View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Sep 2026, 12:34

Reply to topic  [ 24 posts ] 
Projekt: Kina Gretsch KLART! 
Author Message

Post Projekt: Kina Gretsch KLART!
Efter en tids jobb är den äntligen klar. Så här blev den:

Image

Gitarren låter efter några REJÄLA "om" & "men" nu bokstavligen GULD! Ett UNDERBART instrument med en enormt mjuk & bra vintage -klang. Men framför allt har gitarren det så viktiga: Den aukustiska klang/resonans disten- som endast går att erhålla i rätt bas ifrån gitarrer riktigt stora resonans kammare. Riktigt coolt och framförallt annorlunda känsla att kunna skapa dist opluggat. (Tänk AK-skorret ifrån de spunna strängarna på en bättre nylonare.) Väl ipluggat; så då blir det synnerligen: Holyshit- när TV Jones mickarna förmedlar strängarna till en varm rörstärk.

Så nu tänker säkert någon: Javisst föffan; en sån där skall jag oxo då beställa billigt på TradeTang. Men så enkelt kommer man inte undan. Det är nämligen inte många grejjer som är rätt på gitarrerna som kommer från Kina. Och det krävs en AS-MASSA kunskap, jobb + mer kostnader- för att få till instrumentet till både funktion + ton kvalite motsvarande orginalet! Smaka på detta:

- Kompletteringlimning av hela halsinfästningen.
- Slipning av bräda.
- Pluggning av elektronik hål + stallhål- med tillhörande lack & polerjobb
- Byte av översadel.
- Byte av stämskruvar.
- TOTAL renovering + omplacering av Bigsbystallet.
- Byte av stall.
- Byte av ALL elektronik.
- Nya mickar.
- Om placering av axelbandsknopparna.

Man kan ju inte ungå att fundera: Vaffan är det egentligen kvar av fabriks gitarren?!! I sanningen namn: Endast en starkt modifierad grund. OK, gitarren kostade mig inte ens i närheten av vad en orginal Gretsch kostar. Men hade man lett ut allt detta i arbetstimmar till en Tech kapabel att fixa det: Vette fan; om det inte hade varit billigare att köpa en orginal Gretsch istället....

Mitt råd till alla som funderar på att investera i en "kines" av detta slag: Ta en extra funderare på vad Ni ger Er in på. Och till alla Techs: Detta ÄR verkligen en RIKTIG utmaning för alla som anser att de är riktigt duktiga! Föruttsättningarna finns där i samm anda som orginalet; men för att nå dit krävs A-kunskap & jäla massa tid. Men väl framme: Ja, då kan man skratta & förvåna sig lycklig! Bara tanken att kunna ta med sig denna typ av gitarr ut på spelningar utan att skita ner sig av oro hela tiden- ÄR en underbar känsla. För att ljudbilden dessa typer av gitarrer levererar är verkligen unik. Inte bara för jazz, blues eller rocka billy: Javisst; det är en sån här som James Hetfield i Metallica spelade i studion på "Nothing else matters"....

/ Jonken :shock:

14 Dec 2012, 21:26
Profile

Är det en "officiell" kinaGretsch alltså? Eller vad är ursprungsmaterialet, en inofficiell kopia?

Ja, för min del skulle det bli dyrt :? , jag skulle inte tjäna en spänn, skulle bli tvungen att leja bort allt :oops: :oops: .

Snygg gitarr, oavsett ursprung.

14 Dec 2012, 22:04
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Projekt: Kina Gretsch KLART!
Cabretta wrote:
Är det en "officiell" kinaGretsch alltså? Eller vad är ursprungsmaterialet, en inofficiell kopia?

Ja, för min del skulle det bli dyrt :? , jag skulle inte tjäna en spänn, skulle bli tvungen att leja bort allt :oops: :oops: .

Snygg gitarr, oavsett ursprung.

Detta är en orginal "officiell Kina Gretsch". Men det enda som finns kvar av orginalet; är egentligen bara kroppen med halsen + ett totalrenoverat bigsystall- resten är bytt ut.

Men denna gitarr har faktiskt någonting som jag tycker är bättre än orginalet: Strängarnas position över kroppen hamnar mycket närmare locket jämfört med orginalet. Detta ger en större fördel när det handlar om stämningsstabilitet. På denna gitarr är det ett vanligt T-O-M stall, som monteras direkt på locket. (Tänk: 335). Detta minskar givetvis pil-bågs-effekten på gitarren; vilket bla innebär att halsens T/R funktion fungerar optimalare i pitchändringarna som bla svajning, massivare sträng-bends medför. Resultatet är att gitarren håller stämningen bättre och tonar ut bättre; pga mer av AK-tonen "går in" instrumentet istället för ut till kråkorna. Man kan säga att det går att rättvist sjunga ut på ex "Still got the blues"- utan att tonen dör ut för tidigt. Detta givetvis utan att på minsta sätt tumma på den "gryninga", varma- torrare tonen som dessa typer av instrument är så kända för...
En annan grej som jag verkligen gillar i gitarren är tone kontrollerna. Det ger ett sjukt häftigt sound att vrida på tonkontrollerna till 90% eller till max med överstyrt ljud. Påminner faktiskt mycket om en Wah-wah. När gitarren adderar på ak-disten på detta ger detta sjuk fräkt vintage sound i stärken.
Sedan är båda TV Jones Classic mickarna på gitarren splitbara genom den främre switchcraft switchen: Läge ner = stallmick splittad, läge upp = Halsmick splittad & i mitten läget ingen mick splittad. Det bakre switchcraft switchen funkar som mickval ala LP.

