View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Sep 2026, 01:58

Reply to topic  [ 8 posts ] 
Spelar bättre med kalla händer/fingrar 
Author Message

Post Spelar bättre med kalla händer/fingrar
När jag spelat i långa perioder under dagen så får jag ibland riktigt kalla händer och fingrar, MEN det är som att jag spelar bättre och mer avslappnat trots att mina fingrar skulle kunna tillhöra ett lik. Känslan är alltså att jag är riktigt uppvärmd. Fast varm är jag inte... :lol:

Är jag ensam om detta? Någon tes om varför jag upplever detta fenomen? :shock: :D :P

02 May 2013, 23:33
Profile WWW

Post Re: Spelar bättre med kalla händer/fingrar
låter ju helt fel som sagt. För mig (och för de flesta?) är det tvärt om, med kalla fingrar har jag ingen motorik alls. Långsammare och svagare ju kallare jag blir

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

03 May 2013, 07:07
Profile WWW

Kalla fingrar har alltid varit min värsta fiende... :?

03 May 2013, 07:46
Profile ICQ WWW

Låter ju märkligt, blodcirkulationen borde ju öka med ökad rörelse och därmed temperaturen i handens/fingrarnas vävnad?
För mig tar det kanske en halvtimma, sen är jag uppvärmd och förblir så, efter några timmar börjar jag däremot få trycksmärtor i fingertopparna av vissa "trögspelade" gitarrer, men det är ju en annan femma.

03 May 2013, 08:04
Profile

Nä måste värma upp c:a 15-20 först, sen börjar det lossna med fingerfärdigheten, kalla händer är som att lira med tumvantar för mig, tänker ofta på Europe när dem lirade på millenieskiftet, såg svinkallt ut!

03 May 2013, 08:12
Profile

Jag tror Oakman trollar lite bara för att få igång en diskussion :wink: :lol:

Nä visst ja, han trollar ju aldrig :shock:

oO0Oo URL: http://soundcloud.com/mr-faellman-project/

03 May 2013, 10:34
Profile WWW

Oakman wrote:
När jag spelat i långa perioder under dagen så får jag ibland riktigt kalla händer och fingrar, MEN det är som att jag spelar bättre och mer avslappnat trots att mina fingrar skulle kunna tillhöra ett lik. Känslan är alltså att jag är riktigt uppvärmd. Fast varm är jag inte... :lol:

Är jag ensam om detta? Någon tes om varför jag upplever detta fenomen? :shock: :D :P

Det är inte så att du klämmer åt nån blodåder så att cirkulationen hämmas när du spelar?

03 May 2013, 12:41
Profile

Ok, nä jag trollar inte men jag kanske iofs uttryckte mig dåligt :)

Det är mer det att jag när känner mig riktigt uppvärmd, dvs när fingrarna kan röra sig obehindrat och den första stelheten försvunnit, så om jag tar på händerna så känns de riktigt kalla, kallare än vanligt (inbillar jag mig?). Jag är iofs en person alltid har kalla händer och fötter, men funderade bara över varför det nästan känns värre när jag är "uppvärmd". Värmer upp gör jag alltid, tycker inte jag kan spela ordentligt förrän jag lirat i kanske en timme. Kör lite försiktiga strechövningar också så den biten tycker jag att jag sköter.

edit: Jag spelar för övrigt bara på elguror och med 9-42. Ont i fingertopparna får jag aldrig. Om jag får ont så är det typ i axeln eller där axelremmen ligger mot när jag står upp och lirar. Om jag känner mig för jäkla spänd i axeln så kan jag få lite "numb" känsla i armen och fingrarna. Men då brukar jag låta bli att spela gitarr.

03 May 2013, 13:40
Profile WWW
Reply to topic   [ 8 posts ]