| Author |
Message |
|
snutstrut
|
 Fender Mexico nitro
Nu har Fender släppt sin 50's och 60's Classic serie med nitrolackad finish. Nu medföljer även case till dessa gitarrer. Jag vet inte om hela gitarrvärlden hurrar över detta, men det var rätt många som tyckte att hela Road Worn- grejen var rätt fjantig och efterfrågade vanliga serien i notrolack minus relicering. Bra pris runt 7500:- hos tysken. Någon som hunnit prova? http://www.fender.com/series/classic/cl ... r-lacquer/
|
| 05 May 2013, 10:23 |
|
 |
|
Din_Mentor
|
 Re: Fender Mexico nitro
Trevligt initiativ av Fender tycker jag. Vore kul att köpa en sån beggad till ett vettigt pris o byta ut lite hårdvara nån gång.
|
| 05 May 2013, 10:37 |
|
 |
|
Osse
|
Jag kan inget om gitarrlacker, men jag läste någonstans att de är porfyllda (eller något sånt) med poly. Är det någon skillnad?
|
| 05 May 2013, 13:14 |
|
 |
|
Crimson
|
Det är bokstavligen så att det gamla Avri typen av lack där dem lackar gitarrerna med 2mm tjock poly klarlack och sedan knappt 1mm nitro över det har flyttats ner till Mexikos Classic division.
Och den nya Avri serien har fått Thin skin lackade kroppar istället. På så sätt så får man två mycket nöjda målgrupper. Det är vad jag tror.
_________________ Shine On You Crazy Diamond
|
| 05 May 2013, 13:19 |
|
 |
|
Cabretta
|
Osse wrote: Jag kan inget om gitarrlacker, men jag läste någonstans att de är porfyllda (eller något sånt) med poly. Är det någon skillnad? Kanske är dom porfyllda med poly, men det kanske de amerikanska är också , åtminstone har ju ryktet gått att det är så i vissa fall.Hyperintressant och kul, men hur ska man då kunna hålla priserna uppe på amerikanska gitarrer, frågar jag mej. Skillnaden mellan en Mex Classic och en USA Reissue blir då???? EDIT.) Såg Crimsons förklaring efter att jag skrivit, stämmer säkert.
|
| 05 May 2013, 13:21 |
|
 |
|
snutstrut
|
Jag har en av de sista AVRI från förra serien. Den har INTE två mm poly under nitron. Porfyllt med poly, men inte särskilt tjock lack alls egentligen. Fortsättningen i diskussionen nitro/ poly tänker jag inte ge mig in i....
Jag trodde också att Fender inte skulle våga sälja mexikanska nitro, då de alltför mycket konkurrerar med deras amerikanska AVRI.
|
| 05 May 2013, 13:32 |
|
 |
|
Crimson
|
Det här är en Jazzmaster från gamla AVRI serien som jag lackade om till SeaFoam Green i Nitro. Så här såg den ut när jag fick den. I grund och botten var det något riktigt tät porfyllare som inte ens gick att ta bort, som pansarvagn. Fick sanda otroligt länge för att få bort det. Sedan 2 mm Poly undercoat för att få det slät och fint utan att ådringen visar sig igenom och sedan 1mm cirka färg, Oly White. Och klarlack. Ta t.ex en sådan kropp och smeta på färgborttagare, det löser upp endast nitro lacken som inte är så mycket alls. Sedan måste du sanda i timmar för att få bort Poly Undercoaten. Det är nödvändigt för att få ut alla gitarrer i tid, om dem skulle lacka från undecoat till topcoat med nitro skulle det ta alldeles för långt tid.    
|
| 05 May 2013, 14:56 |
|
 |
|
snutstrut
|
Jo, jag minns de där bilderna från en annan tråd. Min strata ser inte alls ut på de ställen jag fått chip. Inget märkvärdigt alls faktiskt. Det kanske skiljer sig mellan år, modeller och vem som utfört jobbet. För det sker väl alltid manuellt hoppas jag?
|
| 05 May 2013, 20:19 |
|
 |
|
Crimson
|
Jo det kan ju vara skillnad, det är ju mycket handarbete ändå involverad. Men vad jag påpekade mest var att den gamla AVRI sättet att lacka har flyttats ner till Mexiko's Classic avdelning och den nya AVRI har fått Thin Skin.
Det är vad jag tror och faktiskt hoppas på, för det skulle vara bra nyheter.
Skillnad mellan Classic och US Standrad? Jo det kanske blir svårare för dem att prissätta rimligt där. Men Mexikos har ofta tyngre kroppar och ibland flerbitarskroppar som övergår 5 bitar och det varierar mellan Poplar och Al.
Medans US har mer jämnar vikt på deras kroppar, inte allt för lätta och inte allt för tunga, bättre mickar(smaksak kanske), bättre band etc
Men jag gillar Mexikos Classic sortiment mer, det har jag alltid gjort, gillar verkligen inte Two point stallen på Standards, aldrig kunnat få det att funka. Sen så är det riktigt bra startkit för nybörjare samt bra gitarrer att ha om man ska byta mickar för att spela skiten ur, behöver inte vara rädd om den så att säga.
|
| 05 May 2013, 21:26 |
|
 |
|
no16
|
Synd bara att de gör det på Classic och inte Classic Player.... Classic är ju ändå fucked up med 7.25" och vintagef frets...
|
| 05 May 2013, 21:27 |
|
 |
|
Din_Mentor
|
no16 wrote: Synd bara att de gör det på Classic och inte Classic Player.... Classic är ju ändå fucked up med 7.25" och vintagef frets... mmm +1
|
| 05 May 2013, 21:32 |
|
 |
|
LieMfB
|
Intressant. Jag håller på att nitrolacka en kropp nu, och det är ett jävla sprejande för att få det slätt (jo, jag använde porfyllare, men det blir ändå små små gropar i den porösa askkroppen). Det ante mig, att Fender "fuskar" för att det ska gå fortare och bli billigare.
Förresten så är det lite festligt om de nitrolackar 70-talsmodeller (typ '72 Tele Custom) som aldrig var annat än polyester i originalen.
|
| 06 May 2013, 02:14 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Känns som om man länge jobbat med att få bort/minska information om vilken fabrik/land som modellerna tillverkas i. Att kunna tillverka en modell i båda fabrikerna , eller växelvis skulle man troligen tjäna på.
För några år sen var jagg övertygad om att de enda USA tillverkade modellerna skulle vara Custom Shop och övrigt tillverkning utlagd på Mexico, Japan, Korea osv.
Men nu är jag inte riktigt lika säker längre. 'made in Usa' verkar betyda en hel del både för den amerikanska hemmarknaden och i Asiatiska länder. I Europa verkar det dock bleknat en hel del speciellt bland yngre.
| 06 May 2013, 08:59 |
|
|