/ Jonken

16 Dec 2012, 15:12
Profile

Tvivlar inte en sekund att den är kanon och lira på
efter din genomgång, hälsar Ronny som bara njuter
av att äntligen fått fason på sin gamle Tokai.
// Ronny

16 Dec 2012, 17:38
Profile ICQ WWW

Jonken wrote:
Cabretta wrote:

Detta är en orginal "officiell Kina Gretsch". Men det enda som finns kvar av orginalet; är egentligen bara kroppen med halsen + ett totalrenoverat bigsystall- resten är bytt ut.
Men denna gitarr har faktiskt någonting som jag tycker är bättre än orginalet:

Fattar inte - är det en Kinakopia eller en av de vanliga kinatillverkade Electromatic-Gretscharna? Har svårt att tro att en del av Gretsch officiella tillverkning skulle kräva så mycket jobb för att bli spelbar. De jag testat har varit helt OK guror.

16 Dec 2012, 18:41
Profile ICQ WWW

ChronicTown wrote:
Fattar inte - är det en Kinakopia eller en av de vanliga kinatillverkade Electromatic-Gretscharna? Har svårt att tro att en del av Gretsch officiella tillverkning skulle kräva så mycket jobb för att bli spelbar. De jag testat har varit helt OK guror.

Gretsch halvakustiska tillverkas i tre länder. Electromatics i Korea. Professional Collection i Japan (numera bara av Terada) och ett lite fåtal extremdyra specialvarianter i ett rum på Fender-fabriken i Kalifornien (Custom Shop). Gitarren i tråden kommer alltså inte från Gretsch. (Gretsch tillverkar vissa solida modeller i Kina, men inga stora halvakustiska.)

Utseendemässigt är den ganska långt från en White Falcon. Det är inte många saker kineserna fått rätt förutom färgen (vitt och guld), antalet kontroller, att det står Gretsch på den och att den ska vara prålig... Allt annat har de väl egentligen missat. :D (Utseendet på originalmickarna och tjockleken på kroppen går förstås inte se på bilderna.)

Men i händerna på en bra gitarrtekniker, så verkar det gå att få dem att bli bra gitarrer och det är lite kul, även om resultatet kanske mer liknar en Gretsch-pimpad Gibson än en Gretsch. :wink:

CM

17 Dec 2012, 11:44
Profile ICQ YIM WWW

_CM_ wrote:
ChronicTown wrote:

Gretsch halvakustiska tillverkas i tre länder. Electromatics i Korea. Professional Collection i Japan (numera bara av Terada) och ett lite fåtal extremdyra specialvarianter i ett rum på Fender-fabriken i Kalifornien (Custom Shop). Gitarren i tråden kommer alltså inte från Gretsch. (Gretsch tillverkar vissa solida modeller i Kina, men inga stora halvakustiska.)

Njo...jag vet hur Gretsch tillverkning ser ut (förutom att jag trodde att man även gjorde de billigaste halvakustiska i Kina, och inte bara solida). Jag reagerade också på att den inte liknande någon Electromatic jag sett (dubbla switchar på övre hornet, en switch på undre etc). Men Jonken benämnde den som "officiell Kina-Gretsch", vilket ju inte kan tolkas som nåt annat än en modell ur Gretsch kinatillverkande linje, därav min förvirring... :?

17 Dec 2012, 11:55
Profile ICQ WWW

ChronicTown wrote:
Men Jonken benämnde den som "officiell Kina-Gretsch", vilket ju inte kan tolkas som nåt annat än en modell ur Gretsch kinatillverkande linje, därav min förvirring... :?

De där gitarrerna diskuterades i en tidigare tråd för någon eller några månader sedan och då diskuterades det Kina-Gretsch (d v s fejk) och Jonken skrev då att han funderade på att köpa en för att se vad han kunde göra av en, så jag tolkade tråd-rubriken som en uppföljning till den tidigare tråden.

/CM

17 Dec 2012, 13:13
Profile ICQ YIM WWW

_CM_ wrote:
ChronicTown wrote:
Men Jonken benämnde den som "officiell Kina-Gretsch", vilket ju inte kan tolkas som nåt annat än en modell ur Gretsch kinatillverkande linje, därav min förvirring... :?

De där gitarrerna diskuterades i en tidigare tråd för någon eller några månader sedan och då diskuterades det Kina-Gretsch (d v s fejk) och Jonken skrev då att han funderade på att köpa en för att se vad han kunde göra av en, så jag tolkade tråd-rubriken som en uppföljning till den tidigare tråden.
/CM

OK, fair enough. Hade inte koll på det.

17 Dec 2012, 16:43
Profile ICQ WWW

För att tydligöra:
Gitarren är alltså en "Kina-feik-Gretsch". Ett komplett & orent stjärt-knull på tillverkaren Gretsch och deras patenter på denna klassiska gitarrmodell.
Jag var inte ute efter att kopiera en White Falcon- utan endast att fixa till en storresonans burk till hyggligare stålar; så som jag personligen skulle vilja ha den. Och en åtgård som denna är ju inte direkt någonting man går & gör på en AS-dyr orginal GWF.

