View unanswered posts | View active topics It is currently 09 Jun 2026, 09:49

Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Försäkringsärende 4sound 
Author Message

Hur ser ni på detta?

Har en vän som för ett år sedan köpte en ny Martin gitarr för ca 8000kr. Inget case ingick men han köpte det strax efter. Han köpte också en fuktare för att ha i caset och enligt honom har han varit noga med detta. För ca 3-4 mån sedan upptäckte han att det började rassla när han spelade uppe runt 12 band. Jag sa då till honom att stränga nr gitarren och låta den vila i caset och se till att den hafe fukt hela tiden. Detta gjordes i ca två veckor. Efter det så var gitarren bättre men det dröjde inte länge förän den blev sämre och det blev ospelbar runt 12 band. Han sa att det såg ut som en puckel på greppbrädan ovanför 12 band.
Gitarren åker tillbaka till 4sound där det också upptäcktes en spricka i locket.
Sprickan täckte inte garantin men den skulle gå på den 4sound försäkring som han hade tecknat. Att den var ospelbar skulle räcka med att justera dragstången sa dom.
Några dagar senare ringde dom och sa att han skulle få en ny gitarr och behövde skriva i lite papper. Efter ytterliggare några veckor hörde dom av sig och hade en bra och en dålig nyhet. Sprickan hade dom lyckats laga med hjälp av att ha fuktat gitarren, att den hade gått ihop sig. Men dom hade upptäckt att dragstången hade blivit "rundad" i själva insexhålet och att detta måste gjorts av köparen och iom detta så gällde inte försäkringen och han inte skulle få en ny gitarr. Enligt min vän så har han inte rört dragstången och han fick heller inte nått verktyg med gitarren för detta. Ord står alltså mot ord och eftersom det är över 6 mån han köpte den ligger bevisbördan på köparen.
Jag anser att även om dragstången hade fungerat så är det inget man varken ska eller kan använda för att lösa problemet med vad jag tror är en "korea puckel" han har fått på greppbrädan.

Lite nyfiken på vad ni har för tankar ang detta dilemma för kompisen.

02 Jun 2013, 11:53
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Försäkringsärende 4sound
http://www.youtube.com/watch?v=iDhIyKkNQVs

02 Jun 2013, 13:32
Profile

Tack för länken men eftersom detta är ett "försäkringsärende" så kan han ju inte göra något med gitarren. Den ligger än så länge hos 4sound. 4sound påstår ju att "puckeln" går att justera med dragstången men eftersom dom också påstår att köparen har förstört den, så måste han betala för en ny sådan och frågan är om det sedan visar sig ( vilket jag tror ) att det inte går att få gitarren spelbar på ett tillfredställande genom att justera med dragstång så undrar man hur 4sound resonerar i så fall? Då har ju köparen fått betala för en ny dragstång men att gitarren fortfarande inte går att spela på och dom då inte kan få iordning på gitarren, kan han då kräva tillbaka kostnaden för dragstången?

02 Jun 2013, 16:35
Profile ICQ YIM WWW

att laga gitarren genom att "fukta den så att den går ihop sig" tyder på en särdeles inkompetent personal i din 4Soundbutik.. Har träet spruckit så är det sprucket till det lagas. Det kanske inte syns nu då men lagat är det ju inte så länge ingen har limmat sprickan

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

02 Jun 2013, 16:47
Profile WWW

Joshunznera wrote:
att laga gitarren genom att "fukta den så att den går ihop sig" tyder på en särdeles inkompetent personal i din 4Soundbutik.. Har träet spruckit så är det sprucket till det lagas. Det kanske inte syns nu då men lagat är det ju inte så länge ingen har limmat sprickan

Håller med fullständigt.

