| Author |
Message |
|
Shoegazers Anonymous
Joined: 16 Mar 2008, 16:06 Posts: 2957 Location: Knivsöder!
|
 Fender Deluxe v.s Twin?
Båda finns ju i reissues och spelar vad jag förstår ganska cleant och högt. Jag vill ha mycket headroom och undrar om de är hyggligt nära varandra ljudmässigt och om 22w klarar sig lika bra? Finns det några erfarenheter? Ligger en HotRod dlx i närheten i tryck och headroom på den rena kanalen? En sån vet jag hur den funkar. Även en gammal AC30 ej tb har jag att jämföra med.
|
| 16 Dec 2012, 16:14 |
|
 |
|
Svullo
|
 Re: Fender Deluxe v.s Twin?
Har haft en Twin men ingen Deluxe.. Twinnen är ju otroligt ren, tvivlar på att Deluxen kommer i närheten av Twinnens headroom när man skruvar upp volymen.. Hmm förresten, min twin var en gammal 135w..så den är förmodligen renare än reissuen.. 
|
| 16 Dec 2012, 16:55 |
|
 |
|
kjelle
|
Shoegazers Anonymous wrote: Båda finns ju i reissues och spelar vad jag förstår ganska cleant och högt. Jag vill ha mycket headroom och undrar om de är hyggligt nära varandra ljudmässigt och om 22w klarar sig lika bra? Finns det några erfarenheter? Ligger en HotRod dlx i närheten i tryck och headroom på den rena kanalen? En sån vet jag hur den funkar. Även en gammal AC30 ej tb har jag att jämföra med. Är det cleant headroom du är ute efter, är ju inte Deluxe vad du letar efter. Dom börjar vika sig snyggt från ung 4 på volymkontrollen... Twin eller Super är ju mer den stilen. Även de moderna Hot Rod har bra headroom och snyggt rent ljud (glöm distkanalen...  )
| 16 Dec 2012, 16:56 |
|
 |
|
Robert
|
Deluxe och twin är väl helt olika grejer? 22 watt mot... jag vet inte, 80, eller vad en twin brukar ligga på? Så skall du ha headroom är det inget snack om saken, det är twin du skall ha. I Hot Rod-serien finns ju DeVille, en större version av deluxe som är på 60 watt. Den har alltid räckt för mig; snarare är den omöjlig att få slutstegsspräck ur på rimliga volymnivåer. Skulle inte det räcka så kan man ju göra som George Benson, och byta ut 12ax7-rören i försteget mot 12Au7 för ännu mer headroom.
|
| 16 Dec 2012, 19:41 |
|
 |
|
Shoegazers Anonymous
|
Ok, tackar för svar. Testade en DRRI idag i en butik och drog på rätt bra och det lät cleant. Men då var det ju tyst runt omkring och jag hade inte mina Bellman-pluggar i, så det är så jävla svårt att avgöra. Tyckte den lät bra och spelade högt. Men efter att ha ägnat ännu ett par timmar åt att läsa på olika forum så är det nog en twin som gäller. Jag anväder pedaler och kommer nog alltid att göra det och vill ha en bra plattform för det där pedalerna låter bra även vid högre volymer och sen tillföra dist/od via pedal i stället.
|
| 16 Dec 2012, 19:44 |
|
 |
|
rudmark
|
Finns lite olika sätt at höja headroom på en DRRI, men jag tror inte det är tillräckligt för dig. Kolla annars på nån Fender Concert, kan ju vara alternativ? (Eller - vilket Gud förbjude - någon Fender Transistor......  )
|
| 16 Dec 2012, 19:49 |
|
 |
|
snutstrut
|
Twin spelar GALET högt. För högt för de flesta situationer. Den väger horribelt mycket dessutom. Nä, skulle jag köpa en "ren" förstärkare där all smuts kommer från od-pedaler hade jag helt klart tittat på Deluxe eller Hot rod Deluxe ( den nya serien!).
Allra trevligast tycker jag att Princeton Reverb är, men den kanske är för liten?
|
| 16 Dec 2012, 19:55 |
|
 |
|
Shoegazers Anonymous
|
I det ena bandet jag spelar med så har jag en Hotrod Deluxe som är moddad med två alnico 10" i 4 ohm. En USA-byggd vad det nu kan göra för skillnad. Ingen alls förmodligen. Men iaf, den låter faktiskt väldigt bra och fint.
