View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Apr 2026, 11:26

Reply to topic  [ 16 posts ] 
Replokalstopp + live 
Author Message

Post Replokalstopp + live
Jag behöver ha lite tips på gitarrtopp!!!

Det bör inte överskrida 5000 kr, och jag är inte intresserad av att ha en miljon funktioner, då jag endast ska ha den i repan.

Kommer nog kombinera med electro harmonix Metal Muff-pedal, som jag tycker låter rätt frän.
Dvs jag behöver nog egentligen inte ha något häftigt metal-ljud i själva toppen.
Kan alltså köra med någon ganska clean topp som jag sedan vräker på med pedalen bara.

Några tips?

01 Dec 2013, 21:43
Profile

Post Re: Replokalstopp + live
Billigt och bra är ju en Laney GH100/50L som man hittar mellan 3-4000:-

Hagström ---------> 60-talets Harley Benton :-D

01 Dec 2013, 22:07
Profile

Hmmm, vart då? Här kostar b-stock 7000 typ
http://www.thomann.de/se/laney_gh100l_b_stock_2.htm

01 Dec 2013, 23:11
Profile

Alltså är den bra har jag heller inget emot att punga ut typ 7000 för en ny heller (kanske 8000 om det är inte ä b-stock)

01 Dec 2013, 23:14
Profile

JCM800!

Men om du vill köpa en ny förstärkare så vet jag inte. Tycker du borde söka efter en begagnad och strunta i Kina-skiten 8)

01 Dec 2013, 23:53
Profile ICQ WWW

Okej, du menar ny!
Jag tänkte begagnad.
Bättre hittar man nog inte ny heller, för det priset, när man inte vill ha en massa funktioner och en stärkare som tar pedaler förbannat bra.

Men det vet i fan om inte en begagnad med 10-15 år på nacken, made in england, låter bättre? Det har jag inget belägg för, men made in china klingar ju inte så värst trevligt ;)
Jag vet tyvärr inte året de började tillverkas i kina.

Hagström ---------> 60-talets Harley Benton :-D

01 Dec 2013, 23:56
Profile
Ännu bättre är vh100r som har tightare bas och mindre topp-fnizzel än Gh50L (har provat båda och ägt den ena gissa vilken?).
Personligen tycker jag preampen låter skönare mera Soldano-likt i Vh100r jämfört med GH50L
trots att på schemat är likadana, trafo kanske?

IA har ju använt VH100r sen den kom runt 1996 någonting (minns inte exakt)
men den förstärkaren är otroligt lättspelad, ingen slump att IA
slämpar runt den dära engelska monsterförstärkaren för att ungdomar ska bli impade.
Vh100r spelar nästan av sig själv likt en speldosa.
Vh50 combo-versionen låter också bra (men inte lika bra) kanske de sparade in på trafon
nu kanske jag retar Nilo, lite lite till men det bara är bra!

=)
Köp en Vh100r beggad dom låter svinbra har en tight bas och har bra fokus i midden (och ljudet sitter till 90% i midden).
Nackdelen är ju toppfnizzlet, vilket kan låta bra, eller dåligt beronde på vem du frågar (en smaksak mao).
Nightwish spelade in hela sitt album Oceanborn med en Vh100r (finska lilla killen) som spelar i det bandet
använder ofta eller alltid en Vh100r iallafall tidigare.

JCM800 skulle jag inte köpa i någon version, diodliknande skitförstärkare.
OM folkesson skulle modda den med en 6:a så...absolut ja... men inte annars...

01 Dec 2013, 23:59

Du kan inte mena allvar med att JCM800 är en diodliknande skitförstärkare. Den kanske inte faller dig i smaken men det är en klassiker som borde vara en av världens mest inspelade rockförstärkare. Det är skillnad på 2203/2204 och 2205/2210. Om du är allergisk mot dioder (vilket inte Bonamassa, Norum mfl verkar ha problem med för övrigt) bör du prova 2203/2204. Eller har du bara använt JCM800 simuleringen i din Line 6 förstärkare?

02 Dec 2013, 08:11
Profile

Ja JCM 800 funderar jag också på

02 Dec 2013, 09:38
Profile

monk wrote:
Du kan inte mena allvar med att JCM800 är en diodliknande skitförstärkare. Den kanske inte faller dig i smaken men det är en klassiker som borde vara en av världens mest inspelade rockförstärkare. Det är skillnad på 2203/2204 och 2205/2210. Om du är allergisk mot dioder (vilket inte Bonamassa, Norum mfl verkar ha problem med för övrigt) bör du prova 2203/2204. Eller har du bara använt JCM800 simuleringen i din Line 6 förstärkare?