Det jag ville få ut av detta gitarrprojekt: Fick jag verkligen ut med råge! Nackdelen var att allt detta innebar väldigt mycket ner jobb än vad jag räknat med från början. Sound mässigt ska gitarren nu låta + ge bättre tillförlitlighet än en orginal WF. Då snackar jag både sound samt funktion. Att detta överhuvudtaget var möjligt; förväntade jag mig inte alls. Jag ville bara komma så nära som det överhuvudtaget gick. Idén var helt enkelt att testa hur långt det gick att ta det. En kul grej helt enkelt- som visade sig vara riktigt trevlig överraskning i slutändan.

Jag äger inte själv en orginal Gretsch White Falcon; men jag har ordnat med ett lån en sådan. Och i skrivande stund skall en sådan vara på väg till mig. Jag har dock servat en hel hög storburks Gretschar genom åren- så jag har nog ändå ganska bra koll på dessa redan nu. Men ett A/B-test är ändå det enda rättvisa sättet att bevisa åt sig själv om inte annat; hur full i skit man egentligen tror att man själv är... -Ska bara bli skoj & se...

/ Jonken

17 Dec 2012, 18:18
Profile

Jonken wrote:
Ett komplett & orent stjärt-knull på tillverkaren Gretsch och deras patenter på denna klassiska gitarrmodell. / Jonken

Now you're talking :lol: :lol: :mrgreen: :mrgreen:.

17 Dec 2012, 21:02
Profile ICQ YIM WWW

Det var några saker jag funderade på...

Vad sitter under stallet? Är det någon variant på Gretsch "tone post",d v s bara ett ganska smalt stag emellan topp och botten under stallet, eller mittstock a'la 335:an, eller "trestle bracing" (två avlånga U-formade stag under stall/mick-området som på på vissa G6120 eller något helt annat?

Vad är det för skallängd på den? 24,75 kanske?

Är mickarna ställda enling TV Jones standardrekomendationer ( http://tvjones.com/site/wp-content/uploads/HEIGHT-ADJUSTMENT-half-WP.pdf ) eller har du hittat någon egen kul sweetspot?

Gretsch gör vinklade sadelspår i översadeln på de mer påkostade modellerna, så att spåret går i linje med strängens väg till stämskruvan. Har du provat det eller kör du med raka spår a'la Gibson m fl?

Har du provat Compton- http://www.comptonbridges.com eller Tru Arc-stall http://www.jefjamdesign.com/truarc/index1.html på någon Gretsch du har skruvat på?

Vi håller på och pillar med två Gretschar, så ditt projekt är lite extra kul att läsa om.

/CM

18 Dec 2012, 23:37
Profile ICQ YIM WWW

_CM_ wrote:
Det var några saker jag funderade på...

Vad sitter under stallet? Är det någon variant på Gretsch "tone post",d v s bara ett ganska smalt stag emellan topp och botten under stallet, eller mittstock a'la 335:an, eller "trestle bracing" (två avlånga U-formade stag under stall/mick-området som på på vissa G6120 eller något helt annat?

Vad är det för skallängd på den? 24,75 kanske?

Är mickarna ställda enling TV Jones standardrekomendationer ( http://tvjones.com/site/wp-content/uploads/HEIGHT-ADJUSTMENT-half-WP.pdf ) eller har du hittat någon egen kul sweetspot?

Gretsch gör vinklade sadelspår i översadeln på de mer påkostade modellerna, så att spåret går i linje med strängens väg till stämskruvan. Har du provat det eller kör du med raka spår a'la Gibson m fl?

Har du provat Compton- http://www.comptonbridges.com eller Tru Arc-stall http://www.jefjamdesign.com/truarc/index1.html på någon Gretsch du har skruvat på?

Vi håller på och pillar med två Gretschar, så ditt projekt är lite extra kul att läsa om.

/CM

Det är T-staget under stallet.
Skalan är 24.75 shortscale ala Gibson.

Alla micktillverkare förser sina kunder med rekomendationer på hur man justerar deras mickar. Detta på både gott & ont: "Gott" för köpare som inte har en blekaste aning om en mickjustering- och "ont" eftersom hur en mick justeras optimalt varierar på valje individuellt instrument & på individuella spelstilar. I mitt eget fall; blir ofta sweet-spotten på alla mickar lite lägre- eftersom jag för det mesta lyckas klämma ur optimalare ton ur mina instrument. Detta innebär i sin tur att micken kan fånga upp lite "mer"- och optimalt fångar den ofta upp justerad lite lägre än standard.
På Kina Gretschen finns det inga stöttningar för dirrekt monterade mickar. Mickarna på denna hänger med metall sarger direkt på locket. På Tv Jones språk blir det english mount mickar som gäller. En STOR FÖRDEL med detta är ju att mickarna går att vinkla i korrekt strängvinkel över locket.

