| Author |
Message |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
 Tremolo hastighet, regleromfång?
Vad tycker kollektivet är bästa hastghetsomfång på tremolo speed-ratten i gitarrförstärkare? M.a.o. hur många volymdippar per sekund, från långsanmt till snabbt?
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
|
| 10 Aug 2013, 14:00 |
|
 |
|
boozter
|
 Re: Tremolo hastighet, regleromfång?
Jag gillar och använder ofta ett brett omfång, från väldigt långsamt till ren helikopter. Med risk för att kliva utanför ämnet så är ju formen på själva volymkurvan också en avgörande faktor för hur man trivs med sitt tremolo. För att inte tala om den där förhatliga volymdippen man upplever med vissa tillverkares tremolon...
|
| 10 Aug 2013, 14:18 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
|
Menar du den där hackmateffekten som låter som förstärkaren hackar/stammar istället för upp-ner modulation av volymen?
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
|
| 10 Aug 2013, 14:25 |
|
 |
|
boozter
|
VacuumVoodoo wrote: Menar du den där hackmateffekten som låter som förstärkaren hackar/stammar istället för upp-ner modulation av volymen? Hmm... vad i det jag skrev syftar du på? Detta är charmen med skriftliga diskussioner...  Om du undrar vad jag menar med helikopter så är det nog det du beskriver som hackmat. Det blir ju mer helikopter/stammning om man har en tvär volymkurva som låter mer som om man stänger av och på volymen än att den sänks upp och ner. Jag hoppas jag berörde det du var ute efter!
|
| 10 Aug 2013, 14:59 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
|
Just det. Attackhelikopter.
|
| 10 Aug 2013, 15:27 |
|
 |
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
Då det gäller tremolo så gillar jag att ha brett omfång sen spelar ju typen av också roll på hur det upplevs. På långsamma tremolon gillar jag mjukare mer vågformigt tremolo som biastremolon typ 6G16, på snabba tremolon gillar jag istället mer hackigt av och på. Om jag skall välja typ av tremolo så blir det den vågformiga typen då jag oftast har tremolot ganska långsamt ställt.
|
| 10 Aug 2013, 15:37 |
|
 |
|
zven
Joined: 27 Dec 2007, 21:50 Posts: 2621 Location: Eskilstuna
|
ägde en Gibson ga40 för ett par år sen som jag totalrenoverade (tradera fynd brandskadad) den hade det skönaste tremolo jag hört någonsin.... var skitkul o lira med då man drog på rejält på strängarna så dippa tremolot i attacket (effekten försvann) o sen kom den tillbaka som en vindpust ... skulle kalla det progressivt tremolo helt enkelt... o skulle jag använda tremolo mera så måste det vara av ovanstående typ..... annars får det vara....
|
| 10 Aug 2013, 23:55 |
|
 |
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
zven wrote: ägde en Gibson ga40 för ett par år sen som jag totalrenoverade (tradera fynd brandskadad) den hade det skönaste tremolo jag hört någonsin.... var skitkul o lira med då man drog på rejält på strängarna så dippa tremolot i attacket (effekten försvann) o sen kom den tillbaka som en vindpust ... skulle kalla det progressivt tremolo helt enkelt... o skulle jag använda tremolo mera så måste det vara av ovanstående typ..... annars får det vara.... Den effekten får man väl om det är biasmoduleranade tremolo, då slutsteget pressas så minskar tremoloeffekten. Just på detta sätt tycker jag att Fender 6G16 tremolot är.
|
| 11 Aug 2013, 00:24 |
|
 |
|
Jo E
Joined: 16 Jul 2009, 16:20 Posts: 2087 Location: Tjockhult 08 Stockholm
|
zven wrote: ägde en Gibson ga40 för ett par år sen som jag totalrenoverade (tradera fynd brandskadad) den hade det skönaste tremolo jag hört någonsin.... var skitkul o lira med då man drog på rejält på strängarna så dippa tremolot i attacket (effekten försvann) o sen kom den tillbaka som en vindpust ... skulle kalla det progressivt tremolo helt enkelt... o skulle jag använda tremolo mera så måste det vara av ovanstående typ..... annars får det vara.... Det låter som en hit, vore kul att ha en blend funktion via en pedal på tremolot Har stött på "gamla" effekter med dynamisk fx mix, t.e.x. ADA Flanger och Roland/Boss Phase Five, fast där var det ju tvärttom mer fx ju hårdare anslag...
_________________It´s all in the ears of the beholder https://edlersrevolution.bandcamp.com/
|
| 11 Aug 2013, 02:59 |
|
 |
|
Alias123
|
Tycker problemet ofta är att inbyggda tremolospannet ligger för högt upp i frekvens - vill hellre ha långsamt än snabbt. Både min 1974X och DRRI är för snabba på långsammaste läget...  Hur modda?
