|
|
Page 1 of 1
|
[ 14 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
Robert
|
 IRs... Var börjar man?
Ja, nu tänker jag också ta steget in i framtiden och börja spela in utan att föra massa väsen omkring mig. Det där med Impulse Responses verkar vara a och o för att det ska bli bra, så jag tänkte höra med folket här var ni hittar era. Vet med mig att hittar jag en eller två som jag gillar kommer jag inte behöva fler, så kan ni ge förslag på några som är bra och gratis blir jag tacksam.
Favorithögtalare i den analoga världen är framförallt 1x12or, med högtalare typ EVM12L eller Celestion G12-65
|
| 03 Mar 2021, 23:52 |
|
 |
|
southbeck
|
 Re: IRs... Var börjar man?
Har grottat ner mig lite i det där. York audio är dom bästa jag testat iallafall. Köpte tre stycken Ir;s. En av en gammal deluxe reverb, en Vox ac30 och en Friedman 4x12 med greenback och vintage 30. Kostar ca 300kr styck och i mitt tycke i princip gratis för vad man får. Kör man digitalt så är Ir;s allt. Det gör ju hela grejen. På samma sätt som en högtalare även påverkar en riktigt stärk. Med dåliga högtalare blir det inte bra hur man än gör. Haft dom från York audio lite över ett år och inte sökt något annat sen dess. Dom låter färdigt mixade. Behövs inte massa fix med lo-cut/high-cut som annars typ alltid behöver. Och man får lite olika varianter på olika mickar. Jag har bara kört på dom som är Sm57 och Royer 121. Pete Thorn har någon demo på york audio också om du vill kolla in.
|
| 04 Mar 2021, 10:11 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Jag har också grävt en del i detta. Använder rörstärkare med DI, Kemper och amp sim. Tycker allt funkar väldigt bra, mer en smaksak vad man föredrar. Gillar också och kunna blanda i datorn, olika effekter, IR Cab och har IR från olika producenter.
Ett förslag, testa Neural DSP:s olika pluggar, du får hela paketet med bra IR Cab, effekter och stärkare. För mig låter deras grejer bäst, använder Neurals IR till mina rörstärkare och Kemper, tycker det låter riktigt bra och är intuitivt utformade. Bara plugga in och köra. Du kan prova fritt i 14 dagar och testa själv, prova deras senaste Archetype: Gojira. Alla pluggarna har sin design och med lite olika egenskaper.
|
| 04 Mar 2021, 11:45 |
|
 |
|
Tokerekloker
|
Robert wrote: Ja, nu tänker jag också ta steget in i framtiden och börja spela in utan att föra massa väsen omkring mig. Det där med Impulse Responses verkar vara a och o för att det ska bli bra, så jag tänkte höra med folket här var ni hittar era. Vet med mig att hittar jag en eller två som jag gillar kommer jag inte behöva fler, så kan ni ge förslag på några som är bra och gratis blir jag tacksam.
Favorithögtalare i den analoga världen är framförallt 1x12or, med högtalare typ EVM12L eller Celestion G12-65 Finns en hel gratis. Bara att göögla på free cab impulses. Mesta som finns är medelmåttigt dock. Så det kan vara värt att betala en liten slant för dem som är bäst och de som är bäst på att göra såna brukar ta betalt för det. Helt rimligt i min värld. Bra saker är värda att betala för.
|
| 04 Mar 2021, 14:23 |
|
 |
|
Tokerekloker
|
Abe Normal wrote: Jag har också grävt en del i detta. Använder rörstärkare med DI, Kemper och amp sim. Tycker allt funkar väldigt bra, mer en smaksak vad man föredrar. Gillar också och kunna blanda i datorn, olika effekter, IR Cab och har IR från olika producenter.
Ett förslag, testa Neural DSP:s olika pluggar, du får hela paketet med bra IR Cab, effekter och stärkare. För mig låter deras grejer bäst, använder Neurals IR till mina rörstärkare och Kemper, tycker det låter riktigt bra och är intuitivt utformade. Bara plugga in och köra. Du kan prova fritt i 14 dagar och testa själv, prova deras senaste Archetype: Gojira. Alla pluggarna har sin design och med lite olika egenskaper. Nu är Neural DSPs ampsims mest riktade mot de som spelar tyngre rock-metal så är knappast något Abe Nornals smak.
|
| 04 Mar 2021, 14:25 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Tokerekloker wrote: Abe Normal wrote: Jag har också grävt en del i detta. Använder rörstärkare med DI, Kemper och amp sim. Tycker allt funkar väldigt bra, mer en smaksak vad man föredrar. Gillar också och kunna blanda i datorn, olika effekter, IR Cab och har IR från olika producenter.
