View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Sep 2026, 17:29

Reply to topic  [ 25 posts ] 
Spänna telejack i ES335? 
Author Message

Post Spänna telejack i ES335?
Ett problem som nog alla ES335 typen av gitarrer drabbas av;
Hur spänner man telejacket på ett sådant sätt att det inte roterar, och drar av kablaget?
Man kommer inte åt att hålla emot med handen, och att köra ner en skruvmejsel och hoppas på det bästa är ingen bra lösning….

14 Apr 2014, 08:07
Profile

Post Re: Spänna telejack i ES335?
Tycker det funkat bra om du gängat på muttern och sen pluggat in, dragit lite utåt för att hålla på plats och sen skruvat åt muttern. Har du ingen sån där bricka som greppar fast llite på insidan - då bör det inte snurra när du väl är i dragläge.

Om det inte funkar kanske en sån här hjälper?
http://www.thomann.de/se/allparts_bulle ... htener.htm

14 Apr 2014, 09:05
Profile

Hej.

De vill väl inte att det skall glappa, vilket är lika illa eller värre.

Att bara sätta i en mejsel och bräcka eller vad ni gör är både oprofessionellt och dumt, gör det som det ska göras.
Plocka ur jacket, så man ser vad man håller på med, vilket är vädigt enkelt, och justera fädern i jacket till lämpligt tryck.

Mvh,
26rednef

14 Apr 2014, 11:13
Profile

26rednef: Har du plockat ur jacket ur en halvacke någon gång?

14 Apr 2014, 12:03
Profile

26rednef wrote:
Hej.

De vill väl inte att det skall glappa, vilket är lika illa eller värre.

Att bara sätta i en mejsel och bräcka eller vad ni gör är både oprofessionellt och dumt, gör det som det ska göras.
Plocka ur jacket, så man ser vad man håller på med, vilket är vädigt enkelt, och justera fädern i jacket till lämpligt tryck.

Mvh,
26rednef

Verkar som Du svarat på ett annat problem än det som omfrågas?

14 Apr 2014, 12:06
Profile ICQ WWW

valvetubes wrote:
26rednef: Har du plockat ur jacket ur en halvacke någon gång?

Det är ingen lätt operation, man kan inte sätta slang eller krympslag på jacket, dels saknas ofta plats och dels får man inte av muttern då. Potar är mycket lättare hantera.
Hur gör man på gitarrfabrikerna, jacket på en ES335 sitter långt från F-hålen, inte en chans att hålla emot med fingrar?
Och nån sorts tång blir j-kligt svårt manövrera….

14 Apr 2014, 12:16
Profile

Jag har bytt elektronik i tre halvackar och för att komma åt jacket måste man dra ut hela innanmätet. Man kan ha tur att vissa av kablarna är tillräckligt långa, så man inte behöver dra ur alla. Men det krävs ståltråd/snöre/plasttub och liknande för att kunna dra dem tillbaka igen. Vissa har en större kanal från micklådan, typ Lucille och andra utan F-hål.

ett tips för jacket är att ta en kontakt och slipa ner runt om, fästa ståltråd i och sen sätta i jacket.

14 Apr 2014, 13:24
Profile

valvetubes wrote:
Jag har bytt elektronik i tre halvackar och för att komma åt jacket måste man dra ut hela innanmätet. Man kan ha tur att vissa av kablarna är tillräckligt långa, så man inte behöver dra ur alla. Men det krävs ståltråd/snöre/plasttub och liknande för att kunna dra dem tillbaka igen. Vissa har en större kanal från micklådan, typ Lucille och andra utan F-hål.

ett tips för jacket är att ta en kontakt och slipa ner runt om, fästa ståltråd i och sen sätta i jacket.

Det där låter mycket enklare än vad det är, har också gjort det i ett antal, ibland blir det lätt trassligt.
Men min grundfråga var hur man på ett enkelt sätt kan spänna ett jack som sitter löst, då är man inte så hjälpt av att dra ut hela härligheten….