Nu vet jag inte hur ofta du besöker ljudbojen men det borde vara allmänt känt vilken typ av personlighet Freppezon har när han kommenterar på diverse forum :D

Laney VHR100 är också ett bra alternativ, dock så har man sett att de går sönder lite då och då. En GHL100 har jag haft själv och den är bra om du ska repa och kanske inte bryr dig så mycket om tonen. Jag kan i alla fall lova att den är högljudd och skär igenom mixen som ett rakblad i vatten. Jag gillade dock inte själva ljudet så mycket, som redan nämts (innan det blev trollvarning) är att den har jävligt mycket "fizz". Sen går det säkert att modifera den så den låter bättre. Men det är bra stärkare för pengarna om du letar efter en begagnad. Ny skulle jag dock inte köpa den (igen).

Last edited by Frisk on 02 Dec 2013, 20:15, edited 1 time in total.

02 Dec 2013, 18:22
Profile ICQ WWW

Tvåtakt wrote:

Det bör inte överskrida 5000 kr, och jag är inte intresserad av att ha en miljon funktioner, då jag endast ska ha den i repan.

Kommer nog kombinera med electro harmonix Metal Muff-pedal, som jag tycker låter rätt frän.
Dvs jag behöver nog egentligen inte ha något häftigt metal-ljud i själva toppen.
Kan alltså köra med någon ganska clean topp som jag sedan vräker på med pedalen bara.

Några tips?

Jag har stärkare till salu...kolla här :) http://www.gitarrforum.com/topic/21994- ... illbehoer/

/Ulf

02 Dec 2013, 18:43
Profile

Abe Normal wrote:
Tvåtakt wrote:

Några tips?

Jag har stärkare till salu...kolla här :) http://www.gitarrforum.com/topic/21994- ... illbehoer/

/Ulf

Jävlar vad grejer du ska sälja, ska du fly landet? :lol: :D

Den där Blackstar toppen verkar intressant, vad ha de för typ av ljudkaraktär egentligen? Dessa har man ju sett mycket av de senaste åren men jag har aldrig fått chansen att prova en.

02 Dec 2013, 20:17
Profile ICQ WWW

Frisk wrote:
[u...kolla här :) http://www.gitarrforum.com/topic/21994- ... illbehoer/

Den där Blackstar toppen verkar intressant, vad ha de för typ av ljudkaraktär egentligen? Dessa har man ju sett mycket av de senaste åren men jag har aldrig fått chansen att prova en.

Nu skall jag inte kladda i tråden.. :oops: men jag tycker att Artisan 100 är sanslöst bra...man kan gå precis vad man vill med den stärkaren, beroende på vad man lägger framför. De har olika voicingar som går att blenda (typ plexi), enligt Blackstar själva mellan US > Britt. Sedan har försteget 4 olika lägen, från absolut mega-clean till mer push.. :)

/Ulf

02 Dec 2013, 21:40
Profile
jcm 900 skulle det vara

02 Dec 2013, 21:47

Abe Normal wrote:
Frisk wrote:
[u...kolla här :) http://www.gitarrforum.com/topic/21994- ... illbehoer/

Nu skall jag inte kladda i tråden.. :oops: men jag tycker att Artisan 100 är sanslöst bra...man kan gå precis vad man vill med den stärkaren, beroende på vad man lägger framför. De har olika voicingar som går att blenda (typ plexi), enligt Blackstar själva mellan US > Britt. Sedan har försteget 4 olika lägen, från absolut mega-clean till mer push.. :)

/Ulf

Jag tror det är meningen att man ska kladda här :D US/UK switch alltså, intressant 8) Går det att gå från rent ljud med bra headroom till überdist med den eller? Är det nåt som går att använda till lite tyngre metal?

Freppezon wrote:
jcm 900 skulle det vara

Ja då är det en helt annan sak :lol: :D

02 Dec 2013, 21:52
Profile ICQ WWW

Frisk wrote:
Jag tror det är meningen att man ska kladda här :D US/UK switch alltså, intressant 8) Går det att gå från rent ljud med bra headroom till überdist med den eller? Är det nåt som går att använda till lite tyngre metal?

Då kladdar vi vidare, när det gäller headroom så har jag nog aldrig hört en stärkare med så generöst headroom, men försteget är ju rätt så nollad som en pure PTP, vill du att hela stärkaren skall jobba får du dra på ordentligt ala old school. Använder du en pedal/preampedal så kan du få stärkaren att gå helt rent.

/Ulf

02 Dec 2013, 22:04
Profile
Reply to topic   [ 16 posts ]