| Author |
Message |
|
Plexiglas
|
 om du hade ca 25K.....
...som brände i fickan.... vilken gitarrbyggare skulle du då gå till för att få din custombyggda gura?
_________________http://www.facebook.com/gudarsskymningSjälvklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!
|
| 06 May 2013, 19:04 |
|
 |
|
snutstrut
|
 Re: om du hade ca 25K.....
Fano!
|
| 06 May 2013, 19:06 |
|
 |
|
nilo
Joined: 02 Jan 2008, 13:09 Posts: 2743 Location: Sverige: Skåne: Ystad.
|
Metamatic. 
|
| 06 May 2013, 19:07 |
|
 |
|
Plexiglas
|
glömde skriva att det skulle va en svensk i första hand, förlåt pöjkar!
_________________http://www.facebook.com/gudarsskymningSjälvklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!
|
| 06 May 2013, 19:08 |
|
 |
|
Plexiglas
|
nilo wrote: Metamatic.  har du erfarenhet av Lars byggen?
|
| 06 May 2013, 19:18 |
|
 |
|
Frisk
|
Strandberg. Sen vet jag inte om 25k hade räckt exakt men då hade jag nog sparat till resten. Om jag fick 25k så kan jag tänka mig spara ihop till resten alltså.
Ingen annan i Sverige hade nog varit aktuell för min del.
|
| 06 May 2013, 19:25 |
|
 |
|
Plexiglas
|
Frisk wrote: Strandberg. Sen vet jag inte om 25k hade räckt exakt men då hade jag nog sparat till resten. Om jag fick 25k så kan jag tänka mig spara ihop till resten alltså.
Ingen annan i Sverige hade nog varit aktuell för min del. berätta mer!
|
| 06 May 2013, 19:37 |
|
 |
|
nilo
Joined: 02 Jan 2008, 13:09 Posts: 2743 Location: Sverige: Skåne: Ystad.
|
Plexiglas wrote: nilo wrote: Metamatic.  har du erfarenhet av Lars byggen? Har provat ett gäng han har och han har lackat om toppen på min pålle. Hans jobb är fantastiska. Halsarna på hans byggen går att shredda på trots att de är fetasom satan. Blir aldrig svårspelat. Grym ton i plankorna med mycket träig ton och resonans så att hela kroppen skakar.
|
| 06 May 2013, 19:49 |
|
 |
|
Plexiglas
|
låter ju intressant.... hittade en byggtråd från nåt forum och gitarrerna där såg ju FANTASTISKA ut! Bra att veta att de låter bra också! 
|
| 06 May 2013, 19:51 |
|
 |
|
pippo
|
+1 på metamatic
_________________ 'Blah, blah, wof, wof'
|
| 06 May 2013, 19:52 |
|
 |
|
FillmoreEast
|
Ja, en Les Paul Sunburst av herr Metamatic tror jag.
|
| 06 May 2013, 21:27 |
|
 |
|
Jo E
Joined: 16 Jul 2009, 16:20 Posts: 2087 Location: Tjockhult 08 Stockholm
|
Arne Arvidson gör väljudande gitarrer också, och man kan också om man är snäll få bestämma formen själv Gör grymma grejor... Man måste nog ringa...08-6410659 (ett av de få tel nr jag kan utantill fortfarande, det säger en del...)
_________________It´s all in the ears of the beholder https://edlersrevolution.bandcamp.com/
|
| 06 May 2013, 21:28 |
|
 |
|
EvilHomer
|
Är skam att säga inte så välbevandrad bland svenska byggare, men med 25 papp i fickan som skall till en gitarrbyggare hade jag valt Bill Crook. Lär iof inte stanna vid 25 om man räknar in frakt, tull och moms tyvärr. Måste det vara svenskt hade jag i dagsläget valt förstärkare istället, en Olsson Custom Reverb 36. Lite off topic kanske, men yum yum...
_________________ "Jazz is not dead - it just smells funny"
|
| 06 May 2013, 21:42 |
|
 |
|
Wåhlin
|
Eternal Guitars, Chichester, England. Så skulle jag spara 5-10k på kuppen! 
|
| 06 May 2013, 21:45 |
|
 |
|
Plexiglas
|
FillmoreEast wrote: Ja, en Les Paul Sunburst av herr Metamatic tror jag. njae, nån LP blir det inte den här gången..... 
|
| 06 May 2013, 21:54 |
|
 |
|
Magnus Olsson
Joined: 09 Dec 2007, 23:13 Posts: 10976 Location: I skogen utanför Göteborg
|
Vem som helst som tog tillbaka gitarren om jag inte var 100% nöjd med den. Skulle hellre leta till jag hittade en redan färdig som var som jag ville ha det än få en ny byggd.
