|
Noiselessmickåsikter till Strat
| Author |
Message |
|
no16
|
 Noiselessmickåsikter till Strat
Är det nån här som kör med noiselessmickar på sin strata? Behöver tips. Är sugen att prova. Dimarzio? Kinman? Fender? Oftast läser man ju mest negativt om dem, att de blir burkiga och karaktärslösa, etc. Kinmans får mycket bra reviews på diverse forum. Tycker väl ändå själv att Fenders låter ok på t.ex Claptonstratan. Så jävla illa tycker inte jag det är. Är lite sugen på Dimarzio, vet inte varför.
|
| 25 Dec 2012, 15:54 |
|
 |
|
Freppezon
|
 Re: Noiselessmickåsikter till Strat
Du ska nog lite på din magkänsla ty Kinmans låter lite tunna och spinkiga.
Även om Dimarzio Area-T och (andra) låter bättre så låter dom bara aningens bättre. Lite karaktärslösa och flappriga, men med effekter låter dom utmärkt.
och vrider man bara på lite med slutrören låter dom helt ok, och faktiskt mer än väl godkänt!...
=)
|
| 25 Dec 2012, 16:08 |
|
 |
|
Vibrolux
|
Jag hade en claptonstrata med fenders vintage noisless. De var precis så trista som folk säger. De hade inget kvar av vintage singelcoilkaraktär. Jag ville inget hellre än att riva ur de, men sålde gitarren istället... Kul med boostfunktopnen dock!
|
| 25 Dec 2012, 16:36 |
|
 |
|
Magnus Olsson
Joined: 09 Dec 2007, 23:13 Posts: 10971 Location: I skogen utanför Göteborg
|
Var bor du? Kan låna några Area av mig och prova.
Jag tror jag vågar påstå att ingen hör att de är tysta singlecoil (förutom att det inte är något brum) på hur de låter när man använder dem.
/Magnus
_________________ "Playing guitar really helps your guitar playing"
|
| 25 Dec 2012, 17:08 |
|
 |
|
guitarnerdswe
Joined: 07 May 2012, 14:39 Posts: 695 Location: Helsingborg
|
Magnus Olsson wrote: Var bor du? Kan låna några Area av mig och prova.
Jag tror jag vågar påstå att ingen hör att de är tysta singlecoil (förutom att det inte är något brum) på hur de låter när man använder dem.
/Magnus Tyvärr är det inte så. Jag hör absolut ingen skillnad, men jag vet många som faktiskt prövat och påstår att det fortfarande är märkbar skillnad mellan Area och vanliga singlecoil. En liten del av mig tror att dom antingen inbillar sig, eller hittar på 
|
| 25 Dec 2012, 17:54 |
|
 |
|
Tribal_Tech
Joined: 24 Oct 2005, 20:39 Posts: 1175 Location: Lund, Sweden
|
Hej!
Annars kan du kanske prova en Silent single coil backplate av Suhr (finns ett annat märke också) om du gillar mickarna. Jag har ett sånt system inbyggt i en tele, är fantastiskt härligt att ha när strömmen är kass som leder till jobbigt surr. Kopplar ALDRIG bort det, förutom när jag vill visa skeptiska människor att det faktiskt funkar. Jag upplever ingen skillnad, men det kan säkert audiofilerna göra (dock är jag nog lite av audiofil...).
Prova och testa vetja!
Mvh Daniel
|
| 25 Dec 2012, 19:42 |
|
 |
|
Spider-Man
|
Har testat Fender Noislessmickar, och de blev inga favoriter alls.. Dova och spinkiga tycker jag.. Lacemickar har jag däremot haft i både en plusstrata och en annan strata.. Bra som fan till rent ljud, men mindre imponerande med overdrive eller dist IMHO
Röstar dock för Lace generellt..
_________________ "With great power comes great responsibility" Stolt sponsor av Ljudbojen
|
| 25 Dec 2012, 20:53 |
|
 |
|
no16
|
Magnus Olsson wrote: Var bor du? Kan låna några Area av mig och prova.
/Magnus Tack för alla tips. Verkar som om Fenders noiseless inte faller så många i smaken. Lace har jag aldrig provat. Oavsett, tror jag ska testa ett set Dimarzio Area. Är det dessa vi pratar om? http://www.musiciansfriend.com/accessor ... pickup-setÄr det ´58 / 67 / 61 ihop? Har ju en massa kollegor å grejer som bor/reser USA så det är tämligen enkelt för mig att beställa från GC / musicians friends etc
|
| 25 Dec 2012, 22:11 |
|
 |
|
guitarnerdswe
|
Tribal_Tech wrote: Hej!
