|
|
Page 1 of 1
|
[ 10 posts ] |
|
Oljade och vaxade gitarrkroppar. Stryktålighet?
| Author |
Message |
|
danielj
|
 Oljade och vaxade gitarrkroppar. Stryktålighet?
Funderat lite på det här med oljade och vaxade gitarrkroppar. Är ju ett billigt alternativ till att annars lacka. Att det då blir mindre stryktåligt än lackade gitarrer är jag helt med på. Men hur mycket mer ömtåligare blir det egentligen? Finns ju t.om Fender Custom Shop modeller som säljs med oljade kroppar numera, kanske inte ens vaxade, vad vet jag (och vad jag har förstått mig på så kan man alltså vaxa för att det ska tåla lite mer mot stötar) En annan fundering jag har är, om man kör med olja + antikvax ovanpå, blir man då tvungen att vaxa om på nytt med jämna mellanrum.? Att vaxa 2-3 gånger om året som det står på vissa burkar känns ju inte så rock n roll.. 
|
| 29 Aug 2013, 23:17 |
|
 |
|
svaj
Joined: 03 Mar 2006, 11:29 Posts: 1006 Location: Helsingborg
|
 Re: Oljade och vaxade gitarrkroppar. Stryktålighet?
Olja is the shit! Enligt mig. Vill varna för tex antikvax som säljes i vissa möbelaffärer, en platt liten burk..bisonwax?!? Den är helt värdelös när du oljat, vaxen lägger sig bara som en hinna på gitarren och vill inte härda.
Olja hellre flera lager med våtslippapper.
|
| 30 Aug 2013, 02:08 |
|
 |
|
Magnus Olsson
Joined: 09 Dec 2007, 23:13 Posts: 10971 Location: I skogen utanför Göteborg
|
Oljad eller vaxad blir snabbt skitigt, får jätte lätt hack och märken. Hur man än gör går det inte att undvika, och skiten går inte helt att få bort utan att slipa ner det.
Men det skiter man i och gör det ändå. Speciellt halsar.
/Magnus
_________________ "Playing guitar really helps your guitar playing"
|
| 30 Aug 2013, 02:42 |
|
 |
|
kjelle
|
Jag har oljat några halsar med standardreceptet 50/50 kokt linolja/balsamterpentin. Det blir hur skönt som helst att lira med, och ytterlagret härdar mekaniskt rätt bra. Däremot fastnar skit lättare, som MO påpekade. En annan notering är att inoljade halsar verkar krympa/svälla mer med fuktvariationer än lackade halsar. Om man slipar bandändarna när det är som torrast på vintern, är det dock åtgärdat en gång för alla. Antikvax har jag lagt på två halsar, tveksamt om det gör någon större skillnad. Lite blankare, men ytan blir liknande. Jag har inte upplevt att det skulle vara några problem att lägga vaxet på en oljad yta. Jag lät processen ta en vecka, inoljning, härdning över natten, lätt slipning med fin-fint slippapper nästa dag, och upprepade det 4-5 gånger, därefter vaxning. Träfärgen djupnar vackert med den behandlingen.
Visst kan man olja in kroppar, men det tar åt sig smuts och missfärgning lättare än lack. T.ex. jeans fäller rätt mycket, även på ljusa cellulosa lackade kroppar, och det borde bli något värre med olja/vax. Mekaniskt, d.v.s. för dings och så, är det nog ungefär lika bra som tunn lack, och lättare att reparera (inte som heltäckande färg naturligtvis, som kan dölja reparationer).
| 30 Aug 2013, 08:39 |
|
 |
|
26rednef
|
Hej.
Oljat trä är snyggt, men olja är inte lika effektivt skydd av träytan som en lack. Poleras den med sk. franskpolering (hur jobbigt som helst att göra) användes ofta på äldre möbler av hög kvalitet och även på violiner, gör ytan mer tålig men även då klart känsligare än en lackad.
Men, som sagt väldigt snyggt och det kan vara mer värt än att det blir tåligt.
Mvh, 26rednef
|
| 30 Aug 2013, 09:57 |
|
 |
|
Marshall
|
26rednef wrote: Hej.
Oljat trä är snyggt, men olja är inte lika effektivt skydd av träytan som en lack. Poleras den med sk. franskpolering (hur jobbigt som helst att göra) användes ofta på äldre möbler av hög kvalitet och även på violiner, gör ytan mer tålig men även då klart känsligare än en lackad.
Men, som sagt väldigt snyggt och det kan vara mer värt än att det blir tåligt.
Mvh, 26rednef Det går utmärkt att klarlacka med cellulosalack över shellac (="franskpolering") för att skydda ytan.
|
| 30 Aug 2013, 17:23 |
|
 |
|
Sterra58
|
Jag började för många år använda Osmo oljevax som ytbehandling på en del möbler jag tillverkade och blev mycket nöjd med resultatet. Detta är egentligen en hårdvaxolja avsedd för golv som efter härdning ger en hyfsat slagtålig yta.
Jag använder denna nu även vid gitarrbyggen, främst till halsens baksida. Jag brukar efter slipning av träet pensla på oljjevaxet och låta det dra i en kvart. Därefter våtslipar jag ytan med ett 400-papper tills ytan känns len. Det blir på så sätt ingen resning av fibrerna och det är bara att torka av överflödig oljevax. För bästa resultat kan man efter en vecka stryka på ännu ett tunt lager med en trasa.
_________________ _______________________________________________________ "I Finspång får man vara som man vill, det är ingen som skiter i det."
|
| 01 Sep 2013, 21:52 |
|
 |
|
26rednef
|
Hej Sterra58.
Känner väl till den, den är väldigt slitstark, men jag skulle inte använda den på ett instrument, cellulosalack eller olja, that's it för min del.
26rednef
|
| 02 Sep 2013, 06:09 |
|
 |
|
danielj
|
Har oljat tre lager med danish oil, sedan torkat 1-2 dygn och våtslipat lite efteråt. Sedan la jag på 5-6 lager antikvax, med 2 timmars torkning och torkat bort överflödet med trasa mellan gångerna.
Problemet som uppstod var dock att vaxet verkar lägga sig som en hinna.. har väntat drygt en vecka och det torkar inte.. har använt antikvaxet från gitarrdelar.se. Är detta vanligt med antikvax, eller måste man slipa det lätt efteråt om man vill få det bättre?
|
| 07 Sep 2013, 10:31 |
|
 |
|
musiknörd
|
danielj wrote: Har oljat tre lager med danish oil, sedan torkat 1-2 dygn och våtslipat lite efteråt. Sedan la jag på 5-6 lager antikvax, med 2 timmars torkning och torkat bort överflödet med trasa mellan gångerna.
Problemet som uppstod var dock att vaxet verkar lägga sig som en hinna.. har väntat drygt en vecka och det torkar inte.. har använt antikvaxet från gitarrdelar.se. Är detta vanligt med antikvax, eller måste man slipa det lätt efteråt om man vill få det bättre? Danish oil är lite speciellt... är en olja, men väl på trä´t så går den över till att bete sig som vax. så jag tror du kan skippa vaxet och istället bygga upp en bra yta av själva oljan istället.
_________________ /Rickard
|
| 07 Sep 2013, 18:35 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 10 posts ] |
|