| Author |
Message |
|
tweedjr
|
 Ni med inkomst...
Jag kommer från juni att ha ett tämligen stort överskott på fickan i och med nytt jobb. Hur gör ni, som befinner er i samma sits, för att inte handla gitarrer för allt? 
_________________ /tweedJR f.d. Kalven
|
| 16 Mar 2013, 11:24 |
|
 |
|
Svullo
|
 Re: Ni med inkomst...
Grundregeln är ju att skaffa andra höga kostnader.... 
|
| 16 Mar 2013, 11:42 |
|
 |
|
holmis63
|
Utrymmet blir begränsande  Så man behöver inte oroa sig. För mig har det stannat vid ungefär 20 guror (man får inte sätta en absolut gräns om GASen skulle bli alltför påträngande) och 5 stärkare, och nu gnäller frun över att det inte går att damsuga och städa längre pga alla prylar som är i vägen, så där en begränsare till om man nu har en fru. Ja, och sen vet jag inte om man nu nödvändigtvis ska se det som ett problem, man kan ju på köpet bli tvungen at skaffa större boende, och se där fick du ytterligare en positiv biverkning, NÄ, det kan bara vara positivt, inte hänga läpp för att du får det bättre nu 
|
| 16 Mar 2013, 11:54 |
|
 |
|
pudas
|
Sitter ej i denna jobbiga sits, men jag tycker att du ska ta ut svängarna rejält. Mycket pengar i överflöd är ju inte speciellt Rok n Roll, men däremot ett promiskuöst levene! Glömm inte att för varje gitarr måste man ha minst en "backup"!
_________________ pudas
|
| 16 Mar 2013, 12:02 |
|
 |
|
kjelle
|
Vis av erfarenhet i rådande arbetsmarknadsläge, skulle jag satsa på en "fuck off" buffert, d.v.s. Spara ihop till en summa som garanterar att man klarar ett år utan jobb. Det ger frihet att kunna gå från ett jobb man inte gillar, och slippa ta första bästa för ren överlevnad. Nu har du ju nytt jobb, men ändå... Det gäller väl att binda pengarna på något konto eller liknande, som gr en förmånlig ränta, och en liten kostnad om man trots allt plockar ut dom i förtid. Ett långsiktigt sparande till nästa bil, t.ex. Köpa en bostad eller större bostad är ju ett sätt att spara för framtiden, och att binda kapital på ett förmånligt sätt, åtminstone i attraktiva regioner, som t.ex. Götet.
Men, man måste ju ha lite extra kul när man får pengar över!
| 16 Mar 2013, 12:06 |
|
 |
|
red_house_painter
|
köp en resa till thailand över jul
|
| 16 Mar 2013, 12:16 |
|
 |
|
Makten
|
För min del har det blivit så att jag uppnått en prylnivå där jag är nöjd, och följdaktligen har suget efter mer prylar nästan totalt försvunnit. Två riktigt bra gitarrer täcker allt jag vill spela, så varför köpa fler? 
|
| 16 Mar 2013, 12:34 |
|
 |
|
Plexiglas
|
tweedjr wrote: Jag kommer från juni att ha ett tämligen stort överskott på fickan i och med nytt jobb. Hur gör ni, som befinner er i samma sits, för att inte handla gitarrer för allt?  När jag hamnade i den sitsen för ngra år sen slutade det med att jag köpte några riktigt bra gitarrer, en 60-tals plexitopp, en ptp superbass, en plexi RI, några gamla basket weavelådor, några etc, etc...... Jag misstänkte att läget aldrig mer skulle uppstå, så jag passade på innan möljigheten försvann. Tycker jag du ska göra oxå.  Har kommit fram till att jag i instrumentväg behöver (minst!  ): 2 LP 1 Jr 1 SG 1 Strata 1 hollowbody ingen tele 
_________________http://www.facebook.com/gudarsskymningSjälvklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!
|
| 16 Mar 2013, 14:23 |
|
 |
|
snutstrut
|
Jag var i samma sits i höstas. Jag köpte en "sign-on bonus" till mig själv. Inte för att jag behövde den, utan bara för att jag ville ha en riktigt fin gitarr! Utan pengar kommer GAS. I stunder av fet plånbok försvinner min GAS nästan helt. Vet inte om någon annan känner samma sak?
|
| 16 Mar 2013, 15:08 |
|
 |
|
Haraldrig
|
tweedjr wrote: Jag kommer från juni att ha ett tämligen stort överskott på fickan i och med nytt jobb. Hur gör ni, som befinner er i samma sits, för att inte handla gitarrer för allt?  Köpa en sen 50-tals LP kanske? Då blir det bara en gitarr.
_________________ Corruptissima re publica plurimae leges
|
| 16 Mar 2013, 19:37 |
|
 |
|
Spider-Man
|
Min hemlighet är att ha ett par olika hobbies, och på så sätt känns det inte som om man slösar lika mycket eftersom man sprider ut utgifterna lite.. 
_________________ "With great power comes great responsibility" Stolt sponsor av Ljudbojen
|
| 17 Mar 2013, 07:35 |
|
 |
|
kjelle
|
Spider-Man wrote: Min hemlighet är att ha ett par olika hobbies, och på så sätt känns det inte som om man slösar lika mycket eftersom man sprider ut utgifterna lite..  Du är inte ensam. Börjar få problem med förvaring av kajaker... Eftersom det står cyklar, vindsurfingbrädor, skidor m.m. Överallt redan. Men, alla svarar TS hur han ska göra,av med stålarna, och det var ju inte frågan. 
| 17 Mar 2013, 09:18 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Brukar räcka med att köpa en lite dyrare pjäs för att döva behovet , sen kanske flytta över en del i ett låst sparande för framtida behov.
Att köpa gitarrer för allt är ju inte så bra idé om man längre fram måste få loss pengar , det är trögt att sälja och det blir oftast med förlust , den tiden är över när man alltid tjänade på beggat.
Sen beror det ju på vilka tidigare erfarenheter man har och hur man ser på prylägande i stort.
Jag personligen skulle inte äga mer än max 5-6 gitarrer oavsett hur mycket pengar jag kunde spendera, det är inte ekonomin i första hand som sätter gränsen , inte utrymmet heller.
Jag tycker helt enkelt inte om att ha många ex av allt , får nästan ångest när jag tänker på att äga 20-30 gitarrer Det är mer än man kan hantera enligt mig.
Det enda jag samlar på mig massor av just nu är sopor....
| 17 Mar 2013, 11:34 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
Köp en vintageklocka, tex Patek Phillippe, dom är på uppåtgående och troligen en hyfsat god investering (om du gillar klockor då)
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 17 Mar 2013, 16:41 |
|
 |
|
andersozzy
|
tweedjr wrote: Jag kommer från juni att ha ett tämligen stort överskott på fickan i och med nytt jobb. Hur gör ni, som befinner er i samma sits, för att inte handla gitarrer för allt?  Har alltid ett överskott  handlar alltid gitarrer tycker jag NOT
|
| 17 Mar 2013, 17:16 |
|
 |
|
Axewall
|
Investera i masurbjörk! Det var ett råd jag fick av en erfaren snickare när det blev tal om bästa pensionsförsäkringar.
/Mats
_________________ "Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
|
| 20 Mar 2013, 19:44 |
|
|