Annars kan du kanske prova en Silent single coil backplate av Suhr (finns ett annat märke också) om du gillar mickarna. Jag har ett sånt system inbyggt i en tele, är fantastiskt härligt att ha när strömmen är kass som leder till jobbigt surr. Kopplar ALDRIG bort det, förutom när jag vill visa skeptiska människor att det faktiskt funkar. Jag upplever ingen skillnad, men det kan säkert audiofilerna göra (dock är jag nog lite av audiofil...).
Prova och testa vetja!
Mvh Daniel Jag vet inte hur det är med backplaten, men Suhr själv har sagt att orginal SSC (det stora systemet som sitter under plektrumskyddet) påverkade tonen en aning. Det nya SSC v2 ska tydligen inte göra det. Jag kan inte själv uttala mig dock, tyckte bara det var lite intressant att veta.
|
| 25 Dec 2012, 22:49 |
|
 |
|
Richard Lainegard
|
Vad jag vet har Suhr slutat köra dessa, de körde ju dessutom tekniken på licens från illitch. Thesegoto11 säljer illitch numer, då SUhr ej levererar. http://store.thesegoto11.se/advanced_se ... ds=illitch
_________________ DrSlim wrote: Äh. Jävla radhuspop för bag-in-boxpimplande Audiägare i illasittande chinos.
|
| 26 Dec 2012, 00:21 |
|
 |
|
Herb
|
Vibrolux wrote: Jag hade en claptonstrata med fenders vintage noisless. De var precis så trista som folk säger. De hade inget kvar av vintage singelcoilkaraktär. Jag ville inget hellre än att riva ur de, men sålde gitarren istället... Kul med boostfunktopnen dock! Har exakt samma erfarenhet. Fantasisk gitarr, men döda mickar.
_________________ "Det finns alltid plats för mer"
|
| 26 Dec 2012, 02:20 |
|
 |
|
Tribal_Tech
|
Hej! Guitarnerd1, om man tänker sig rent elektriskt så borde det vara precis tvärtom. Det inbyggda påverkar tonen mindre än backplaten, då den har större radie, vilket leder till färre varv koppartråd, vilket leder till mindre inducerad spänning. Systemet är väl precis som en dummy coil, fast som en jättestor mick som sitter antingen i kroppen eller i backplaten. Men givetvis så påverkar ALLT tonen, med mätinstrument är jag HELT säker på att man kan mäta skillnader, men för ett vanligt dödligt öra tror jag knappt det... Folk som tror sig höra skillnad är varmt välkomna att komma och testa systemet, kan koppla ur det via en push-pot på tonkontrollen. Fretdance, just det! Kollade på thesegoto11, men hittade dem inte. illitch var namnet  Mvh Daniel
|
| 26 Dec 2012, 14:34 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
no16 wrote: Magnus Olsson wrote: Var bor du? Kan låna några Area av mig och prova.
/Magnus Tack för alla tips. Verkar som om Fenders noiseless inte faller så många i smaken. Lace har jag aldrig provat. Oavsett, tror jag ska testa ett set Dimarzio Area. Är det dessa vi pratar om? http://www.musiciansfriend.com/accessor ... pickup-setÄr det ´58 / 67 / 61 ihop? Har ju en massa kollegor å grejer som bor/reser USA så det är tämligen enkelt för mig att beställa från GC / musicians friends etc Ja, det är dem jag menar. Själv väljer jag 58 i hals och stall och 67 i mitten för att få mer sprill i läge 2 och 4. Vill man ha mer kräm i stallet så 61 där. Dock är ingen av dem "feta runda överlindade singlecoil" stucket, är det vad man letarefter så är de inte rätt mickar. Angående silence system som det talas om så är det också väldigt bra. Det är dock inte lika tyst som noiseless mickar är. Och de, om man nu tycker det, påverkar tonen på samma sätt som bra noiseless mickar gör. /Magnus
|
| 26 Dec 2012, 15:08 |
|
 |
|
Chatte
Joined: 28 Jul 2010, 15:01 Posts: 1910 Location: NORRKÖPING
|
Spider-Man wrote: Lacemickar har jag däremot haft i både en plusstrata och en annan strata.. Bra som fan till rent ljud, men mindre imponerande med overdrive eller dist IMHO
Röstar dock för Lace generellt.. Lace funkar. Red tycker jag personligen funkar bra även med OD.
