View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Apr 2024, 17:07



Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page 1, 2  Next
John Mayer med nytt! 
Author Message
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post John Mayer med nytt!
Paradise Valley heter nya skivan som också finns på spotify. Men det visste väl ni redan?

Lyssnar nu...låter country hittills...steelguitar/slide på öppningsspåret.

Matte

_________________
the older I get, the better I was


22 Aug 2013, 08:41
Profile
User avatar

Joined: 18 Jul 2007, 19:45
Posts: 1929
Location: Karlstad
Post Re: John Mayer med nytt!
Har lyssnat igenom några gånger och har varit förväntansfull inför nya plattan då jag ska till Oslo och kolla när han kommer dit i oktober.
Ska ge den några lyssningar till innan dess. Det är dock inget nytt Continuum i mina öron. Det känns lite slätstruket och mjäkigt stundtals.
Känns som om denna och förra "Born and raised" är ganska snarlika. Inga låtar som sätter sig direkt utan kräver lyssning. "Born and raised" har dock efter ett antal lyssningar funnit sin plats i mina hörlurar:)

Tycker dock att han känns mer hemma i den lite souligare/bluesigare fåran. Eller så är det att jag känner mig mer bekväm med det:)
Tycker den typ av countrypop som han kört på de två senaste plattorna behöver vara lite skitigare. Finns inget som sticker ut och som känns unikt.
Gitarrspelet från Continuum är något jag saknar och tycker även att hans akustiska spel var intressantare på de tidigare skivorna. Mer unikt och rytmbaserat.
Kan tänka mig att han är inte dummare än att han anser att det är viktigare att tillgodose den stora skaran amerikanska radiolyssnare och det gör han nog med denna platta.
Hoppas snart på en ny trioplatta för det är verkligen där hans gitarrspel kommer till rätta.

_________________
/Thomas


22 Aug 2013, 09:30
Profile
User avatar

Joined: 18 Jul 2007, 19:45
Posts: 1929
Location: Karlstad
Post Re: John Mayer med nytt!
Tycker Tedeschi Trucks Band "Made up mind" och Garett LeBeau "Rise to the grind" är roligare att lyssna på för tillfället:)

_________________
/Thomas


22 Aug 2013, 09:36
Profile

Joined: 01 Mar 2003, 15:54
Posts: 8432
Location: Stockholm
Post Re: John Mayer med nytt!
Kan hålla med om att det stundtals låter lite "enkelt", men i mina öron är det något positivt denna gång.. Tycker att det är en rogivande platta och intressant att lyssna på.. Inte hans bästa, men hög standard har han (som Peps skulle ha uttryckt det) tycker jag.. "Dear Marie" är favvospåret hitintills..

_________________
"With great power comes great responsibility"
Stolt sponsor av Ljudbojen


22 Aug 2013, 09:44
Profile
User avatar

Joined: 03 Dec 2002, 21:30
Posts: 18992
Location: Södra sthlm SWISH
Post Re: John Mayer med nytt!
Har lyssnat några gånger och gillar den skarpt!

"Call me the breeze" är plattans svagaset spår tycker jag trots att den har ju rätt mycket JJ Calevibbar eller EC (Lay down Sally)

"You´re noone.." är ju riktigt klassisk 24-meters truckin´ kånttry :)

"I´ll be found" och "Who you love" är mina favoriter so far

Som platta är den avskalad och bakåtlutad för att inte säga lågmäld. Jag gillar också JM när han är lite bluesigare, men det är ju så många andra som kör den bagen. Jag tycker att den här plattan är riktigt bra!

_________________
-------------------------------------------------


ImageThe beat goes on and I´m so wrong


22 Aug 2013, 10:19
Profile WWW
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Re: John Mayer med nytt!
JM live är en helt annan grej, han har ju som sagt fattat grejen med airplay...

Känner samma här som med hans tidigare plattor, man måste lyssna över tid. Låtar som i början känns tradiga växer fram starkt efter ett antal lyssningar. Det är jäklar i mig en konst i sig att skriva låtar som håller. Återkommer gärna till hans tidigare plattor som drar mer åt pop-hållet.

Men visst kan man skönja längre bluesiga solon på liveversionerna av de flesta spåren på nya plattan! Det finns ju där som korta inslag, radioanpassat. Live kommer han säkert att ta ut svängarna rejält.

