View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Sep 2026, 19:03

Reply to topic  [ 4 posts ] 
Nashville telecaster. Köpa eller göra egen? 
Author Message

Post Nashville telecaster. Köpa eller göra egen?
Funderar på en nashville telecaster med stratamick i mitten. Finns ju mexare att köpa och även amerikanska, men dom är för dyra och verkar ha b-bender allihop. Finns ju olika alternativ här. Helt enkelt köpa en ny eller begagnad, men är dom bra nog? Tex-Mex mickarna vet jag inget om. Ni som har en vad tycker ni?
Ett annat alternativ är köpa en baja tele som ofta nämns som riktigt bra telecaster med bra pick ups och sedan fräsa i en stratamick och byta till 5-läges switch. Man får väl fixa nytt plektrumskydd ochså. Om man gör så ska stata micken vara reversed?

Vad tycker ni helt enkelt?

27 Apr 2013, 14:38
Profile WWW

Post Re: Nashville telecaster. Köpa eller göra egen?
Fräs upp en mexare/billig jänkare eller eftermarknadskropp, skulle du ändra dej så täcks det ju över av plekan. Inget som kan gå snett eller ens påverka priset på den typen av gitarr, om det görs snyggt. Den som fräser kroppen kan säkert göra ett snyggt hål i plekan för stratamicken också, onödigt att köpa nytt.

Du får ju helt klart lite egglägen som kan passa i många låtar. Jag hör personligen till det fåtal som även gillar stratans mittmick ensam (fast det är knappt jag vågar säga det :oops: ).

Enda negativa jag kan tänka mej är väl om man hakar upp sej på det utseendemässiga, enkelheten som är en del av telen kan nog en del tycka försvinner. Men som sagt, det går ju lätt att skaffa en ny telepleka utan extrahål i så fall.

EDIT.) Men vänta nu, du har väl en strata som jag förstår det? Nä, då skulle jag INTE fräsa om en telecaster.

27 Apr 2013, 17:04
Profile ICQ YIM WWW

Jag har en MIM Nashville som jag möjligen kan tänka mig byta bort, ett set DiMarzio Twang Kings är på väg in i den.
En av de mest resonate teles jag spelat på någonsin, beror sannolikt bl a på att där är en stor urfräsning under p-skyddet.

Vill du bara testa går det bra, jag gillar den mickkonfigureringen!

29 Apr 2013, 07:28
Profile

Tackar, jag testar gärna, slänger iväg ett pm!

29 Apr 2013, 11:20
Profile WWW
Reply to topic   [ 4 posts ]