View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Sep 2026, 08:00

Reply to topic  [ 2 posts ] 
Pedalproblem, felsökningstips? 
Author Message

Post Pedalproblem, felsökningstips?
Köpte en Pigtronix Attack & Sustain av en bojjare för ett par månader sen. Den ville ha 15v så jag byggde om den och satte in en broms som gör att den alltid levererar max 15v oavsett vad som kommer in mellan 15-25v. Det funkade bra och den "modden" är ok fortfarande.

För att driva pedalen så körde jag en doubler från ett 9v uttag så att det kommer in 18v till pedalen (men den får bara 15 då rå) och det har funkat jättebra hela tiden.

Igår på repet så började den uppträda lite konstigt och till slut innan jag fattade vad som hände så dog den. Jag tog hem den och mätte lite och det visade sig att doublern hade gett upp och bara levererade 9v. Men pedalen startar inte upp som den ska om jag kör den på 18v igen. När jag trycker på On-switchen så blinkar led c:a 1 gång i sekunden. Även de andra två funktionerna blinkar i takt när man startar dem. Inkopplad så är det ett tickande, ganska kraftigt i takt med blinket. Det som är konstigt är att det även händer när den är bypass då pedalen ska vara true bypass. Knäppandet alltså. Jag testade den med en separat adapter original och samma sak händer. Än mer konstigt är att sidofunktionernas led lyser upp när jag har pedalen i bypass om jag trycker på deras omkopplare och blinkar i takt med knäppandet.

Har kollat visuellt och allt ser ok ut. Det är mycket ic-kretsar i den och annat skrot så jag vet inte vart jag ska börja riktigt... Verkar i min värld konstigt om den gått sönder helt pga för svag spänning i någon minut. Hade det varit för hög spänning så hade jag fattat mer.

Någon som har en idé?

03 Apr 2013, 15:48
Profile WWW

Post Re: Pedalproblem, felsökningstips?
Inte för att jag är någon elektronikexpert men undra om inte den kan gå sönder av för låg spänning, genom att pedalden går med samma effekt men vid lägre spänning kommer den istället att dra mer ström och utveckla värme och brinna upp.

Jag hoppas verkligen för din skull att jag har fel.

04 Apr 2013, 16:27
Profile
Reply to topic   [ 2 posts ]