14 Apr 2014, 13:29
Profile

Goran wrote:
valvetubes wrote:
Men min grundfråga var hur man på ett enkelt sätt kan spänna ett jack som sitter löst, då är man inte så hjälpt av att dra ut hela härligheten….

Går ju inte att sätta i en vinklad kontakt heller som mothåll för den roterar i jacket.
Kan Du inte få tag med en liten kniptång i själva jacket utifrån och samtidigt dra åt?

Eller komma åt att hålla det inifrån med en lång pincett via F-hålen?

Annars kanske verktyget som länkas till funkar, dem det blir ju några hundringar i kostnad.

Loc tite kan ju annars funka för att få det att sitta. Men första gången måste det ju dras.

Nä det hjälper ju inte att dra ut hela innanmätet , problemet blir detsamma när det ska tillbaks igen

14 Apr 2014, 13:37
Profile ICQ WWW

Allt är ju förstås lätt när man har rätt verktyg. Om du bor i Stockholmstrakten kan du komma förbi oss så löser vi det med hjälp av denna:

http://www.stewmac.com/shop/Tools/Speci ... ipper.html

/Uffe

http://www.guitarlabs.se

14 Apr 2014, 13:44
Profile WWW

R.U. Sirius wrote:
Allt är ju förstås lätt när man har rätt verktyg. Om du bor i Stockholmstrakten kan du komma förbi oss så löser vi det med hjälp av denna:

http://www.stewmac.com/shop/Tools/Speci ... ipper.html

/Uffe

Tackar!
Men bor i Malmö :( och det löser sig, har trixat med liknande många gånger och använt tänger, brotsch mm

14 Apr 2014, 14:12
Profile

Jag brukar trycka in en blyertspenna i hålet så det blir lite motstånd, sen brukar det gå att dra försiktigt. Ibland hjälper det med små snabba ryck istället för att dra jämt.

14 Apr 2014, 16:41
Profile

Testade nyss med en låsringstång i ett jack som inte har lossnat. Den kan ev fungera som mothåll inuti jacket. Kanske med tunn slang el silvertejp på skänklarna så att det inte blir metall mot metall. Och då är det ingen risk att blecket böjs eller bryts av.

Smal skruvmejsel och liten skiftnyckel änvänds annars här. Min Viking hade ett jack som snurrat färdigt länge sedan. Tog tag i problemen för två år sedan. Jack byttes och en taggbricka lades på insidan mellan jacket och sargen. Jag hoppas att brickan hjälper i längden.

Image

14 Apr 2014, 18:22
Profile

arinihsd wrote:
Testade nyss med en låsringstång i ett jack som inte har lossnat. Den kan ev fungera som mothåll inuti jacket. Kanske med tunn slang el silvertejp på skänklarna så att det inte blir metall mot metall. Och då är det ingen risk att blecket böjs eller bryts av.

Smal skruvmejsel och liten skiftnyckel änvänds annars här. Min Viking hade ett jack som snurrat färdigt länge sedan. Tog tag i problemen för två år sedan. Jack byttes och en taggbricka lades på insidan mellan jacket och sargen. Jag hoppas att brickan hjälper i längden.

Image

Ooops! EXAKT sådär ser det på mitt köksbord också! Handukar och diverse verktyg. Speciellt när mickarna från Ebay inte kommer i tid.

14 Apr 2014, 20:30
Profile

Goran wrote:
Ett problem som nog alla ES335 typen av gitarrer drabbas av;
Hur spänner man telejacket på ett sådant sätt att det inte roterar, och drar av kablaget?
Man kommer inte åt att hålla emot med handen, och att köra ner en skruvmejsel och hoppas på det bästa är ingen bra lösning….

Prova att sticka in en pincett i jacket och låt skänklarna grensla jackets fjäderbleck. Dra åt med nyckel och håll emot med pincetten.

14 Apr 2014, 23:49
Profile

Hi.