Att jag kollar på Twin är mest för att alla som har en verkar svära på att det är den bästa osv. Samt att man alltid kan sänka headroom genom att sänka volymen, men inte tvärt om.
Sen har jag ju min gamla Vox, men den plockar jag bara fram vid speciella tillfällen, så jag vill ha något som funkar och räcker till i det andra bandet oxå. Idag spelar jag där på en Orange-topp och 2x12 låda. Men den är lixom en helt annan grej.
|
| 16 Dec 2012, 20:00 |
|
 |
|
Svullo
|
Vill du ha ett riktigt bra och cleant grundljud för att låta pedalerna skapa overdrive mm så låter det som du bör testa en twin. Mitt tips är en tidig silverface, det är finfina grejor för rimliga pengar, hellre det än en reissue. Enda frågan är väl om du orkar bära på den, den är tuung..
|
| 16 Dec 2012, 20:51 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
Shoegazers Anonymous wrote: Att jag kollar på Twin är mest för att alla som har en verkar svära på att det är den bästa osv. Samt att man alltid kan sänka headroom genom att sänka volymen, men inte tvärt om.
 Du sänker inte headroom på en Twin genom att sänka volymen, om den inte har gainkontroll och en mastervolym. Såvida du inte skickar in en väldigt stark signal från t.ex en boostpedal förstås. Du sänker headroom när du höjer volymen, men ljudnivån ökar förstås samtidigt. Där kommer grejen med Twin in i bilden. Du kan höja volymen rätt mycket utan att förlora headroom märkbart.
_________________ "Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"
|
| 16 Dec 2012, 21:40 |
|
 |
|
Shoegazers Anonymous
|
Vi menar nog samma sak, men jag skrev det nog lite konstigt.
|
| 16 Dec 2012, 21:46 |
|
 |
|
batlash
|
En twin låter ju inte bara högre än en deluxe. Den låter ju även "större". Själv har jag mest erfarenhet av en Super. Den har stort och brett ljud och är faktiskt ganska flyttbar (med hjul kommer handtaget i bekäm höjd). Jag tror dom är lättare än än twin (?). För rent ljud tycker då jag att Super:n låter bättre än både deluxen och en Hot rod som jag repade med förr länge sedan. Ska du ha högt, rent ljud tycker jag du ska skipppa en deluxe eller någon annan lilleputt.
|
| 17 Dec 2012, 09:59 |
|
 |
|
Alias123
|
Håller med vad folk säger här.
Har en DRRI och den spelar bara rent på relativt låg volym. Låter dock svinbra cleant för studioinspelning, men live spricker det nog upp lite för tidigt för det du beskriver du är ute efter (om ni inte spelar jävligt soft live).
Man skulle väl kunna säga att du får nåt rätt likt Twin-soundet, fast på mkt lägre volym - och så väger den inte lika mycket som en husvagn.
Det jag älskar mest är hur DR låter på i princip full patte - knäar och distar förjävla trevligt och utan att mörda öronen...
|
| 17 Dec 2012, 20:39 |
|
 |
|
Ljudfreak
|
En Deluxe räcker inte för att spela live eller repa, så om valet står mellan dem är det Twin som gäller. Men det finns flera storlekar. Super Reverb och Super-Sonic är bra mellanalternativ. Den senare är kompakt, lagom i vikt och ger bra kraft när det behövs. Låter kalas gör den också.
Om Twin är tung att släpa på, kanske en Showman topp och en kraftig 1x12 låda ger dig samma funktion men större bärbarhet.
|
| 29 Dec 2012, 12:53 |
|
 |
|
Daydreamer
|
Det låter som att du letar efter en Pro Reverb
_________________ Fenderfreak
|
| 29 Dec 2012, 13:36 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
Om alternativen inkluderar vintage så öppnar det förstås för fler alternativ. Showman, BF/SF Bassman, Pro Reverb....i princip vilken stor Fender som helst fr.o.m Brownface-eran, gärna då med 4X6L6. Varför inte nån av de större "Rivera"-modellerna, eller Red Knobs. Men eftersom Twin existerar så känns det väl som onödigt krångligt att jaga svårhittade alternativ. Med dina önskemål så är ju Twin plug'n play. Och det är ju nåt speciellt med det rena ljudet i dem. Svårt att slå. Och visst, jäkliga att bära på, men du är väl ung och rask? 
_________________ "Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"
|
| 29 Dec 2012, 14:32 |
|
|