View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 17:19

Reply to topic  [ 11 posts ] 
Custom Audio OD-100 Standard Plus... 
Author Message

Post Custom Audio OD-100 Standard Plus...
Undrar om nån har, och har varit inne och skruvat på trimpoten till "Boost"-läget och kan säga om den bara adderar gain lr volume, som det är nu så tycker jag att det blir marginell volumehöjning samt mer gain! Vill egentligen bara ha volumehöjning...

26 Feb 2013, 19:22
Profile

Post Re: Custom Audio OD-100 Standard Plus...
Kolla med es-347 här på forumet, det han inte vart och skruvat på i OD100:an är nog inte värt att ge sig på och får nog anses som en auktoritet på området vid det här laget :)

26 Feb 2013, 19:45
Profile

Gött, får se om han dyker in i tråden annars får jag maila honom... :D
Om inte minnet sviker, har inte du en CAA?

26 Feb 2013, 19:49
Profile

Yep, monks gamla Classic+. Har vart inne på lite samma tankar som du själv, är nåt i boosten jag inte är helt tillfreds med. Främst att den ligger på kanal 2 istället för kanal 1 iof 8)

26 Feb 2013, 19:56
Profile

Hej
Auktoritet var att ta i men visst jag har skruvat på boosten och justerat bias och bytt rör.
Personligen tycker jag att har du inte varit in i stärkare förut så råder jag dig att låta bli.
Det finns närmare 500Volt därinne och ett snedsted kan göra att odn säljs som dödsbo på vend. :shock:
Eller att du får jävligt ont eller att något går sönder :cry:

Så här fungerar den.
När du aktiverat boosten så kopplar du in en till rörhalva i försteget. Halva v3.
Hur mycket gain det steget tillför kan du justera med en av de två blå potarna inne i stärkaren.Poten närmast inputjacket är den som reglerar boosten. Medsols (öppna kranen) lika med mer gain. Den andra nära slutrören justerar bias. Om du har ett ganska rent ljud, tex gain klockan 9 kommer du få mer volymändring än gain ändring när du kopplar i och ur boosten . Har du mycket gain tex gain klockan 3 kommer du få mer gain men inte så mycket mer volym för att preampen är överstyrd .I viss mån kan du kompensera genom att öka boosten så att den boostar mer. Behöver du däremot en ren volym ökning på ett distat ljud men inte så stor skillnad på gain så får du söka en annan lösning, tex justera volymen i loopen med tex en road rage mini vol eller ews subtle volume el dylikt.

27 Feb 2013, 14:50
Profile

Tackar för svar, det var väl som jag misstänkte att volymen inte skulle höjas så mycket mer...
Har gainen på kl.1-2 och det blir nog till att framöver skaffa en G-Major II lr en Replifex och styra komp o solonivå i olika patcher... 8)

27 Feb 2013, 17:04
Profile

Det var just avsaknaden av en rejäl volymboost som gjorde att jag sålde min OD100 och skaffade PT100. Jag har inte provat själv men
Mark Day (finns massor med klipp med hans OD100 SE+ på youtube) använder en Psionic Lumos till att höja volymen till solon. Den
fungerar egentligen bakvänt, dvs du ställer in en kompnivå där volymen sänks med Lumos aktiverad och när du stänger av den
går förstärkaren på för fullt. En annan lösning är att skaffa en Volcano. Det är en midistyrd volymregulator med möjlighet att
använda olika volympresets. Går även att styra med en expressionpedal.

27 Feb 2013, 19:23
Profile

Jag har kört med en Replifex förut och det funkade bra tills den slutade att svara på midisignaler,
och tanken var om det funkade att justera boosten volymmässigt så hade det varit bra tills jag får tag på en
G-Major lr en annan Replifex!

Är det nån som vet ifall G-Majorn kan skicka ström till min Rocktron Midimate med den 7-poliga midikabeln jag har?

27 Feb 2013, 20:21
Profile

EvilHomer wrote:
Yep, monks gamla Classic+. Har vart inne på lite samma tankar som du själv, är nåt i boosten jag inte är helt tillfreds med. Främst att den ligger på kanal 2 istället för kanal 1 iof 8)

Vill du ha boost på kanal 1, så vill jag tro det går att lösa.
Har inte sett schemat på just denna modellen , men har sett det till CAE-3+ och just kanal 1 skulle jag tro är rätt lika.

28 Feb 2013, 00:12
Profile

es-347 wrote:
Hej
Auktoritet var att ta i men visst jag har skruvat på boosten och justerat bias och bytt rör.
Personligen tycker jag att har du inte varit in i stärkare förut så råder jag dig att låta bli.
Det finns närmare 500Volt därinne och ett snedsted kan göra att odn säljs som dödsbo på vend. :shock:
Eller att du får jävligt ont eller att något går sönder :cry:

Så här fungerar den.
När du aktiverat boosten så kopplar du in en till rörhalva i försteget. Halva v3.
Hur mycket gain det steget tillför kan du justera med en av de två blå potarna inne i stärkaren.Poten närmast inputjacket är den som reglerar boosten. Medsols (öppna kranen) lika med mer gain. Den andra nära slutrören justerar bias. Om du har ett ganska rent ljud, tex gain klockan 9 kommer du få mer volymändring än gain ändring när du kopplar i och ur boosten . Har du mycket gain tex gain klockan 3 kommer du få mer gain men inte så mycket mer volym för att preampen är överstyrd .I viss mån kan du kompensera genom att öka boosten så att den boostar mer. Behöver du däremot en ren volym ökning på ett distat ljud men inte så stor skillnad på gain så får du söka en annan lösning, tex justera volymen i loopen med tex en road rage mini vol eller ews subtle volume el dylikt.

Skumt, bilder jag hae sett så sitter det 3 blå trimpottar i den, och mycket riktigt så den andra nära slutrören justerar bias och då bör man ha koll på vad man håller på med, men den trimpotten i pre-ampen kan vem som helst skruva på med lite sunt förnuft, ligger inga höga spänningar där :wink:

Bild : http://lh5.ggpht.com/_CqOhCacz6nI/SdxSg ... G_1129.JPG

28 Feb 2013, 00:16
Profile

Owe,
Bilden på pcb n du länkar till är inte en std+
Min std+ har inte poten i mitten( nedanför gain2)
Poten vid V3 dvs den närmast inputjacket är den som justerar boostens gain.
/Bengt

02 Mar 2013, 10:44
Profile
Reply to topic   [ 11 posts ]