcloud.com/bjurte


16 Feb 2012, 03:51
Profile WWW

Joined: 19 Apr 2006, 17:22
Posts: 1092
Location: Göteborg
Post Re: Vilket inspelningsprogram rekommenderar du mig?
Jag har kört Garageband, Cubase, och Logic på Mac och tycker väl att Logic är bättre än Cubase i Mac. Det känns Mac-igare om du förstår. Många bra plugins med från början, färdiga kanalförslag, som jag tycker funkar bra, etc.
Garageband är bra för skisser. snabbjobbat när man får idéer. Men inget att jobba i längre än så.
Så Logic är min rekommendation. Värt pengarna för att slippa strul.


16 Feb 2012, 10:12
Profile WWW
User avatar

Joined: 08 May 2008, 23:11
Posts: 119
Location: Stockholm, Sverige
Post Re: Vilket inspelningsprogram rekommenderar du mig?
Har bara kört Cubase och Reaper. Hatar verkligen Cubase, känns som ett korthus som sitter ihop med tuggummi och tejp. Beror säkert på ovana.

Med Reaper var jag igång med inspelning efter 5 minuter, och jag har hittills inte hittat någonting (t.ex. utifrån produktionstips i bloggar och sånt) som inte går att göra i Reaper.

Audacity är helt gratis och enklare, men har två väldigt stort nackdelar: inget stöd för VST-plugins, och viktigare - inget stöd för ASIO-drivrutiner (så man får ofta galet för mycket latens).

_________________
----
Bloggar lite: http://www.osirisguitar.com


16 Feb 2012, 10:56
Profile WWW

Joined: 05 Sep 2011, 14:30
Posts: 526
Location: Lund
Post Re: Vilket inspelningsprogram rekommenderar du mig?
Stort tack för all respons och engagemang.

Lite kommentarer
ang BR-8/porta:
Min BR-8 har en zip-disk (ser ut som en förvuxen stenåldersdisk) så bandteorin funkar nog inte. Det braiga ljudet kan ju ha att göra med att det är Boss-grejer och att fysisk trummmaskon låter bättre än virtuell.
Visst är porta mindre struligt än dator men jag vill ju ha den där klipp-och-klistra funktionen+ möjlighet att spela in livetrummor på 8-kanaler också. Eller har nån porta klippmöjligheter (enkelt åtkomna)?

Programmen:
Det känns ju som det står Cubase, Reaper och Logic. Men jag ska kolla in de där trumprogrammen oxå. Eftersom jag inte vill spendera tid på datorstrul så får jag väl köpa program. Var gör jag det? Tysken? Kan beggat var ett alt, eller bäddar det för strul?


16 Feb 2012, 17:48
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Vilket inspelningsprogram rekommenderar du mig?
gurami64 wrote:
Stort tack för all respons och engagemang.

Lite kommentarer
ang BR-8/porta:
Min BR-8 har en zip-disk (ser ut som en förvuxen stenåldersdisk) så bandteorin funkar nog inte. Det braiga ljudet kan ju ha att göra med att det är Boss-grejer och att fysisk trummmaskon låter bättre än virtuell.
Visst är porta mindre struligt än dator men jag vill ju ha den där klipp-och-klistra funktionen+ möjlighet att spela in livetrummor på 8-kanaler också. Eller har nån porta klippmöjligheter (enkelt åtkomna)?

Programmen:
Det känns ju som det står Cubase, Reaper och Logic. Men jag ska kolla in de där trumprogrammen oxå. Eftersom jag inte vill spendera tid på datorstrul så får jag väl köpa program. Var gör jag det? Tysken? Kan beggat var ett alt, eller bäddar det för strul?


En variant är att spela in på en ZOOM R16 för enkelhetens skull, tanka över hela skiten till t.ex. Cubase/Logic och editera.
Trumpluggar som är enkla och bra: EZDrummer (finns ett bundle paket, med hur många bra stilar som helst för typ 2500:-) eller Addictive Drums. Superior Drummer är väl bra mycket dyrare, om jag minns rätt.

