View unanswered posts | View active topics It is currently 09 Jun 2026, 09:50

Reply to topic  [ 47 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Gibson träff 
Author Message

Post Gibson träff
Tre bojare hade en liten sammankomst idag. Freppezon var också bjuden men han
hade fått glapp i sina Bullet kablar och kunde inte komma.

Några casear:
Image

Lite gitarrer:
Image

Några förstärkare:
Image

Gibson Les Paul Custom med Suhr Aldrich mickar:
Image

Gibson Les Paul R8:
Image

Gibson Les Paul R8:
Image

Gibson Les Paul R7:
Image

Gibson SG med Lundgren Heaven 57:
Image

Eric Johnson Stratocaster:
Image

Marshall JCM 800 och moddad JMP:
Image

Suhr PT100:
Image

Dr Z Maz 18:
Image

Trailer Trash pedalbord 1:
Image

Trailer Trash pedalbord 2:
Image

Rack:
Image

Image

Daniel:
Image

Marcus:
Image

Får bli ett strata test nästa gång.

10 Feb 2013, 20:14
Profile

Post Re: Gibson träff
Höjdpunkterna bland effekter var Lexicon PCM80, Timeline (i stereo med PT100 och JMP), Suhr Koko Boost och Bogner XTC.
Eric Johnson stratan med rostfria band fick mest speltid.
Alla förstärkarna lät bra, skulle vara svårt att välja ut en favorit.
Testade även en del kablar. Evidence Audio lät bäst.

10 Feb 2013, 20:20
Profile

O shit vad jag sakna min SG nu, den ser precis ut som min.. :cry:

Vad roligt med en sån träff ändå :D Skulle va kul och göra det själv och träffa andra Bojare.

10 Feb 2013, 20:39
Profile

hade en hel marshall-helg för 2 år sen, sånna här träffar är ju grymt roliga och inspirerande och sen lär man ju sig skitmkt nya grejer oxå vid sådana tillfällen!

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!

10 Feb 2013, 21:49
Profile WWW

Wow, kan man säga annat än wow? :shock:

Vart var ni? Vilken stad?

10 Feb 2013, 22:13
Profile

Det var ett redigt gitarrporrande! :) Mycket godis.

Hoppas lika fantastisk musik kommer ut ur de fantastiska prylarna.

10 Feb 2013, 22:43
Profile WWW

Kungshamn. Daniel och Marcus åkte bil från Göteborg så hela deras riggar kunde inte komma med.

10 Feb 2013, 22:53
Profile

Tackar för en fantastiskt trevlig dag! Igen! Mycket lärorikt i vanlig ordning, massor med godis att planka från maestro monk och som vanligt lär det dra med sig en massa merkostnader. Reflektioner:
- LP Custom låter och känns jävligt rätt.
- Att jag skulle höra skillnad mellan Evidence kabel och andra high end kablar trodde jag faktiskt inte, men banne mig. Dock bara mellan gitarr och stärk utan nåt emellan. Mellan pedalbord och stärk märktes ingen skillnad (fastän jag inbillade det mig först, bara för jag visste vilken som var dyrast 8) ).
- Kombinationen Marshall + Dr Z lät överraskande väldigt bra.
- Köra stereo är verkligen helt fantastiskt. Fan :shock:
- SG är och förblir bland det sexigaste som finns i instrumentväg men är likförbannat omöjligt att spela på.
- Lite bättre spridning på förstärkare denna gången och som monk säger är det svårt att välja en favorit, var sak har sin charm på nåt sätt och sina egna användningsområden. Marshall är alltid Marshall...
- Riktiga rackeffekter är svårt att smälla på fingrarna med pedaler. PCM80 lät gudomligt.
- Kombinationen Suhr koko boost och Bogner Ecstacy blue är ren magi. Ger en 7-8 olika lättillgängliga nyanser av overdrive som låter kanon.
- Avsaknaden av Telecasters är påtaglig.

Men som sagt, en riktigt kul och intressant dag med mycket bra ljud och lir.

10 Feb 2013, 23:33
Profile

Och så chefen själv:

Attachments:
monk.JPG
monk.JPG [ 107.86 KiB | Viewed 5506 times ]

10 Feb 2013, 23:39
Profile

Jag bara garvar när jag ser bilderna, vilka schyssta prylar!!!