02 Jun 2013, 17:10
Profile ICQ YIM WWW

Hmm puckel vid 12.e bandet låter som typiskt fabrikationsfel. Jag hade 2 Yamaha i rad jag fick byta ut och inte föränn jag fick en 3:e så löste det sig eftersom de bytt fabrik just för fabrikationsproblem med den modellen och det var en rätt dyr gitarr. Puckel vid 12:e bandet är inte acceptabelt på en gitarr i den prisklassen och laga sprickor med fukt det är ju att lura kunden å det grövsta.

02 Jun 2013, 17:32
Profile WWW

Jag skulle ta detta via ARN (Allmäna reklamationsnämden) kostar inget och deras utslag brukar vara Fair.

Ofta reagerar butiken i panik när de får handlingarna och lägger sig direkt av någon anledning (okunskap?)

Att komma ihåg är att om man väljer att häva köpet (pga oreparerbar gitarr) så räknas av för den tid man använt det
man får inte en flång ny , utan får lägga mellan lite i så fall. Det är ju en begagnad gitarr man reklamerar.

En del försäkringar kan dock ha annan innebörd...

02 Jun 2013, 18:36
Profile ICQ WWW

Ja det kanske är det enda rätta. Det är ju flera aspekter i detta. Dels en dragstång som affären säger att kund har haft sönder och som dom hävdar behövs för att komma till rätta med puckelproblemet men kund hävdar att han inte ens rört dragstång. Dels fuktskador som iofs inte täcks av garanti men ska täckas av försäkringen som är tecknad genom 4sound. 4sound som säger sig ha lagat sprickan med enbart fukt.
En jäkla soppa

02 Jun 2013, 18:51
Profile ICQ YIM WWW

Elmwood wrote:
Ja det kanske är det enda rätta. Det är ju flera aspekter i detta. Dels en dragstång som affären säger att kund har haft sönder och som dom hävdar behövs för att komma till rätta med puckelproblemet men kund hävdar att han inte ens rört dragstång. Dels fuktskador som iofs inte täcks av garanti men ska täckas av försäkringen som är tecknad genom 4sound. 4sound som säger sig ha lagat sprickan med enbart fukt.
En jäkla soppa

Ja det blir ju rörigt tex kan det vara deras egen personal som dragit sönder muttern , men dom skyller på kunden.

Jag tror man måste sära på de olika flen och ta de var för sig.

'bevisbördan' på konsumentens sida är ganska lindrigt , i princip att man följt instruktioner i bruksanvisningen.

Har han däremot själv pajat skruven till dragstången så får han väl stå för det , det är ju bara en skruv som ska bytas, inte hela stången hoppas jag ?

02 Jun 2013, 19:30
Profile ICQ WWW

Beviset på hur butiken beter sig räcker för mig. Jag kommer aldrig mer att köpa gitarr hos 4sound.

Byt ut orden i föregående mening i godtycklig ordning tills det betyder något så får ni vad jag menade.

03 Jun 2013, 08:26
Profile WWW

Zoid wrote:
Beviset på hur butiken beter sig räcker för mig. Jag kommer aldrig mer att köpa gitarr hos 4sound.

Men om det skulle vara så att butiken har rätt, alltså att kunden dragit sönder trossrod muttern (eller bara någon annan dem)?

Säger inte att det är så, men det skulle ju inte vara första gången någon försöker ta en penna "jag har inte gjort något, det var vatten i telefonen när jag fick den" för att få garanti på något.

Laga en spricka med fukt är ju rätt okunnigt, men att vara okunnig är rätt mänskligt.

/Magnus

03 Jun 2013, 09:36
Profile WWW

Finns några saker man kan göra i detta fallet också...

Försäkringen tecknas av ägaren direkt med försäkringsbolaget, så man kan kontakta dom själv och driva sin sak, inte bara gå på vad butiken, deras ombud, säger.

Man kan också hämta hem gitarren och lämna den till någon annan instrumentmakare och däremed få skriftligt på vad som är felaktigt och vad det skulle kosta att åtgärda (om det ens lönar sig)

Styrkt med detta kan man presentera det för bolaget och butiken , vägrar de ersätta så gå till ARN och reklamera.