_________________
Image


16 Feb 2012, 19:02
Profile WWW

Joined: 05 Sep 2011, 14:30
Posts: 526
Location: Lund
Post Re: Vilket inspelningsprogram rekommenderar du mig?
såg just att apple tar 1300 kr för Logic Pro 9. Låter rätt överkomligt, eller? Att det är väldigt likt Garage
band lockar

Men jag fattar inte om det har inbyggda gates för truminspelning, och om man lägger på/använder dem det efter inspelning


16 Feb 2012, 19:50
Profile

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1045
Post Re: Vilket inspelningsprogram rekommenderar du mig?
gurami64 wrote:
Jag ville sedan ta ett steg upp i prylvärlden och köpte mig ett Firestudio firewire ljudkort med 8/10-kanaler. Jag har mickat upp ett trumset och gillar verkligen de inbyggda trumeffekterna med gate, triggade trumljud etc i PreSonus-programmet. Avsikten är att göra replokalsinspelningar Men fan, det går ju inte att klipp och klistra med PreSonus. Och gitarreffekterna är lite sisiådär. Och manualen är verkligen urkass.



Hej,

Vilket PreSounus program är det du kör?
Jag har kört Cubase sedan Atari-tiden och är riktigt inne på det men har på sista tiden börjar köra på allvar med PreSonus Studio One 2 som jag tycker är ett väldigt bra program. I vissa fall överlägset Cubase. Man kan definitivt klippa och flytta och audiokvantiseringen är väldigt bra. Den inbyggda förstärkarpluggen Ampire låter förvisso inte lika bra som min Kemper men den fungerar förvånansvärt bra för att var en plugg som följer med. Man kan ladda egna högtalar IR i den. Jag skulle skriva och spela in en låt till en video förra veckan och använde Ampire för att göra skissen. När jag väl skulle mixa så var de tracksen bra nog så behäll dem i mixen.

Det är förvånansvärt lätt att lära sig.


/Mats N


16 Feb 2012, 23:01
Profile WWW

Joined: 05 Sep 2011, 14:30
Posts: 526
Location: Lund
Post Re: Vilket inspelningsprogram rekommenderar du mig?
Mats
jag ska koppla upp mig ikväll och uppdatera min S1. Återkommer.
Men menar du att du kan ta ett stycke av en låt (alla kanaler på en gång) och flytta runt?


17 Feb 2012, 10:58
Profile

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1045
Post Re: Vilket inspelningsprogram rekommenderar du mig?
gurami64 wrote:
Mats
jag ska koppla upp mig ikväll och uppdatera min S1. Återkommer.
Men menar du att du kan ta ett stycke av en låt (alla kanaler på en gång) och flytta runt?


Jomenvisst kan man det! Och det är dessutom lätt.

Vill du komma till rätta med S1 så kan du se de utbildningsvideos som finns på PreSonus webbsida:
http://www.presonus.com/videobrowser/
Där finns idag 23 videos där de går igenom allt från enkelt till avancerat.

Lycka till!

/Mats N


17 Feb 2012, 18:58
Profile WWW

Joined: 05 Sep 2011, 14:30
Posts: 526
Location: Lund
Post Re: Vilket inspelningsprogram rekommenderar du mig?
Läste just Frank Anderssons autobiografi (läs den, inget djupingverk men väldigt underhållande) och kommer osökt in på S1. Jag vet inget/ingen som varit så struligt och ändå fått så många chanser.
Visst Mats, undervisningsvideorna är omfattande (de är ganska nya, förr fanns bara halvbra grejer på YT) men ff lämnar de en del att önska. Tex skulle en av dem ta upp det där med copy & paste, det aviserades i början av inslaget, men det glömdes tydligen bort....
Jag gick in på hemsidan och gjorde en update men det var tydlig onödigt, inget hade utvecklats sedan juli 2011.
Via programmets förstasida ska man nå demos och lektioner. Det går inte.
Väl inne i programmet upptäckte jag att biblioteket med trumloopar var puts väck (fliken precense). Fick plocka fram installations cd:n och ligga in nya (jodå, de fanns också på hemsidan men nedladdningen tog för lång tid). Det var nått mer som försvunnit som jag fick lägga in från cd:n- kommer inte ihåg vad.
Inputschema (där man ställer in vilken kanal (L+R) respektive ingång ska ha, är också lite knepigt. Ibland hörs gitarren nästan bara i en kanal men plötsligt ligger den i båda, och jag fattar inte varför.

Nåväl, jag har sagt till mig själv att jag ger S1 den här helgen. Nu är det söndag fm och jag har nästan hela dagen på mig. Funkar det inte tillfredsställande ikväll så lutar det åt Logic.
Kanske, kanske är jag nära att knäcka S1-koden och jag behöver bara en liten knuff över tröskeln så är stenen i rullning (jag blandade ihop två uttryck där va?). Kanske är vad behöver en personlig assistent, en ledsagare som får mig att skåda S1-ljuset.
Nej, jag inbillar mig inte att Logic är problemfritt men för det programmet finns det ändå folk att fråga eller bli utbildade av.
Nu ska jag in instrumenttrummet och jobba en stund.