Ett förslag, testa Neural DSP:s olika pluggar, du får hela paketet med bra IR Cab, effekter och stärkare. För mig låter deras grejer bäst, använder Neurals IR till mina rörstärkare och Kemper, tycker det låter riktigt bra och är intuitivt utformade. Bara plugga in och köra. Du kan prova fritt i 14 dagar och testa själv, prova deras senaste Archetype: Gojira. Alla pluggarna har sin design och med lite olika egenskaper. Nu är Neural DSPs ampsims mest riktade mot de som spelar tyngre rock-metal så är knappast något Abe Nornals smak. Sorry, kan inte tyda din svenska. Du får försöka igen?
|
| 04 Mar 2021, 17:33 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Robert wrote: Ja, nu tänker jag också ta steget in i framtiden och börja spela in utan att föra massa väsen omkring mig. Det där med Impulse Responses verkar vara a och o för att det ska bli bra, så jag tänkte höra med folket här var ni hittar era. Vet med mig att hittar jag en eller två som jag gillar kommer jag inte behöva fler, så kan ni ge förslag på några som är bra och gratis blir jag tacksam.
Favorithögtalare i den analoga världen är framförallt 1x12or, med högtalare typ EVM12L eller Celestion G12-65 Jag vet inte vilket gitarrsound du gillar, men både Archetype: Cory Wong och Nolly är även clean/vintage och ganska breda. Har för mig att bara Nolly innehåller ca 650 IR. Prova 14 days trial, funkar det inte så är det inget mer med det, vill bara vara ge förslag. Tycker det är enklare att kunna flytta mickar i både sidled och djup, istället för att ladda upp en IR åt gången i en loader (det går dock att göra här också).
|
| 04 Mar 2021, 17:45 |
|
 |
|
toandfro
|
Gillar man Marshall 1960-lådor så kan jag tipsa om att Redwirez ger bort sina 1960-impulser gratis om man signar upp sig på deras nyhetsmail. Gillar deras bättre än motsvarande impulser från 3 Sigma och Ownhammer.
|
| 04 Mar 2021, 20:04 |
|
 |
|
guitarnerdswe
Joined: 07 May 2012, 14:39 Posts: 695 Location: Helsingborg
|
southbeck wrote: Har grottat ner mig lite i det där. York audio är dom bästa jag testat iallafall. Köpte tre stycken Ir;s. En av en gammal deluxe reverb, en Vox ac30 och en Friedman 4x12 med greenback och vintage 30. Kostar ca 300kr styck och i mitt tycke i princip gratis för vad man får. Kör man digitalt så är Ir;s allt. Det gör ju hela grejen. På samma sätt som en högtalare även påverkar en riktigt stärk. Med dåliga högtalare blir det inte bra hur man än gör. Haft dom från York audio lite över ett år och inte sökt något annat sen dess. Dom låter färdigt mixade. Behövs inte massa fix med lo-cut/high-cut som annars typ alltid behöver. Och man får lite olika varianter på olika mickar. Jag har bara kört på dom som är Sm57 och Royer 121. Pete Thorn har någon demo på york audio också om du vill kolla in. +1 Har med marginal över 100 000 IRs från FAS, RedWirez, Ownhammer, ML Sound Lab, York Audio med flera. York Audio är min favorit. Har även nyligen köpt från Valhallir, men inte fått tummen ur att prova dom ännu. Jag undrar dock, när har du betalt så mycket som 300 kr st? Jag har aldrig betalt så mycket för dom. Standardpris är 20 dollar, men dom är titt som tätt nedsatta till 15 (som precis just nu faktiskt).