|
| 11 Aug 2013, 09:05 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Alias123 wrote: Tycker problemet ofta är att inbyggda tremolospannet ligger för högt upp i frekvens - vill hellre ha långsamt än snabbt. Både min 1974X och DRRI är för snabba på långsammaste läget...  Hur modda? Plockar en textsnutt från en gammal tråd jag själv postade i ärendet, där Woodstock/Peter guidade mig. "Woodstock/Peter gav mig några förslag i denna tråden en gång i tiden, i helgen tog jag mig tid att sätta in ytterligare kondingkapacitet för att få en långsammare lägstafrekvens. Genom att sätta ytterligare en paralellkopplad 0,01-konding närmast 0,022-kondingen mitt i Woodstocks layout tidigare i tråden fick jag ner ferkvensen alldeles lagom. Långsammare undrar jag om det är användbart. Är beskrivet tidigare i ett av Woodstocks inlägg." Tråden är denna; http://www.ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=12561&p=135113&hilit=l%C3%A5ngsammare+vibrato#p135113
_________________ /Lennart
|
| 11 Aug 2013, 19:25 |
|
 |
|
zven
Joined: 27 Dec 2007, 21:50 Posts: 2621 Location: Eskilstuna
|
busse wrote: zven wrote: ägde en Gibson ga40 för ett par år sen som jag totalrenoverade (tradera fynd brandskadad) den hade det skönaste tremolo jag hört någonsin.... var skitkul o lira med då man drog på rejält på strängarna så dippa tremolot i attacket (effekten försvann) o sen kom den tillbaka som en vindpust ... skulle kalla det progressivt tremolo helt enkelt... o skulle jag använda tremolo mera så måste det vara av ovanstående typ..... annars får det vara.... Den effekten får man väl om det är biasmoduleranade tremolo, då slutsteget pressas så minskar tremoloeffekten. Just på detta sätt tycker jag att Fender 6G16 tremolot är. det är inte biasmodulerande i en gibson Ga40 les paul http://www.webphix.com/schematic%20heaven/www.schematicheaven.com/gibsonamps/ga40.pdf
|
| 11 Aug 2013, 19:48 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
Många gånger vill man matcha tremolot med låttempo. Om man inte behöver några extrema hastigheter så är smalare omfång bättre, eftersom det blir lättare att finjustera.
_________________ "Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"
|
| 11 Aug 2013, 20:38 |
|
 |
|
AHjelmAmp
|
Nja, kanske, kanske inte  De är ändå på något sätt besläktade, om jag får våga påstå det. I GA40:n moduleras arbetspunkten för tremolokanalens inputrör, så på sätt och vis är den också bias-modulerande, även om det inte är på det sätt man brukar mena; slutrörens bias. Men effekten av "depth-variationer" vid anslag kan eventuellt var likvärdiga. Tidigare hade jag själv bara testat Fender BF glimlampa, och aldrig riktigt gillat det, men provade ändå ett eget bygge med den tekniken, fast med en LED-till-LDR optokopplare, och det blev en väldigt mjuk och "trevlig" amplitudmodulering. Men sedan jag testat Fender brownface (t.ex 6G12-A) tremolot är jag helt såld. Finns inget som kan mäta sig, enligt min mening. Ett skimrande skönt komp över ackord, men du kan utan problem gå över från komp till licks, solo, t.o.m. trampa till wha-wha:n utan att tremolot skämmer sig. Överlägset det bästa jag provat! 
|
| 11 Aug 2013, 23:39 |
|
 |
|
Jo E
Joined: 16 Jul 2009, 16:20 Posts: 2087 Location: Tjockhult 08 Stockholm
|
Lynxtrap wrote: Många gånger vill man matcha tremolot med låttempo. Om man inte behöver några extrema hastigheter så är smalare omfång bättre, eftersom det blir lättare att finjustera. Det fina är just när det blir en triol känsla över treomolot, då är det inte så viktigt att det stämmer till fullo. Det ger en tredje dimension till "soundet"..hällre då snäppet för långsamt än för snabbt.... (ger en skön percussion känsla till de hele)
_________________It´s all in the ears of the beholder https://edlersrevolution.bandcamp.com/
|
| 12 Aug 2013, 06:38 |
|
 |
|
Alias123
|
Custom Sam wrote: Alias123 wrote: Tycker problemet ofta är att inbyggda tremolospannet ligger för högt upp i frekvens - vill hellre ha långsamt än snabbt. Både min 1974X och DRRI är för snabba på långsammaste läget...  Hur modda? Plockar en textsnutt från en gammal tråd jag själv postade i ärendet, där Woodstock/Peter guidade mig. "Woodstock/Peter gav mig några förslag i denna tråden en gång i tiden, i helgen tog jag mig tid att sätta in ytterligare kondingkapacitet för att få en långsammare lägstafrekvens. Genom att sätta ytterligare en paralellkopplad 0,01-konding närmast 0,022-kondingen mitt i Woodstocks layout tidigare i tråden fick jag ner ferkvensen alldeles lagom. Långsammare undrar jag om det är användbart. Är beskrivet tidigare i ett av Woodstocks inlägg." Tråden är denna; http://www.ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=12561&p=135113&hilit=l%C3%A5ngsammare+vibrato#p135113Tack Lennart och ursäkta lite trådkap!
|
| 19 Aug 2013, 21:03 |
|
 |
|
arinihsd
|
Nu blir man ju nästan nostalgisk. Tremolo. Då vill jag ju ha något som liknar min gamla FBT Jumbo 600R eller vad den nu kallades med 1X12. 40 kg jävelskap att rodda. Ljudet tycker jag var ok, med jazzgitarr.
|
| 20 Aug 2013, 03:11 |
|
|