View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Jun 2026, 04:19

Reply to topic  [ 13 posts ] 
Hygien och etik.... 
Author Message

Post Hygien och etik....
Jag har köpt en massa pedaler genom åren på Bojen och andra ställen och tycker att man ibland får pedaler som är ingrodda med smuts, och ibland fint rengjorda objekt. De senare är naturligtvis glädjande, för vem vill ha en pedal (i o f s begagnad) full av någon annans ölspill etc…

När det gäller gitarrer är det ännu värre med tjocka lager smuts på greppbrädan, vilket inte lär vara ovanligt gissar jag.

Hur gör ni själva, rengör innan prylen skickas eller anser att det är köparens problem?
Jag rengör själv innan jag skickar, tar inte lång tid, tycker det tillhör ”god ton” :D

04 Jun 2013, 11:26
Profile

Post Re: Hygien och etik....
Mina prylar är i regel väl rengjorda redan innan jag bestämmer mig för att sälja dem, så problemet uppstår i regel icke. En av de (få) positiva aspekterna med lindrig bacillskräck. :mrgreen:

04 Jun 2013, 11:30
Profile

Jag håller också efter mina prylar, så de är aldrig skitiga så länge.
Prylar pajar bara om man inte håller efter dem.
Plus att halsar och kroppar blir klibbiga att spela med om de blir skitiga.

När jag säljer en gitarr så får den lite "vård" innan den får åka.
Putsa upp, rengöra brädan, kanske putsa banden, nya strängar och justerar efter kundens önskemål på setup osv.
Inget överdrivet, men det skall vara i bra skick och direkt spelbart.

/Magnus

04 Jun 2013, 11:48
Profile WWW

Samma sak här. Håller mina grejer rena, så när jag säljer något räcker det ofta med att bara torka ett svep över prylen innan den packas.

04 Jun 2013, 12:15
Profile

Magnus Olsson wrote:
Jag håller också efter mina prylar, så de är aldrig skitiga så länge.
Prylar pajar bara om man inte håller efter dem.

Nja, aldrig är lite väl starkt uttryckt men helt klart håller prylarna väldigt mycket längre om man sköter om dem.

04 Jun 2013, 12:40
Profile

Självklart ska det vara så rent som möjligt när man säljer ngt, jag har ibland sålt ngn gitarr med gamla strängar pga att jag inte hann byta, men då har jag skickat med ett nytt set strängar

skitiga greppbrädor är som skitiga skor och sorgkanter under naglarna; tyder på en slapp inställning till hygien ;)

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

04 Jun 2013, 12:51
Profile WWW

Skulle skämmas att sälja nåt som är skitigt, nä, mina prylar är alltid rena, de som är framme får sig en duvning nån gång i veckan av putslådan!
Men, det är ju väldigt upplyftande att köpa nåt som ser ut som ett vrak pga av smuts, fett och allmän missskötsel, för att sedan tvagas av, justeras och smörjas upp till nära nyskick, mycket tillfredställande :mrgreen:

04 Jun 2013, 16:46
Profile

Jag brukar sälja saker i bra skick. Möjligtvis byter jag inte strängar om det är en billig gitarr men å andra sidan har jag nästan aldrig sunkiga strängar på ändå så det är aldrig något problem. Det är extremt sällan som någon har haft något att klaga på och i de fallen har vi löst det med ekonomisk kompensation från min sida. (Ett case som gått upp i limningen t.ex.)

När jag köper begagnat störs jag inte av "dålig hygien" som ni kallar det. Jag förutsätter inte att få t.ex. en gitarr i toppskick. Jag har nog ganska hög toleransnivå och det ska till mycket innan jag skulle klaga. Det mesta fixar jag själv.

Dessutom tycker jag att det är kul att gå igenom gitarren. Jag vill ändå alltid justera den efter min smak med avseende på stränghöjd, relief på halsen, mickhöjd osv. Att mecka är ju nästan lika roligt som att spela ibland!

04 Jun 2013, 19:01
Profile

Urban wrote:

När jag köper begagnat störs jag inte av "dålig hygien" som ni kallar det. Jag förutsätter inte att få t.ex. en gitarr i toppskick. Jag har nog ganska hög toleransnivå och det ska till mycket innan jag skulle klaga. Det mesta fixar jag själv.

Dessutom tycker jag att det är kul att gå igenom gitarren. Jag vill ändå alltid justera den efter min smak med avseende på stränghöjd, relief på halsen, mickhöjd osv. Att mecka är ju nästan lika roligt som att spela ibland!

+1, fast jag köpte ju relativt billiga saker. Men allt beror ju på vad man förväntar sig.

04 Jun 2013, 20:18
Profile

Är med Urban, jag förväntar mig inte att det skall vara rent och snyggt när jag köper (men gör det när jag säljer).
Bryr mig inte om hur det ser ut så länge det är vad som uppgavs vid köp.

Dock blir jag petigare om det gäller elektronik, förstärkare och skit.
Saker som pajar av smuts.

/Magnus

04 Jun 2013, 20:43
Profile WWW

Att man säljer rena prylar borde väl vara en självklarhet och då är det egentligen ingen skillnad om varan är en gitarr eller något annat. Dessutom, varför överhuvudtaget visa köparen en skitig och nergunkad grej och därmed ge honom något att försöka pressa priset med?

Att man som köpare kan slå till på något skitigt, det kan jag förstå. Oftast behövs det inte så värst mycket jobb för att få en stor förbättring. Kan man då använda skitigheten till att driva ner priset, så varför inte.

/Han som prutade ner priset kraftigt på en bil som var full med hundhår. :wink:

04 Jun 2013, 20:49
Profile

Urban wrote:

Haha, störs inte heller av dålig hygien om man inte jävlats med avsikt.

Köpte en förstärkare (Bussgods), väldigt fint inslagen i kartong. När jag skruvade isär den hittade jag en hel kexchoklad utan papper mosad inuti, lite kul på nåt sätt, fanns säkert nån förklaring.

04 Jun 2013, 22:28
Profile ICQ YIM WWW

Cabretta wrote:
Urban wrote:

Haha, störs inte heller av dålig hygien om man inte jävlats med avsikt.

Köpte en förstärkare (Bussgods), väldigt fint inslagen i kartong. När jag skruvade isär den hittade jag en hel kexchoklad utan papper mosad inuti, lite kul på nåt sätt, fanns säkert nån förklaring.

Enkelt förklarat, han måste ha använt sandwichkonstruktionen som stötskydd under transporten... 8)

Jag byter i princip alltid strängar och gör egen set-up när jag får hem en gitarr så jag stör mig inte heller på lite vanlig smuts. Som säljare så skickar jag i regel gitarren nysträngad och fin om det inte prutats rejält...då hoppar jag det momentet men är aldrig så skitiga att det skulle störa. Köpte däremot en pedal av nån här på forumet där det stank cigg-rök ur kartongen nåt fruktansvärt...fick vädra pedalen helt enkelt! :D

Matte

04 Jun 2013, 23:32
Profile
Reply to topic   [ 13 posts ]