|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 7 posts ] |
|
Vinkel mellan hals och kropp
| Author |
Message |
|
Joppi
|
 Vinkel mellan hals och kropp
Har en sandbergstrata som är chimsad i bakant. Det fick mig att fundera lite på vinkeln mellan hals och kropp. Vad har ni för erfarenhet av saken, ska det vara samma vinkel eller bör det var viss skillnad?
/Jocke
|
| 01 Sep 2013, 15:32 |
|
 |
|
1337storm
|
 Re: Vinkel mellan hals och kropp
Inte helt hundra på att jag fattar frågan här, men.... Det är väl helt och hållet beroende på vilket stall man smockar dit på en given gitarr? "Höga stall" kräver ju helt enkelt lite halsvinkel, alternativt kanske att halsen ligger väldigt grunt nerfräst i kroppen, medan "låga stall" klarar sig med halsen parallell med kroppen.
_________________ ...Into the Valley of Death Rode the Sixhundred...
|
| 01 Sep 2013, 19:17 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
för att förenkla..
Fenderstyle; har halsen monterad parallellt med kroppen
Gibsonstyle; vinkel mellan kropp och hals
Det brukar hävdas att denna vinkel tillsammans med bakåtvinkel på skallen bidrar till att förbättra sustainen
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 01 Sep 2013, 19:43 |
|
 |
|
Joppi
|
Tänkte huruvida vinkeln har påverkan på setupen i kombination med relief, sadel och stallhöjd. Men jag tänkte nog inte tillräckligt långt 
|
| 01 Sep 2013, 20:49 |
|
 |
|
26rednef
|
Hej.
Detta är mest en utseendefråga hur man vill göra, Fender har valt att låta halsen skjuta upp 11mm ovanför den platta toppen, vilket ger höjdutrymme för deras svajstall med strängarana löpande parallellt med kroppen.
Gibson LP, PRS m.fl har valt att endast låta greppbredan ligga ovanför den karvade toppen och använder stall som kräver stränghöjd över toppen med 15mm, stallet är också placeat på toppens högsta punkt, vilket då gör att man måste vinkla halsen bakåt.
Den lilla vinkel det ofta är fråga om har ingen praktisk betydelse för spelbarhet, sound etc., dock blir instrumente lite opraktiskt om vinkeln blir allför stor och det har en tunn kropp.
Bigsby svaj som sknar rulle närmast stallet kräver en stränghöjd på minst 20mm för att fungera som tänkt och för dessa instrument krävs både att halsen moneras högre än toppen samt om det skall bli någorlunda snyggt också en viss vinkel.
Mvh, 26rednef
|
| 01 Sep 2013, 23:57 |
|
 |
|
dynaflux
|
Kan man undvika shimsning ska man göra det men måste man för att stallet är för lågt ställt kan man nästan alltid märka en förbättring i tonen - man får helt enkelt bättre vinkel och mer tryck på stallet. Sedan får man ställa det mot att man inte har fullgod anliggning i halsfickan men är man ambitiös gör man en "full pocket shim", man slipar ett fanér som täcker hela halsfickan så att det blir kilformat.
|
| 03 Sep 2013, 12:40 |
|
 |
|
1337storm
|
Jag har faktiskt fräst om halsfickan på ett par strator som har fått utanpåliggande Floyd. Först provshimsade jag halsen och gjorde setup, lät sitta några dagar, shimsade om, osv tills jag fick det som jag ville. Sen fräste jag helt enkelt om vinkeln på halsfickan, funkade bra. Jag resonerade som så att när man ändå har fräst och borrat för Floyd i kroppen så är den permanent Floydad och kommer inte att konverteras tillbaka. Vill man ha möjlighet att backa är full shims varianten att föredra såklart.
_________________ ...Into the Valley of Death Rode the Sixhundred...
|
| 03 Sep 2013, 18:16 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 7 posts ] |
|