Det ifrågasattes om jag hade någon aning om vad det handlade om och plockat ur jacket på någon halvakustisk gura någon gång.
Tyvärr måste jag göra er besvikna på den punkten. :(
Har både plockat i och ur och lött ihop allt i flera, sorry...., samt även byggt ett fletal sådana instrument. :D

Lite pilligt, men inte alls så svårt som man vill påstå från trådägare och andra, F-hålen är ju också så vida att det lätt går att gå den vägen,
det har ju plockats in den vägen. :D 8)

Mvh,
26rednef

15 Apr 2014, 08:12
Profile

26rednef wrote:
Hi.

Det ifrågasattes om jag hade någon aning om vad det handlade om och plockat ur jacket på någon halvakustisk gura någon gång.
Tyvärr måste jag göra er besvikna på den punkten. :(
Har både plockat i och ur och lött ihop allt i flera, sorry...., samt även byggt ett fletal sådana instrument. :D

Lite pilligt, men inte alls så svårt som man vill påstå från trådägare och andra, F-hålen är ju också så vida att det lätt går att gå den vägen,
det har ju plockats in den vägen. :D 8)

Mvh,
26rednef

Nja, det blev nog ett missförstånd och så rullade det på....
Vad gäller detta så ger övning färdighet, men även första gången lyckas man om man "läst på" och arbetar lungt och metodiskt.
F-hålen funkar inte alltid att dra in/ut elektroniken, på t ex en Fender Starcaster är de för små för fullstora potar.

15 Apr 2014, 09:00
Profile

Hi.

Och glöm inte att rätt och bra vertyg gör stor skillnad samt ett gott humör hjälper också i många lägen. :D

Mvh
26rednef

15 Apr 2014, 11:15
Profile

26rednef wrote:
Hi.

Mvh,
26rednef

Du sjkrev så här

Och det föranledde ju en fråga om Du läst och förstått vad problemet var just denna gång.
Gör man inte det så kan det ju bli helkonstigt.
Men missförstånd uppstår ju lätt

15 Apr 2014, 12:19
Profile ICQ WWW

Goran.

En utvändig seegersäkringstång. Använt det under ngr år nu och det fungerar klockrent.
En seegertång är alltså den form av tång som språkas om ovan,e bara det att tångens klor skall gå utåt när du pressar inåt på skänklarna med handen.
Billigt,det fungerar bra och är effektivt.

En sådan "låsringstång" av vettig kvalla hittar du tom på Biltema såväl som Jula. En vanlig rak dito fungerar utmärkt och är billig.

16 Apr 2014, 00:53
Profile

Racing wrote:
Goran.

En utvändig seegersäkringstång. Använt det under ngr år nu och det fungerar klockrent.
En seegertång är alltså den form av tång som språkas om ovan,e bara det att tångens klor skall gå utåt när du pressar inåt på skänklarna med handen.
Billigt,det fungerar bra och är effektivt.

En sådan "låsringstång" av vettig kvalla hittar du tom på Biltema såväl som Jula. En vanlig rak dito fungerar utmärkt och är billig.

Det där låter som precis det svar jag ville ha :D

16 Apr 2014, 07:24
Profile

Jag har en modell med utbytbara skänklar från Biltema. Inget att rekommendera för dagligt arbete. Men den är bättre än skruvmejslar, rits, slipade tänger som jag tidigare änvänt genom åren.

http://biltema.se/sv/Verktyg/Handverkty ... ats-12170/

16 Apr 2014, 15:55
Profile

Hade låsringstång hemma, vändbar för olika typer, och har testat spänna jacket (satte på ventilgummi på spetsarna);
SUVERÄNT :D :D :D

16 Apr 2014, 16:13
Profile

Missförståndet är mitt. Ber om ursäkt. Ibland har man otur när man tänker!

16 Apr 2014, 17:38
Profile

valvetubes wrote:
Missförståndet är mitt. Ber om ursäkt. Ibland har man otur när man tänker!

Du är förlåten, och fortsätt gärna tänka :D För vi tänker alla fel m e m ofta, en naturlag.

17 Apr 2014, 07:10
Profile
Reply to topic   [ 25 posts ]