03 Jun 2013, 10:25
Profile ICQ WWW

Zoid wrote:

Lite väl drastiskt att dissa hela 4Soundkedjan efter att ha läst i ett internetforum om någon annans förmodade problem.
Om vi nu utgår från att kompisens version stämmer (no offense!), är det en butik, kanske bara en säljare, och den runddragna insexmuttern kan ha varit fel innan gitarren nådde butiken. Om dom då öppnar dragstångsluckan efter kundens klagomål, är det väl en ganska naturlig slutsats att kunden har klantat sig. Det kommer nog in en hel del förstörda prylar, där kunden "inte har rört någonting", och som ändå har pajat på något magiskt sätt.

Obs, jag gör ingen bedömning av den aktuelle kompisens ärlighet, bara en reflektion över att allt som man läser på forum inte måste stämma, och vikten av att gå på egna erfarenheter i stället för på hörsägen.

"Lagningen" av sprickan är ju en annan story... Vore jag butikschef, skulle jag sträcka mig ganska långt för att undvika den här sortens trådar på ett gitarrforum, oavsett bevisläget. T.ex. reparera gratis, men inte ersätta med en ny. Beror ju på ersättningsläget från Martin, butikerna kan ju inte alltid ta smällen mellan kund och tillverkare/generalagent.

Last edited by kjelle on 03 Jun 2013, 11:36, edited 1 time in total.

03 Jun 2013, 10:43
Profile WWW

Ord står mot ord som sagt. Han sa till butiken att han inte har gjort något och att det följde inte ens med någon insexnyckel med gitarren. Sen verkar det som om det krävs en specialnyckel till detta då dragstångsmuttern sitter väldigt långt in på Martin gitarrer. Men som sagt vem som talar sanning det vet jag inte. Rena spekulationer så kan det ju vara så att "puckeln" uppkom i butik och att dom själva försökt justera detta med dragstången och dom själva dragit sönder den. Speciellt med tanke på att det är den lösningen dom förespråkar till kunden och att dom lagat spricakn med enbart fukt. Verkar inte vara en kunnig personal.

Men vad säger ni om butikens påstående om att fixa rasslet med att justera dragstången. Om nu gitarren är helt ospelbar runt 12 band och man försöker justera bort detta så inbillar jag mig att stränghöjden blir på tok för hög. Tycker även detta låter som okunskap från butiken eller att dom nonchalerar hans påstående.

03 Jun 2013, 11:32
Profile ICQ YIM WWW

Elmwood wrote:
Men vad säger ni om butikens påstående om att fixa rasslet med att justera dragstången. Om nu gitarren är helt ospelbar runt 12 band

En sk 'Koreapuckel' kan ej justeras bort , det uppstår där greppbrädan och hals möter kroppen och konstruktionen är som starkast, Däremot kan det uppstå av att gitarren varit dåligt justerad under en längre tid, även temperaturskillnader , eller helt enkelt en träbit som inte vara gitarrhals.

Har även haft Gibsons som haft detta problem där det verkar som om limmet rest sig under greppbrädan.

På begagnade gitarrer som är 20 år eller äldre kan det ju tex vara så att tidigare ägare satt 013 strängar på en gitarr justerad för 009 utan att spänna halsen , sen kört med det i flera år. men på en mer eller mindre ny gitarr ska det ju inte uppstå

Möjligen kan man planahalsen och slipa banden för att kompensera /ta bort puckeln men det anser jag inte går under termen 'justera' . Och eftersom Truss roden är paj så går det ju inte ändå i detta fall.

03 Jun 2013, 14:28
Profile ICQ WWW

Som Mike säger, en Koreapuckel går inte att justera bort med trussrodd (oftast ingen annan puckel heller).

/Magnus

03 Jun 2013, 14:38
Profile WWW

Magnus Olsson wrote:
Som Mike säger, en Koreapuckel går inte att justera bort med trussrodd (oftast ingen annan puckel heller).