11 Feb 2013, 14:20
Profile

Men jag hittar inte länkarna, till ljudfilerna alltså... :wink:

11 Feb 2013, 15:34
Profile WWW

Det fanns tyvärr inte tid till inspelning och jag har lagt allt krut på gitarrutrustning. Äger ingen inspelningsutrustning.

11 Feb 2013, 15:52
Profile

monk wrote:
Det fanns tyvärr inte tid till inspelning och jag har lagt allt krut på gitarrutrustning. Äger ingen inspelningsutrustning.

Det var bara en liten fulpik i all välmening. Det är gött med bara bilderna också, uppskattas!

11 Feb 2013, 15:53
Profile WWW

Det där ser ut att ha varit en mycket trevlig stund man gärna skulle ha delat.

Men så mycket pedaler och förstärkare men bara en gitarr?
Skummish!

Skulle vara intressant med en diskussion om det där med stereo, faktiskt.
Det är ju bara roligt för den som spelar eller står mer eller mindre mitt i stereobilden.

Men i en annan tråd.

/Magnus

11 Feb 2013, 19:08
Profile WWW

Jag antar att du syftar på att det var för många gibsongitarrer. Stratatestet kommer nästa gång. Ibanez äger vi som tur är inte.

11 Feb 2013, 19:59
Profile

Äh, kladda på bara vad mig anbelangar. Det är klart att det oftast inte är så praktiskt med stereo alltid men visst finns det utrymme för det. Kan tänka mig lite mindre ställen där huvuddelen av ljudet kommer ur förstärkare kan det lyfta bra att bara skicka ut signalen i en liten kombo också och vinkla den lite annorlunda. Men visst, att dra med två st 4x12:or för oss vanliga dödliga är kanske att ta i. På större ställen kan det nog bara bli jobbigt om man inte har en ljudtekniker som vet vad han håller på med inbillar jag mig. Men visst gav det en helt annan dimension till ljudet med relativt enkla medel, mycket mer än jag kom ihåg sen sist jag fipplade med det för en massa år sedan. Dr Z exempelvis, lever ju nästan helt på sin punch och jag är skitnöjd med den men genom att bara dra en sladd från chorus-pedalen till den lelle Marshall kombon och vri på den lite fick man både punch och rymd, även när de var staplade rätt på varandra. Stereo mellan CAA och Marshall skall vi inte tala om, det närmsta jag kommit full-on rockstar känsla hittills. Dock en del att släpa på :) Varmt välkommen nästa gång, blir väl till sommaren tänker jag. Ta gärna med en gura, så har vi två ;)

11 Feb 2013, 20:02
Profile

Jag brukar inte ta med mer än en 4x12 när jag spelar ute men om plats finns kan jag mycket väl tänka mig att ta med två st och köra i stereo. I replokalen låter det grymt och trummisen är nöjd över att han hör mig bra. Tycker att det är rätt så många "stora" gitarrister som kör stereoriggar. Jag bryr mig inte så jättemycket om publiken kan uppfatta alla nyanser och så, jag spelar ändå mest för min egen skull och låter det bra på scenen kan man ju faktiskt bli inspirerad också.

11 Feb 2013, 21:27
Profile

kjelle wrote:
Men jag hittar inte länkarna, till ljudfilerna alltså... :wink:

:mrgreen:

11 Feb 2013, 22:03
Profile

Fan va mycket godis ...

Som ett pojkrum i en skön dröm 8)

11 Feb 2013, 22:08
Profile ICQ WWW

Det är sköna snubbar också. Finns det någon som är intresserad av att spela in kalaset hade det varit kul.
Så kan folk kritisera och klanka ner på liret, ljudet osv. Det är ju ändå Sverige vi bor i...

11 Feb 2013, 22:24
Profile

Mycket fina grejer!

Vilken av gitarrerna var bäst då?

http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ

12 Feb 2013, 10:01
Profile WWW

Jag gillar Les Paul Custom med Aldrich mickarna. Det är Daniels gitarr. Av mina gitarrer låter den röda R8an bäst.