Gällande utgående sträng vinkel:
Det är HELT VANSINNINGT att välja en annan sid -vinkel i översadeln; än strängens spår vinkel som går över brädan!!! Men det finns tillverkare som insisterar på att göra detta. Även Gibson gör faktiskt detta på flera av sina gitarrer. Kan inte riktigt fatta hur vissa designers på fabrikerna egentligen är funtade i hjässan; när man på fullaste allvar verkar tro att det är bättre skapa en böj/vinkel på strängen- vid samma punkt som dess utgång för funktion & klang/ton på stränginstrument...???? (Exakt på vilken yta får man störst sido tryck/drag på sadeln när man gör så....?) -TOMTAR...

När det gäller comptons- så har jag skruvat i några för kunder. Men personligen är jag ingen fan av stall som ej går att fin-intornera. Utöver detta är strängarna väldigt "oroliga" när det det gäller deras position på stallet. Det som Comptons lösning är tänkt att hjälpa med- skapar mer andra problem än vad den tillför. (Men detta är endast en personlig uppfattning.)
Det är inga som helst problem att få Ex ett mycket stabilare T-O-M -stall att hålla stämningen med ett bigsby svaj. Problemet är bara att för få personer i världen besitter kunskapen hur man gör just detta. Ingen nämner ens saker som stränghåls optimering + polering... Varför? -Jo; för att de inte ens känner till att det går att göra på Ex ett T-O-M stall. Men tänk vad mycket det går att åstadkomma med lite starkare tråd rullad i fin metall damm eller autosol...? Skårorna i klacken som strängen rör sig igenom; blir ju lika blanka som hög-polerade bandstavar för fasen. -Klart som korvspad att strängarna glider igenom optimalare och hakar inte i när man svajjar. Utöver detta rundas även de vassa- in & ut kanterna av; beronde hur man vinklar tråden när man polerar skårorna. Utöver detta är det bara frågan om att fixera stallet; så att det inte vickar/gungar fram och tillbaka med strängdraget. Och TonePro med sina låsbara posts; är ju kung på detta. Och för vintage token som bara vill orginal- går det att flytta post hålet utåt (off center) och stablisera stallet på detta sätt...

/ Jonken :)

21 Dec 2012, 18:39
Profile

Hade varit kul att komma förbi och testa den där faken och en riktig White Falcon, jag har ju fått se en under processen och det jhade varit kul att se det färdiga resultatet. Den där gitarren skulle jag vilja testa med ett band eko och sen in en blond stärkare, misstänker jag kan vara en riktigt bra kombination.

Hoppas jag skulle få tid över för ett besök.

21 Dec 2012, 22:13
Profile

busse wrote:
Hade varit kul att komma förbi och testa den där faken och en riktig White Falcon, jag har ju fått se en under processen och det jhade varit kul att se det färdiga resultatet. Den där gitarren skulle jag vilja testa med ett band eko och sen in en blond stärkare, misstänker jag kan vara en riktigt bra kombination.

Hoppas jag skulle få tid över för ett besök.

Hade varit hur jäla juste som heslt!
Bandeko har jag ju; och den där "blonda stärkaren" vill jag ju ha. ; )

Jag har förresten "spånat/skramlat på" lite:
Tänk om man istället skulle lyckas övertala dig att custom bygga kretsarna i min RE-Twin....? Det får ta den tid det tar för dig- även om det innebär ett helt år eller mer. För det är ju som i Carlsberg reklamen: Worth waiting 4.
Fick nyligen även hem några intressanta custom-rör-loop-ritningar + delar- för Fender stärks oxo. För TÄNK vilken orgasm det skulle ge att köra ett bandeko på exakt rätt ställe i signalkedjan på en stärk som din "Blonde"... -PHUH... -SCHWING! :shock: :shock: :shock:

/ Jonken

22 Dec 2012, 12:41
Profile

Den var stilig den där. Bra jobbat får man väl säga!

Jag var tidigare sugen på att testa en sån där kinakopia av en Gretsch Billy-Bo, men kom mig aldrig för att beställa en. Nu verkar det bara finnas vita vilket känns lite tråkigt. Får nog ändå ta och testa en framåt våren. Man kan ju se den som ett kul projekt.

22 Dec 2012, 18:29
Profile ICQ YIM WWW

Jonken wrote:
Det är T-staget under stallet.
Skalan är 24.75 shortscale ala Gibson.

OK, så det är Gibson hela vägen. En WF har väl normalt 25.5 (till skillnad från 24.6 som på de flesta stora Gretschar)?

Jonken wrote:
Alla micktillverkare förser sina kunder med rekomendationer på hur man justerar deras mickar. Detta på både gott & ont: "Gott" för köpare som inte har en blekaste aning om en mickjustering- och "ont" eftersom hur en mick justeras optimalt varierar på valje individuellt instrument & på individuella spelstilar. I mitt eget fall; blir ofta sweet-spotten på alla mickar lite lägre- eftersom jag för det mesta lyckas klämma ur optimalare ton ur mina instrument. Detta innebär i sin tur att micken kan fånga upp lite "mer"- och optimalt fångar den ofta upp justerad lite lägre än standard.

Intressant. Bland Gretsch-skruvare jag har varit i kontakt med, så verkar alla förtjusta i TV Jones mått oavsett om det är TV Jones eller Gretsch-mickar. Jag ska hur som helst experimentera lite som vanligt när jag bytt sadel, så att jag kan ställa actionen ordentligt.