Matte

_________________
the older I get, the better I was


22 Aug 2013, 10:56
Profile

Joined: 04 Sep 2011, 17:21
Posts: 406
Post Re: John Mayer med nytt!
Hej.

Har följt JM från start och detta är i mina öron inte bland det bästa han gjort och
frieriet till den stora Countrypubliken (och möjligen deras pengar) känns rätt kass tycker jag,
och blir lite för mycket "Lasse Stefanz" för min smak. Tycker också han har gjort
mer tekniskt klurig och intressant musik än detta.

Slätstruket är mitt betyg, om det tillåts.

26rednef


22 Aug 2013, 11:47
Profile
User avatar

Joined: 29 Sep 2003, 10:12
Posts: 1013
Location: Östersund
Post Re: John Mayer med nytt!
Va fasen, bara jag som inte kan spela plattan?
Alla andra hans plattor går bra, men vilken låt jag än klickar på denna så får jag "connection problems"

_________________
DrSlim wrote: Äh. Jävla radhuspop för bag-in-boxpimplande Audiägare i illasittande chinos.


22 Aug 2013, 12:17
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Aug 2005, 08:04
Posts: 636
Location:
Post Re: John Mayer med nytt!
Kan bara hålla med 26rednef. Slätstruket var ordet sa Bull :(

Jag har följt John Mayer sen jag såg honom göra City Love på Claptons Crossroads DVD från 2004. Därefter följde några bra plattor, men efter Heartbreak Warfare har det gått utför. Born & Raised var en blek historia och Paradise Valley fortsätter i samma spår.


22 Aug 2013, 14:30
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Dec 2007, 11:57
Posts: 3406
Location:
Post Re: John Mayer med nytt!
.


Last edited by laros on 21 Jun 2021, 08:05, edited 1 time in total.



22 Aug 2013, 14:40
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Dec 2007, 11:57
Posts: 3406
Location:
Post Re: John Mayer med nytt!
.


Last edited by laros on 21 Jun 2021, 08:06, edited 1 time in total.



22 Aug 2013, 14:54
Profile ICQ WWW

Joined: 18 Sep 2011, 23:38
Posts: 262
Location: Skåneland
Post Re: John Mayer med nytt!
Enligt mig är detta den bästa skivan Mayer gjort. Ett av få album där jag kan lyssna på första till sista låten utan att tycka något är dåligt!


22 Aug 2013, 17:12
Profile
User avatar

Joined: 04 Mar 2009, 19:48
Posts: 395
Location: Oskarshamn
Post Re: John Mayer med nytt!
Jag tycker att Mayer var som bäst på hans 2 första plattor och gillade den "college-poppiga" framtoningen på Room for Squares och Heavier Things samt liveplattan Any Given Thursday. Melodiskt, bluesigt och svängigt. Tycker att det melodiska försvann lite på Continuum även om liveplattan som följde var väldigt bra. De två senaste skivorna är okej, men inget jag riktigt fastnat för. Har lite svårt för hans Johnny Depp-estetik och countrylir. Tycker inte det passar honom riktigt.

_________________
Tearing down the walls of eternity


22 Aug 2013, 18:25
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2563
Post Re: John Mayer med nytt!
Fick den igår och börjat lyssna in mig på den. Lite i samma stil som förra plattan, laidback. Jag gillar hans sound lika bra nu som på Continuum. Är nån låt på den här som är lite rivigare än på Born and Raised.


23 Aug 2013, 12:02
Profile

Joined: 01 Dec 2011, 23:51
Posts: 580
Post Re: John Mayer med nytt!
Lyssnat igenom två varv nu och...bortsett från de två första spåren som var riktigt bra känns resten som rena sömnpillret för mig tyvärr. Kan dock tänka mig ett en del av spåren kan bli riktigt bra live med lite mer energi.

_________________
"Jazz is not dead - it just smells funny"


27 Aug 2013, 13:43
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: John Mayer med nytt!
Lyssnade igår kväll, och det var nog för laid back för att fastna.

_________________
Image


27 Aug 2013, 16:40
Profile WWW
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post Re: John Mayer med nytt!
Ligger sjuk och tog mig äntligen tid att lyssna igenom den. Jag gillar den här också. Mycket.
H/
Bosse Östman

_________________
bneostman@live.se


31 Aug 2013, 21:58
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2563
Post Re: John Mayer med nytt!
Ny skiva på gång. Sob Rock (16 juli)
Gött gitarrsound på nya singeln :D
https://www.youtube.com/watch?v=66Ne5dVDfLM


20 Jun 2021, 20:52
Profile
User avatar

Joined: 13 Aug 2004, 10:46
Posts: 2000
Location: Göteborg
Post Re: John Mayer med nytt!
Fantastisk gitarrist men fruktansvärt sliskig och slätstruken musik i mina öron.