|
| 26 Dec 2012, 15:16 |
|
 |
|
guitarnerdswe
|
Tribal_Tech wrote: Hej! Guitarnerd1, om man tänker sig rent elektriskt så borde det vara precis tvärtom. Det inbyggda påverkar tonen mindre än backplaten, då den har större radie, vilket leder till färre varv koppartråd, vilket leder till mindre inducerad spänning. Systemet är väl precis som en dummy coil, fast som en jättestor mick som sitter antingen i kroppen eller i backplaten. Men givetvis så påverkar ALLT tonen, med mätinstrument är jag HELT säker på att man kan mäta skillnader, men för ett vanligt dödligt öra tror jag knappt det... Folk som tror sig höra skillnad är varmt välkomna att komma och testa systemet, kan koppla ur det via en push-pot på tonkontrollen. Fretdance, just det! Kollade på thesegoto11, men hittade dem inte. illitch var namnet  Mvh Daniel Jag kan inget om "inducerad spänning" eller dylikt, man fick inte lära sig sånt i högstadiet Jag kan som sagt inte ge någon personlig åsikt, men Suhr menade att skillnaden när det gällde SSC v1 gick att höra även för vanliga dödliga. Landau tex slutade använda SSC v1 efter ett tag pga att han tyckte det förstörde tonen (vet att andra också valde bort SSC v1 pga det). Lite småknäppt kan tyckas, SÅ stor kan ju skillnaden knappas vara så att man hellre har brummet, men det är ju upp till var och en att bedömma.
|
| 26 Dec 2012, 15:31 |
|
 |
|
nilo
Joined: 02 Jan 2008, 13:09 Posts: 2743 Location: Sverige: Skåne: Ystad.
|
guitarnerd1 wrote: Tribal_Tech wrote: Hej! Guitarnerd1, om man tänker sig rent elektriskt så borde det vara precis tvärtom. Det inbyggda påverkar tonen mindre än backplaten, då den har större radie, vilket leder till färre varv koppartråd, vilket leder till mindre inducerad spänning. Systemet är väl precis som en dummy coil, fast som en jättestor mick som sitter antingen i kroppen eller i backplaten. Men givetvis så påverkar ALLT tonen, med mätinstrument är jag HELT säker på att man kan mäta skillnader, men för ett vanligt dödligt öra tror jag knappt det... Folk som tror sig höra skillnad är varmt välkomna att komma och testa systemet, kan koppla ur det via en push-pot på tonkontrollen. Fretdance, just det! Kollade på thesegoto11, men hittade dem inte. illitch var namnet  Mvh Daniel Jag kan inget om "inducerad spänning" eller dylikt, man fick inte lära sig sånt i högstadiet Jag kan som sagt inte ge någon personlig åsikt, men Suhr menade att skillnaden när det gällde SSC v1 gick att höra även för vanliga dödliga. Landau tex slutade använda SSC v1 efter ett tag pga att han tyckte det förstörde tonen (vet att andra också valde bort SSC v1 pga det). Lite småknäppt kan tyckas, SÅ stor kan ju skillnaden knappas vara så att man hellre har brummet, men det är ju upp till var och en att bedömma. Jo, skillnaden kan vara så stor. P.g.a att det faktiskt om man jordar och skärmar en strata går att få den riktigt tyst. Det lilla som läcker igenom kanske är värt att leva med om nu det här systemet försämrar tonen. Så hade jag tänkt iaf. Ser man bara till att skärma ordentligt och inte har några jordloopar i elektroniken så blir det tillräckligt tyst ändå skulle jag vilja påstå.
|
| 26 Dec 2012, 15:55 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
guitarnerd1 wrote: Folk som tror sig höra skillnad är varmt välkomna att komma och testa systemet, kan koppla ur det via en push-pot på tonkontrollen. SÅ stor kan ju skillnaden knappas vara så att man hellre har brummet, men det är ju upp till var och en att bedömma. Det har funnits en massa varianter av brumfria stratamickar genom åren , problemet är att ingen av dom låter strata som det ska göra. Det är därför gitarrister står ut med brummet
| 26 Dec 2012, 15:56 |
|
 |
|
woodstock
|
Spider-Man wrote: Har testat Fender Noislessmickar, och de blev inga favoriter alls.. Dova och spinkiga tycker jag.. Lacemickar har jag däremot haft i både en plusstrata och en annan strata.. Bra som fan till rent ljud, men mindre imponerande med overdrive eller dist IMHO
Röstar dock för Lace generellt.. Lace Holy Grail är min testvinnare.