Jonken wrote:
Gällande utgående sträng vinkel:
Det är HELT VANSINNINGT att välja en annan sid -vinkel i översadeln; än strängens spår vinkel som går över brädan!!! Men det finns tillverkare som insisterar på att göra detta. Även Gibson gör faktiskt detta på flera av sina gitarrer. Kan inte riktigt fatta hur vissa designers på fabrikerna egentligen är funtade i hjässan; när man på fullaste allvar verkar tro att det är bättre skapa en böj/vinkel på strängen- vid samma punkt som dess utgång för funktion & klang/ton på stränginstrument...???? (Exakt på vilken yta får man störst sido tryck/drag på sadeln när man gör så....?) -TOMTAR...

Intressant att du säger så, eftersom jag har haft svårt att förstå att det skulle bli bättre med sneda sadelspår. Förespråkarna menar att stämningen hålls bättre när man svajar med Bigsbyt och visst, när jag hade originalsadel och originalstall (Gretsch Space Control), så höll den stämningen väldigt bra efter svajning, men jag har svårt att köpa det, så det blir raka spår för också. Hoppas den stämmer lika bra efter svajandet, annars får jag väl göra en sadel till.

Jonken wrote:
När det gäller comptons- så har jag skruvat i några för kunder. Men personligen är jag ingen fan av stall som ej går att fin-intornera.

På de två vi monterat Compton på så har intonering faktiskt blivit riktigt bra. Lite oväntat faktiskt.

Jonken wrote:
Utöver detta är strängarna väldigt "oroliga" när det det gäller deras position på stallet. Det som Comptons lösning är tänkt att hjälpa med- skapar mer andra problem än vad den tillför. (Men detta är endast en personlig uppfattning.)

Nu hänger jag inte riktigt med. Det Compton och det andra alternativet Tru-Arc vill åstadkomma är väl:

1. Att stallet ska matcha greppbrädans radie. D v s 12" eller 9,5" (vilket är de två radier som Gretsch använder) och på så sätt ge möjlighet att ge lika action på alla strängar.
2. Att ersätta ett stall (T-O-M, Gretsch Space Control m fl) med många rörliga delar och materialövergångar med en enda del och på så sätt undvika att tonen skramlar bort i stallet.
3. Ge möjligthet att välja olika stallmaterial och massa, beroende på smak.
4. Att man får möjlighet välja den strängbredd man vill ha (t ex centrering över mickarnas poler) utan att kunna slipa stallskårorna själv. (De original monterade T-O-M-stallen ger på tok för bred strängbredd.

Allt det tycker jag man lyckas med. Men det behöver ju inte betyda att man gillar resultatet för det. Våra gitarrer har blivit mer resonanta med Compton (versionen utan tonkammare i rostfritt stål). Men samtidigt har vi båda som bieffekt fått ökade problem med oönskade svängningar i G-strängen emellan stallet och Bigsbyn.

Jonken wrote:
Det är inga som helst problem att få Ex ett mycket stabilare T-O-M -stall att hålla stämningen med ett bigsby svaj. Problemet är bara att för få personer i världen besitter kunskapen hur man gör just detta. Ingen nämner ens saker som stränghåls optimering + polering... Varför? -Jo; för att de inte ens känner till att det går att göra på Ex ett T-O-M stall. Men tänk vad mycket det går att åstadkomma med lite starkare tråd rullad i fin metall damm eller autosol...? Skårorna i klacken som strängen rör sig igenom; blir ju lika blanka som hög-polerade bandstavar för fasen. -Klart som korvspad att strängarna glider igenom optimalare och hakar inte i när man svajjar. Utöver detta rundas även de vassa- in & ut kanterna av; beronde hur man vinklar tråden när man polerar skårorna. Utöver detta är det bara frågan om att fixera stallet; så att det inte vickar/gungar fram och tillbaka med strängdraget. Och TonePro med sina låsbara posts; är ju kung på detta. Och för vintage token som bara vill orginal- går det att flytta post hålet utåt (off center) och stablisera stallet på detta sätt...
[/quote]

Jag har ett Tone-Pros som ska på Les Paulen när Gretschen är klar. Jag är lite sugen på att prova ett på Gretschen också. Frågan är bara om man kan radiematcha stallsadlarnas höjd med greppbrädan på något fiffigt sätt.

23 Dec 2012, 01:12
Profile ICQ YIM WWW

På alla T-O-M typer av stall; kan man väldigt enkelt styra arc'en för rätt bräd- radius. Det är endast en fråga hur djupt man filar strängskårorna i klackarna. Är man osäker kan man invesatera Ex i sånna här hjälpmedel för detta: http://www.stewmac.com/shop/Tools/Measuring_tools/Understring_Radius_Gauges.html
Och vill man köra "dopp"; dvs att de tjockare strängarnas tjocklek expanderar neråt- emot brädan istället: mäter man på strängarnas ovansida- istället för på deras undersida. Dessa är också kanon till att få rätt Arc på översadelns ovansida- utan att ha sadeln monterad i halsen + erhålla korrekt arc på ex mickpolerna.