20 Jun 2021, 23:26
Profile
User avatar

Joined: 19 Sep 2005, 15:53
Posts: 562
Location: Mariestad
Post Re: John Mayer med nytt!
Men, det här är ju riktigt jävla dåligt på riktigt!?


21 Jun 2021, 00:40
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: John Mayer med nytt!
Skönt man inte är ensam om att tycka illa om detta. Kanske bland det sämsta jag hört i år... Alltså med sådana resurser som verkar finnas till hands, skapa sådan intetsägande smörja. Jag skulle skämmas häcken av mig om jag givit ut något liknande.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


21 Jun 2021, 09:15
Profile
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3706
Location: Hising Island
Post Re: John Mayer med nytt!
Det är ju superuppenbart att han försöker att låta som Clapton och Winwood lät typ 1987 och han sätter ju soundet 100%. Sjukt bra hantverk. Nyskapande? - Inte för fem öre. Funkar det 2021? - Det är ju redan en hit.
Han har ju redan flörtat med denna eran, kört med Rosa Jackson Soloist, och det är väl bara logiskt att han tar steget fullt ut. Kolla bra omslaget:
Image

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


21 Jun 2021, 09:21
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: John Mayer med nytt!
glassfinger wrote:
Det är ju superuppenbart att han försöker att låta som Clapton och Winwood lät typ 1987 och han sätter ju soundet 100%. Sjukt bra hantverk. Nyskapande? - Inte för fem öre. Funkar det 2021? - Det är ju redan en hit.
Han har ju redan flörtat med denna eran, kört med Rosa Jackson Soloist, och det är väl bara logiskt att han tar steget fullt ut. Kolla bra omslaget:
Image

Sjukt bra hantverk ger jag inte 5 öre för om ändamålet är ruttet, som i detta fallet, uppenbart att försöka tjäna så mycket stålars som möjligt. Killen är ju begåvad och skulle kunna göra så mycket bättre musik men här låter det som att han kastat in handduken. Sorgligt. :(

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


21 Jun 2021, 09:36
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: John Mayer med nytt!
glassfinger wrote:
Det är ju superuppenbart att han försöker att låta som Clapton och Winwood lät typ 1987 och han sätter ju soundet 100%. Sjukt bra hantverk. Nyskapande? - Inte för fem öre. Funkar det 2021? - Det är ju redan en hit.
Han har ju redan flörtat med denna eran, kört med Rosa Jackson Soloist, och det är väl bara logiskt att han tar steget fullt ut. Kolla bra omslaget:


Jag är verkligen inte särskild inlyssnad på Clapton, men jag hör verkligen inte de referenserna. Visuellt absolut, men musikaliskt tänker jag mer på Toto än Clapton. Någon speciell låt/platta du tänker på?

Och nyskapande vet jag inte om jag tycker är viktigt. Känns som att popmusik har tagits så långt det kan utan att låta illa. Tror att man nu för tiden har att välja på att vara kreativ inom redan existerande ramar, eller börja hålla på udda rytmiseringar, modal harmonik och roboteffekter.


21 Jun 2021, 09:44
Profile WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2563
Post Re: John Mayer med nytt!
Robert wrote:
glassfinger wrote:
Det är ju superuppenbart att han försöker att låta som Clapton och Winwood lät typ 1987 och han sätter ju soundet 100%. Sjukt bra hantverk. Nyskapande? - Inte för fem öre. Funkar det 2021? - Det är ju redan en hit.
Han har ju redan flörtat med denna eran, kört med Rosa Jackson Soloist, och det är väl bara logiskt att han tar steget fullt ut. Kolla bra omslaget:


Jag är verkligen inte särskild inlyssnad på Clapton, men jag hör verkligen inte de referenserna. Visuellt absolut, men musikaliskt tänker jag mer på Toto än Clapton. Någon speciell låt/platta du tänker på?

Och nyskapande vet jag inte om jag tycker är viktigt. Känns som att popmusik har tagits så långt det kan utan att låta illa. Tror att man nu för tiden har att välja på att vara kreativ inom redan existerande ramar, eller börja hålla på udda rytmiseringar, modal harmonik och roboteffekter.