19 Feb 2012, 12:29
Profile

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1045
Post Re: Vilket inspelningsprogram rekommenderar du mig?
gurami64 wrote:
Kanske, kanske är jag nära att knäcka S1-koden och jag behöver bara en liten knuff över tröskeln så är stenen i rullning (jag blandade ihop två uttryck där va?).


Så var det för mig. Jag är ju jättevan vid Cubase men kända att det var dags för något nytt och provade på S1. Jag bestämde mig för att göra ett projekt från början till slut.

Jag gjorde så och när jag var klar så tyckte jag att S1 var ett program för mig.

Kopiera klistra in kan göras på fler sätt. Markera en eller flera parter, håll nere Alt och dra+släpp.
Vill du kopiera och upprepa efter varandra så kan du trycka D för Duplicate. Då hamnare markerad(e) part(er) direkt efter.

Jag tycker manualen till S1 är bra.

Lycka till!

/Mats N


19 Feb 2012, 12:50
Profile WWW

Joined: 05 Sep 2011, 14:30
Posts: 526
Location: Lund
Post Re: Vilket inspelningsprogram rekommenderar du mig?
tack Mats. Ska testa direkt.
Och så måste jag erkänna att jag fick fram rätt bra gitarrljud i Ampire (men jag gillar inte programmets fula ovana att stapla de olika Ampireljuden på varandra-och man får gå in på kanalen ock släcka ned ett och annat).


19 Feb 2012, 13:02
Profile

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1045
Post Re: Vilket inspelningsprogram rekommenderar du mig?
gurami64 wrote:
jag gillar inte programmets fula ovana att stapla de olika Ampireljuden på varandra-och man får gå in på kanalen ock släcka ned ett och annat.


Jag antar att du syftar till S1 och dess sätt att spela in flera takes på ett och samma spår. Syftet med den funktionen är att det skall vara lätt att spela in t.ex. flera versioner av ett solo och sedan i efterhand välja vilka man vill använda eller att skapa en bra version av delar av de olika tagniningarna (eng: comp track). Det finns sätt att styra hur detta skall gå till men det vet jag inte för jag har inte satt mig in i detta ännu.

Då du säger att det staplar olika ljud ovanpå varandra, betyder det att du spelar in gitarrljudet med Ampire på ingången. Då rekommenderar jag att du lägger Ampire på själv kanalen som en insert-effekt. Då spelas gitarrljudet in rent och då får samtliga tagningar på den kanalen samma ljud, d.v.s. det som du just då valt i Ampire.

/Mats N


19 Feb 2012, 13:14
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Jan 2011, 04:34
Posts: 686
Location: Göteborg
Post Re: Vilket inspelningsprogram rekommenderar du mig?
Finns det något inspelningsprogram som är otroligt basic men ger kanske möjlighet till 4 kanaler (gitarr, gitarr, metronom, sång)? Jag tänker mig som en gratisversion av windows "ljudinspelaren" fast med möjlighet att lägga på ett par kanaler till då. Anledningen är att jag vill ha något väldigt enkelt program som fungerar på en gammal laptop med det ljudkortet som sitter i bara för att få ner låtidéer, ungefär som ett flerkanalsfickminne.

Snabbt, enkelt och gratis men utan några finesser eller möjligheter till annat än att bara komma ihåg det till man får möjlighet att skriva ner och spela in mer omfattande eller spela upp på till rep.

_________________
/Anders


19 Feb 2012, 16:51
Profile WWW

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1045
Post Re: Vilket inspelningsprogram rekommenderar du mig?
fergusonanders wrote:
Finns det något inspelningsprogram som är otroligt basic men ger kanske möjlighet till 4 kanaler (gitarr, gitarr, metronom, sång)? Jag tänker mig som en gratisversion av windows "ljudinspelaren" fast med möjlighet att lägga på ett par kanaler till då. Anledningen är att jag vill ha något väldigt enkelt program som fungerar på en gammal laptop med det ljudkortet som sitter i bara för att få ner låtidéer, ungefär som ett flerkanalsfickminne.

Snabbt, enkelt och gratis men utan några finesser eller möjligheter till annat än att bara komma ihåg det till man får möjlighet att skriva ner och spela in mer omfattande eller spela upp på till rep.


Audacity är just så!