När det gäller compton's; så har altså strängen ingen spcifik skåra som den ligger i. Strängen vilar endast på en ostryrd yta. Detta medför att strängen kan röra sig i sidled. Utöver detta är stallets yta som strängen vilar på radius-rundad. Resultatet blir i slutändan att man får samma problem som många får på ett vintage Tele stall; att strängen vill gärna åka nedförs-backe på sadeln när man lutar dessa för stränghöjd E/B & A/E. Mittenklacken för G/D brukar ju justeras rakare- vilket gör att problemet blir mindre där. Ändå är det en väldigt tvär vinkel på strängen ifrån stränghålet på plattan upp till sadeln i vintage Tele stall. Denna extra strängtryck ger i viss mån mer stabilitet i form av sträng tryck på stallsadlarna. Men ändå tenderar strängarna att skifta positon på klackarna. Jämför man detta emot ett Compton med Bigsby; är strängtrycket otroligt mycket mindre på stallet. Utöver detta har ju strängen ofta en heldel längd från Bigsbyt- innan den når stallet. Vilket medför logiskt att strängen blir mycket oroligare i sidled & position överstallet.
Men allt är givetvis personligt & relativt. Frågan blir ju i slutändan: Vill man ha optimal stämningsstabilitet trots att man bender hårt & svajjar hårt? Då säger många: Nä; men detta är ju endast en jazzburk för mig- och när man lirar sånt är det återhållsamt lir med inga bends som gäller....

Det finns dock en fördel med Compton's: Ton. Eftersom stallkonstruktionen består av en bit järn istället för flera bitar; får strängtonen & klangen en betydligt lättare väg att vandra. Tonen blir distinkt- men ändå varm, rejäl & stabil. Man kan säga att tonmässigt spöar den alla typer av vintage T-O-M stall hands down. Men jämför man ett comton emot ett post låsbart TonePro- stall; brukar detta ge en del gråa hår för Compton älskarna: Många förstår nämligen inte att att post-lås funtionen i ett TonePro stall ÄVEN ÖVERFÖR MER TON. Detta genom att verkligen klämma en rak sida av post skruven direkt emot grund stallmetallen. Och givetvis innebär detta att sträng tonen flödar mycket enklare in i postskruven- vidare in studden och ut i träet.

Jag har faktiskt filat stränghål i ett comptonstall ät en kund som tillslut blev less. Och detta tar ju hand om stämningsstabiliteten; men gör så att intorneringen ryker ifall man inte tunnar upp i strängtjocklek. Filning i godset innebär ju att ut-punkten för strängen flyttas framåt emot stallmicken.

Lite om Gibson shortscale:
Gibsom kallar den för "24 3/4- för att det är detta den är anpassad till att vara. Men i verkligheten är den endast "24 9/16 om man mäter den. Så; vaför så här då? Jo, för att Gisom har alltid slipat sina band väldigt generöst för att erhålla en låg & stabil stränghöjd på sina gitarrer. Och alltid när man slipar band; får man något som refereras till "flatspot's" på banden. Förklaring: Bandet ser längre inte ut som ett jämnt upp & ner vänt "U"- utan toppen på den samma är nedslipad på har en flat rak kant. Vanligtvis när man slipar band på detta sätt; om-kronar man banden som rundar av kanterna igen- så att bandet åter får en jämn upp & ner vänd U-form. Ju mindre yta av strängen som tar på bandet innebär logiskt att; dessto mer nöts bandet. Fördelen är givetvis att; reaktionen & feelingen i spelkänslan blir exaktare. Gibson har valt att behålla faltspoten på banden i sina instrument; för att göra banden mer långlivade. Det som detta medför; är att bandens ut-position emot stallet pga flatspotsen på brädan skjuts framåt. Och när detta händer skjuts hela skalan framåt. Och detta uträknat/kompencerat ger de 24 3/4:ar som Gibson korrekt säger att det är. Detta kallas i byggar/tech mun för Gibson short scale.

När det Gäller TV Jones; så fungerar dessa precis på samma sätt beträffande; vinkling & poljustering som alla andra mickar. Den enda skillnaden är egentligen- att det är lättare att bli lurad av TV Jones-mickar; då de karätärsmässigt är mycket mer diskantrikare humbuckermickar. Är micken fel vinklad emot strängarna; låter den ändå inte dåligt på något sätt ändå. Skillnaden är dock med en korrekt vinklad TV Jones mick är givetvis oerhört mycket bättre på alla sätt. Jag har pluggat igen & omborrat fler filtertron mickar för korrekt tilt i storburkar än vad jag orkar minnas.... Ett bra råd till alla byggare förresten:

- Borra monteringhålen för direktmonterade mickar för rätt tilt- istället för "Flat-90-degrees".
- De fiffigaste byggarna/techen fräser även exakta mick-kammare för rätt sträng/hals tilt på instrumenten de bygger.