/Magnus

+1

Bra reklam för 4-sound hursomhelst.. Är det värt att tjafsa med kunden när gitarren uppenbarligen inte är juste?

Påminner mig om när jag för andra gången hämtade min Audi från märkesverkstan med en ny buckla i plåten.. Första gången gick det bra och dom fixade det, andra gången nekade dom blankt.. Så behandlar man kunder på vissa ställen. (Sa han bittert.. hehe)

03 Jun 2013, 14:45
Profile

Uppdaterat.

När han var inne och lämnade gitarren så sa 4sound att garantin inte gällde för fuktskador men att det var tur att han hade tecknat försäkring får då skulle den täcka upp för detta.
Nu påstår dom att Martin har haft för många försäkringsärenden gällande fuktskador så Martin tar inte på sig något gällande fuktskador längre. Med andra ord han får inget överhuvudtaget genom försäkringen enligt 4sound.

03 Jun 2013, 17:33
Profile ICQ YIM WWW

Elmwood wrote:
Uppdaterat.

När han var inne och lämnade gitarren så sa 4sound att garantin inte gällde för fuktskador men att det var tur att han hade tecknat försäkring får då skulle den täcka upp för detta.
Nu påstår dom att Martin har haft för många försäkringsärenden gällande fuktskador så Martin tar inte på sig något gällande fuktskador längre. Med andra ord han får inget överhuvudtaget genom försäkringen enligt 4sound.

Men va fan, det är väl 4Sound som han tecknat försäkringen med, inte Martin? Det känns inte rätt att kedjan ändrar villkoren under perioden som är betald. Låter som om dom tänjer på villkoren, och gör ett försök att få din kompis att backa. Med den bakgrunden skulle jag dra det till ARN.

03 Jun 2013, 18:03
Profile WWW

Är inte slut än.
Kompisen köpte ett case direkt och en fuktare att ha i gitarren. Allt för att sköta om gitarren.
Nu verkar det som om 4sound hävdar att om det har blivit fuktskador på halsen så räcker det inte med att ha den i caset med fukt utan då måste man även ha en luftfuktare stående i rummet för att undvika såna skador.

03 Jun 2013, 18:18
Profile ICQ YIM WWW

Skandal av 4Sound.... Om dom har nån slag pr-chef så skulle man maila denna tråd till denne person och pojken skulle få en ny gitarr på studs.

03 Jun 2013, 19:08
Profile ICQ YIM WWW

Elmwood wrote:
Är inte slut än.
Kompisen köpte ett case direkt och en fuktare att ha i gitarren. Allt för att sköta om gitarren.
Nu verkar det som om 4sound hävdar att om det har blivit fuktskador på halsen så räcker det inte med att ha den i caset med fukt utan då måste man även ha en luftfuktare stående i rummet för att undvika såna skador.

De i den butiken är verkligen ute på tunn is.
Förstår de inte att en sån här grej aldrig passerar tyst? Att de kommer upp på nätet, snackas om osv.
Verkligen inte bra goodwill.

Med det sagt så har jag sett så många grejer därfolk försöker ta pennor i butiker ochkör med "skrik så får du" taktik, så lite förstår man att de är luttrade i butiker idag.
Det och (gäller ej detta fall) folk köper det billigaste som finns och förväntar sig att det skall hålla och vara lika bra som det dyraste. Har set folk som kommit tillbaka med 900:- gitarrer efter fyra år och tyckt att de skall få en ny för att den torkat av att stå i sommarstugan.

/Magnus

03 Jun 2013, 19:32
Profile WWW

En Martingitarr på en fysisk "riktig" butik... Med försäkring.. Case och luftfuktare.. Det ska räcka!

Vad var fördelen gentemot Thomann nu igen??? Man får nöjet att fysiskt träffa den som blåser en?

03 Jun 2013, 19:38
Profile

Vilken butik talar vi om?