/Mats N


19 Feb 2012, 18:42
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Jan 2011, 04:34
Posts: 686
Location: Göteborg
Post Re: Vilket inspelningsprogram rekommenderar du mig?
Tack! Hittade precis det med hjälp av gooooogle, men du bekräftade min misstanke om att det var något åt det hållet. Skall provas i veckan som kommer.

_________________
/Anders


19 Feb 2012, 18:52
Profile WWW

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1045
Post Re: Vilket inspelningsprogram rekommenderar du mig?
fergusonanders wrote:
Tack! Hittade precis det med hjälp av gooooogle, men du bekräftade min misstanke om att det var något åt det hållet. Skall provas i veckan som kommer.


Hmmmm!
Såg just att jag läste ditt inlägg lite slarvigt. Det kan vara problem med ett inbyggt ljudkort då det ufta uppstär en fördröjning mellanljud in och ljud ut. Detta är ju inget problem om man bara skall mixa existerande ljud. Skall man däremot spela in något synkat tilll ett annat spår kan man uppleva det som jobbigt. Du får prova och se vad du tycker.

/Mats N


19 Feb 2012, 19:03
Profile WWW

Joined: 05 Sep 2011, 14:30
Posts: 526
Location: Lund
Post Re: Vilket inspelningsprogram rekommenderar du mig?
Efter en dag framför dator har jag nästan blivit vän med S1.
Jag har lyckats få fram och in trumloopar i låten. Och de låter bra de där looparna. Och jag kan variera tempo.
Jag har skapat gitarr och basloopar samt klippt och klistrat dem lite här och var i låten (tack var ditt tips Mats, tack).
Jag har lyckats koppla upp midi från min cs1x-synt (jag erkänner- jag klantade mig och följde inte instruktionen att välja alla midikanaler i preset) och lekt lite bland ljuden.
Efter en massa letande bland instruktionsvidoerna hitta jag de 2 sekunder som visar var de pytte, pytte, pyttesmå ikonerna för punch-in är nånstans (de finns inte i menyerna konstigt nog-utan bara längst ned på "skrivbordet").
Nu återstår bara ett sista test med att lägga på livetrummor. Går det bra struntar jag i Logic.

Det jag skulle vilja veta är om/hur man delar upp ett längre gitarrstycke i mindre loopar. Visst kan man kopiera över ursprungsstycket till annat spår och klippa ut flera mindre loopar från det, men det borde att gå att göra lättare.
Och hitta nån effekt som är/låter som en hel blåssektion.
Och få metronomen att räkna in.
Och riktigt fatta vad audioupset gör/funkar.

Sedan räcker det bra tag för mig


19 Feb 2012, 23:47
Profile
User avatar

Joined: 27 Jan 2006, 19:02
Posts: 1324
Location: Mothvirgin
Post Re: Vilket inspelningsprogram rekommenderar du mig?
Om det inte är sagt tidigare så gå till You Tube och sök på Presonus Studio One
MAssor med tutorials om hur man hanterar S1 i olika sammahang.

Tror det tog mig åtskilliga veckor innan jag kunde säga att jag fixade grunderna
i Pro Tools och nu fem år senare lär jag mig nya saker varje dag fortfarande....

Bara menar att det kräver stort tålamod i början och då tror jag det gäller vilket
program du än väljer. Läs allt du kommer över och kolla instruktions videos.
Borde väl finnas en del sånt på Presonus hemsida också. Och inse att det tar
lite tid innan man får ihop det men det kommer. Lycka till

_________________
"Constipated people don't give a crap"


20 Feb 2012, 00:22
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Jan 2011, 04:34
Posts: 686
Location: Göteborg
Post Re: Vilket inspelningsprogram rekommenderar du mig?
Mats Nermark wrote:

Hmmmm!
Såg just att jag läste ditt inlägg lite slarvigt. Det kan vara problem med ett inbyggt ljudkort då det ufta uppstär en fördröjning mellanljud in och ljud ut. Detta är ju inget problem om man bara skall mixa existerande ljud. Skall man däremot spela in något synkat tilll ett annat spår kan man uppleva det som jobbigt. Du får prova och se vad du tycker.

/Mats N


Det blev fördröjning (latency) precis som du misstänkte Mats. Det finns en kontroll där man kan ställa in hur många millisekunder som programmet skall fördröjningkompensera. Får se om det går att åtgärda, annars får man nog ge upp den smidiga lösningen.

_________________
/Anders


20 Feb 2012, 02:42
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 41 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], bummer, Tokerekloker and 22 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.