|
| 26 Dec 2012, 16:21 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
Mike Leaf wrote: Det har funnits en massa varianter av brumfria stratamickar genom åren , problemet är att ingen av dom låter strata som det ska göra. Det är därför gitarrister står ut med brummet
Då har man en rätt snäv bild av hur en strata skall låta. Och med tanke på att strator, utan noiseless mickar, kan låta på rätt många olika sätt så undrar man nyfiket vilken strata det är som är mallen de gås efter? Hur som helst, jag tror inte att det är där det sitter överhuvudtaget, utan bara i det att en stor del av alla gitarrister är sjukt konservativa och emot allt som inte är som det var vid the bit bang. Och jag är ganska säker på att 90% av alla dem skulle totalhaverera i ett blindtest. /Magnus
|
| 26 Dec 2012, 17:25 |
|
 |
|
thosod
|
Hur skall en original Strata låta då???????
Mitt öra säger Buddy Holly, the Shadows, Jimi Hendrix.......................
|
| 26 Dec 2012, 17:49 |
|
 |
|
guitarnerdswe
|
Magnus Olsson wrote: Mike Leaf wrote: Det har funnits en massa varianter av brumfria stratamickar genom åren , problemet är att ingen av dom låter strata som det ska göra. Det är därför gitarrister står ut med brummet
Då har man en rätt snäv bild av hur en strata skall låta. Och med tanke på att strator, utan noiseless mickar, kan låta på rätt många olika sätt så undrar man nyfiket vilken strata det är som är mallen de gås efter? Hur som helst, jag tror inte att det är där det sitter överhuvudtaget, utan bara i det att en stor del av alla gitarrister är sjukt konservativa och emot allt som inte är som det var vid the bit bang. Och jag är ganska säker på att 90% av alla dem skulle totalhaverera i ett blindtest./Magnus +1
|
| 26 Dec 2012, 17:58 |
|
 |
|
Tribal_Tech
|
Hej!
Det är kul när folk uttalar sig om system som de uppenbarligen aldrig har testat. Man ska vara försiktig med att ta vad någon på gear page eller HRI skriver som sanningar, allt låter skit i någons öron... Som sagt, alla är välkomna att testa mitt system (Suhr tele), finns i Lund.
guitarnerd1, jag tror det finns andra anledningar till att Landau plötsligt tyckte att det lät skit. Han är nu sponsrad av Fender, tänkvärt.
Jag tycker som sagt att mitt SSC-system inte är guds gåva till gitarren, men i vissa miljöer (dålig el, krävs lågt brumm mellan låtar osv) kan vara behändigt. Har mixtrat 100-tals gånger med olika förstärkare, pedaler och konstellationer för att se om systemet påverkar. Det jag ev. skulle kunna höra är vid mycket kraftig distorsion kan ljudet ev. bli något mer komprimerat, men NU knullar vi gäss. Den absolut största skillnaden är just vad som utlovas, mindre brumm.
För att denna tråd inte helt ska flippa ut så står jag fast vid att detta systemet är värt att testa, om man gillar sina nuvarande mickar. Rena noisless-mickar har jag tyvärr bara få och dåliga erfarenheter av, men MO har betydligt bättre koll på vad som finns på marknaden.
MvH Daniel
|
| 26 Dec 2012, 18:15 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Mja...
Det är ju en anledning att humbuckern uppfanns, alla de 'noisefree' stratamickar jag tesatt eller hört har haft en extra spole eller annan teknik som i princip gjort det till en humbucker. En single coil strata mick låter som det den ska, tror ingen (åtminstone över 25 bast) behöver någon förklaring på det. All along the watchtower med Jimi, tidiga EC osv......
Konservativ , ja det är jag när det gäller ljudet ur elgitarrer, visa mig en brumfri mick som låter som den ska så ändrar jag mig, deal?
| 26 Dec 2012, 18:36 |
|
 |
|
Tribal_Tech
|
Hej!
Mike Leaf, det har jag precis gjort. Testa, deal?
Mvh Daniel
|
| 26 Dec 2012, 18:38 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
Mike Leaf wrote: Mja...
Det är ju en anledning att humbuckern uppfanns, alla de 'noisefree' stratamickar jag tesatt eller hört har haft en extra spole eller annan teknik som i princip gjort det till en humbucker. En single coil strata mick låter som det den ska, tror ingen (åtminstone över 25 bast) behöver någon förklaring på det. All along the watchtower med Jimi, tidiga EC osv......