När det gäller Arc'en på Tv Jones:
Polerna på dessa mickar går inte att skruva in på samma sätt som många är van med av ex PAF-mickar. Det bästa sättet är att grovskruva till Arc'en innan man ens monterar in micken i gitarren. Det är nämligen mycket lättare att se/ögonmäta omonterat. (Gäller alla typer av mickar med justerbara poler förövrigt.) Dock; för all som har tiden & vill testa att mäta till sig exakta poljusteringar:

1.) Trä in någonting rakt under strängarna över micken.
2.) Vad man än har trätt in; kommer att ta i båda E-strängarna. (På 7-strängat blir det E & B strängen.)
3.) Mät gärna vid samma punkt som stall-polerna är tänkta att sitta på den monterade micken i kroppen.
4.) Tag ett skjutmått & stoppaden försiktigt emot strängen. Putta ut piggen påmåttet så att det tar i det raka som ligger under.
5.) Läs av & anteckna.
6.) Upprepa procedur på alla strängar- utom de yttersta som "tar i".
7.) På en 6-strängad gura bör man ha 4 olika mått & på Ex 7:a 5 st dito.
8.) Subrtahera, räkna av/bort strängarnas tjockleksmått ifrån måtten.
9.) Skruva E-polerna i den höjd man vil ha dessa. (Samma höjd.)
10.) Mät med skjutmåttet hur mycket dessa sticker ut- eller går in från den plana ytan på micken.
11.) Lägg till eller dra bort dessa värden/mått ifrån de övriga måtten.
12.) Justera skjutmåttet efter de anteckande värdena och justera höjd de övriga polerna.
13.) Plugga in och hitta personlig sweetspot i höjdjusteringen av micken.

- GOD JUL till alla Bojare förresten! :D

/ Jonken

23 Dec 2012, 14:05
Profile

Det var mycket intressant i ditt inlägg. Ska kolla allt det här när jag fixar till Gretschen.

Jonken wrote:
På alla T-O-M typer av stall; kan man väldigt enkelt styra arc'en för rätt bräd- radius. Det är endast en fråga hur djupt man filar strängskårorna i klackarna. Är man osäker kan man invesatera Ex i sånna här hjälpmedel för detta: http://www.stewmac.com/shop/Tools/Measuring_tools/Understring_Radius_Gauges.html
Och vill man köra "dopp"; dvs att de tjockare strängarnas tjocklek expanderar neråt- emot brädan istället: mäter man på strängarnas ovansida- istället för på deras undersida. Dessa är också kanon till att få rätt Arc på översadelns ovansida- utan att ha sadeln monterad i halsen + erhålla korrekt arc på ex mickpolerna.

Jag tänkte att det borde gå att göra, åtminstone på 9,5" brädor (som jag har). Undrar om det verkligen går på 12" brädor (som min kompis har)? Det blir väl en hel del som D- och G-sadlarna måste slipas ner. Men det kanske finns gods nog för att göra det.

Jonken wrote:
När det gäller compton's; så har altså strängen ingen spcifik skåra som den ligger i. Strängen vilar endast på en ostryrd yta. Detta medför att strängen kan röra sig i sidled. Utöver detta är stallets yta som strängen vilar på radius-rundad.

Nä. Comptons levereras normalt skårade. Därför måste man ge E-till-E-avståndet när man beställer.

What you need to know prior to ordering:

Bridge base stud post spacing
Fretboard Radius
String spacing from E to E
Your preferred string gauge
This information is needed because each bridge is hand customized to your guitar.

String spacing from E to E
Most guitars are one of two measurements which are 2" (50.80mm) or 2 1/8" (53.97mm). You will need to measure the strings from E to E near your stock bridge.

http://comptonbridges.com/orderinformation

De du sett måste vara beställda för att för att skåras vid installation (som TonePros T-O-M t ex) Utan skåror kan de omöjligt funka.

Jonken wrote:
Man kan säga att tonmässigt spöar den alla typer av vintage T-O-M stall hands down. Men jämför man ett comton emot ett post låsbart TonePro- stall; brukar detta ge en del gråa hår för Compton älskarna: Många förstår nämligen inte att att post-lås funtionen i ett TonePro stall ÄVEN ÖVERFÖR MER TON. Detta genom att verkligen klämma en rak sida av post skruven direkt emot grund stallmetallen. Och givetvis innebär detta att sträng tonen flödar mycket enklare in i postskruven- vidare in studden och ut i träet.

Jag har faktiskt funderat på att göra två gängade hål i Compton-stallet för att kunna låsa det a'la TonePros. Det verkar vara en bra idé och inte särskilt komplicerat att få till.

/CM

26 Dec 2012, 01:47
Profile ICQ YIM WWW

Här är förresten en bild på mitt Compton, där man kan se skårorna:

Attachments:
Compton.jpg
Compton.jpg [ 31.02 KiB | Viewed 2575 times ]
26 Dec 2012, 02:00
Profile ICQ YIM WWW

inferno wrote:
Får nog ändå ta och testa en framåt våren. Man kan ju se den som ett kul projekt.

Det är ju en rätt frisk men okonventionell approach, att köpa något som bevisligen är rent skit , och kostar timmar av jobb och tusenlappar i delar att få stil på och se det som ett 'kul projekt'

Ha ha.... 8)

26 Dec 2012, 14:02
Profile ICQ WWW

Har du nån gång testat ett stall av comton- typ; med våg skåror? Dvs; "leende smiley -skåror" för strängarna istället för sträng anpassade "U" hål? Skillnaden blir att strängen har mindre kontakt i skåran; men samtidigt glider bättre genom den samma. Ett ganska intressant vågspel mellan: funktion & stabilitet. :) Även helt utan skåror med flat-spunna jazz strängar...

