| Author |
Message |
|
Spider-Man
|
 Colour me curious
Spinner vidare på lite sidosnack om färger på gitarrer från en annan tråd.. Dras ni medvetet till ngn särskild finish eller färg? Allt är ju viktigt vad gäller att få en gura att kännas perfekt, och så även färg/finish.. Frågan gäller ju mer färg eller färgkombinationer mer än typ av lack.. för det är klart att man föredrar känslan av olika typer av lack också såklart..
Själv är jag i grund och botten svag för mörkare burstfinishar.. och röda gitarrer.. mer körsbär än candy apple eller fiesta..
Gröna gitarrer har jag dock inte sett många som får det att spritta i GAS-nerverna..
_________________ "With great power comes great responsibility" Stolt sponsor av Ljudbojen
|
| 29 Aug 2013, 08:29 |
|
 |
|
Jean
|
 Re: Colour me curious
ja, skulle nog säga att färgen spelar stor roll ^^ nu är det typ bara svart som gäller skulle det dock vara en stratta / tele skulle det vara vit m svart plektrumskydd sunburst och alla andra burst klarar jag bara inte av, nog det fulaste jag vet mest alternativa jag haft var en ibanez jem fp 77 först tyckte jag den va ful som stryk, men den va så skön att spela på lärde mig att gilla den till slut, ångrar att jag gjorde mig av med den ( igen!! har haft 2 ) 
|
| 29 Aug 2013, 08:44 |
|
 |
|
Spider-Man
|
Håller med om att den där JEM:en är snygg! Jag vet att det säkert är ett helgerån, men cremefärgade pickupkåpor skulle passa bättre tycker jag..
_________________ "With great power comes great responsibility" Stolt sponsor av Ljudbojen
|
| 29 Aug 2013, 09:00 |
|
 |
|
Harvester
|
Jag tycker att det beror lite på vad det är för modell på gitarren. T.ex SG passar som vit Tele Butterscotch / vintage white Strata svart LP lemonburst
_________________ "Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997
|
| 29 Aug 2013, 09:14 |
|
 |
|
Forsman
Joined: 17 May 2008, 19:55 Posts: 1139 Location: Ösmo, 45 km söder om Globen.
|
Jag gillar röda/vinröda/cherry-guror! Har sex stycken, men det kan bli fler... http://www.fredricforsman.com/allarodagitarrer.jpg
_________________ "App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!"
|
| 29 Aug 2013, 09:25 |
|
 |
|
Spider-Man
|
Precis min "cup of tea"! Snygg samling!
|
| 29 Aug 2013, 09:31 |
|
 |
|
kjelle
|
Cherry är snyggt! Jag är precis i början av min samling, har ju en SG faded cherry. Nu vet vi hur avataren kom till! 
| 29 Aug 2013, 09:39 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
Snyggt med röda gitarrer! Den där handtagstapetgitarren däremot är ju för grönjävligt ful! Bokstavligt.. Jag gillar sunburst bäst. Tobacco, violin eller antique. Silverburst går däremot fetbort, är också lite tveksam till cherry burst såvida den inte är snyggt blekt Har försökt vara konsekvent i mitt gitarrinnehav. Ett tag hade jag mest telecasters, ett tag mest strator, ett tag hade jag en massa röda gitarrer och numera har jag mest blå och sunburst-gitarrer. Mest Gibson (men bara en med skägg såvitt jag vet) Gröna gitarrer är det fulaste jag vet i gitarrväg, förutom surf green då, som är den snyggaste 
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 29 Aug 2013, 09:49 |
|
 |
|
Magnus Olsson
Joined: 09 Dec 2007, 23:13 Posts: 10971 Location: I skogen utanför Göteborg
|
Jag föredrar nog inte någon färg framför en annan, bara jag gillar vad jag ser. Dock föredrar jag transparent lack framför heltäckande. Men de enda färger jag aldrig direkt tröttnar på är typ Ibanez vintage violin och det stuket, alla andra färger kan man i perioder bli mätt på. Det enda jag inte gillar är mörka gitarrer, det blir deppigt. Som jag har till exempel en lila som jag beställde som ljust lila men fick den mörkt lila, jag älskar gitarren men har aldrig kunnat förlika mig med färgen riktigt. Så jag byte från svarta till guld delar för att försöka få den att bli lite ljusare. En transparent vinröd som blev samma sak, mörkare n jag tänkt, då fick jag sätta i (och Gud förbjude såna mickar) zebra mickar i den. Sätter man i zebra mickar i en gitarr frivilligt är det något som jagar en på allvar. /Magnus
_________________ "Playing guitar really helps your guitar playing"
|
| 29 Aug 2013, 10:03 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Magnus Olsson wrote: Jag föredrar nog inte någon färg framför en annan, bara jag gillar vad jag ser. Dock föredrar jag transparent lack framför heltäckande.