Konservativ , ja det är jag när det gäller ljudet ur elgitarrer, visa mig en brumfri mick som låter som den ska så ändrar jag mig, deal? Du har rätt angående tekniken, en dummy coil på ett eller annat sätt, och ju närmare "extra spolen" är ju tystare blir det. Men det är inte antal spolar som gör det till en humbucker utan det att den är tyst, så självklart blir det en humbucker hur man än gör en tyst mick. Jag är över 25 och tycker inte att någon av de ljud du nämner är min mall för hur ett singlecoilljud skall vara, men strunt samma. De är i alla fall två av hundratusen exempel på hur det kan låta om man har singlecoil. Men hur som helst så är det ju så otroligt mycket mer än en singlecoil vi hör där, menar, det är en hel ljudproduktion. Vi skulle helt säkert inte ha hört någon skillnad på slutresultatet om de hade area mickar redan då. Att jämföra en mick när man provar hemma (eller i repan eller var som) mot ljudet på en hel produktion på en skiva från way back when fungerar ju inte. Det är ju inte en enda faktor som stämmer. Man får ju jämföra båda mickarna i samma gitarr utan att ändra något annat (och göra det fort, för öronen har extremt kort minne). Och se till att man har en brumfri och en vanlig med samma ljudkaraktär/ljudtänk när man provar. Det är ju väldigt mycket större skillnad på två helt olika singlecoil än det är på två väldigt lika av en brumfri och en vanlig. Tolka mig nu rätt men jag tror inte att det skulle gå att hitta en brumfri mick som du skulle bli nöjd med. /Magnus
|
| 26 Dec 2012, 19:04 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Magnus Olsson wrote: Tolka mig nu rätt men jag tror inte att det skulle gå att hitta en brumfri mick som du skulle bli nöjd med. /Magnus Troligen inte, men tack ändå för en bra och informativ förklaring.
| 26 Dec 2012, 20:20 |
|
 |
|
guitarnerdswe
|
Tribal_Tech wrote: Hej! guitarnerd1, jag tror det finns andra anledningar till att Landau plötsligt tyckte att det lät skit. Han är nu sponsrad av Fender, tänkvärt.
Detta var långt innan han blev sponsrad av Fender (redan 2009, kanske tidigare), så alltså minst 3 år innan Fender-sponsen. Jag tror det är ganska långsökt att Fender skulle ha klorna i han redan då, eftersom han fortsatte att spela Suhr till 2012. Sen så använder han fortfarande Suhr mickar i många gitarr (till och med i en del av hans "spons-Fenders har han bytt mickar till Suhr), så jag tror inte Fender är fullt så "giriga". Här är intervjun där han säger att han inte gillar SSC: http://www.hugeracksinc.com/forum/viewt ... +guitarist
|
| 26 Dec 2012, 20:44 |
|
 |
|
Tribal_Tech
|
Hej!
Som sagt, du (och alla ni andra) är varmt välkomna att testa. Finns nog rätt många stora gitarrister som använder Suhrs backplate, men jag tycker det är onödigt att name droppa, då det säger rätt lite om produkten. Men givetvis påverkar det ljudet, allt i kedjan gör det. Men påverkan är verkligen minimal (i mina öron iprincip helt omöjlig att tyda, tror det mest handlar om att man vet när den är på eller av och då tror att man hör en skillnad).
Jag har inga erfarenheter av deras back plate, utan bara av det inbyggda. Har dock testat back plate ett par gånger, men kan inte säga något alls då man inte (eller jag iaf) kunde stänga av det och A/B-testa.
Jag känner i dagsläget t.ex inget behov att att sätta ett sånt system på min Tyler, då den har humbucker i stallet och overdrive används sparsmakat på de andra mickarna.
Mvh Daniel
|
| 26 Dec 2012, 21:04 |
|
 |
|
guitarnerdswe
|
Jag har absolut inget personligt vendetta att försöka klanka ner på SSC. Jag har själv 2 Suhrs med SSC v2 som borde komma vilken dag som helst  Jag tror bara att det som Suhr och Landau har sagt stämmer (att det går att märka skillnaden om man är petig). Om SSC v1 var perfekt, så fanns det ingen anledning att totalt göra om systemet, tror jag. Återigen, jag bryr mig egentligen inte ett skvatt, och har aldrig provat själv  Jag litar på Landau, och framförallt på killen som gjort systemen 
|
| 26 Dec 2012, 21:10 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
guitarnerd1 wrote: Jag litar på Landau, och framförallt på killen som gjort systemen  Ett bra tips som håller i längden är att lita på sina egna sinnen och upplevelser/erfarenheter..... Det är en crazy bransch detta ......
| 26 Dec 2012, 21:16 |
|
|