Comton har ju en förresten konkurrent också; Tru-Arc: http://www.craigdobbins.com/tru-arc.html

Ytterligare stabilitet på Bigsby stall; finns faktiskt att plocka ur även från själva svajjet. Jag har jobbat lite ihop med lite design & tech folk angående 360-graders skårade anliggningsaxlar för strängarna (ala Tru-Arc), på Bigsby stall. Detta medför att strängarna inte lägger sig på olika ställen på svajjets axlar när man svajjar + att detta ger en större stränganliggning/kontakt; vilket ger lite mer ton till gitarren. Utöver detta stabiliseras strängarnas utgångsvinkel från svajjet till stallet; detta i sin tur gör stallets funktion lite enklare.
Nämner detta för att smiley-sträng-skåror i stallet kan kanske snart bli lite mer poppis igen.... :wink:

Din idé med att låsa ett compton ala TonePro; tror jag ju STENHÅRT på! -Hör gärna av dig igen hur det blev när du väl testat detta...

När det gäller att fila passande Arc på T-O-M; så funkar det aldeles kanon! Precis som du säger: Man filar antingen lite djupare hål på yttersträngar- eller på mitten strängarna- beroende vilket radius man vill åt. Det är inte mycket extra man behöver att fila för att ändra strängradiusen rejält- om man kombinerar detta med att fila mindre på de strängar som skall vara positionerade högst.

/ Jonken

26 Dec 2012, 14:16
Profile

Jonken wrote:
Har du nån gång testat ett stall av comton- typ; med våg skåror? Dvs; "leende smiley -skåror" för strängarna istället för sträng anpassade "U" hål? Skillnaden blir att strängen har mindre kontakt i skåran; men samtidigt glider bättre genom den samma. Ett ganska intressant vågspel mellan: funktion & stabilitet. :) Även helt utan skåror med flat-spunna jazz strängar...

Eftersom jag ofta spelar med en del kraft (inget jazz-lir här inte) så är jag tveksam till en lösning som inte håller emot i sidled.

Jonken wrote:
Comton har ju en förresten konkurrent också; Tru-Arc: http://www.craigdobbins.com/tru-arc.html

Japp, jag nämnde Tru-Arc i ett tidigare inlägg ovan. Jag valde emellan Compton och Tru-Arc. Det verkar som Tru-Arc håller stämningen bättre när man svajar, man att Compton har lite bättre ton och intonering. Så jag valde Compton som dessutom är klart billigare. Båda görs ju av forum-killar, så det är ingen big business direkt. Tru-Arc-mannen hänger på Gretsch-pages-forumet och Wayne Compton är på Gretsch-talk-forumet.

Jonken wrote:
Ytterligare stabilitet på Bigsby stall; finns faktiskt att plocka ur även från själva svajjet. Jag har jobbat lite ihop med lite design & tech folk angående 360-graders skårade anliggningsaxlar för strängarna (ala Tru-Arc), på Bigsby stall. Detta medför att strängarna inte lägger sig på olika ställen på svajjets axlar när man svajjar + att detta ger en större stränganliggning/kontakt; vilket ger lite mer ton till gitarren. Utöver detta stabiliseras strängarnas utgångsvinkel från svajjet till stallet; detta i sin tur gör stallets funktion lite enklare.

Intressant, går det köpa sådana stänger eller får man svarva om den man har?

Jonken wrote:
Din idé med att låsa ett compton ala TonePro; tror jag ju STENHÅRT på! -Hör gärna av dig igen hur det blev när du väl testat detta...

Japp, det ska jag göra. Men först måste jag få en ledig kväll att fila till en sadel till Gretschen. När det är gjort kan jag komma vidare men de andra detaljerna. För mig funkar Compton bra på alla sätt, med jag får tyvärr en stark spökton från G-strängen bakom stallet. Så för att den ska vara spelbar, måste jag dämpa G-strängen med en gummibussning och det är inte kul. Så jag funderar på hur jag ska komma vidare. Ett alternativ är att fräsa ur Comptonstallet för att minska massa, på samma sätt som den Tone chamber de erbjuder. Eller prova ett annat stallmaterial, t ex aluminium, eller byta till TonePros T-O-M. Originalstallet (Gretsch Space Control) hade inte det här problemet, men med det så var heller inte gitarren lika resonant. Det kanske finns något annat sätt att få bukt med G-strängens spöktoner?

Om jag behåller det nuvarande Comptonstallet, så ska jag definitivt göra gängade hål för att kunna spänna fast det ordentligt i stallposterna. Jag ska också kleta fiol-harts under stallbasen, så jag kan ta av strängarna utan att stallet flyttar sig. (Om du inte har en bättre idé.)

/CM

26 Dec 2012, 18:21
Profile ICQ YIM WWW

Mike Leaf wrote:
inferno wrote:
Får nog ändå ta och testa en framåt våren. Man kan ju se den som ett kul projekt.

Det är ju en rätt frisk men okonventionell approach, att köpa något som bevisligen är rent skit , och kostar timmar av jobb och tusenlappar i delar att få stil på och se det som ett 'kul projekt'

Ha ha.... 8)

Hehe ja det kanske lät lite lustigt det där. Vad jag menade var väl mer att se om deras Billy-Bo kräver lika mycket jobb som exempelvis Jonkens Gretschkopia för att få en vettig gitarr. Blir den som en Epiphone eller bättre så är väl det bra och blir den sämre så får den väl bli väggprydnad, det är ju ändå en av de snyggaste elgitarrerna som tillverkats i mitt tycke :wink:

26 Dec 2012, 22:28
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 24 posts ]