View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Apr 2026, 11:35

Reply to topic  [ 12 posts ] 
Fender Custom Shop 
Author Message

Post Fender Custom Shop
Sitter och kikar lite på Thomann och måste säga att Fender Custom shop verkligen lyckats i år!

Rosewoodtelecaster:
http://www.thomann.de/se/fender_rosewoo ... ster_2.htm

LPB Stratocaster:
http://www.thomann.de/se/fender_57_stra ... rn_lpb.htm

CAR Stratocaster:
http://www.thomann.de/se/fender_57_stra ... rn_car.htm

White blonde Telecaster med P90 i hals (GAS...)
http://www.thomann.de/se/fender_60_tele ... 0_mbdw.htm

11 Sep 2013, 10:59
Profile

Den där LPB Stratan är jävligt ball!

Fast köpa Fender CS via Thomann är inget jag
rekommenderar. En bekant som var så ivrig att
han beställde en CS strata från Thomman och den
var helt död i ton och spelkänsla...tror han betalade 27tk
för den...sen när han insåg det fick han 15tk på Blocket efter
annonserade jävligt länge...Min strata var 3gr bättre...

11 Sep 2013, 11:37
Profile ICQ WWW

Post Re: Fender Custom Shop
Coola halsar! :)

11 Sep 2013, 11:55
Profile

Ser väl OK ut.

Men några storsäljare blir det inte. Ingen kommer att betala 30-40 pannor för något som inte ser ut som en Fender. Marknaden är mycket konservativare än så. Skulle gissa på att dessa försvinner ur sortimentet fortare än kvickt. En monumental felsatsning. Det är vad jag tror :? :? .

Hade man gjort samma sak i 8-12 pannors segmentet så hade det varit en annan sak, där är folk mer öppna för "innovationer" och mindre rädda att förlora pengar.

EDIT.) De som av ljudmässiga skäl vill testa en rosewoodhals köper en sån av Warmoth för 3000 spänn, och behåller orginalhalsen i en låda tills säljdagen närmar sej :mrgreen: .

11 Sep 2013, 12:01
Profile ICQ YIM WWW

laros wrote:
Den där LPB Stratan är jävligt ball!

Fast köpa Fender CS via Thomann är inget jag
rekommenderar. En bekant som var så ivrig att
han beställde en CS strata från Thomman och den
var helt död i ton och spelkänsla...tror han betalade 27tk
för den...sen när han insåg det fick han 15tk på Blocket efter
annonserade jävligt länge...Min strata var 3gr bättre...

Tråkigt läge, jag har aldrig beställt så dyra instrument online, vill gärna testa dom innan. Men Thomann har ju 30 dagars pengarna tillbaka-garanti som verkar rätt schysst!

11 Sep 2013, 19:39
Profile

Jag tror Cabretta har rätt, man får ju en vintage för nästan samma pris nuförtiden, i alla fall tele. Coola är dom ju, men 30+ lock utan att prova, nä!
Lite OT, har nån provat en Fender med rosewood hals, stor skillnad i ton, eller är det bara för att flasha?

11 Sep 2013, 19:49
Profile

Cabretta wrote:
Ser väl OK ut.

Men några storsäljare blir det inte. Ingen kommer att betala 30-40 pannor för något som inte ser ut som en Fender. Marknaden är mycket konservativare än så. Skulle gissa på att dessa försvinner ur sortimentet fortare än kvickt. En monumental felsatsning. Det är vad jag tror :? :? .

Hade man gjort samma sak i 8-12 pannors segmentet så hade det varit en annan sak, där är folk mer öppna för "innovationer" och mindre rädda att förlora pengar.

EDIT.) De som av ljudmässiga skäl vill testa en rosewoodhals köper en sån av Warmoth för 3000 spänn, och behåller orginalhalsen i en låda tills säljdagen närmar sej :mrgreen: .

Å andra sidan är det ju masterbuilder instrument, finns ju alltid någon som vill ha just "den" gitarren som ex. John Cruz byggt.
Jag personligen tycker det är skitkul att dom vågar tänka utanför ramarna och tillverka något som sticker ut! :D

11 Sep 2013, 19:50
Profile

Cabretta wrote:
Ser väl OK ut.

Nja, de är inte menade att bli 'storsäljare', byggs bara några enstaka ex på beställning, de är 'top of the line' produkter som ska sälja de övriga sortimentet av normala CS serier. Fender vet noga detta och därav är det inte att se som en 'felsatsning' i min mening.

11 Sep 2013, 20:16
Profile ICQ WWW

Men vadå, affärerna kryllar ju av CS-instrument som inte är byggda på beställning, typ DLX-musik, eller har jag fattat detta fel?

Är detta strået vassare alltså?

11 Sep 2013, 20:22
Profile ICQ YIM WWW

http://www.makenmusic.com/forms/2012FCSQuoteGuide.pdf
Om du kikar på den listan, så kan du specialbeställa en gitarr (så som DLX har gjort)
Vill du ha det snäppet vassare så kan du kryssa i att den ska vara masterbuild, kostar skjortan samt att du får vänta ett bra tag.
Det är just det dessa Thomann-guror är.

11 Sep 2013, 20:29
Profile

Hartsner1 wrote:
http://www.makenmusic.com/forms/2012FCSQuoteGuide.pdf
Om du kikar på den listan, så kan du specialbeställa en gitarr (så som DLX har gjort)
Vill du ha det snäppet vassare så kan du kryssa i att den ska vara masterbuild, kostar skjortan samt att du får vänta ett bra tag.
Det är just det dessa Thomann-guror är.

OK, jag är i princip för experimenterande med nya konstruktioner, skulle t.o.m. vara intresserad av en serietillverkad sån där till rätt pris. Men har Thomann beställt dessa custom tror jag att dom dragit en nitlott. Men det är som sagt bara vad jag tror.

Mycket av den psykologiska grejen och exklusiviteten försvinner ju också om Thomann beställt: "Ja liksom, jag köpte en custom...fast det är ju Thomann som står för specarna".

Kul dock att någon vågar göra nya grejer.

EDIT.) Själva idén är mysko för mej, man korsar det mest exklusiva som finns, en handbyggd gitarr av en speciell person, med det absolut minst exklusiva som finns, ett anonymt köp på nätet.

11 Sep 2013, 23:26
Profile ICQ YIM WWW

Cabretta wrote:

EDIT.) Själva idén är mysko för mej, man korsar det mest exklusiva som finns, en handbyggd gitarr av en speciell person, med det absolut minst exklusiva som finns, ett anonymt köp på nätet.

Ja det håller jag med om helt, för mig känns inte dessa 'exklusiva' men det gör det för en hel del köpare där ute , ju ovanligare ju bättre.

12 Sep 2013, 08:04
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 12 posts ]