03 Jun 2013, 21:42
Profile

Eftersom det inte är mig det handlar om vill jag heller inte hänga ut butiken i fråga.

03 Jun 2013, 22:03
Profile ICQ YIM WWW

Hänga ut?? Det här handlar ju om konsumentupplysning!! Stad och butik, tack.

03 Jun 2013, 22:36
Profile

Förstår inte problemet heller, butiken tjänar ju mer på att ge honom en ny gitarr ,den fakturerar dom bolaget. Bolaget reglerar skadan på uppgifter från butiken. Så varför tjafsa överhuvudtaget?

Bolaget är sen återförsäkrat i Lloyds eller liknande multimegabolag osv.....

Kaffepengar vi pratar om här.

04 Jun 2013, 08:53
Profile ICQ WWW

Det är väl vettigt att inte hänga ut någon/något när man bara har fått ena sidans syn på storyn.

/Magnus

04 Jun 2013, 09:50
Profile WWW

Det är kanske Martin Guitars som är bromsklossen? Om man kollar hemsidan, ang garanti, refererar dom till instruktionsboken:
http://www.martinguitar.com/images/stor ... eeding.pdf

Där kan man läsa, under "Proper Care of Your Guitar/Humidity, Temperature and Storage" att fabriken håller 45-55% relativ fuktighet, och att alla avvikelser från det påverkar gitarren. Ju snabbare förändringar, desto värre. Under kapitlet "Necks and Tops" beskrivs det hur halsen och toppen rör sig med fukt och ålder, d.v.s. bowing och bellying. Jag hittar inte något som uttryckligen beskriver tid eller tillåtna fuktigheter/temperaturer, och det är kanske haken. Det beskrivs att gitarren kommer att förändras med ålder och klimat kort och gott.

Kan det vara så att Martin helt enkelt klassar klimat som Sveriges som riskfyllda, och därmed inte ingående i garantin? I USA och Kanada gäller "Limited life time warranty" men enligt Martin inte i resten av världen. Strider förmodligen mot svensk konsumentlagstiftning, som blir gällande här. Tolkningen däemot kan ju bli knepig. T.ex. säger Martin "With the adjustable neck rod, the neck can be adjusted for relative straightness. This is not considered to be a consumer adjustment and should be made by properly equipped Martin authorized distributors" vilket i princip innebär att det inte är OK att justera själv, med garantin i behåll.

Intressant att se hur det går, Martinägare som man är. Träinstrument av solida material, monterade med hide glue och andra icke temperatur- eller fuktstabila material, kommer ju såklart att påverkas av vårt varierande klimat. Var går gränsen för vad som är OK och inte?

04 Jun 2013, 11:15
Profile WWW

Att garantin inte gäller för fuktskador tror jag är ganska generellt. Och det var därför kunden tecknade en försäkring vid köptillfället av inrådan från 4sound. Och det var det som 4sound sa till honom när han var inne och visade upp den uppemot 2 dm långa sprickan i locket, att det garantin inte gällde för detta men det skulle försäkringen täcka. Jag var med i butiken vid tillfället så jag kan intyga att det var så dom sa. Men nu har dom tydligen slagit bakut och hävdar att försäkringen INTE täcker detta.

Om han nu går vidare med detta till konsumentupplysning och ARN.
Ska han först ta kontakt med konsumenupplysning och höra vad dom tycker?
Om det sedan går vidare till ARN, behöver han ha 4sounds ställningstagande svart på vitt ( om det går ) eller räcker det med att han beskriver hur han har blivit behandlad?
Ska han ta hem gitarren och låta en gitarrverkstad med gott renommé titta på gitarren säga vad dom anser vad som behöver göras?
Annat man ska tänka på för att ha så mycket kött på benen som det går?

Tacksam för all hjälp och synpunkter :)

04 Jun 2013, 12:05
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 38 posts ]  Go to page 1, 2  Next