View unanswered posts | View active topics It is currently 05 Oct 2026, 19:42

Reply to topic  [ 9 posts ] 
Bland det finaste jag hört på länge 
Author Message

Post Bland det finaste jag hört på länge
http://youtu.be/_P19hnS-oHA

/Mats

09 Nov 2013, 04:26
Profile

Post Re: Bland det finaste jag hört på länge
Snygg sång, men lite trist... :wink: ja, jag är en riktig surgubbe idag, feber o elände.
Jag får lite Joan Baez vibbar, men JB har mer känsla.

09 Nov 2013, 09:05
Profile WWW

Nä, inte min smak, man ska ju vara konstruktiv i sin kritik, så varför inte börja med att träna upp gitarr tekniken, det låter ju som min 5 åriga dotterdotter spelar akustisk?
Ursäkta, men det retar mig och förstör resten av skapelsen, speciellt som det introducerar låten och sätter nivån så att säga.

09 Nov 2013, 09:19
Profile

Tack för kritiken, trots att jag inte håller med. Vi ser olika saker i låtar/sånger helt enkelt, märks ju t.ex. tydligt i trådar som den om Dirty Loops. Den har jag valt att hittills inte kommentera då jag har väldigt blandade känslor inför vad de gör musikaliskt.

Denna låten "tog" mig direkt när jag hörde den, främst sången men helheten med den lite slöa gitarren och ackorden o.s.v.

Visst är det märkligt hur en del framföranden bara stämmer för en själv? Såna här grejer kan få mig att fundera över hur olika vi alla uppfattar sinnes- och känslointryck. Som vi nästan förutsätter att alla upplever likadant.

Nå, jag gillart väldigt!

/Mats

09 Nov 2013, 11:01
Profile

Axewall wrote:
Tack för kritiken, trots att jag inte håller med. Vi ser olika saker i låtar/sånger helt enkelt, märks ju t.ex. tydligt i trådar som den om Dirty Loops. Den har jag valt att hittills inte kommentera då jag har väldigt blandade känslor inför vad de gör musikaliskt.

Denna låten "tog" mig direkt när jag hörde den, främst sången men helheten med den lite slöa gitarren och ackorden o.s.v.

Visst är det märkligt hur en del framföranden bara stämmer för en själv? Såna här grejer kan få mig att fundera över hur olika vi alla uppfattar sinnes- och känslointryck. Som vi nästan förutsätter att alla upplever likadant.

Nå, jag gillart väldigt!

/Mats

Japp, det jag upplever som 5 års nivå på det akustiska gitarrspelet, upplevs säkert av någon annan som lagom naivt, eller lagom omoget/rätt känsla av andra.
Det är väl en del tjusningen med all konst, att det är betraktaren som avgör menar jag.
Själv upplever jag t.ex Tom Waits som att han har rätt inställning/känsla/naivitet i sin musik medans andra bara tycker det låter skit och falskt!

09 Nov 2013, 11:18
Profile

Jag tyckte det var ok. Kul när folk använder instrument lite annorlunda för att förmedla en känsla. Sångstilen är väl snudd på lite för vanlig för att vara riktigt intressant. Ord som omoget och naivt får jag nog inte in i kritiken, framför allt hittar jag inget naivt alls med Tom Waits.
Vi får väl skicka låten till Steve Vai och be honom göra en cover så vi kan jämföra ;).

09 Nov 2013, 11:40
Profile WWW

davidihse wrote:
Jag tyckte det var ok. Kul när folk använder instrument lite annorlunda för att förmedla en känsla. Sångstilen är väl snudd på lite för vanlig för att vara riktigt intressant. Ord som omoget och naivt får jag nog inte in i kritiken, framför allt hittar jag inget naivt alls med Tom Waits.
Vi får väl skicka låten till Steve Vai och be honom göra en cover så vi kan jämföra ;).

Ha-ha! Ja, hur man uppfattar t.ex. musik har väl mycket att göra med all övrig erfarenhet man har i livet. Å då får vi sluta med att gradera vad som är bra eller dåligt. Sen är det upp till var och en att tycka om eller inte. Jag är själv en typ halvt asperger personalitet och upplever viss musik som spännande (typ Zappa, Crimson, Little Feat) och annan som tråkig (typ AC/DC, Status Quo, Free). Men jag försöker hela tiden förstå vad musiken "är". Liksom försöker funka till det jag hör. "Är det nåt här som jag inte fattar?" Men det kanske bara är jag eftersom jag är den "halva" aspergertypen jag är :lol:

/Mats

09 Nov 2013, 14:01
Profile

Jag gillar det. Mycket 60/70-tal i mina öron. Gitarrspelet stör mej inte det minsta, enkelt och funktionellt.

09 Nov 2013, 14:12
Profile ICQ YIM WWW

holmis63 wrote:
Axewall wrote:

Nå, jag gillart väldigt!

/Mats

Japp, det jag upplever som 5 års nivå på det akustiska gitarrspelet, upplevs säkert av någon annan som lagom naivt, eller lagom omoget/rätt känsla av andra.
Det är väl en del tjusningen med all konst, att det är betraktaren som avgör menar jag.
Själv upplever jag t.ex Tom Waits som att han har rätt inställning/känsla/naivitet i sin musik medans andra bara tycker det låter skit och falskt!

När det gäller Tom Waits så kanske vi gillar honom av skilda orsaker, men dock! I en annan tråd så hyllar jag honom för hans fantastiska känsla i hela låten och för det varma goa men inte menlösa ljudet på albumet. Men han är man, skulle jag kanske upplevt det annorlunda om han varit kvinna? Tänker på bara en sån sak. Gå in på YT och sök på Valerie June,Diana Jones och mer av Alela Diane.

Jag själv har nog en ganska osamlad uppsättning kriterier om vad som funkar musikaliskt. Men jag tror nog jag först och främst ser till instrumentalt framförande, mycket senare till textinnehåll. Och ser oftast sången som en sorts instrument i sig, inte främst som textbärare.

/Mats

09 Nov 2013, 14:14
Profile
Reply to topic   [ 9 posts ]