|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 3 posts ] |
|
Nitro celluloid vs M.O.P i Les Pauls
| Author |
Message |
|
Per-Magnus
|
 Nitro celluloid vs M.O.P i Les Pauls
Hej!
Jag ska berätta som det är. Jag har, trots skaplig kunskap om Les Paul, alltid inbillat mig att det varit mop som greppbandsinlägg i Lp:s. Jag har förmodligen aldrig intresserat mig för denna del på riktigt helt enkelt. Bara för några veckor sedan så läste ja att Gibson använde celluloid i sin äldre gitarrer.
Till saken är att jag gör en relic av en gammal LP, årsmodell 52:a som jag inte har kvar, men försöker att återskapa. Jag köpte trapezoid celluloidinlägg på Ebay. Jag var skeptisk för att dom var så billiga (118 sek). Normalpriset ligger på mellan 4-600 sek! Köper man på Crox kostar om 800 sek. Det var en chansning. Enligt säljaren så var det celluloid. Dom kom idag. Dom var fina, men jäkligt plastiga. Eftersom jag inte känt/sett trapezoid celluloid och jämfört dom med MOP som jag är bekant med så vet jag inte hur skillnaden ska vara? Jag inbillar mig att celluloiden ändå ska vara lite "glasaktig/porslinsaktig" som mopen är.
Någon som är hemma på området?
Mvh Magnus
|
| 24 Mar 2014, 22:26 |
|
 |
|
knedy
|
 Re: Nitro celluloid vs M.O.P i Les Pauls
Jag har haft ett plektrumskydd i nitro celluloid, och förutom att rekommendera att vara väldigt försiktig om du tänkt såga i dom så det inte blir för hett(JÄVLIGT lättantändligt, om du nånsin tänt eld på en pingisboll så förstår du), så JA! Det är typ 100 miljarders miljoner snyggare IMO. Lite som att jämföra riktigt tjock flammig lönn och tunnt fanér.
|
| 24 Mar 2014, 22:34 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
 Re: Nitro celluloid vs M.O.P i Les Pauls
vanliga LP modellen hade Plast (Celluloid) och Custom hade MOP inlägg.
En del av förvirringen är ju säkert pga att Gibson kallade plasten på 'pearloid' vilket ligger nära 'pearl'
| 25 Mar 2014, 10:37 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 3 posts ] |
|