|
| 04 Mar 2021, 22:58 |
|
 |
|
southbeck
|
guitarnerdswe wrote: southbeck wrote: Har grottat ner mig lite i det där. York audio är dom bästa jag testat iallafall. Köpte tre stycken Ir;s. En av en gammal deluxe reverb, en Vox ac30 och en Friedman 4x12 med greenback och vintage 30. Kostar ca 300kr styck och i mitt tycke i princip gratis för vad man får. Kör man digitalt så är Ir;s allt. Det gör ju hela grejen. På samma sätt som en högtalare även påverkar en riktigt stärk. Med dåliga högtalare blir det inte bra hur man än gör. Haft dom från York audio lite över ett år och inte sökt något annat sen dess. Dom låter färdigt mixade. Behövs inte massa fix med lo-cut/high-cut som annars typ alltid behöver. Och man får lite olika varianter på olika mickar. Jag har bara kört på dom som är Sm57 och Royer 121. Pete Thorn har någon demo på york audio också om du vill kolla in. +1 Har med marginal över 100 000 IRs från FAS, RedWirez, Ownhammer, ML Sound Lab, York Audio med flera. York Audio är min favorit. Har även nyligen köpt från Valhallir, men inte fått tummen ur att prova dom ännu. Jag undrar dock, när har du betalt så mycket som 300 kr st? Jag har aldrig betalt så mycket för dom. Standardpris är 20 dollar, men dom är titt som tätt nedsatta till 15 (som precis just nu faktiskt). Det vete sjutton. Höftade lite. Tänker jag efter var dom nog inte så dyra. 15 dollar låter bekant. Det är verkligen ingenting för vad man får.
|
| 05 Mar 2021, 00:04 |
|
 |
|
southbeck
|
guitarnerdswe wrote: southbeck wrote: Har grottat ner mig lite i det där. York audio är dom bästa jag testat iallafall. Köpte tre stycken Ir;s. En av en gammal deluxe reverb, en Vox ac30 och en Friedman 4x12 med greenback och vintage 30. Kostar ca 300kr styck och i mitt tycke i princip gratis för vad man får. Kör man digitalt så är Ir;s allt. Det gör ju hela grejen. På samma sätt som en högtalare även påverkar en riktigt stärk. Med dåliga högtalare blir det inte bra hur man än gör. Haft dom från York audio lite över ett år och inte sökt något annat sen dess. Dom låter färdigt mixade. Behövs inte massa fix med lo-cut/high-cut som annars typ alltid behöver. Och man får lite olika varianter på olika mickar. Jag har bara kört på dom som är Sm57 och Royer 121. Pete Thorn har någon demo på york audio också om du vill kolla in. +1 Har med marginal över 100 000 IRs från FAS, RedWirez, Ownhammer, ML Sound Lab, York Audio med flera. York Audio är min favorit. Har även nyligen köpt från Valhallir, men inte fått tummen ur att prova dom ännu. Jag undrar dock, när har du betalt så mycket som 300 kr st? Jag har aldrig betalt så mycket för dom. Standardpris är 20 dollar, men dom är titt som tätt nedsatta till 15 (som precis just nu faktiskt). 100 000 ir;s lät som, hm, ganska många. När jag hittade yorkaudio så köpte jag tre av dom vanligaste som sagt sen har jag varit nöjd. Tycker jag blir helt knäpp i huvudet efter tag när man sitter och testar olika. Nackdelen med digitalt. För många valmöjligheter.
|
| 05 Mar 2021, 00:09 |
|
 |
|
guitarnerdswe
Joined: 07 May 2012, 14:39 Posts: 695 Location: Helsingborg
|
Jag har ju köpt IRs i över 10 år, så man samlar på sig en hel del. Speciellt när utvecklingen gått framåt, och olika tillverkare har "sitt sound" pga olika metoder, utrustning runtomkring, personliga preferenser etc.
|
| 05 Mar 2021, 18:33 |
|
 |
|
Mats Nermark
|
Var man börjar med IR är en intressant fråga. För mig är det en mer intressant fråga var man slutar? Det finns så grymt många och så många passar inte alls det jag vill åstadkomma. Jag har skaffat gratis och jag har kommersiella men det är grymt få som jag använder. Faktiskt inte fler än två och en av dem var gratis. Skall man då se hur många timmar jag lagt ner på att leta och testa och, inte minst betala, är det väldigt dyrt per IR jag faktiskt använder. Om jag lägger till det faktum att så många produkter där jag kan använde IR har väldigt omständliga sätt att jobba med dem att jag ibland blir helt vansinnigt irriterad och totalt tappar lusten både att spela, skriva eller bara ratta ljud. Blue Cat Axiom är i min erfarenhet det enda där det är snabbt smidigt och intuitivt. Jag har nu valt att använda produkter där det finns högtalarsim i produkten som jag gillar så jag slipper jaga IR.
/Mats N
|
| 05 Mar 2021, 22:45 |
|
 |
|
Robert
|
Tack för alla svar! Det verkar finnas rätt många alternativ att testa, så det är väl bara att sätta igång. Har laddat ner Pulse som IR-loader, men lyckas inte få upp den i Logic av någon anledning. När jag lyckas med det ska jag börja experimentera. Tills dess får jag klara mig med cab simen i min two notes captor.
|
| 06 Mar 2021, 19:03 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 14 posts ] |
|