12 Feb 2013, 10:19
Profile

Kan inte annat än instämma. Mellan R8:orna och R7:an är det ju hårklyverier i mångt och mycket. LP custom bidrar med nåt lite annorlunda som är svårt att beskriva och som inte bara har med ljudet att göra (låter och lirar skitbra dock) utan det är nåt magiskt med att hänga en kolsvart LP custom över axlarna och vrida på som tar en tillbaka till tonårstiden när man satt och plankade Priest, Ozzy etc. Mycket hög rock n roll guds-faktor 8)
Men av allt med humbuckers i den lokalen tyckte jag SG:n lät bäst och är snyggast alla dagar i veckan. Kommer sig säkert av att jag dyrkat AC/DC sen barnsben. Kan tyvärr inte hantera SG hur jag än försöker dock.

12 Feb 2013, 11:14
Profile

EvilHomer wrote:
Kan inte annat än instämma. Mellan R8:orna och R7:an är det ju hårklyverier i mångt och mycket. LP custom bidrar med nåt lite annorlunda som är svårt att beskriva och som inte bara har med ljudet att göra (låter och lirar skitbra dock) utan det är nåt magiskt med att hänga en kolsvart LP custom över axlarna och vrida på som tar en tillbaka till tonårstiden när man satt och plankade Priest, Ozzy etc. Mycket hög rock n roll guds-faktor 8)
Men av allt med humbuckers i den lokalen tyckte jag SG:n lät bäst och är snyggast alla dagar i veckan. Kommer sig säkert av att jag dyrkat AC/DC sen barnsben. Kan tyvärr inte hantera SG hur jag än försöker dock.

Intressant!

Jag har nämligen en helt vanlig custom (från 2007) som är så överjävligt bra, har aldrig testat någon bättre gitarr. Har även en R7 Custom som inte alls är lika bra. Skulle vilja hitta en R8/R9 som är lika bra som min vanliga custom..

http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ

12 Feb 2013, 11:35
Profile WWW

EvilHomer wrote:
Äh, kladda på bara vad mig anbelangar. Det är klart att det oftast inte är så praktiskt med stereo alltid men visst finns det utrymme för det. Kan tänka mig lite mindre ställen där huvuddelen av ljudet kommer ur förstärkare kan det lyfta bra att bara skicka ut signalen i en liten kombo också och vinkla den lite annorlunda. Men visst, att dra med två st 4x12:or för oss vanliga dödliga är kanske att ta i. På större ställen kan det nog bara bli jobbigt om man inte har en ljudtekniker som vet vad han håller på med inbillar jag mig. Men visst gav det en helt annan dimension till ljudet med relativt enkla medel, mycket mer än jag kom ihåg sen sist jag fipplade med det för en massa år sedan. Dr Z exempelvis, lever ju nästan helt på sin punch och jag är skitnöjd med den men genom att bara dra en sladd från chorus-pedalen till den lelle Marshall kombon och vri på den lite fick man både punch och rymd, även när de var staplade rätt på varandra. Stereo mellan CAA och Marshall skall vi inte tala om, det närmsta jag kommit full-on rockstar känsla hittills. Dock en del att släpa på :) Varmt välkommen nästa gång, blir väl till sommaren tänker jag. Ta gärna med en gura, så har vi två ;)

Jag är med dig, att spela med stereoljud är helt underbart (speciellt renaljud och bara peta ackord med lite chorus och delay).
Man får ju stånd för med mindre :D
Jag gjorde det förr, torrt i mitten och effekter i lådor sidan om eller med bara höger vänster och inget mitten.
Men jag har slutat med det helt (av många anledningar, släpa en stor av dem).
Jag tycker att man inte vinner något direkt så länge man inte står på rätt ställe, inte värt det helt enkelt.
Men jag förstår (och respekterar) att det är en smaksak.

Men en snubbe som står precis framför höger PA stapel får en rätt skumbild av gitarrljudet live.
Det blir bättre om man kör mitt och höger vänster, men fortfarande inte bra (tycker jag).

