View unanswered posts | View active topics It is currently 09 Jun 2026, 09:51

Reply to topic  [ 5 posts ] 
Feta gitarrer 
Author Message

Post Feta gitarrer
Fetare sound en Cheap Trick med sammanlagt 32 strängar i vibration finns inte! 12-strängad bas, 8-strängad mandocello, 12-strängad gitarr!
En dag ska jag äga en 12-strängad bas har jag lovat mig!
http://www.youtube.com/watch?v=PIZmzEpv2Eg

31 May 2013, 20:52
Profile

Post Re: Feta gitarrer
Cheap Trick och 12-strängade basar regerar! En av bassisterna jag spelar med är liksom jag själv Cheap Trick-fantast av rang, och jag hjälpte honom fixa hem en Hamer-12:a från USA för ca 10 år sen, han håller fortfarande på att lära sig spela på den, ett riktigt monster på alla sätt o vis :D

31 May 2013, 23:25
Profile

mosrite wrote:
Cheap Trick och 12-strängade basar regerar! En av bassisterna jag spelar med är liksom jag själv Cheap Trick-fantast av rang, och jag hjälpte honom fixa hem en Hamer-12:a från USA för ca 10 år sen, han håller fortfarande på att lära sig spela på den, ett riktigt monster på alla sätt o vis :D

Trodde att man var ensam i Sverige att digga Cheap Tricks sorglösa Power-pop!
Det verkar som att det är Tom Peterssons nuvarande basmärke "Waterstone" som till sist riktigt hittat hem med konceptet 12-strängad basgitarrer.
En fin sida finns i ämnet:
http://www.12stringbass.net/

01 Jun 2013, 11:02
Profile

Jeff Ament (tror jag han heter, basisten i Pearl Jam) är en annan som brukar lira tolvsträngat.

01 Jun 2013, 11:18
Profile

Kommer ihåg när jag storögd fick syn på Rick Nielsen i små diskreta annonser i Guitar Player runt ´77-´78 med en gitarr som var så sjukt snygg att jag inte fattade att det var sant. Givetvis ar det reklam för Hamer; små oansenliga annonser med en knäppskalle, en drömgitarr och bara texten "Hamer-the Ultimate". Givetvis var jag tvungen att ha en sån, och med benäget bistånd från Jerker Antoni på Musikbörsen (ja, givetvis den riktiga Musikbörsen :wink: ) så landade det till slut en i Stockholm.
Såg Cheap Trick live på Göta Lejon ´79 och ´90 tror jag det var på Cafe Opera av alla ställen. Göta Lejon var kanon, med den gamla backlinen och massor av gitarrer, spelningen på Cafe Opera var ngn skum oannonserad historia och det var inte många i "publiken" som hade ngt till övers för bandet. Lite småsegt som jag minns det men kul att se på så nära håll och i litet format. Trots att jag är gitarrist har det alltid varit bassoundet som gett mest ståpäls; har haft nöjet att spela på Hamer-12:an på flera inspelningar och den har ett brutalt fullrange-ljud och är sjukt jobbig att spela på med tre strängar att trycka ner för varje ton :D
Image

01 Jun 2013, 12:25
Profile
Reply to topic   [ 5 posts ]