/Magnus Det där är ju den största skillanden och sånt som kan påverka en utan att man tänker på det Jag gillar också lacker där man ser träets ådring och egenskaper bäst
| 29 Aug 2013, 10:11 |
|
 |
|
Tom-Andrew
|
Candy Apple Red! Iaf på strator... Gärna med matching headstock.  En Les Paul Custom ska vara svart. En LP Jr ska vara TV Yellow. En SG ska vara cherry. (Pelham Blue är en bubblare.) En tele gör sig bra i butterscotch eller white blonde. (Min är iofs i CAR...) En 335:a är fin i rött, men Pelham Blue är läckert också! IMHO och allt sånt. 
_________________ /Tom-Andrew
Låter det bra så är det antagligen bra...
|
| 29 Aug 2013, 10:18 |
|
 |
|
Cabretta
|
Det mesta funkar om det är smakfullt gjort. Ska dock mycket till för att jag ska lockas av neonfärger, lila eller motivlacker. Är dessutom ingen större fan av butterscotch, även om det finns undantag även här.
Matta lacker, denim eller vad dom kallar det ibland (inte så vanligt nu längre) går också oftast bort, kan dock funka i rätt sammanhang.
(Ibanezen ovan med blommor är snygg, åtminstone kroppen.)
Snyggaste färgen jag vet: Fenders ovanliga coppermist.
Last edited by Cabretta on 29 Aug 2013, 10:32, edited 2 times in total.
|
| 29 Aug 2013, 10:20 |
|
 |
|
Forsman
|
kjelle wrote: Nu vet vi hur avataren kom till!  Ouch... busted... Joshunznera wrote: Den där handtagstapetgitarren däremot är ju för grönjävligt ful! Bokstavligt.. Otippad kommentar...  Den har åtminstone inget frässkägg! 
_________________ "App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!"
|
| 29 Aug 2013, 10:22 |
|
 |
|
eskil
|
Vita gitarrer är ett plus, svarta och sunburst går tokbort.
_________________ I övrigt har jag ingen åsikt.
|
| 29 Aug 2013, 13:06 |
|
 |
|
Gibson55
Joined: 16 Jan 2008, 15:13 Posts: 744 Location: Norrtälje. SWISH
|
Har en röd LP Din Parker gillar jag , skulle själv villa ha en. 
_________________ Rookie på de mesta men glad ändå.
Last edited by Gibson55 on 29 Aug 2013, 18:42, edited 1 time in total.
|
| 29 Aug 2013, 17:34 |
|
 |
|
rocky67
Joined: 08 Apr 2007, 15:40 Posts: 1234 Location: Uppsala SWISH
|
så länge de inte är blåa eller gröna så funkar det mesta. Om jag ska välja en.....Olympic White gillar jag nog bäst.
_________________ If you're too stupid for science - try religion!
|
| 29 Aug 2013, 17:46 |
|
 |
|
Forsman
|
Gibson55 wrote: Har en röd LP Din Parker gillar jag , skulle själv villa ha en. Vi kan byta rakt av om du vill? Bytte faktiskt min Gibson Les Paul Standard Desert Burst 2005 rakt av mot denna Parker... Stod inte ut med frässkägget i Gibban... 
|
| 29 Aug 2013, 19:08 |
|
 |
|
Gibson55
Joined: 16 Jan 2008, 15:13 Posts: 744 Location: Norrtälje. SWISH
|
Forsman wrote: Vi kan byta rakt av om du vill? Bytte faktiskt min Gibson Les Paul Standard Desert Burst 2005 rakt av mot denna Parker... Stod inte ut med frässkägget i Gibban...  Min har så fint frässkägg att jag inte kan byta mot en gitarr utan skägg , just nu iaf. 