Att komma nästa gång vore grymt skoj, ni busar väl i göteborg?
Säg bara till så kommer jag direkt.
Och jag kan lova att inte ta med någon Ibanez om så önskas :D
(Fast då vet ni inte vad ni missar).
För egen del är det stärkare och annat runt om som lockar, gitarrer (oberoende av vad det är) är jag ganska ointresserad av (är inte ontresserad av gitarrer men man testar såna till man spyr på det på mässor och skit ändå :D Och har redan alldeles för många).

/Magnus

12 Feb 2013, 12:23
Profile WWW

EvilHomer wrote:
Och så chefen själv:

Man kan ju tro att herr Eric johnson själv var på plats :)

12 Feb 2013, 12:28
Profile ICQ YIM WWW

Walain wrote:
Intressant!

Jag har nämligen en helt vanlig custom (från 2007) som är så överjävligt bra, har aldrig testat någon bättre gitarr. Har även en R7 Custom som inte alls är lika bra. Skulle vilja hitta en R8/R9 som är lika bra som min vanliga custom..

Tror Daniel är i lite samma sits om jag förstått honom rätt. Och som att Måns tycker hans R8 låter bättre än R7:an. Jag är benägen att hålla med, men tror det mycket har att göra med att han påpekat det för mig innan så öron och fingrar är inte helt objektiva. I ett blindtest tror jag inte jag skulle kunna avgöra vilken som var vilken. Möjligtvis inspelat i studio om man lyssnar noggrannt men knappast i en live-situation. Vi skojade lite om att vi får kolla noga så var gubbe får med sig rätt guror hem men konstaterade fort att ingen hade blivit ledsen ändå. Alltid lika fascinerande ändå att instrument byggda på i princip identiska sätt kan skilja sig så mycket ifrån varandra, upplevt eller inte. "Vanlig" custom är väl en liten annan femma, men även där tyckte jag det var lite lustigt att när Daniel själv inte var heeelt övertygad av mickbytet så stod jag och Måns med var sitt saligt leende för det lät så jäkla bra.

12 Feb 2013, 14:57
Profile

Magnus Olsson wrote:
[Jag är med dig, att spela med stereoljud är helt underbart (speciellt renaljud och bara peta ackord med lite chorus och delay).
Man får ju stånd för med mindre :D
Jag gjorde det förr, torrt i mitten och effekter i lådor sidan om eller med bara höger vänster och inget mitten.
Men jag har slutat med det helt (av många anledningar, släpa en stor av dem).
Jag tycker att man inte vinner något direkt så länge man inte står på rätt ställe, inte värt det helt enkelt.
Men jag förstår (och respekterar) att det är en smaksak.

Men en snubbe som står precis framför höger PA stapel får en rätt skumbild av gitarrljudet live.
Det blir bättre om man kör mitt och höger vänster, men fortfarande inte bra (tycker jag).

Att komma nästa gång vore grymt skoj, ni busar väl i göteborg?
Säg bara till så kommer jag direkt.
Och jag kan lova att inte ta med någon Ibanez om så önskas :D
(Fast då vet ni inte vad ni missar).
För egen del är det stärkare och annat runt om som lockar, gitarrer (oberoende av vad det är) är jag ganska ointresserad av (är inte ontresserad av gitarrer men man testar såna till man spyr på det på mässor och skit ändå :D Och har redan alldeles för många).

/Magnus

Vi brukar husera uppe i Smögen men inte otänkbart att blir i Göteborg heller. Trevligare miljö där uppe dock, speciellt sommartid. Och nej, w/d/w kan jag inte påstå lockar mig nåt direkt, av praktiska skäl som du själv skriver. Däremot som i mitt fall, en liten kombo som inte tar nån större plats och en sladd från chorusets stereo out eller en Lavaflow pedal...enkelt och okomplicerat, så inte alls otänkbart för min del.

12 Feb 2013, 15:04
Profile

Smögen funkar också (var som funkar).
Jag bor ju i skogen utanför Stenungsund.

Jag har ju en del roliga prylar också om det önskas.

/magnus

12 Feb 2013, 16:00
Profile WWW

Stenungsund? Ja då finns det ju inga ursäkter! Av någon anledning hade jag för mig du bodde söderöver, lord knows why.

12 Feb 2013, 19:35
Profile
Reply to topic   [ 47 posts ]  Go to page 1, 2  Next