View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 01:17



Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page Previous  1, 2
John Mayer med nytt! 
Author Message

Joined: 12 Aug 2002, 23:00
Posts: 880
Location:
Post Re: John Mayer med nytt!
Robert wrote:
glassfinger wrote:
Det är ju superuppenbart att han försöker att låta som Clapton och Winwood lät typ 1987 och han sätter ju soundet 100%. Sjukt bra hantverk. Nyskapande? - Inte för fem öre. Funkar det 2021? - Det är ju redan en hit.
Han har ju redan flörtat med denna eran, kört med Rosa Jackson Soloist, och det är väl bara logiskt att han tar steget fullt ut. Kolla bra omslaget:


Jag är verkligen inte särskild inlyssnad på Clapton, men jag hör verkligen inte de referenserna. Visuellt absolut, men musikaliskt tänker jag mer på Toto än Clapton. Någon speciell låt/platta du tänker på?

Och nyskapande vet jag inte om jag tycker är viktigt. Känns som att popmusik har tagits så långt det kan utan att låta illa. Tror att man nu för tiden har att välja på att vara kreativ inom redan existerande ramar, eller börja hålla på udda rytmiseringar, modal harmonik och roboteffekter.


Tycker det låter väldigt mycket Clapton anno sent 80-tal, Soldano-eran. Toto finns det extremt få spår av enligt min mening.


21 Jun 2021, 11:46
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3705
Location: Hising Island
Post Re: John Mayer med nytt!
Polytone wrote:
Kanske fokusera på gamla blues covers när han nu inte är så duktig på att komponera. :wink:


Det räcker väl med Bonamassa för den biten eller? Och utifrån den jämförelsen känns ju JM:s vägval väldigt fräscht. :wink:

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


21 Jun 2021, 11:59
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: John Mayer med nytt!
glassfinger wrote:
Det räcker väl med Bonamassa för den biten eller? Och utifrån den jämförelsen känns ju JM:s vägval väldigt fräscht. :wink:

Tycker tvärtom jag. Har aldrig tidigare uppfattat Bonamassas musik som fräsch förrens jag hörde den här låten med John Mayer.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


21 Jun 2021, 12:09
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: John Mayer med nytt!
Polytone wrote:
Jag har ju aldrig varit någon fan av John Mayer, har svårt för hans sångröst, så jag orkar inte gå in på vad han skulle kunnat göra istället mer än att låta någon annan sjunga och fokusera på gitarr spelet som han sköter med den äran. Kanske fokusera på gamla blues covers när han nu inte är så duktig på att komponera. :wink:


Fan behöver man inte vara, men att en artist inte faller dig i smaken är inte samma sak som att denne bara försöker casha. Jag gillar inte grind core, men går inte runt och tror att Anal Cunt säljer ut sig. Personligen tycker jag att Mayer är oändligt mycket mer intressant än Clapton, både som gitarrist, sångare och kompositör. Tur att alla inte behöver tycka samma sak.


21 Jun 2021, 14:45
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: John Mayer med nytt!
Robert wrote:
Fan behöver man inte vara, men att en artist inte faller dig i smaken är inte samma sak som att denne bara försöker casha. Jag gillar inte grind core, men går inte runt och tror att Anal Cunt säljer ut sig. Personligen tycker jag att Mayer är oändligt mycket mer intressant än Clapton, både som gitarrist, sångare och kompositör. Tur att alla inte behöver tycka samma sak.

Jag har en teori om att man spelar ungefär det man själv skulle vilja höra. Om man tar själva musiken på allvar och inte bara vill casha in eller bli känd. Har väldigt svårt och tro att John Mayer själv skulle lyssna på den där låten. Så därför tänker jag att den kanske är spekulativ.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


21 Jun 2021, 15:29
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: John Mayer med nytt!
Polytone wrote:
Jag har en teori om att man spelar ungefär det man själv skulle vilja höra. Om man tar själva musiken på allvar och inte bara vill casha in eller bli känd. Har väldigt svårt och tro att John Mayer själv skulle lyssna på den där låten. Så därför tänker jag att den kanske är spekulativ.


Varför skulle han inte vilja lyssna på Last Train Home? För att hans idol SRV inte låter så?
Ens smak kan vara betydligt bredare än vad man tycker om eller känner sig kapabel att spela. Robben Ford har sagt att han nu för tiden uteslutande lyssnar på jazz, trots att hans skivor bara blir allt råare blues. Såg en dokumentär om Cannibal Corpse för massa år sen, där deras ena gitarrist sitter i trädgården och lirar gamla countrylåtar, och beklagar sig över att alla han lyssnar på är döda. Han gillade nog death metal för det, annars hade han knappast varit tillräckligt bra på det för att platsa i bandet.

