| Author |
Message |
|
gurami64
|
 Marshall, åh min Marshall-varför brusar du?
Ljudet i min Marshall TSL 100 W topp är underbart. Men varför brusar den?
Jag har haft problem med att footswitchen glappar (Bojaren Magic Johnson har erbjudit sig att fixa det, men vi har ännu inte fått möjlighet att mötas) men vid senaste inspelningen upptäckte jag att den brusar/har en "störig ton" (lite jordfelsaktig) också.
Den brusar mest på gain och highgain kanalen. Men även på Clean. Om jag drar ut gitarrkabeln minskar bruset något, men det är ff för mycket. Om jag drar ut footswitchen ändrar inget.
Vad ska jag göra? Teorier om brusets uppkomst?
Jag kan lägga upp ett ljudklipp om det hjälper.
|
| 17 Oct 2013, 11:04 |
|
 |
|
Magic
Joined: 22 Sep 2004, 23:43 Posts: 1529 Location: Söder om landsvägen
|
 Re: Marshall, åh min Marshall-varför brusar du?
Börja med att flytta runt förstegsrör i postionerna. Se om det hjälper. (Annars får vi väl träffas, hade nästan glömt det!)
_________________http://www.myspace.com/magicjohnssonthemeanmistreatersI´ve paid my dues I've got the right to play the blues.
|
| 17 Oct 2013, 12:25 |
|
 |
|
gurami64
|
Har aldrig öppnat den, men någon gång ska vara den första. Ska man spraya ngt kontaktspar eller liknande i socklarna? Och så ska man inte ta i rören med bara händer väl? Förstegsrören är de mindre va?
|
| 17 Oct 2013, 13:11 |
|
 |
|
nilo
Joined: 02 Jan 2008, 13:09 Posts: 2743 Location: Sverige: Skåne: Ystad.
|
gurami64 wrote: Har aldrig öppnat den, men någon gång ska vara den första. Ska man spraya ngt kontaktspar eller liknande i socklarna? Och så ska man inte ta i rören med bara händer väl? Förstegsrören är de mindre va? Spraya gärna lite elektronikrengöring i socklarna, det mår dom bra av. Du kan ta i rören med bara händer, det är ingen fara om de är kalla. Annars kan du bränna dig. Förstegsrören är de mindre.
|
| 17 Oct 2013, 13:22 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Posta detta på rörforumet så får Du fler svar!
| 17 Oct 2013, 13:55 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
Om det handlar om brus (som låter "sssssssss", medan brum låter "mmmmmmm"), hjälper det knappast att spraya potarna (de brukar låta "skratsch"). Att bara flytta om rör är också tveksamt, men testa. Första jag undra är hur hög volym du har när det brusar, även gain osv. Rörstärkare har oftast ett visst brus, och high-gain förstärkare har mer. Kör du med hög gain och hög volym, mycket diskant osv, brusar det garanterat en del. Frågan är hur mycket din förstärkare brusar.
_________________ "Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"
|
| 17 Oct 2013, 15:57 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
gurami64 wrote: Och så ska man inte ta i rören med bara händer väl? Förstegsrören är de mindre va? Hmm... Du kanske ska vänta med att öppna schassit... De små rören kan du flytta runt om de heter 12AX7 eller ECC83. Dem kommer du väl åt om du tar bort gallret baktill på denna. Så länge rören inte är varma kan du ta i dem.
|
| 17 Oct 2013, 16:05 |
|
 |
|
Amp Healer
|
Här har du en sida som din tekniker bör läsa igenom, vilket också bekräftade vad jag redan misstänkte http://www.hullerum.de/Marshall/TSL122repair.html
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 17 Oct 2013, 16:19 |
|
 |
|
gurami64
|
Tack för all hjälp. I helgen ska rören av. Någon frågade hur brummet lät. Under de första 4 sekunderna på den här låten hörs det väl. Jag kör på 2:an/normaldistkanalen https://soundcloud.com/janne-samuelsson ... -your-eyesDet brusar mindre på den rena kanalen (1:an), det kan höras under de första sekunderna här: https://soundcloud.com/janne-samuelsson ... ideon-timeStärken är direktlinead in i ljudkortet. Det brusar även när jag drar ur den sladden ur stären.
|
| 18 Oct 2013, 10:49 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
gurami64 wrote: Har aldrig öppnat den, men någon gång ska vara den första.Och så ska man inte ta i rören med bara händer väl? Du bör vara extremt försiktig när Du går in i en rörstärkare utan erfarenhet, finns högspänning kvar i en mängd komponenter även om den är avstängd och sladden urdragen.
| 18 Oct 2013, 10:58 |
|
 |
|
gurami64
|
Tack för varningen Mike Är det farligt även bara att fingra på rören (utan att lossa hela innanmätet)?
|
| 18 Oct 2013, 11:21 |
|
 |
|
nilo
Joined: 02 Jan 2008, 13:09 Posts: 2743 Location: Sverige: Skåne: Ystad.
|
gurami64 wrote: Tack för varningen Mike Är det farligt även bara att fingra på rören (utan att lossa hela innanmätet)? Nej, det är inte farligt.
|
| 18 Oct 2013, 12:08 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
Jag hör inget på klippen som tyder på att förstärkaren har nåt fel. Klipp 1 verkar i mina öron normalt för distat ljud på försvarlig volym, i relation till gitarrens ljudnivå när musiken kommer in. Det som hörs på klipp 2 är typiskt brum som plockas upp via gitarren pga belysning, dataskärmar, ventilation, jordloopar m.m.
JCM 2000-serien är knappast världens mest brus- och störningsfria förstärkare. Men något "fel" per definition tycker inte jag framkommer på dina klipp.
Ang. säkerheten: det är lite som med glödlampor. Att hålla i glaset och skruva ur dem är rätt säkert. Men du ska INTE skruva upp chassit och röra nåt därinne om du inte vet vad du gör! Inte heller fast strömmen är av!
|
| 18 Oct 2013, 17:26 |
|
 |
|
gurami64
|
Nu har jag flytta om alla rör och sprayat. Ingen förbättring.
Funderade på det där med störkällor som lysrör etc så jag plockade fram min Marshall 2214 combo från 1980- och den brusar betydligt mindre. Men konstigt nog brusar min 7-8 år gamla Vox AC 30 oxå en del.
Visst försvinner en del av bruset i mixen, men det känns ändå som att stärken inte är helt hundra. Fotkontrollkontakten glappar och bruset påverkas en del av detta.
Kanske är det dags för en "dejt" Magic?
|
| 28 Oct 2013, 00:50 |
|
 |
|
Magic
Joined: 22 Sep 2004, 23:43 Posts: 1529 Location: Söder om landsvägen
|
Skicka ett mail eller PM så ska vi se vad vi kan åstadkomma! gurami64 wrote: Nu har jag flytta om alla rör och sprayat. Ingen förbättring.
Funderade på det där med störkällor som lysrör etc så jag plockade fram min Marshall 2214 combo från 1980- och den brusar betydligt mindre. Men konstigt nog brusar min 7-8 år gamla Vox AC 30 oxå en del.
Visst försvinner en del av bruset i mixen, men det känns ändå som att stärken inte är helt hundra. Fotkontrollkontakten glappar och bruset påverkas en del av detta.
Kanske är det dags för en "dejt" Magic?
_________________http://www.myspace.com/magicjohnssonthemeanmistreatersI´ve paid my dues I've got the right to play the blues.
|
| 28 Oct 2013, 14:19 |
|
|