| Author |
Message |
|
LieMfB
|
 Vilket lim använder ni till översadlar?
Jag ska limma fast en översadel på en Stratahals i lönn. Minns inte vilket material sadeln är, men jag tror det är ben. Vilket lim brukar man ha till detta?
|
| 02 Jun 2013, 17:14 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
 Re: Vilket lim använder ni till översadlar?
ett par små klickar superlim brukar funka för mig. Men det är väl inte vintage correct iofs 
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 02 Jun 2013, 17:16 |
|
 |
|
Wåhlin
|
Typ Karlssons eller vad som helst. Det är ju inte direkt limmet som ska hålla sadeln helt. Sen är det bra att inte limma hela ytan, sadeln ska ju troligen bort igen nån gång.
|
| 02 Jun 2013, 17:19 |
|
 |
|
kjelle
|
Jag använder trälim, sadeln hålls ju ändå hyfsat på plats av strängarna. Har du slipat perfekt kanske du inte ens behöver limma. Med trälim är dt lätt att knacka loss sadeln utan att träflisor följer med, och det är rätt lätt att karva bort limrester. Bara 2-3 små duttar, det är ju mest för att säkra i sidled. Det här med bästa limmet o.s.v. Det har ju ingenting med ljudet eller liknande att göra, bara något som säkrar att sadeln inte ramlar av vid strängbyte eller kanar i sidled, och inte skadar halsen när man byter sadel.
Last edited by kjelle on 02 Jun 2013, 20:34, edited 1 time in total.
|
| 02 Jun 2013, 17:55 |
|
 |
|
Freppezon
|
Tror Paul Guy tipsar om animaliskt trälim!...=)
|
| 02 Jun 2013, 18:06 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Tite bond
| 02 Jun 2013, 18:28 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Freppezon wrote: Tror Paul Guy tipsar om animaliskt trälim!...=) Hide Glue , korrekt och bra för det försvinner nästan , men svårt att få tag på
| 02 Jun 2013, 18:29 |
|
 |
|
Freppezon
|
Mike Leaf wrote: Freppezon wrote: Tror Paul Guy tipsar om animaliskt trälim!...=) Hide Glue , korrekt och bra för det försvinner nästan , men svårt att få tag på Det är det bästa limmet (Paul Guy som rekommenderat inte jag). Han kan nämligen lim, har en hel sida med A4-information om animaliskt trälim...(skojar bara)..  (finns säkert bra derivat om man är lite klurig)...
|
| 02 Jun 2013, 18:31 |
|
 |
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
Mike Leaf wrote: Freppezon wrote: Tror Paul Guy tipsar om animaliskt trälim!...=) Hide Glue , korrekt och bra för det försvinner nästan , men svårt att få tag på Tror det är snarlikt 'benlim' som finns i byggvårdsbutiker (användes förr till fiol- och andra instrument). Löses upp i vatten och sitter bra. Fördelen är att det är lätt att ta bort limrester med ljummet vatten den dagen man ska byta sadel. (Ska man köpa benlim för att bara limma en sadel får man mycket över.  Om någon behöver lite för att limma en sadel har jag i förrådet och kan skicka.  ) /R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 02 Jun 2013, 22:10 |
|
 |
|
tligen
Joined: 10 Feb 2004, 19:59 Posts: 1896 Location: Förort med Swish
|
en droppe vanligt trälim, mer behövs inte
_________________ tligen
|
| 02 Jun 2013, 22:11 |
|
|