Utanför landet så de jag brukar använda, Ibanez Japan custom shop.
/Magnus
_________________ "Playing guitar really helps your guitar playing"
|
| 06 May 2013, 21:55 |
|
 |
|
Plexiglas
|
EvilHomer wrote: Är skam att säga inte så välbevandrad bland svenska byggare, men med 25 papp i fickan som skall till en gitarrbyggare hade jag valt Bill Crook. Lär iof inte stanna vid 25 om man räknar in frakt, tull och moms tyvärr. Måste det vara svenskt hade jag i dagsläget valt förstärkare istället, en Olsson Custom Reverb 36. Lite off topic kanske, men yum yum... Nä, stärk e jag klar med för länge sen, har allt jag någonsin önskat så där är det lugnt! 
|
| 06 May 2013, 21:56 |
|
 |
|
Frisk
|
Plexiglas wrote: Frisk wrote: Strandberg. Sen vet jag inte om 25k hade räckt exakt men då hade jag nog sparat till resten. Om jag fick 25k så kan jag tänka mig spara ihop till resten alltså.
Ingen annan i Sverige hade nog varit aktuell för min del. berätta mer! En del av hans designs tilltalar mig samt att han bygger fantastiska instrument (har inte testat själv). Han bygger bra sju och åttasträngade gitarrer, fanned frets, utan huvud osv. Sånt gillar jag. Sen så vet jag ingen annan som bygger såna typer av gitarrer med den kvalitén i Sverige. Söker man sig utomlands så finns ju fler alternativ, fast det behöver man ju faktiskt inte förutsatt att man har tid att vänta då väntetiderna nog är ganska långa just nu. Dock så skulle jag nog aldrig betala mer än 30k för en gitarr, då skulle jag hellre lägga dessa pengar på att bygga en liten verkstad och börja bygga gitarrer själv. Just vid 20-25k går gränsen för mig.
|
| 06 May 2013, 22:15 |
|
 |
|
Wåhlin
|
Magnus Olsson wrote: Vem som helst som tog tillbaka gitarren om jag inte var 100% nöjd med den. Skulle hellre leta till jag hittade en redan färdig som var som jag ville ha det än få en ny byggd.
/Magnus Men... Varför skulle den inte bli som du vill ha den - om det är du som bestämmer hur du vill ha den..? Ett custombygge måste ju i alla lägen kunna slå nåt färdigt du letar upp. Det är ju det som är själva meningen.
|
| 06 May 2013, 22:35 |
|
 |
|
poxxed
|
Wåhlin wrote: Magnus Olsson wrote: Vem som helst som tog tillbaka gitarren om jag inte var 100% nöjd med den. Skulle hellre leta till jag hittade en redan färdig som var som jag ville ha det än få en ny byggd.
/Magnus Men... Varför skulle den inte bli som du vill ha den - om det är du som bestämmer hur du vill ha den..? Ett custombygge måste ju i alla lägen kunna slå nåt färdigt du letar upp. Det är ju det som är själva meningen. Hur mycket man än specar och custommajsar så vet man ju inte hur det kommer låta (rent akustiskt) om gitarren förrän man sitter där med den. Tror det är det han menar. Dessutom har Magnus mail.
| 06 May 2013, 22:49 |
|
 |
|
Magnus Olsson
Joined: 09 Dec 2007, 23:13 Posts: 10976 Location: I skogen utanför Göteborg
|
Wåhlin wrote: Magnus Olsson wrote: Vem som helst som tog tillbaka gitarren om jag inte var 100% nöjd med den. Skulle hellre leta till jag hittade en redan färdig som var som jag ville ha det än få en ny byggd.
/Magnus Men... Varför skulle den inte bli som du vill ha den - om det är du som bestämmer hur du vill ha den..? Ett custombygge måste ju i alla lägen kunna slå nåt färdigt du letar upp. Det är ju det som är själva meningen. Jo, form, halsprofil, spec osv blir ju exakt som man vill ha det. Men man vet ju inte om det blir en gitarr som låter exakt som man ville förrän den är färdig (och då är det försent att göra något åt). Och man vet verkligen inte om det är ett "magiskt" exemplar förrän den är spelad några månader. Nej, det tycker jag inte att det gör. För mig är custombyggen att kunna få en spec, profil eller form som inte finns typ "jag gillar allt men vill ha fast stall istället för svaj och switchen där istället för där den sitter nu". Inte att det blir en bättre gitarr på nått sätt. Bättre menat som "ljud/hur det låter egenskaper", inte hur den känns att spela på, känns att spela på är bara vana i förhållande till vad man spelat på tidigare. Går man igenom 100 redan färdiga har man väldigt mycket större odds att hitta rätt än om man får 1 gitarr byggd. Har själv massor av custom gitarrer och ingen av dem är bättre än någon av de andra väldigt bra serie tillverkade jag har. Det enda man kan känna sig ganska trygg med på custom byggen är att det mycket sällan är direkt dåliga. EDIT: Menar precis som herr Poxxed skrev. /Magnus
_________________ "Playing guitar really helps your guitar playing"
|
| 06 May 2013, 22:55 |
|
 |
|
Cabretta
|
Jag tror inte på fantastiska ex utan på custom, så jag beställer en Les Paul Special single cut med en tum tjock hals utan binding av Arne Arvidsson. Tror jag låter kroppen bli kopparfärgad och halsen brun/natur. Wraparoundstall och P90. Lätt måste den bli också, under 3 kg. Arvidsson väljer jag bara för ryktet, kan omöjligt gå fel, finns säkert andra bra också. Nöjd så  . EDIT.) Rostfria band också, givetvis  .