John Mayer vill göra bra låtar och spela bra, det nyskapande lämnar han åt t ex Andy Summers :mrgreen:


21 Jun 2021, 10:24
Profile
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3706
Location: Hising Island
Post Re: John Mayer med nytt!
Robert wrote:
Jag är verkligen inte särskild inlyssnad på Clapton, men jag hör verkligen inte de referenserna. Visuellt absolut, men musikaliskt tänker jag mer på Toto än Clapton. Någon speciell låt/platta du tänker på?


August, Journeyman med Clapton, Back In the Highlife med Winwood. Toto-referensen absolut, fast helt utan Lukather vibbar då.

Polytone wrote:
Sjukt bra hantverk ger jag inte 5 öre för om ändamålet är ruttet, som i detta fallet, uppenbart att försöka tjäna så mycket stålars som möjligt. Killen är ju begåvad och skulle kunna göra så mycket bättre musik men här låter det som att han kastat in handduken. Sorgligt. :(


Det är spekulativt men jag blir imponerad av det jobb han gör med att verkligen sätta soundet rätt. Det är så sjukt välgjort, det hörs att det inte är ett dussin-jobb, gjort med respekt och det impar på mig.
Jag är verkligen ingen företrädare för denna musikaliska nisch och hade avfärdat det rakt av om det inte gjorts med nivån hantverksskicklighet och det fick mig att höja på ögonbrynet. Mer än så är det dock inte.

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


21 Jun 2021, 10:38
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: John Mayer med nytt!
Polytone wrote:
Sjukt bra hantverk ger jag inte 5 öre för om ändamålet är ruttet, som i detta fallet, uppenbart att försöka tjäna så mycket stålars som möjligt. Killen är ju begåvad och skulle kunna göra så mycket bättre musik men här låter det som att han kastat in handduken. Sorgligt. :(


Men herregud, vad baserar du det på? Han gör låtar med tydliga referenser till 80-talet, när det som är populärt bland kidsen idag är edm, hiphop och 90-talsnostalgi. Hade han varit ute efter en cash grab hade han väl gjort klubbmusik? Jag gillar de nya låtarna. Absolut inte hans klassiska sound, men efter att ha lyssnat på dem ett par gånger har de verkligen vuxit för mig. Vad hade du velat höra istället, för att känna att han inte gör det för pengarna?


21 Jun 2021, 11:03
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: John Mayer med nytt!
Robert wrote:

Men herregud, vad baserar du det på? Han gör låtar med tydliga referenser till 80-talet, när det som är populärt bland kidsen idag är edm, hiphop och 90-talsnostalgi. Hade han varit ute efter en cash grab hade han väl gjort klubbmusik? Jag gillar de nya låtarna. Absolut inte hans klassiska sound, men efter att ha lyssnat på dem ett par gånger har de verkligen vuxit för mig. Vad hade du velat höra istället, för att känna att han inte gör det för pengarna?

Jag har ju aldrig varit någon fan av John Mayer, har svårt för hans sångröst, så jag orkar inte gå in på vad han skulle kunnat göra istället mer än att låta någon annan sjunga och fokusera på gitarr spelet som han sköter med den äran. Kanske fokusera på gamla blues covers när han nu inte är så duktig på att komponera. :wink:

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


21 Jun 2021, 11:13
Profile

Joined: 12 Aug 2002, 23:00
Posts: 880
Location:
Post Re: John Mayer med nytt!
Korvabengt wrote:
Men, det här är ju riktigt jävla dåligt på riktigt!?


Nej, nu tycker jag du har fel. Det är snarare ganska bra.


21 Jun 2021, 11:43
Profile ICQ WWW

Joined: 12 Aug 2002, 23:00
Posts: 880
Location:
Post Re: John Mayer med nytt!
Polytone wrote:
Jag har ju aldrig varit någon fan av John Mayer, har svårt för hans sångröst, så jag orkar inte gå in på vad han skulle kunnat göra istället mer än att låta någon annan sjunga och fokusera på gitarr spelet som han sköter med den äran. Kanske fokusera på gamla blues covers när han nu inte är så duktig på att komponera. :wink:


Håller med om sångrösten. Har också lite svårt för att han envisas med ren mollpenta över en ganska durklingande harmonik. Men däremot tycker jag den nya låten är bra.


21 Jun 2021, 11:44
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 41 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: Majestic-12 [Bot], tligen and 41 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.