|
|
Page 1 of 1
|
[ 10 posts ] |
|
Trådlöst, vad tror ni? Hur gör ni?
| Author |
Message |
|
Magnus Olsson
Joined: 09 Dec 2007, 23:13 Posts: 10971 Location: I skogen utanför Göteborg
|
 Trådlöst, vad tror ni? Hur gör ni?
Sitter och funderar lite på trådlösa system och tänker på de nya system som finns nu som är i pedalformat istället för rack, alltså att ha på pedalbordet. Menar alltså där mottagen är i pedalformat, typ den på bilden nedan. Har provat mängder av trådlösa i mina dagar men aldrig gillat vad det gör med tonen, men ibland får man använda det ändå och då kan man ju lika gärna ha en "smart" lösning. Tanken med det känns ju jävligt smart, det första i kedjan efter gitarren är ju pedalbordet. Har man den i rack måste ju en kabel från racket dras fram därifrån till pedalbordet, om man skall köra trådlöst. Taget till sin extremt skulle man ju kunna ha en pedal mottagare in i bordet och en pedal sändare i slutet och få ett trådlöst pedalbord. Inte en enda kabel på scen skulle ju vara rätt trevligt. Hur gör ni med detta? Vad tror ni om iden med att ha det i pedalformat istället för rack? Att ha hela bordet trådlöst? Tänk lite åt mig, vänner.  /Magnus
_________________ "Playing guitar really helps your guitar playing"
|
| 04 Apr 2013, 09:29 |
|
 |
|
kjelle
|
 Re: Trådlöst, vad tror ni? Hur gör ni?
JAg tycker att det alltid är lite mek med trådlöst, om inte annat så ska batterierna vara fräscha... o.s.v. Att slippa tråden mellan gitarren och stärken/Upedalbordet är ju relevant, dessutom som sångare får man ju bort eventuellt killande i läpparna om jordarna har en aldrig så liten potentialskillnad. Att köra trådlöst för en stillaliggande pryl känns inte motiverat, ett interface till att hålla reda på, och kör du med FX-loop går det två trådar i alla fall. Dessutom en powersladd till bordet ändå. Bättre att samla trådarna och dra dom organiserat o snyggt.
Annars är väl trådlöst i pedalform en bra ide. Line6 interfacen har väl fått bra kritik. Själv har jag ett Shure PGX, tillräckligt bra ljud som jag fick loss för halva priset på en s.k. nattrea. Ljudmässigt ger det lite mer diskant, kan bero på att jag när jag jämförde senast testade utan buffert på pedalbordet, d.v.s. att PGX helt enkelt tillförde en buffrad utgång till bordet.
| 04 Apr 2013, 10:06 |
|
 |
|
Sir Realistic
|
Det vore förstås grymt med helt trådlöst även om jag befarar viss ljudförsämring.
När jag läser om det här tänker jag för egen del mest rent (o)praktiskt på det faktum att jag byter gitarr lite då och då under gig, lite olika stämda gitarrer och en specialare för slide. Har axelremmarna lite olika ställda på gitarrerna beroende på vad jag ska göra med dem och snabbt ska det ju gå mellan bytena.
Du kanske inte använder så många olika gitarrer på scen, men om.... Tänker du att ha flera sändare trimmade till samma frekvens, eller en och samma sändare/axelrem att bolla över? Kanske sändaren i en egen liten ficka bak på rumpan eller höften - bara att plugga om sladden?
_________________ "Hellre Äter jag själv, än ser mina barn svälta"
|
| 04 Apr 2013, 16:06 |
|
 |
|
Terge
|
Jag har mitt g30 på pedalbordet, bästa wireless jag ägt och jag upplever inte att det ändrar min ton på något som helst vis. (Har haft ett gäng andra system förr i världen, allt från billiga nady till svindyra mipro och shure)
Har hört folk som haft problem med dropouts i sina men jag har aldrig upplevt det, då har jag ändå släpat det ett par varv runt världen på allt från knökade inomhussener i kina till arenagigs i europa.
Bästa gitarrgrejen jag köpt detta årtusendet!
|
| 04 Apr 2013, 19:35 |
|
 |
|
Elmwood
|
Har också ett G30 där jag har mottagaren på pedalbordet, har fungerat klanderfritt. Hörr heller ingen skillnad i ljud
|
| 04 Apr 2013, 20:18 |
|
 |
|
1337storm
|
När jag körde pedalbord (nu har jag programerbar loop, så jag kör allt eller inget på den) så hade jag mitt Shure trådlösa på bordet, funkade helt okej. Sen kör jag med Schaller Straplocks, sätter sändaren på axelbandet och sen är det bara att haka på en ny gitarr vid behov. Att köra trådlöst både till och från bordet känns lite overkill, man måste ju ändå tatta strömkabel osv...men teoretiskt funkar det ju. Jag har aldrig testat att koppla flera trådlösa system i signalkedjan, men med mitt Shure PGX skulle jag nog inte vilja ha mer än ett system i kedjan (för det borde väl bli sämre ju fler man ska igenom eller?) och redan med ett är det gränsfall vad gäller tonen tycker jag. Möjligt att dom nya systemen har blivit bättre, mitt är väl ca 5-6 år gammalt.
_________________ ...Into the Valley of Death Rode the Sixhundred...
|
| 05 Apr 2013, 07:51 |
|
 |
|
Terge
|
Flera system? Jag kör flera sändare till samma mottagare istället, funkar även det skitbra.
|
| 05 Apr 2013, 07:57 |
|
 |
|
BGSoul
|
Terge wrote: Flera system? Jag kör flera sändare till samma mottagare istället, funkar även det skitbra. Jo men problemet är ju att man vill ha gitarr -> trådlöst -> pedalbord -> trådlöst -> stärkare Jag kör själv på Line6 mellanvarianten pedal med metallhus, funkar klockrent!
_________________ - - - - - - - - - - "Do not perform, do participate!"
|
| 05 Apr 2013, 09:29 |
|
 |
|
Magnus Olsson
Joined: 09 Dec 2007, 23:13 Posts: 10971 Location: I skogen utanför Göteborg
|
Tack för alla tankar och funderingar, mycket uppskattat. När jag kollat upp vad slutnotan på trådlöst pedalbord, om man vill ha bra rejäla system som tåler vägarna, släppte jag den idén. Men ett nytt mellan gitarr och bord står på menyn, skall se om man kan låna hem ett gäng av de lite dyrare och prova vilket man kan leva med. Kommer att fortsätta köra kabel så ofta det går, både för ljud och för att jag är notoriskt glöms med batteri och sånt skit. Line6 skall provas! Tack för alla ord. /Magnus
_________________ "Playing guitar really helps your guitar playing"
|
| 05 Apr 2013, 18:14 |
|
 |
|
Elmwood
|
När jag köpt mitt G30 testade jag det i det hus som vi hade replokal. Det är ett gammalt hus med riktigt tjocka betongväggar. Jag knallade upp två våningar och då gick signalen igenom flera väggar och golv. Så utefter det måste jag säga att Line6 funkade huuuur bra som helst, och nu har det väl kommit nya varianter med ännu bättre räckvidd
|
| 05 Apr 2013, 18:47 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 10 posts ] |
|