JM har ju rört sig mellan allt från tuggummipop till ren blues till country, samt spelat van Halen-covers med mera. Han verkar vara en sån som både gillar och spelar det mesta.


21 Jun 2021, 16:26
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: John Mayer med nytt!
Robert wrote:

Varför skulle han inte vilja lyssna på Last Train Home? För att hans idol SRV inte låter så?
Ens smak kan vara betydligt bredare än vad man tycker om eller känner sig kapabel att spela. Robben Ford har sagt att han nu för tiden uteslutande lyssnar på jazz, trots att hans skivor bara blir allt råare blues. Såg en dokumentär om Cannibal Corpse för massa år sen, där deras ena gitarrist sitter i trädgården och lirar gamla countrylåtar, och beklagar sig över att alla han lyssnar på är döda. Han gillade nog death metal för det, annars hade han knappast varit tillräckligt bra på det för att platsa i bandet.

JM har ju rört sig mellan allt från tuggummipop till ren blues till country, samt spelat van Halen-covers med mera. Han verkar vara en sån som både gillar och spelar det mesta.


Jodå han skulle nog mycket väl kunna tänka sig att lyssna till "Last train home": https://www.youtube.com/watch?v=goXJTv_U-PM

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


21 Jun 2021, 20:11
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: John Mayer med nytt!
Tomas Ledin känns ruffigare :mrgreen: .

Bara att acceptera, ytterligare en storhet jag inte förstår mig på, sorry.


21 Jun 2021, 23:19
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Re: John Mayer med nytt!
Joshunznera wrote:
Har lyssnat några gånger och gillar den skarpt!

"Call me the breeze" är plattans svagaset spår tycker jag trots att den har ju rätt mycket JJ Calevibbar eller EC (Lay down Sally)

"You´re noone.." är ju riktigt klassisk 24-meters truckin´ kånttry :)

"I´ll be found" och "Who you love" är mina favoriter so far

Som platta är den avskalad och bakåtlutad för att inte säga lågmäld. Jag gillar också JM när han är lite bluesigare, men det är ju så många andra som kör den bagen. Jag tycker att den här plattan är riktigt bra!


Call me the breeze är ju den gamla JJ Cale-låten!


//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


22 Jun 2021, 07:50
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2561
Post Re: John Mayer med nytt!
Robert wrote:
Polytone wrote:
Sjukt bra hantverk ger jag inte 5 öre för om ändamålet är ruttet, som i detta fallet, uppenbart att försöka tjäna så mycket stålars som möjligt. Killen är ju begåvad och skulle kunna göra så mycket bättre musik men här låter det som att han kastat in handduken. Sorgligt. :(


Men herregud, vad baserar du det på? Han gör låtar med tydliga referenser till 80-talet, när det som är populärt bland kidsen idag är edm, hiphop och 90-talsnostalgi. Hade han varit ute efter en cash grab hade han väl gjort klubbmusik? Jag gillar de nya låtarna. Absolut inte hans klassiska sound, men efter att ha lyssnat på dem ett par gånger har de verkligen vuxit för mig. Vad hade du velat höra istället, för att känna att han inte gör det för pengarna?


Såg en tråd på The Gear Page, och det gnälldes friskt där också.
En beskrev det bra. Många klagar över att det är för lite gitarrmusik på listorna. Sen kommer det en kille som kan lira, och ligger på listorna. Klart man ska klaga då också.
Det är verkligen ner på minsta detaljnivå, klagandet. Kass ton m.m. :mrgreen:

Jag älskar hans sound på "Last Train Home". Jag växte upp på 80-talet så den musiken ligger mig varmt om hjärtat. Några tycker det är snott av Clapton och Journeyman-eran. Jag tänker mer på Fright Night och Eurythmics "This City Never Sleeps".

Lite nörderi om just den låten. Mayer gillar tydligen den kanalen och sa att dom är hans favoriter, iallafall från Europa.
https://www.youtube.com/watch?v=thQtqpDGMOY&t=955s


29 Aug 2021, 08:20
Profile

Joined: 04 Aug 2009, 11:35
Posts: 738
Location: Åstorp
Post Re: John Mayer med nytt!
Har aldrig lyssnat speciellt mkt på mannen. Vet att han är någon man bör känna o respektera till men har inte känt att han tillfört något. Men måste säga att jag gillar plattan direkt. Bara designen på omslaget - klockren 80s-flört/humor/kärlek. Älskar allt som tar mitt viktigaste uppväxtårtionde och gör nåt kul av det. Som filmen Dope t.ex. Last Train Home, bra låt. Jag tackar för tipset


04 Sep 2021, 22:26
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 41 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 36 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.