*Diskantare får leva med att redan ha läst samma post där

*
Jomensåatt... Jag har ju haft en del samröre med Kina på senare tid,
det började ju med att min Japanske sponsor delade monter en gång med Moen FX,
och vi kom mycket bra överens och så småningom utmynnade mååånga långa
pedal-kåserier i min signatur-pedal. Lite på samma sätt blev jag presenterad för denne Kinesiske
gitarrbyggare (gått i lära tillsammans med Xotic FX-killen hos den gamle kines som byggde
John Myungs signatur-bas innan han gick över till Yamenjahaja).
När de i somras fick veta att jag och fästmön ämnar gifta oss till sommaren
(vi bytte namn redan i somras, long story), så insisterade WJ att bygga mig en gitarr i
bröllopspresent. Han är nog okänd som byggare utanför Kina, men välrenomerad där.
Jag har förklarat att jag numer lirar på PRS och att dessa är mina main-guror, så det är absolut
inte tal om spons eller så, men som sagt de insisterade på att få bygga mig den som gåva.
Så efter mycket språkande så beslutade jag mig för att sätta dem "på prov" lite, när jag ändå fick chansen.
Jag har aldrig lirat på en strata som lirat som jag velat och varit stabil som jag velat med 0.11
PRS lirar jag inte i första hand på för att de är snygga, utan för att de låter bra, lirar bra och är
de mest stabila instrument jag nånsin lirat på med mina strängar (visst, Ibanez funkar också med 0.11,
men då varken låter eller lirar de som jag vill nu för tiden).
Med detta i bagaget, så kom vi fram till att en genomgående hard maple hals, laminerad med ebenholtz
och med klassiska "vänd på mitt-biten" tricket, var receptet på en extremt stabil strata.
Sedan blir greppbrädan ögonlönn, och med ett faner på huvet för att dölja lamineringen
(vilket jag tycker "stör" looken lite).
Tanken är väl nån sorts Tom Anderson Drop-top modern strata typ.
Kommer ha flamtop i washed blue, H-S-S och Gotoh svaj, med låsbara nya Fender
(samma som sitter på deras deluxe).
Mickar blev DiMarzio då det var det som de främst använder och ville inte krångla med
några special-mickar från Rautia innan jag först spelat guran.
Det blir Area 61 i neck, Area 58 i mitt och en Andy Timmons Hum i stall.
Det är ju även välrenomerade mickar, så jag tror nog att jag kommer behålla dem i denna gura.
Den kommer ha plektrumskydd i vitt (också detta i stil med Anderson, eller Suhr),
är inte ute efter en "PRS-strata" i looken, men gillar ändå flame-tops.
Här är toppen (och inget "den är ju inte bookmatchad" nu, jag ville ha det så här

)
Ville ha den lite vinklad och lite "asymmetrisk". Tycker att helt matchade toppar ser mer "photo" ut,
jag älskar den lite off-centre toppen på min P22, och denna kommer bli grym med (i min smak). Sen kommer ju plektrumskydd på också.

och här ser man mer av halsen, kommer vara rätt fet C-profil:

Och här ser man hals och "vingarna" tillsammans.

Ändrade mig sedan och gick på lite "bränd" ash istället, tror kontrasten kan bli ball när väl lack och så kommer på.
Sedan var dessa bitar något lättare. Nu väntar jag på bilder på när toppen läggs dit :like:

EDIT: Här är förresten byggaren själv:
UPDATENu börjar det hända grejer!
lönntoppen är på, väntar på färgning och lack nu.

Finslipning av huvudformen:

Loggor på och grundlager lack pålagt (väldigt konstig färg på denna bild, är inte alls så här "spyorange"

baksidan med "bröllopsönskningar"

baksidan på guran:

NU återstår alltså färgning av toppen, routing för hårdvara, bandjobb samt lackning,
börjar närma sig.
EDIT:
Nu har det varit ett par veckors uppehåll på byggfronten pga av Kinesiska nyåret.
Guran kommer att överlämnas personligen på Frankfurtmässan i April istället för att skickas.
Här bankas banden i. Körde på medium jumbo för en lite mindre "modern" feel, går ju alltid banda om
till mega jumbo ifall jag skulle ångra mig.

Nu är guran färdiglackad och routad, de la lite tintad lack ovanpå den befintliga blå betsen för mer djup i toppen, blev riktigt snyggt
tycker jag. Nu ska hårdvaran på, vitt plektrumskydd med de vita mickarna.
Nu är den klar!