Last edited by Cabretta on 07 May 2013, 13:03, edited 1 time in total.
|
| 06 May 2013, 23:16 |
|
 |
|
Jo E
Joined: 16 Jul 2009, 16:20 Posts: 2087 Location: Tjockhult 08 Stockholm
|
Cabretta wrote: Jag tror inte på fantastiska ex utan på custom, så jag beställer en Les Paul Special singlecut med en tum tjock hals utan binding av Arne Arvidsson. Tror jag låter kroppen bli kopparfärgad och halsen brun/natur. Wraparoundstall och P90. Lätt måste den bli också, under 3 kg. Arvidsson väljer jag bara för ryktet, kan omöjligt gå fel, finns säkert andra bra också. Nöjd så  . Där slog du huvudet på spiken, en sådan typ av gitarr är en av Arnes favoriter. Enkelt inget onödigt "bjäfs" då är det "biten" som är det avgörande....
_________________It´s all in the ears of the beholder https://edlersrevolution.bandcamp.com/
|
| 06 May 2013, 23:23 |
|
 |
|
JTM
Joined: 03 Nov 2008, 21:14 Posts: 1369 Location: Dorotea Lapplands Sydport
|
Om du är ute efter en bra gitarr tror jag ärligt att du vinner på att leta rätt på en "fabriksgura", med dagens priser går det att göra fynd. För 25k har du en hel del att välja på, beställa ett bygge för samma pengar resulterar nog tyvärr inte i nån lyxvariant med exceptionella egenskaper. Är däremot målet att få en "speciell" gitarr är det ju en annan sak.
|
| 07 May 2013, 08:15 |
|
 |
|
Plexiglas
|
JTM wrote: Är däremot målet att få en "speciell" gitarr är det ju en annan sak. Ja, det är det som är målet, en riktigt bra gitarr byggd efter mina egna, i det här fallet bitvis rätt avvikande från originalets specar.
|
| 07 May 2013, 08:28 |
|
 |
|
JTM
Joined: 03 Nov 2008, 21:14 Posts: 1369 Location: Dorotea Lapplands Sydport
|
Problemet är att desto mera "avvikande" önskemål som sätts upp desto mindre chans att byggaren har mallar, jiggar osv. Då sticker priset iväg ännu snabbare.. det är tid du betalar för i detta fall.
|
| 07 May 2013, 09:00 |
|
 |
|
Plexiglas
|
JTM wrote: Problemet är att desto mera "avvikande" önskemål som sätts upp desto mindre chans att byggaren har mallar, jiggar osv. Då sticker priset iväg ännu snabbare.. det är tid du betalar för i detta fall. I första hand handlar det om tjocklek på kropp och halsprofil, borde inte vara ett stort problem.
|
| 07 May 2013, 09:10 |
|
 |
|
bummer
|
BaCH
|
| 07 May 2013, 09:11 |
|
 |
|
Plexiglas
|
plötsligt förstod jag ditt nick! 
|
| 07 May 2013, 10:13 |
|
 |
|
FillmoreEast
|
Jo E wrote: Cabretta wrote: Jag tror inte på fantastiska ex utan på custom, så jag beställer en Les Paul Special singlecut med en tum tjock hals utan binding av Arne Arvidsson. Tror jag låter kroppen bli kopparfärgad och halsen brun/natur. Wraparoundstall och P90. Lätt måste den bli också, under 3 kg. Arvidsson väljer jag bara för ryktet, kan omöjligt gå fel, finns säkert andra bra också. Nöjd så  . Där slog du huvudet på spiken, en sådan typ av gitarr är en av Arnes favoriter. Enkelt inget onödigt "bjäfs" då är det "biten" som är det avgörande.... Ja, LP Junior style modellen var väl bland det första som Arne byggde. Han ägde (äger..?) väl en väldigt bra orginal Les Paul Junior singlecut dessutom?
|
| 07 May 2013, 16:07 |
|
|