View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Sep 2026, 20:31

Reply to topic  [ 6 posts ] 
Den nya AVRI serien 
Author Message

Post Den nya AVRI serien
Fick chansen att prova fyra nya Avri gitarrer hos 4Sound idag. Otrolig snygga och välgjorda kändes de som.

Det roliga är att Fender har höjt ribban något sen senast och verkligen föröskt hålla dessa gitarrer så pass autentiska som möjliga och hålla ett öga på detaljerna.

Profil på halserna är helt fantastiska, ängtligen lite gitarrer med feta halsar, 59an var halvfet D profil som blev något fetare ju längre ner man kom. Trussrod hålet var vintage korrekt, den nuddar rosewoodbrädan.Snygga Clay dots på den här, ängtligen slipper vi de där vita plast dotsen.

58aTelen var också halvfet fast C profil. Väldigt skön att spela på dock så gillade jag inte mickarna på den men allt annat var super bra!

64a Telen hade fetare hals, väldigt bekväm och skön att spela på. Otroligt vassa och heta mickar på denna, gillade den!

65a Stratan, Oj oj oj! Den som jag hade minst förväntningar av slog mig ner och sopade golvet med de andra gitarrerna!

Jag satt nog där och spelade en timma på bara 65an, 1 tums tjock hals. Otroligt bekväm profil, mickarna var het fantastiska! Al kroppen var i sunburst, och snyggt lackad.

Men vad jag blev mest impad var att den verkligen sjöng! Jag kopplade in den i stärkaren utan reverb delay eller något bara rent! Och så hör man tonerna blomma och en naturlig reverb som man bara får världens största leende av att höra.

Jag var verkligen impad med Fender försök den här gången. Hade önskat att 4Sound hade deckat stallet på 59an, fick inte nån bra bild av den gitarren just pga flytande svajet.

Men det ser ut som att de verkligen har försökt att producera och återskapa gitarrerna så som de var när de lämnade fabriken 58,59,64 och 65.

Halserna är inte tintade alls, utan är bara klarlackade. Klarlacken på dessa kom ju att gulna med tiden så det har de tänkt på här.

Rattarna liknar Short skirt lite grann, konturen på strata kropparna var något djupare och bekvämare.

Overall, en väldigt bra upplevelse. Rekomenderar verkligen de, speciellt 65an för de som gillar feta halsar! ;)

Image
Image
Image

05 Feb 2013, 23:01
Profile

Post Re: Den nya AVRI serien
Låter väldigt trevligt, hoppas man får chansen att prova de snart! :)

05 Feb 2013, 23:05
Profile

Kul! Vart nyfiken på dem. Finkammade Göteborgs musikaffärer efter telecasters i helgen och vart djupt besviken när jag inte hittade nåt som föll mig i smaken av olika anledningar så detta är ju nåt att undersöka vid tillfälle. Skulle misstänka att det blir nåt sånt där eller om man råkar springa på en thin skin. Tycker bandstavarna ser otäckt smala ut men i övrigt är ju nya avri serien skitsnygg.

06 Feb 2013, 09:41
Profile

Kan bara instämma; skitbra gitarrer.

Jag gjorde en tråd för kanske en knapp månad sedan om dessa. Jag gillade inte heller mickarna på '58:n, '64:n var grym i tonen.
När jag tittade in hade de en '52:a också, men den kanske är såld nu?
Stratorna testade jag inte.

Låter det bra så är det antagligen bra...

06 Feb 2013, 22:03
Profile

Bump

05 May 2013, 14:40
Profile

Ah, missade den här tråden. Tack! :)

05 May 2013, 14:59
Profile
Reply to topic   [ 6 posts ]