_________________ Rookie på de mesta men glad ändå.
|
| 29 Aug 2013, 19:31 |
|
 |
|
Mr Smiley
|
En liten lista i fallande skala från bäst till sämst i mina ögon. Bäst:Naturell, matt finish om det är vackert trä. Transparent, matt finish i mörka, bruna eller röda nyanser. Näst bäst:Heltäckande svart, grått eller nästan vitt, alltså någon typ av off white som Olympic White. Transparent finish i ljusare nyanser åt honung eller orange. Burst kan vara okej. Blanklackat kan vara okej. Bättre än sämst:Heltäckande färger förutom helvitt och blått. Sämst:Blanklackat helvitt. Sämre än sämst:De flesta typer av blått. Blank eller matt lack spelar ingen roll på den här nivån. Allra sämst:Ocean Turquoise Sämre än allra sämst:Daphne Blue  Observera att jag gillar blått när det gäller annat än gitarrer. Blå himmel är till exempel vackert. 
|
| 29 Aug 2013, 21:27 |
|
 |
|
pudas
|
Jag föredrar billacker typ Fender "Lake placid blue" och "candy apple red" och hatar lacker som får gitarren att se ut som någon typ av hembygds-slöjd. Men allra snyggast är James Trussart plåtgitarrer! http://www.jamestrussart.com/
_________________ pudas
|
| 29 Aug 2013, 21:46 |
|
 |
|
Majkel
|
Det sjuka är att dom färger jag gillar mest har jag inte på mina gitarrer...hur sjukt är inte det när man tänker efter...hmm. Det är i o f inte alltid man hittar en skön gitarr som har snygg färg, ibland får spelkänsla gå före utseende. Jag gillar BLÅA gitarrer! En dröm är att en dag äga denna gitarr: http://www.prsguitars.com/privatestock/gallery/1663.php  Sen är det som många andra tycker, att röda guror äger. CAR på strata är klassiskt MEN bara om halsen är tintad åt det åldrade hållet (så läskigt snyggt). En Ferrariröd gura är inte heller helt fel. Mörkröda eller vinröda Les Paulguror gillas, självklart med lönntopp där man kan se träådringen. Kan bara hålla med Magnus angående Vintage Violin, en av dom snyggaste färgerna som finns tycker jag...ångrar att jag bytte bort min 3120 med VV-färg, sinnessjukt snygg. En strata med en gulnad Olympic White finish är inte heller helt fel, gärna en äldre modell som är något sliten...funkar både med lönn och RW-hals.
|
| 29 Aug 2013, 23:28 |
|
 |
|
Majkel
|
Mmmm...den där väggen går inte av för hackor. Jädrar vad snygg JS-Ibanezen är. Säg till när du vill byta bort din apsnygga LUKE-gura btw. 
|
| 29 Aug 2013, 23:32 |
|
 |
|
Forsman
|
Majkel wrote: Mmmm...den där väggen går inte av för hackor. Jädrar vad snygg JS-Ibanezen är. Säg till när du vill byta bort din apsnygga LUKE-gura btw.  Tackar! Jo, den är ganska okej, Luken... spelar tyvärr inte så mycket på den längre. Köpte den ny -95 och har giggat över 600 gånger med den, så den är lite halvpensionerad kan man säga! Gammal bild: 
|
| 30 Aug 2013, 06:25 |
|
 |
|
Zoid
|
Jag är svag för bursts av olika slag.  [/URL]
_________________ ------------------------
Byt ut orden i föregående mening i godtycklig ordning tills det betyder något så får ni vad jag menade.
|
| 03 Sep 2013, 13:19 |
|
|