View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Sep 2026, 21:11

Reply to topic  [ 3 posts ] 
Ljudkortsfråga 
Author Message
Post Ljudkortsfråga
Jag kör Mixcraft 6 på windows xp. Detta innebär att jag bara kan använda mig av "Wave" (inte Wave rt) på mitt ljudkort, vilket innebär problem med latency. Det verkar som om wave rt bara finns tillgängligt på Win 7?
Men om jag köper ett externt (eller internt) ljudkort och installerar, kommer jag runt latencyproblemen med wave då? För jag måste väl fortfarande använda mig av wave, eller?

30 Apr 2013, 15:20

Post Re: Ljudkortsfråga
Jag förmodar att du nu kör på intärnt intergrerat ljud i datorn och då lär aldrig fördröjningen komma ner till en användbar nivå. Ett för musikskapande lämpligt ljudkort kör offtast med ASIO drivrutiner och erbjuder betydligt lägre fördröjning. Prova att installera dom drivrutiner som följer med det nya ljudkortet och uppdatera det sen från nätet. Sen så skadar det ju aldrig att trimma datorn för musikanvändning, finns mycket info på nätet med mer eller mindre bra tips i ämnet!

30 Apr 2013, 17:40
Profile
Post Re: Ljudkortsfråga
pudas wrote:
Jag förmodar att du nu kör på intärnt intergrerat ljud i datorn och då lär aldrig fördröjningen komma ner till en användbar nivå. Ett för musikskapande lämpligt ljudkort kör offtast med ASIO drivrutiner och erbjuder betydligt lägre fördröjning. Prova att installera dom drivrutiner som följer med det nya ljudkortet och uppdatera det sen från nätet. Sen så skadar det ju aldrig att trimma datorn för musikanvändning, finns mycket info på nätet med mer eller mindre bra tips i ämnet!

Tack för svaret!

30 Apr 2013, 18:17
Reply to topic   [ 3 posts ]