|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 5 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
Plexiglas
|
 routningsfråga
När man fräser bort för att få plats med grejer, tex mick, hur viktigt är det att måla träet där man fräst. Är det mest en utseendefråga eller nödvändigt för skydd så att träet inte spricker / uttorkning?
Vilken sorts färg ska man använda?
_________________http://www.facebook.com/gudarsskymningSjälvklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!
Last edited by Plexiglas on 24 Jun 2013, 18:53, edited 1 time in total.
|
| 24 Jun 2013, 13:56 |
|
 |
|
Jonken
Joined: 26 Nov 2008, 14:47 Posts: 5013 Location: Northbottom
|
 Re: routningsfråga
Det tonmässigt bästa är definitivt att inte måla alls, -utan låta trä ytan vara. När det gäller nyans skillnader som stör; är permanent tuschpenna i en passande färg ett mycket bra verktyg.
En gitarr med trärena caviteter, (ytor som ex halsficka, el-kammare, jack-kammare, tremolo hål, fjäder hål) -tonar alltid bättre än lack övertäckta.
/ Jonken
|
| 24 Jun 2013, 18:36 |
|
 |
|
Plexiglas
|
Tackar för svar! Nyansskillnaderna kommer inte störa eftersom området kommer täckas helt av ett plektrumskydd. Det som ska bort är 6-7mm i stallmickskaviteten bak mot stallet på min gamla MM SG så att jag får ner en P90 där.
_________________http://www.facebook.com/gudarsskymningSjälvklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!
|
| 24 Jun 2013, 18:59 |
|
 |
|
Cabretta
|
Säger INTE att man ska använda det, men Humbrols enamel hobbyfärger går att använda på både poly och cellulosa (egen erfarenhet). Finns i massa olika kulörer (som givetvis går att blanda om det inte skulle passa) + klarlack.
Blir det jättesnyggt, svar NEJ, men om man nu inte vill ha trären yta, eller vill fixa lackskada billigt så blir det helt acceptabelt.
|
| 24 Jun 2013, 19:03 |
|
 |
|
dynaflux
|
Det spelar inte så stor roll men som med allting kan man ha mer eller mindre underbyggda teorier. Eddie Van Halens märke EVH har ingen lack i fräsningen för tremolofjädrarna då han anser att kroppen kan torka ut på ett tillfredställande sätt därigenom.....
|
| 25 Jun 2013, 01:31 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 5 posts ] |
|